Konvolutter
Fra : Lars Kyndi Laursen

Dato : 12-11-02 23:18

Da jeg åbnede et par breve i dag, lagde jeg mærke til et blålysskær lige
ved stedet, hvor limningen gik op.

Jeg kan regne ud, at der er en eller anden form for kemoluminescens, men
hvad forårsager lyset?

Har det en funktion eller er det bare en egneskab ved limen?

--
Lars Kyndi Laursen, representatum nixi

Marge Gunderson: "I'm not sure I agree with you a hunnert percent
on your policework, there, Lou."

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 13-11-02 07:22

Lars Kyndi Laursen skrev:

>Da jeg åbnede et par breve i dag, lagde jeg mærke til et blålysskær lige
>ved stedet, hvor limningen gik op.

Riv tape af en rulle i mørke, så kan du se det samme fænomen.

--
Bertel

Fra : tdn

Dato : 13-11-02 14:38

> Riv tape af en rulle i mørke, så kan du se det samme fænomen.

det kan jeg sgu ikke (?)
skal det bare være alm. klar tape ?

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 13-11-02 15:20

tdn skrev:

>det kan jeg sgu ikke (?)

Næ det kan jeg heller ikke nu. De svumpukler må være begyndt at
lave tape på en anden måde.

>skal det bare være alm. klar tape ?

Ja, det virkede for et par år siden.

--
Bertel

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 13-11-02 01:22

"Lars Kyndi Laursen" <spam_me_senseless@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> hvad forårsager lyset?
>
> Har det en funktion eller er det bare en egneskab ved limen?

Er det ikke bare en eksitering af atomerne hvorefter der udsendes lys(energi
i form af fotoner) når elektronerne falder tilbage til deres oprindelige
energiniveau?

--
------> END <------
Mikkel Magnus Christensen

Fra : Jeppe Madsen

Dato : 13-11-02 14:29

Lars Kyndi Laursen skriver:

> [...]
>
> --
> Lars Kyndi Laursen, representatum nixi
>
> Marge Gunderson: "I'm not sure I agree with you a hunnert percent

Fænomenet kaldes triboluminescens(triboluminescense, google...)

Mvh
Jeppe

Fra : Lars Kyndi Laursen

Dato : 13-11-02 23:33

Jeppe Madsen <pjm@symbion.ki.ku.dk> enriched usenet with:

> Fænomenet kaldes triboluminescens(triboluminescense, google...)

Det gav i hvertfald bedre resultater end de temmelig lamme søgeord jeg
kunne komme på.

Samtidig er det jo et ord, som kan bruges som svar i Trivial Pursuit-svar
og Jeopardy. Jeg har allerede gemt i stakken af mere eller mindre ubrugleig
paratviden

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 13-11-02 07:53

Lars Kyndi Laursen skrev:

> Da jeg åbnede et par breve i dag, lagde jeg mærke til et blålys-
> skær lige ved stedet, hvor limningen gik op.
>
> Jeg kan regne ud, at der er en eller anden form for kemolumine-
> scens, men hvad forårsager lyset?

Jeg beklager at jeg ikke kan komme kilden nærmere, men fænomenet blev
beskrevet i Scientific American for en 15 år siden i kolonnen "The
Amateur Scientist". Måske kan en søgning dér give noget.

// Klaus

Fra : Rasmus Skov

Dato : 13-11-02 21:09

> Har det en funktion eller er det bare en egneskab ved limen?

Det har en ikke uvæsentlig funktion: ser du det blå lys når du åbner en
konvolut, er du sikker på at ingen har haft den åbnet før dig. Prøv ad, der
kommer ikke lys 2 gange.

Iøvrigt er det langt fra alle konvolutter hvor denne type lime anvendes,
oftes er det 'personlige' breve aka. rudekuverter.

/rasmus

Er der iøvrigt nogen forskel på konvolut og kuvert ud over stavemåden (og at
kuvert kan dække over ændre ting).

--------
tag mig ikke for alvorligt ofte er det bare et gæt... (-;

Fra : Peter Weis

Dato : 13-11-02 21:41

"Rasmus Skov" <news@aey.dk> wrote in message

> Er der iøvrigt nogen forskel på konvolut og kuvert ud over
stavemåden (og at
> kuvert kan dække over ændre ting).

Egentlig ikke. Det er nærmest to forskellige beskrivelser af den samme
ting.
Konvolut hentyder til at genstanden er foldet. Kuvert betyder at
genstanden dækker (skjuler) noget. Så man kunne forestille sig en
kuvert (fx en papirspose der var svejset i enderne) der strengt taget
ikke er en konvolut.

Derudover kan kuvert jo betyder helt andre ting, som fx en opdækning
på en restaurant.

mvh
Peter

Fra : Kim Hansen

Dato : 13-11-02 21:56

"Rasmus Skov" <news@aey.dk> writes:

> Det har en ikke uvæsentlig funktion: ser du det blå lys når du åbner en
> konvolut, er du sikker på at ingen har haft den åbnet før dig. Prøv ad, der
> kommer ikke lys 2 gange.

Det er forkert, jeg har lige testet med en gammel konvolut jeg havde
liggende.

--
Kim Hansen | |\ _,,,---,,_ | Det er ikke
Dalslandsgade 8, A708 | /,`.-'`' -. ;-;;,_ | Jeopardy.

Fra : Rasmus Skov

Dato : 18-11-02 12:17

> Det er forkert, jeg har lige testet med en gammel konvolut jeg havde
> liggende.

Argh, det er sg* også rigtigt, så er jeg blevet narret da jeg arbejde som
servicemedarbejder i en bank.

/rasmus

Fra : Peter E K

Dato : 19-11-02 16:40

> Det har en ikke uvæsentlig funktion: ser du det blå lys når du åbner en
> konvolut, er du sikker på at ingen har haft den åbnet før dig. Prøv ad,
der
> kommer ikke lys 2 gange.

Når det endelig slår mig, og jeg står og leger med en rudekuvert, plejer jeg
da altdi at gøre det et par gange i træk med den samme. Man skal bare gnide
"lukke folden" godt på plads igen.
Så det kan ikke betragtes som en form for sejl.

Vh Peter

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 19-11-02 22:38

Peter E K wrote:

> Så det kan ikke betragtes som en form for sejl.

Undskyld, men det staves »segl« i denne sammenhæng.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)