[DVD] LOTR: FOTR - Spec. Extended Edition ~
Fra : Kong Kent

Dato : 12-11-02 21:45

Så fik jeg selve filmen set, og hold da op jeg blev overrasket. Der var vist
nok 6 tilføjede scener samt 22 forlængede scener, og alt i alt gav det ca.
30 min. ekstra.

Jeg var positivt overrasket over hvor megen mere dybde tilføjelserne gav.
Forståelsen af hobitternes levemåde, forståelsen af elverne osv. bliver
meget større. Men samtidig blev der introduceret en del nye navne, så jeg er
stadig ikke helt med fremme i skoene i J.R.R. Tolkiens univers (har dog
heller ikke læst bøgerne).

Med denne nye film er jeg totalt solgt, igen. Og så synes jeg at
billedkvaliteten på denne udgivelse er en anelse bedre end på den
oprindelige version. Måske er det bare mig, men jeg synes detaljerne stod en
anelse mere klart på denne skive. Nogen der ved noget om bit-rates på de to
udgivelser? (Min gamle Panasonic viser ikke bit-rate på hverken billed-
eller lydside).

I morgen går jeg i gang med filmen én gang til. Det bliver med de mange
hovedskuespilleres fælles kommentator-spor, og når jeg er færdig med dét,
tager jeg Peter Jacksons, og så burde jeg være klædt på til De To Tårne.

Fik dog først billet til onsdag aften, og ikke onsdag morgen kl. 00:01.
Onsdag aften var siddepladserne på 2. række ude i siden, så jeg valgte at
droppe hele premiere-ræset og udsatte De To Tårne til torsdag d. 19. hvor
siddepladserne er "MAGNEFIQUE"!! :)

Til alle der ikke har set LOTR: FOTR - Spec. Extended Edition - GLÆD JER!
Oplevelsen får lige et hak mere opad, og ventetiden til De To Tårne bliver
endnu mere ulidelig.

--
Kent.
http://formel1.jubii.dk - F1 på dansk!

Fra : Martin Helbo

Dato : 13-11-02 14:33

"Kong Kent" <kongkentREMOVE@anarki.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
er
> stadig ikke helt med fremme i skoene i J.R.R. Tolkiens univers (har dog

- MINISPOILER -

Jeg var ligeledes positivt overrasket, jeg har læst bøgerne og syntes,
sikkert som så mange andre, at der manglede en del forklaring, blandt andet
de gaver de får af elverne, men dette er med i den nye udgave, samt en meget
bedre introduktion til hobitterne.
Desuden er det også en lækker måde de nye/udvidede scener er flettet ind i
filmen på, mange steder er det ikke andet end nogle få sekunder der er
klippet ind, men man ligger alligevel mærke til det. Lækkert.
Nu vil jeg give mig i kast med de 6 timers extramateriale.

--
/Martin Helbo
www.thedude.dk

Fra : Mads Holmsgaard Erik~

Dato : 13-11-02 18:18

> [...]
> klippet ind, men man ligger alligevel mærke til det. Lækkert.
> Nu vil jeg give mig i kast med de 6 timers extramateriale.

*MULIG MINISPOLER 2 *

Ja - helt enig. Lækkert med en bedre introduktion til mange ting -
hobbitterne og elverne, samt det, at man ser at de får de forskellige gaver
af Galadriel - som jo også er rimeligt vigtigt efter min mening. For min
skyld måtte de nu gerne have lavet 4 timer, så vi kunne få besøget hos Tom
Bombadil med. Han (det?) er utroligt underholdende!

Fra : C. H. Engelbrecht

Dato : 14-11-02 02:10

> [...]
> skyld måtte de nu gerne have lavet 4 timer, så vi kunne få besøget hos Tom
> Bombadil med. Han (det?) er utroligt underholdende!

Det var en ting jeg studsede over på imdb.com under FOTR's trivia-page.
Ifølge denne skulle den oprindelige sammenklipning af filmen vare 4½ time!

http://us.imdb.com/Trivia?0120737
"The original cut ran four hours and thirty minutes."

Er det bare en udgave der ikke blev lavet post-production på, eller ligger
denne og venter som en ultimativ 'Director's Cut' version?

Fra : HKJ

Dato : 14-11-02 06:59

"C. H. Engelbrecht" <chrisengeldk@dkik.dk> wrote in message
> [...]
>
> Er det bare en udgave der ikke blev lavet post-production på, eller ligger
> denne og venter som en ultimativ 'Director's Cut' version?

Mon ikke det klip var beregnet til at vise alle scener der var filmet, så
instruktøren kunne vurdere hvad der skulle med.

På kommentarsporet mumler han noget om at der godt kan komme andre versioner
af filmen senere (om han mener det, eller det er for sjov skal jeg ikke
kunne sige). Forøvrigt indeholder kommentarsporet en del bemærkninger om
indholdet i de næste to film.

Fra : Madmanden

Dato : 14-11-02 12:53

HKJ <xx.hkj.xx@mailme.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:aqve3e$2hir$1@news.cybercity.dk...

> "C. H. Engelbrecht" <chrisengeldk@dkik.dk> wrote in message

> Mon ikke det klip var beregnet til at vise alle scener der var filmet, så
> instruktøren kunne vurdere hvad der skulle med.

I en af dokumentarerne på DVD nr. 4 siger de, at det var den første version
af filmen, med _alle_ scenerne. Så jo, du har helt ret.

Mvh.
Christian

Fra : C. H. Engelbrecht

Dato : 15-11-02 01:00

Man kuuuunne jo håbe på at Tom Bombadil var med i det ekstra stof...
Og jo, jeg ved at diskussionen har været fremme flere gange, og jeg ved at
de på ekstramaterialet gør opmærksom på at TB blev pillet ud pga. det og
det, men alligevel. Jeg er ikke nørd som sådan i bøgerne, men han er sgu
stadig meget underholdende og jeg har det som om han er kolossalt vigtig for
fortællingen et eller andet sted. Er det mig der er idiot? Jeg vil meget
gerne se ham med i filmen.

Fra : Martin Helbo

Dato : 15-11-02 09:05

"C. H. Engelbrecht" <chrisengeldk@dkik.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
for
> fortællingen et eller andet sted. Er det mig der er idiot? Jeg vil meget

Jeg tror ikke du skal regne med det, sådan som jeg forstod den del af
dokumentaret hvor han blev nævnt, blev han skrevet ud fra starten, og de har
altså ingen optagelser med ham.
Som Peter Jackson siger; er han heller ikke vigtig for selve historien om
Frodo og Ringen. Dog får de sværd de får fra gravhøjen stor betydning
senere.

--
/Martin Helbo
www.thedude.dk

Fra : C. H. Engelbrecht

Dato : 15-11-02 12:02

> Som Peter Jackson siger; er han heller ikke vigtig for selve historien om
> Frodo og Ringen. Dog får de sværd de får fra gravhøjen stor betydning
> senere.

Man kan argumentere for at Tom Bombadil kan tages som en forudgående vinkel
for Enterne der kommer i TTT, men ellers har PJ ret.
Tjah, sådan er nu engang. Men som Phillippa Boyens (en af
manuskriptforfatterne) siger på noget af ekstramaterialet så tænker hun
helst på det på den måde at vel har de ikke inkluderet TB, men de har heller
ikke sagt at de fire hobbitter ikke møder ham mellem færgeovergangen og
Bree.
Hvis TB endelig skulle med i filmen kunne de selvfølgelig optage et par nye
scener og knokle med post-production på dem, men det er ekstra udgifter og
det bare for et par nørders skyld (kan nok ikke forsvares). Så, hva faen...

Fra : Jim Andersen

Dato : 22-11-02 18:14

> vel har de ikke inkluderet TB, men de har heller
> ikke sagt at de fire hobbitter ikke møder ham mellem færgeovergangen og
> Bree.

Arhhh, de får jo nogle sværd af Aragorn, så hvis de møder Tom, giver han dem
åbenbart ikke sværdene....

Men lige en helt anden ting.
SPOILER
..
..
..
..
..
..
..
..
..
I siger at det er godt at de får gave-uddelingen med, men hvad med Sams gave
? Han får jo ikke sin kasse jord, så hvordan vil de lave slutningen ? Hun
giver ham den måske senere ?

Og så er jeg forresten lidt mere rolig efter at have set på weta's
hjemmeside at man kan få en medalje med Treebeard. Jeg var lidt nervøs for
at de havde cuttet Enterne (lissom TB). For dem glæder jeg mig altså
gevaldigt til at se. Og der var ikke så meget som et glimt af dem i
traileren.

/jim

Fra : HKJ

Dato : 22-11-02 18:54

"Jim Andersen" <jim@officeconsult.dk> wrote in message
> [...]
gave
> ? Han får jo ikke sin kasse jord, så hvordan vil de lave slutningen ? Hun

På kommentarsporet får man forklaringen (der mangler nogle scener i filmen).

Fra : Jens Thomsen

Dato : 22-11-02 19:08

"Jim Andersen" <jim@officeconsult.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> at de havde cuttet Enterne (lissom TB). For dem glæder jeg mig altså
> gevaldigt til at se. Og der var ikke så meget som et glimt af dem i

Jo. I hvert fald i den trailer, der pt. kører i biograferne, kan man se
benene af en af dem i en enkelt indstilling.

MVH
Jens

Fra : C. H. Engelbrecht

Dato : 22-11-02 22:34

> Jo. I hvert fald i den trailer, der pt. kører i biograferne, kan man se
> benene af en af dem i en enkelt indstilling.

Plus at Pippin i den teasertrailer der kørte som slut på genvisningen af
FOTR i en periode (og som ligger som easter egg på EE-DVD'en) klavrer rundt
i et træ der pludselig blinker med øjnene!
De er med...

Fra : Devast8or

Dato : 22-11-02 23:33

Hvor på EE versionen finder jeg denne Teaser? Jeg har fundet MTVs spoof men
ikke TTT teaseren (det er R1 versionen).
TIA

Devast8or

--
Spamfilter activated

Fra : C. H. Engelbrecht

Dato : 23-11-02 03:59

Repost:

På både disk 1 og disk 2 finder man scenevalg.
På disk 1 trykker man på scene 25-27 i bunden af højre side, herefter går
man ud på scene 27 'Counsil of Elrond' og trykker en gang ned. Frem dukker
et billede af en ring, bag denne gemmer sig MTV's småperverse parodi på The
Counsil of Elrond.
På disk 2 trykker man på scene 48 i bunden af højre side, herefter, stadig i
højre side, trykker man en gang ned fra tallet 48. Frem dukker en silhuet af
to tårne, bag denne gemmer sig teaseren til TTT som den kunne ses i biffen.
Peter J. introducerer begge klip. Han skal have lidt respekt for at have
selvironi nok til at inkludere MTV's parodi.

Fra : Devast8or

Dato : 23-11-02 17:47

> Repost:

Ja, jeg ved godt det har været postet før her i gruppen, men jeg kunne ikke
finde det igen.

> [...]
> et billede af en ring, bag denne gemmer sig MTV's småperverse parodi på

Jep, den har jeg fundet.

> [...]
af
> to tårne, bag denne gemmer sig teaseren til TTT som den kunne ses i

Weee, fandt den. Da jeg ledte efter den kiggede jeg i venstre side ligesom
med MTV scenen på disc 1. Tak for hjælpen.

> Peter J. introducerer begge klip. Han skal have lidt respekt for at have
> selvironi nok til at inkludere MTV's parodi.

Ja, det har du ret i.

Devast8or

--
Spamfilter activated

Fra : Jens Thomsen

Dato : 13-11-02 11:33

> [...]

> anelse mere klart på denne skive. Nogen der ved noget om bit-rates på de
> udgivelser? (Min gamle Panasonic viser ikke bit-rate på hverken billed-

Den er god nok. Enkelte anmeldere trak en smule ned i karaktérgivningen for
den gamle udgave, fordi de mente, at dvd'en var så stoppet indholdsmæssigt,
at billedsiden var komprimeret for hårdt og dermed var god, men ikke
optimal. Ved at dele den ud på to skiver skulle kvaliteten blive bedre -
omend kun marginalt, fordi den også er længere og indeholder flere lydspor.

Bill Hunt fra The Digital Bits skriver i sin anmeldelse: "...the anamorphic
widescreen video DOES exhibit subtle (but substantial for high-end users)
quality improvements, owing to the fact that the film has been split over 2
discs (and thus has a significantly higher average video bit rate). The
video exhibits greater overall clarity. There's more depth to the image,
colors are slightly more vibrant and more detail is discernible. Whereas the
2-disc's video looked very good, but slightly "crushed" (given it's greater
MPEG-2 compression), this 4-disc version feels fuller and richer looking."

MVH
Jens

Fra : Erwin S. Andreasen

Dato : 14-11-02 22:32

I øvrigt, er der nogle der kan få den "easter egg" frem der skulle
ligge på disk 1?

I følge flere kilder (google: easter egg lotr) skulle man kunne i
Extended versionen vælge kapitel 27, "Council of Elrond" og trykke ned
for at få et punkt frem hvor man så en MTV-parodi af den scene, med
bl.a. Jack Black.

På min R2 DVD (collectors' edition indkøbt fra Blackstar) hopper jeg
bare ned til kapitel 1 igen. Jeg har også checket alle chapters/titles
på disken uden at finde noget.

Samme kilder nævner at der på disk 2 er en TTT trailer som jeg godt
kan finde (den easter egg ligner meget den ovenstående).

<erwin@andreasen.org> Herlev, Denmark
<URL:http://www.andreasen.org/> <*>

Fra : Rasmus Toft Lauridse~

Dato : 14-11-02 23:42

Erwin S. Andreasen wrote:

> [...]
>
> Samme kilder nævner at der på disk 2 er en TTT trailer som jeg godt
> kan finde (den easter egg ligner meget den ovenstående).

Jeg det omvendte problem jeg kan finde council of Elrond parodien men
jeg kan ikke finde TTT previewen

Man går bare til scene 48 og trykker ned ik?

--
Rasmus Lauridsen
debianforum.dk - Et forum for Debian brugere

Fra : Rasmus Toft Lauridse~

Dato : 14-11-02 23:58

> Jeg det omvendte problem jeg kan finde council of Elrond parodien men
> jeg kan ikke finde TTT previewen
>
> Man går bare til scene 48 og trykker ned ik?

Hov der sneg sig vist en lille fejl ind

man går til sidste scene ikke og så trykker man ned på skive to

Fra : Morten Bowman Hansen

Dato : 15-11-02 00:09

Jeg kan fint finde begge på mine skiver

Morten
morten@bowman.dk

Fra : C. H. Engelbrecht

Dato : 15-11-02 00:11

MTV'parodien og TTT-teaseren finde således (skal ikke kunne sige om der
forskel på forsk. regioner, men here goes):

Fra : Henrik Rytter

Dato : 15-11-02 09:38

In article <3dd42d77$0$224$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>, C. H.
> [...]

> Peter J. introducerer begge klip. Han skal have lidt respekt for at have
> selvironi nok til at inkludere MTV's parodi.

Men det lader til at MTV-parodien er fjernet af censuren på alle R2
UK-udgaver. Glad for at jeg har købt R2 DK denne gang.

mvh
Henrik

Fra : Thomas Sarp

Dato : 16-11-02 11:52

Henrik Rytter (sifurytter@fastmail.fm) wrote...

<Snip-snippe-snip>
> Men det lader til at MTV-parodien er fjernet af censuren på alle R2
> UK-udgaver. Glad for at jeg har købt R2 DK denne gang.

For dem der ikke har købt dvd'en (mig f.eks.) kan parodien også findes på
nettet.

http://www.xmission.com/~mcowley/lotr.wmv

Thomas Sarp
From adressen er gyldig

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 19-11-02 13:25

"Thomas Sarp" <sarp_nospam@yahoo.dk> escribió

> http://www.xmission.com/~mcowley/lotr.wmv
Sorry, the URL "/~mcowley/lotr.wmv" can not be found

Fra : Ronny Nielsen

Dato : 22-11-02 23:21

"Thomas Sarp" <sarp_nospam@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> <Snip-snippe-snip>
> >
> For dem der ikke har købt dvd'en (mig f.eks.) kan parodien også findes på

Det var den der blev vist live til MTV movie awards. Skidesjov.

Men jeg undrer mig.. når nu MTV kunne vise deres show i england, hvorfor
kunne den så ikke komme på dvd´en?

Fra : Rasmus Toft Lauridse~

Dato : 15-11-02 12:59

C. H. Engelbrecht wrote:

> [...]
> silhuet af
> to tårne, bag denne gemmer sig teaseren til TTT som den kunne ses i

Mange tak det var det der med at man skulle stå ovre til højre jeg ikke
lige havde fået ført ud i livet.

Hilsen
En meget taknemmelig

Fra : Morten Bowman Hansen

Dato : 17-11-02 22:31

Hejsa
Jeg har nu fået set min nyligt hjemmekommet LOTR - FOTR og de 6 timers
ekstramateriale der følger med (som iøvrigt også er tekstet på
dansk!!)

Det er den dvd jeg har set med den absolut mest suveræne lyd og
bedste billede. Det retfærdiggør fuldt ud at filmen er delt på 2
skiver!!
De 30 min ekstra der er i denne udgave af filmen er også fremragende.
For mig som ikke har læst bøgerne giver den filmen endnu mere dybde og
forståelse. Og man mærker overhovedet ikke at den er ½ time længere!!

De 6 timers ekstramateriale er uovertruffent.
Jeg er meget delt mht. til dette på dvd'erne. Jeg synes det meste er
spild og jeg gider ikke længere se 'behind-the-scenes'-agtige doku om
hvor dygtige de er!
Men på LOTR er det fremragende. Jeg slugte de 6 timer næsten i en køre
og var dybt fascineret. Det er nemlig med til at bidrage til filmen
fordi man ligger mærke til den detaljerigdom og den kærlighed for
filmen der ligger bag.
Man kan virkelig mærke at alle på denne produktion brænder for
projektet, bøgerne og filmene.

Kort sagt: Den er alle pengene værd

Morten
morten@bowman.dk

Fra : Peter B. Juul

Dato : 18-11-02 00:01

Morten Bowman Hansen <morten@NOSPAMbowman.dk> writes:

> [...]
> og var dybt fascineret. Det er nemlig med til at bidrage til filmen
> fordi man ligger mærke til den detaljerigdom og den kærlighed for

Nu er Jackson også erfaren i den branche.

Til "The Frighteners" formåede han at levere fire timers "Making Of"
til en laserdisc-udgave. Det vil sige en laserdisc med filmen og to
med making of.

--
Peter B. Juul, o.-.o "En stærkt medvirkende Aarsag til Sprogets Forfald har
The RockBear. ((^)) vi her i Landet i en national Særegenhed, som jeg ikke

Fra : Morten Bowman Hansen

Dato : 18-11-02 00:37

On 18 Nov 2002 00:00:43 +0100, pbpj2@enzym.rnd.uni-c.dk (Peter B.
Juul) wrote:

>Nu er Jackson også erfaren i den branche.
>
>Til "The Frighteners" formåede han at levere fire timers "Making Of"
>til en laserdisc-udgave. Det vil sige en laserdisc med filmen og to
>med making of.

Imponerende!!

Morten
morten@bowman.dk

Fra : C. H. Engelbrecht

Dato : 18-11-02 04:10

Hvad f... er "The Frighteners"?

(Seriøst spørgsmål, er den noget værd?)

Fra : Peter B. Juul

Dato : 18-11-02 12:46

"C. H. Engelbrecht" <chrisengeldk@dkik.dk> writes:

> Hvad f... er "The Frighteners"?
>
> (Seriøst spørgsmål, er den noget værd?)

En gyserkomedie-ting med Michael J. Fox. Den er ganske flot lavet og
ganske underholdende, men ikke stor kunst.

Finder du den i en 100-kroners kasse er den det værd.