Vandskift, hvorfor egentligt ?
Fra : Thomas Jensen

Dato : 12-11-02 20:07

Hejsa,

har haft akvarie i en 10 år, og skiftet 1/3 vand sådan hver 3. uge.

Jeg gør fordi "det skal man" og for at bringe lidt frisk vand til akvariet.

Men er der andre grunde til det ?

Kom lige til at tænke over det under vandskift i dag

mvh

Thomas

Fra : Thomas Schreiber - s~

Dato : 12-11-02 20:14

Et andet scenario kunne være:

En kæmpe har fanget 4 mennesker, og indelukket dem i et hus uden døre. Huset
har ingen ind/udgange fa nogen art. Dvs. heller ikke vandhaner eller
toiletter med afløb. Hvis kæmpen ikke "lugede" ud efter menneskerne, ville
der hurtigt komme til at lugte og ligge lort over det hele.

--

Venligst / Regards
Thomas Schreiber - stall.dk

Fra : Thomas Jensen

Dato : 12-11-02 20:20

Hvis kæmpen ikke "lugede" ud efter menneskerne, ville
> der hurtigt komme til at lugte og ligge lort over det hele.

ja ok ,

meen man har jo et filter til at rense vand med , det har kæmpen ikke

Fra : Tim Sørensen

Dato : 12-11-02 21:12

"Thomas Jensen" <thomas@thomas-jensen.dk> wrote in message
> meen man har jo et filter til at rense vand med , det har kæmpen ikke
Hmm! God pointe!

Mit eget akvarie har ligenu kørt i snart ½ år helt uden vandskift.

Det eneste der jeg gør er at påfylde akvariet, når
der er fordampet et par liter.

Efter at jeg er holdt op med at skifte vandet, er mine
Scalare begyndt at ligge rigtig mange æg - så det
må jo siges at være positivt.

Og lorten og andet skidt?
Det æder mit bundfilter :)

--
Mvh.... Tim Sørensen
http://www.dondata.dk/

Fra : Carsten Gall

Dato : 13-11-02 00:16

Tim Sørensen <someone@microsoft.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:aqrncm$272p$1@news.cybercity.dk...
> "Thomas Jensen" <thomas@thomas-jensen.dk> wrote in message
> Hmm! God pointe!
>
> Mit eget akvarie har ligenu kørt i snart ½ år helt uden vandskift.

Det kan man da også sagens, men chancen for at det går godt, er ikke
særlig stor.

> Det eneste der jeg gør er at påfylde akvariet, når
> der er fordampet et par liter.

At du bare gør det, er ikke nok til at holde vandet frit for nitrit og
nitrat, for ikke at snakke om phospat.

At det har kunnet lade sig gøre for dig, er bestemt ikke normen, snarere
tværtimod.

> Efter at jeg er holdt op med at skifte vandet, er mine
> Scalare begyndt at ligge rigtig mange æg - så det
> må jo siges at være positivt.

Det undere mig temmeligt meget, da de fleste fisk lægger æg lige når der
kommer friskt vand.
Prøv at se de de mange fisk der kommer på akvarieudstillinger, det er som
regel friskt og evt lidt køligere vand
som hældes i akvarierne. Spørgsmålet er om dine scalarer ikke ville være
begyndt at lægge æg alligevel.

> Og lorten og andet skidt?
> Det æder mit bundfilter :)

Og det kan det kun til en vis grænse, så er det fyldt op, og så begynder
problemerne.

Carsten

Fra : Esben Haabendal Soer~

Dato : 13-11-02 08:55

"Tim Sørensen" <someone@microsoft.com> writes:

> Mit eget akvarie har ligenu kørt i snart ½ år helt uden vandskift.
> Det eneste der jeg gør er at påfylde akvariet, når der er fordampet et
> par liter.

Det lyder jo .... bekvemt. Men når nu dine fisk begynder at kradse af
så bør du ikke bruger mange sekunder på at tænke over hvad der går
galt. Dine fisk vil sandsynligvis blive mere og mere sygdomsplagede
som tiden går hvis du ikke snart begynder at skifte vand.

> Efter at jeg er holdt op med at skifte vandet, er mine Scalare begyndt
> at ligge rigtig mange æg - så det må jo siges at være positivt.

Det kan måske hænge sammen med at den store næringssuppe er ved at
opnå en gunstig pH værdi for dine skalerer.

> Og lorten og andet skidt? Det æder mit bundfilter :)

Det æder ikke noget. Det kan kun opsamle det, men det bliver jo
naturligvis i akvariet.

/Esben
--
All 50 states are listed across the top of the Lincoln Memorial
on the back of a $5 bill.

Fra : Tim Sørensen

Dato : 13-11-02 14:42

"Esben Haabendal Soerensen" <esben@haabendal.dk> wrote
> [...]
> galt. Dine fisk vil sandsynligvis blive mere og mere sygdomsplagede
> som tiden går hvis du ikke snart begynder at skifte vand.

Nu har jeg haft akvarie i flere år, og har altid brugt denne rutine.
Grunden til at det som jeg har nu kun har kørt på omtalte måde
i ½ år er at akvariet er nyt, og først lige taget i brug.

Så uanset hvad andre siger og mener så holder jeg fat
ved mit! Jeg kan jo se med mine egne øjne at det
fungerer godt - rigtig godt enda!

--
Mvh.... Tim Sørensen
http://www.dondata.dk/

Fra : Jan Bøgh

Dato : 13-11-02 20:19

"Tim Sørensen" <someone@microsoft.com> wrote in message
> [...]

> Så uanset hvad andre siger og mener så holder jeg fat
> ved mit! Jeg kan jo se med mine egne øjne at det

Fornuftigt. For mange år siden var din metode god tone blandt akvarister. Og
jeg kan love dig for at jeg har kent akvarister, der uden den myriade af
tekniske hjælpemidler, der bruges i dag har holdt virkeligt flotte akvarier.
Jeg har kendt en akvarist, der rutinemæssigt opdrættede discusfisk efter
naturmetoden i et akvarium, hvor der ALDRIG blev skiftet vand, kun suppleret
med destilleret vand. Og vel at mærke vildfangede diskus, ikke de
domestificerede lodretstående fladfisk man ser til overflod i dag.

Dermed siger jeg ikke at akvariedrift er forkert - jeg hævder blot at det
bestemt kan lade sig gøre uden.

Ligesom jeg vil påstå at et bundfilter er et fremragende filter, men det
skal selvfølgeligt bruges rigtigt.

Jeg kan se i resten af tråden, at der næsten er enighed om at alt kvælstof
ender som nitrat. Jeg er overbevist om at netop bundfiltret har nogle
randzoner melle aerobe og anaerobe områder, hvor der foregår en rimeligt
effektiv denitrifikation - altså omdannelse af nitrat til N2 (luftformigt
kvælstof), der damper af. Yderligere skal der nok også være en afdampning af
N2O (grin) fra beholderen.

vh
Jan

Fra : Esben Haabendal Soer~

Dato : 13-11-02 08:51

"Thomas Jensen" <thomas@thomas-jensen.dk> writes:

> Hvis kæmpen ikke "lugede" ud efter menneskerne, ville
> >
> ja ok ,
>
> meen man har jo et filter til at rense vand med , det har kæmpen ikke

Det filter er også en del af dit lukkede akvariesystem, og kan som
sådan jo heller ikke hjælpe dig med at fjerne noget fra akvariet. Det
det kan er at opsamle noget af skidtet og hjælpe det til at blive
omdannet fra en form til en anden (nitrit -> nitrat).

Vandskifte er nødvendigt for at komme af med nitrat og/eller fosfat
mængderne der over tid ophober sig i akvariet. Nogle fisk er mere
følsomme over for disse stoffer end andre, men de har alle en grænse
for hvad de kan klare.

/Esben
--
Monarchs are acceptable, but we draw the line at Rulers.

Fra : Thomas Schreiber - s~

Dato : 13-11-02 10:12

Det svarer bare til at kæmpen gang om ugen skovler alt lortet over i et
hjørne, men ikke fjerner det.

Det er meget tvivlsomt om de købefærdige indvendige filtre der kan ervherves
i handlen idag, har nogen form for biologisk virkning. Jeg tvivler.

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 13-11-02 23:36

Thomas Jensen wrote:
> har haft akvarie i en 10 år, og skiftet 1/3 vand sådan hver 3.
> uge.
>
> Men er der andre grunde til det ?

Sikkert - nogle har det vist med at gøre en større videskab
ud af at holde akvarie, så der kan sikkert findes mange gode
grunde til at skifte vand tit.....

Men jeg gør det heller ikke - mit kører fint uden vandskift
gennem længere perioder - jeg har dog et Eheim Proff filter, der
bliver renset en gang hver halve år.

Derudover har jeg en masse planter, der tríves fint og en masse
fisk, der trives ligeså fint.

Det kører så fint i månedsvis, hvor det eneste jeg gør er at
skrabe lidt alger af ruden en gang om måneden og erstatte
evt. fordampet vand.

Men der er meget stor forskel på fisk og hvor meget de sviner !

Jan Vestergaard
Email: janNOSPAM@jve.dk Inet: www.jve.dk
Fjern NOSPAM ved mail - men newsindlæg bør normalt besvares i
gruppen.

Fra : Thomas Schreiber - s~

Dato : 14-11-02 10:49

http://www.tropica.com/article.asp?type=aquaristic&id=153

I rest my case.

Fra : Plesner

Dato : 14-11-02 17:43

> http://www.tropica.com/article.asp?type=aquaristic&id=153
>
> I rest my case.

Det er fuldstændig rigtigt omend noget unuanceret. Undersøgelser har
vist, at et bundfilter KAN være fortrinligt - også for dine planter. Jeg
kan ikke længere huske hvor, men på et tidspunkt lavede man nogle ret
omfattende forsøg med forskellige gennemstrømningshastigheder til
bundfiltre og fandt ud af, at det er helt tåbeligt, som bundfiltre bruges
i mindst 99,9 % af tilfældene. Den optimale optagelse af næringsstoffer
og det akvarievand, der dermed gav mindst grobund for alger, fik man,
hvis man i stigrøret fra bundfilteret anbragte en pære af den type man
kender fra gammeldags cykellygter. Pæren skulle selvfølgelig være
isoleret og skulle så i øvrigt have 1,5 volt. Den varme, som pæren
udviklede, gav en MEGET langsom cirkulation gennem bundfilteret, som
altså var helt i top set fra planternes side og ikke specielt populær
blandt algerne.

Sammenligner man dette med den hastighed vandgennemstrømningen i et
typisk bundfilter foregår med, så kan jeg godt forstå, at Tropica ikke
anbefaler brugen af bundfiltre - men et lidt mere nuanceret svar kunne
måske have været på sin plads.

Plesner

Fra : Thomas Schreiber - s~

Dato : 14-11-02 19:30

Det er lidt det samme princip man bruget i gamle dage, hvor mange brugte
varmegelegemet som "pumpe" i stigrøret.

--

Venligst / Regards
Thomas Schreiber - stall.dk

Fra : Thomas Jensen

Dato : 14-11-02 11:41

Tak for alle svarene, så blev jeg det klogere

mvh

Thomas Jensen