Hej Lars,
>> Hvis laderens metode tillader det, kan du montere en kraftig diode i
>> serie med udgangen, så sker det ikke mere.
>
> Man skal passe lidt på med at bruger dioder på batteriet men en
> mulighed.
Ja, derfor: "Hvis laderens metode tillader det".
> En diode vil sænke strømmen med ca. 0.5v
Nej, det er spændingen det går ud over og spændingsfaldet kan let være op
til omkring 1,5V hvis ikke en passende type vælges.
> hvilket betyder at
> man kun lader batteriet 90% op hvis ladestrømmen fra lader eller
> generator er 14.4v.
Igen, er det spændingen vi taler om (måles i Volt, strøm måles i Ampere).
Det vil fungere hvis der bruges en billig lader af den type der kun består
af transformator, ensretning og et viserinstrument, da de normalt har
rigeligt spændingsoverskud.
Intelligente ladere (med styring) kan næppe lide det, men de er normalt
sikret mod at aflade batteriet, så det er næppe den slags der er tale om.
> Hver gang man bruger mere af 70% vil batteriet
> tage skade.
Det afhænger af typen. Et Deep Cycle-batteri kan tåle det, et almindeligt
startbatteri, som dem man bruger i biler, er ikke glad for det.
> Hvis batteriet er ved at falde sammen vil man kunde se
> det med en god syremåler.
Ja, men hvis man vil have en mere præcis indikation på kapaciteten, må man
enten aflade og tage tid, eller måle impedansen, det sidste kræver dels
noget mere udstyr og dels skal man kende sammenhængen mellem kapacitet og
impedans for det pågældende batteri, så det er nok ikke aktuelt her :)
> Anskaf "El om bord" en lille fin bibel om
> det der er vær at vide om el både.
Jeg sejler (desværre) ikke, min indgangsvinkel til emnet er elektronikken,
herunder mange års erfaring med primær- og sekundærbatterier af alskens
slags.
Men der er sikkert andre der kan bruge bogen, hvis den ellers er god :)
--
Venlig hilsen,
Søren
* If it puzzles you dear... Reverse engineer *
LM317-PSU-Designer v1,0b <
http://www.ElektronikTeknolog.dk/cgi-bin/LM317/>