Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
ULEAD picture show
Fra : Per Pedersen

Dato : 12-11-02 16:04

Med ULEAD picture show kan man lave SVCD som kan afspille's i ens DVD
player.
Men billederne er noget "tamme" når de ses på en TV.
Jeg tror nok opløsningen er 356x288 i SVCD.
Hvis man har en DVD brænder og laver samme ULEAD picture show på en DVD får
man så sin fulde opløsning som billedet egentlig er, eller er det samme
"tamme" billed ?
Har nogen erfaring i dette.

Per

Fra : Hagman

Dato : 12-11-02 20:47

Jeg bruger også Ulead, men mine billeder er perfekte på TV'et !
....mine billeder er 800x600 og 1600x1200.

Fra : Esben

Dato : 13-11-02 09:23

"Hagman" <hagman00001931@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Jeg bruger også Ulead, men mine billeder er perfekte på TV'et !
> ...mine billeder er 800x600 og 1600x1200.

På en svcd?

--
Esben

Fra : H. P. Holm

Dato : 13-11-02 12:39

Per Pedersen skrev:

> Med ULEAD picture show kan man lave SVCD som kan afspille's i ens DVD
> player.
> Men billederne er noget "tamme" når de ses på en TV.

Fjernsynsapparater har nogle kedelige begrænsninger i forhold til en
computerskærm. Allerede i 640x480 opløsning har computeren overhalet
hvad et almindeligt TV kan vise helt skarpt.

De billeder der bruges til et diasshow på DVD skal være tydelige i
lille størrelse på computeren, dvs. gå tæt på motivet, og sørg for at
motivet fylder det meste af billedet. Ligesom med alle andre billeder!

> [...]
> man så sin fulde opløsning som billedet egentlig er, eller er det samme

VCD = 352x288
SVCD= 480x576
DVD = 720x576
(4:3 / PAL)

Det største spring i kvalitet er fra VCD -> SVCD fordi billedet får
mange flere pixels at arbejde med lodret.

Nyere DVD afspillere kan afspille både .JPG filer og .MPG filer i
valgfri størrelse. Prøv at brænde en CD med nogen af dine billeder
i fuld opløsning JPG, og få fundet ud af om problemet er selve
billederne, VCD formatet, eller fjernsynet.

--
Hans