css: header-problemer
Fra : Tommy Olesen

Dato : 12-11-02 17:55

hvorfor rykker min Header et stykke mod højre skærmkant ?
jeg vil have at den går fra kant til kant, men hvordan !!

http://www.friserverplads.dk/tommy_olesen/default.htm

her er mit stylesheet:

body {
   margin:30px;
   padding:0px;
   font-family:verdana, arial, helvetica, sans-serif;
   background-color:#DFFFBF;
}
h1 {
   margin:0px 0px 0px 0px;
   padding:0px;
   font-weight:900;
}

p {
   font:14px/20px verdana, arial, helvetica, sans-serif;
font-weight:800;
margin:10px 40px 10px 10px;
   padding:1px;
}

a.knap {color:black;
font-weight: 500;
text-decoration: none;
display: block;
width: 109px;
height: 21px;
background: transparent url(blank.gif);
text-align: center
}

a.knap:hover {color:black;
font-weight: 500;
text-decoration: none;
display: block;
width: 109px;
height: 21px;
background: transparent url(blank2.gif);
text-align: center
}

menu {position: absolute; left: 55px; bottom: 80px}

#Header {
position: absolute;
z-index: 1;
width: 100%;
font: normal bold 20px Verdana;
letter-spacing: 4px;
text-decoration: none;
background: transparent url(hupslogo8.gif);
background-position: center;
margin:0px 0px 0px 0px;
   padding:7px 0px 13px 0px;
   /* For IE5/Win's benefit height = [correct height] + [top
padding] + [top and bottom border widths] */
   height:33px; /* 14px + 17px + 2px = 33px */
   border-style:solid;
   border-color:black;
   border-width:1px 0px; /* top and bottom borders: 1px; left and
right borders: 0px
*/line-height:11px;filter:progid:DXImageTransform.Microsoft.dropS
hadow(Color=000000,offX=3,offY=3,positive=true);

/* Here is the ugly brilliant hack that protects IE5/Win from its
own stupidity.
Thanks to Tantek Celik for the hack and to Eric Costello for
publicizing it.
IE5/Win incorrectly parses the "\"}"" value, prematurely closing
the style
declaration. The incorrect IE5/Win value is above, while the
correct value is
below. See http://glish.com/css/hacks.asp for details. */
   voice-family: "\"}\"";
   voice-family:inherit;
   height:14px; /* the correct height */
   }
/* I've heard this called the "be nice to Opera 5" rule.
Basically, it feeds correct
length values to user agents that exhibit the parsing error
exploited above yet get
the CSS box model right and understand the CSS2 parent-child
selector. ALWAYS include
a "be nice to Opera 5" rule every time you use the Tantek Celik
hack (above). */
body>#Header {height:14px;}

#Content {
    margin:90px 5px 0px 150px; /*brødtekst*/
    padding:0px; word-spacing: none;
    }

#horsens_produktionsskole {
float:right; /*billede af hups på
vågøvej*/
    width: 100px;
margin:90px 20px 16px 20px;
    padding:5px;
filter:
progid:DXImageTransform.Microsoft.dropShadow(
Color=000000,offX=4,offY=4,positive=true);
border: 1px 1px 1px 1px;
}

STRONG {
background: transparent;
font-weight: 900;
font-family: Verdana, Courier New, Arial;
padding:1px 1px 1px 1px;
margin:1px 1px 1px 1px;
}

UL {
font:15px/20px verdana, arial, helvetica, sans-serif;
font-weight:800;
line-height: 15px;
letter-spacing: 1px;
margin:10px 0px 0px 11px;
padding:10px 10px 10px 15px;
border: 1px 1px 1px 1px;
}

#hups { /*logo_overskrift: horsens
produktionshøjskole*/
color: #33CC00;
position: absolute;
z-index: 2;
left: 50px;
bottom: 544px;
font:30px verdana, arial, helvetica, sans-serif;
font-weight:800;
margin:10px 40px 10px 10px;
padding:1px 1px 1px 1px;
border: 1px 1px 1px 1px;
filter: progid:DXImageTransform.Microsoft.dropShadow(
Color=336600,offX=3,offY=3,positive=true);
}

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 12-11-02 18:13

Tommy Olesen <tho@mail1.stofanet.dk> skrev :

>hvorfor rykker min Header et stykke mod højre skærmkant ?
>jeg vil have at den går fra kant til kant, men hvordan !!

>body {
>   margin:30px;

Mon ikke det skyldes dette?

Iøvrigt ser siden underlig ud i IE 6, Mozilla 1.1 og Opera 6.05.

Fra : Tommy Olesen

Dato : 12-11-02 22:25

Knud Gert Ellentoft wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> Mon ikke det skyldes dette?

... ikke helt, det er noget af et mysterium - eller også har jeg stirret
mig blind på siden, hvis du får tid vil du så ikke lige kigge på den endnu
engang - på forhånd tak

> Iøvrigt ser siden underlig ud i IE 6, Mozilla 1.1 og Opera 6.05.

jeg bruger da også IE 6 ( version 6.0.2600.0000.xpclnt_qfe.010827-1803 ) og
der ser det da helt fint ud - hvilken version af IE 6 benytter du ?

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 12-11-02 23:45

> [...]

>mig blind på siden, hvis du får tid vil du så ikke lige kigge på den endnu

Måske en gang i løbet af i morgen.

>jeg bruger da også IE 6 ( version 6.0.2600.0000.xpclnt_qfe.010827-1803 ) og
>der ser det da helt fint ud - hvilken version af IE 6 benytter du ?

Det er især positioneringen af en tekst med »Horsens
Produktionsskole« det går galt med i alle opløsninger, men der er
også et par andre ting, der bliver placeret underligt i
forskellige opløsninger.

I 800*600 ses teksten ikke, i højere opløsninger er den underlig
placeret på siden, det har næppe noget med browserversion at
gøre.

Se http://home13.inet.tele.dk/smedpark/images/hs.png

Fra : Tommy Olesen

Dato : 13-11-02 10:24

> [...]
>
> I 800*600 ses teksten ikke, i højere opløsninger er den underlig
> placeret på siden, det har næppe noget med browserversion at

ja det ser jo ikke lige ud som jeg havde tænkt det... sitet er designet med
henblik på IE ( fra version 5.0 + ) , som det ser ud i øjeblikket i mozilla er
jeg lidt ked af, da jeg har hørt at det er en super browser med fremtid i.

når jeg foretar den rettelse som du foreslår rykker Header'en ganske rigtigt
tilbage mod venstre skærmkant , der mangler dog stadig et stykke, men så
kommer der til gengæld en scrollbar på tværs af skærmen, men dette mener jeg
er den skygge som jeg har placeret på Header'en - og det er måske en
"tab/vind" situation som jeg må leve med.