lang boot tid formindsket af andet (3com) ~
Fra : Ukendt

Dato : 12-11-02 15:56

Mine forældres Windows xp maskine er efter de har fået service pack 1 ind,
begyndt at holde en pause på præcist 5 min. når den boot'er op. (på
sekundet!) Jeg har også Windows xp inde og service pack 1, men min har ingen
problemer. Ok maskinerne er vidt forskellige, men vi køre begge via det
samme net, og samme indstillinger under netværket. Da jeg har fået ad vinde
at den lange boot tid kan skyldes at den skal have kontakt med min ISP
tænkte jeg så på at det kunne være pga. de har et billigt realtek netkort og
jeg har et 3com. At 3com så er hurtigere eller what ever... Kan det skyldes
det (altså at de har et lo-end netkort) Eller er det rent software baseret
problemet ligger? Min ISP er tdc bredbånd 512/128 med 2 dynamiske ip'er.

Det der gør det endnu mere mærkeligt er at når man så genstarter den lige
efter det har taget lang tid, ja så kommer den ind med det samme. Hvor imod
det igen tager lang tid hvis man venter nogle timer.

--
peet_dk was here... ICQ#71309759 Mail#peet@peet[dot]dk [dot]=.
http://www.peet.dk <- Nu også med edonkey guide!

Fra : Nicolai

Dato : 12-11-02 16:43

> Mine forældres Windows xp maskine er efter de har fået service pack 1 ind,
> begyndt at holde en pause på præcist 5 min. når den boot'er op. (på

Er det den gode gamle med at man skal have FAST ip på netkortet, så den ikke står og venter på en ip fra en DHCP server?

Fra : Ukendt

Dato : 12-11-02 16:44

> Er det den gode gamle med at man skal have FAST ip på netkortet, så den
ikke står og venter på en ip fra en DHCP server?

hmm.. FAST ip? forklar venligst..

Fra : Nicolai

Dato : 12-11-02 17:25

I gamle dage (måske rettet i XP, kunne windows finde på at vente på at modtage en IP adresse når den havde et netkort i
maskinen. Hvis der så ikke fandtes en DHCP server, skulle man vente på at den timeout'ede inden maskinen bootede færdig.
Kunne det være samme problem her?)

prøv at tildele dit netkort en IP adresse hvis det ikke har et, eller prøv at disable det...

(Vi leder efter fejlkilden)

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 12-11-02 22:17

peet_dk skrev:

>tænkte jeg så på at det kunne være pga. de har et billigt realtek netkort

Jeg har brugt 4 billige Realtekkort helt uden problemer. Min
Stofanetforbindelse kører over et sådant stadigvæk.

--
Bertel

Fra : Peter Loumann

Dato : 12-11-02 22:30

On Tue, 12 Nov 2002 22:16:37 +0100, Bertel Lund Hansen
<nospam@lundhansen.dk> wrote:

>Jeg har brugt 4 billige Realtekkort helt uden problemer.

ditto, dog kun 2

>Min Stofanetforbindelse kører over et sådant stadigvæk.

ditto, endda et af de gamle, der kun tillader 10 mbit.

--
hilsen pl
http://huse-i-naestved.dk

Fra : Leony

Dato : 13-11-02 11:15

"peet_dk" <nope> skrev i en meddelelse

> Mine forældres Windows xp maskine er efter de har fået service pack 1 ind,
> begyndt at holde en pause på præcist 5 min. når den boot'er op.

Prøv at anlysere boot med Bootvis fra Microsoft:
http://www.microsoft.com/hwdev/platform/performance/fastboot/default.asp
http://www.microsoft.com/hwdev/platform/performance/fastboot/BootVis.asp

> tænkte jeg så på at det kunne være pga. de har et billigt realtek netkort
og
> jeg har et 3com. At 3com så er hurtigere eller what ever

Har 4 computere med Realtekkort og der har aldrig været problemer.

Prøv "fast-IP" tricket (som Nicolai nævner). Det er oftest løsningen.
Du kan se en guide om tildeling her:
http://www.wintip.dk/win32/guides/net/xp/fast_ip.htm
(hvis du ikke har fundet ud af det).
Noget andet der kan tage tid under opstart er Anti Virus programmer der er
forkert installerede eller lignende.

--
mvh Leony.....Se mit Playboycasemod:
http://home.tiscali.dk/~vinci/

Fra : Ukendt

Dato : 13-11-02 19:31

jeg har kørt bootvis nu, den kom frem med 2 filer. prøv at se om i kan blive
kloge på dem:

http://www.peet.dk/tmp/

Fra : Nicolai

Dato : 14-11-02 02:19

Tak for tippet. Skal LOVE for der er forskel! kanon!
Booter nok på under 5 secs nu?

Fra : Leony

Dato : 15-11-02 11:39

> jeg har kørt bootvis nu, den kom frem med 2 filer. prøv at se om i kan
blive
> kloge på dem:

Har kun prøvet Bootvis en gang, men kan da prøve.
Om ikke andet så er der da lidt at komme i erfaringsposen.
Husk nu at prøve at give netkortet en fast IP.

Fra : Leony

Dato : 16-11-02 09:52

"peet_dk" <nope> skrev i en meddelelse

> jeg har kørt bootvis nu, den kom frem med 2 filer. prøv at se om i kan
blive
> kloge på dem:

Det er logon+serv der tager lang tid, så mon ikke det er IP adresse
tildelingen der driller.
Der står dog her:
http://www.windows-help.net/WindowsXP/tune-19.html
Logon+Services and Shell: The times to start Winlogon, services, the shell,
and so on. This is mostly the operating system. However, 3rd party software
such as anti-virus and firewall software can effect this time.
Så hvis der er installeret antivirus, så prøv at kigge på det også - evt
ominstallere det (eller andet software der starter sammen med Windows, det
kan ses med msconfig).

Fra : Ukendt

Dato : 16-11-02 20:09

Det ser ud til jeg har fået løst problemet nu, men man ved aldrig... Jeg
prøvede at disable netkortet under kontrolpanal->system. Det hjalp ikke. Jeg
må indrømme jeg ikke kunne blive klog af de filer der som bootvis laver. Jeg
kunne se at lademann tog en del tid. Og sjovt nok startede den normalt op
dagen efter. Men.. 2 dage efter var det, det samme. Da jeg har en del
mistanke om den "strømløse" usb hub (får strøm fra computern) Prøvede jeg at
sætte en usb-hub med ekstern strømforsyning istedet for. Og nu ser det ud
til at virke... Spændt på om den også gør det om en måned..

Fra : Ukendt

Dato : 17-11-02 11:23

hmm..... og nu tager det 5 min. igen.... Kan det være når den skal have
fornyet ip adressen fra tdc? Men hvordan kan det så være at det også tager
tid når jeg disabler netkortet? Arbejder den så adligevel med netkortet, så
man bliver nød til at tage det helt ud af computern for at teste?