Sand
Fra : Carsten Bøhrk

Dato : 01-03-01 13:47

Jeg kan se at tyskerne er tossede med sand som bundlag. (Se evt.
www.africanfish.com og find så billederne af akvarier.)

Jeg har dog altid fået at vide at sand har fanden skabt. Dvs. det
pakker, planterødder rådner, det er for lyst og dermed stresser
(visse) fisk osv. osv.

Har nogen erfaring/en mening om sand ? Det ser jo fantastisk ud og
planterne skulle vokse som bare fan...

\carsten
------
Fjern xxx ved mail.

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 01-03-01 14:23

"Carsten Bøhrk" <boehrkxxx@skjoldhoej.dk> wrote in message
> [...]
> (visse) fisk osv. osv.
>
> Har nogen erfaring/en mening om sand ? Det ser jo fantastisk ud og

Nu er sand jo ikke bare sand.

Jeg tror det afhænger meget af diameteren på det enkelte korn. Hvis den er
for lille bliver det kompakt ligesom vådt sand på stranden.

Personlig bruger jeg ikke noget under 1 mm, og det er ikke kompakt.

--
With many Thanks

Soren ' Disky ' Reinke ICQ #1413069 remove 'ihsyd' when email replying

http://www.disky-design.dk/fish

Now available:
The internets first PLANT SEARCH ENGINE
http://www.disky-design.dk/fish/PlantSearch/PlantSearch.html

Fra : Madsen

Dato : 01-03-01 15:29

"Carsten Bøhrk" <boehrkxxx@skjoldhoej.dk> skrev:

> Har nogen erfaring/en mening om sand ? Det ser jo fantastisk ud og
> planterne skulle vokse som bare fan...

Jeg har igennem længere tid brugt fint lyst sand som bundlag i et
akvarie med Tropheus cichlider. Fiskene elsker det fordi det nok
er dejligt at grave i. Jeg har tit observeret at de udvikler en meget
speciel måde at grave på når der er fint sand i akvariet.
Flere af mine hanner brugte en meget speciel måde at flytte sand
på, dengang jeg havde det i. De bakkede simpelthen og fyldte
munden med sand igennem gællerne, fremfor at samle det op
med munden. Jeg lurede en hel del da jeg så det første gang,
men den er god nok.
Desuden benytter hunnerne sig også af det når de lige har lukket
unger ud af munden. De bruger sandet til at rense mund og gæller
med, så for visse fisk er det endda sundt at have sand som bundlag.
Smerlinger, pansermaller og andre bundfisk, er også glade for sandet,
da det ikke skader deres skægtråde når de søger føde f.eks.
Det er også rigtigt at nogle planter gror bedre i sandet, men der er
større fare for "døde zoner" i bundlaget, fordi det pakker så tæt
sammen.

Jeg blev dog træt af det lyse sand tilsidst og skaffede istedet noget
af det her sandblæsersand. Det er lidt grovere, men meget regelmæssig
i kornstørrelse. Desuden kan det fås i forskellige farver også. Her valgte
jeg så en farve der var lidt mørkere. Det fremhæver også fiskenes farver
lidt mere efter min mening.

--
Mvh. Madsen
(Remove »who« in email)

Fra : Thomas Neumann

Dato : 01-03-01 22:26

Sandblæsersand? Hvor skaffes det, hvad er kornstørrelsen, hvad koster det og
indeholder det ikke skadelige stoffer?

Thomas

Fra : Madsen

Dato : 02-03-01 01:54

"Thomas Neumann" <thomas@neumann.dk> skrev:

> Sandblæsersand? Hvor skaffes det, hvad er kornstørrelsen, hvad koster
> det og indeholder det ikke skadelige stoffer?

Kornstørrelsen er vel omkring de 1-2 mm. i diameter vil jeg tro og den
er _meget_regelmæssig. Jeg fik et par sække gratis af den lokale
entreprenør, så jeg ved af gode grunde ikke hvad der koster. Jeg ved
at det stammer fra et firma i Silkeborg som hedder Dansand.
<http://www.dansand.dk/indexdk.htm>

Engang havde de et link til sandblæsersand, men det ser det ikke ud til
at de har mere, medmindre det har fået et andet navn. Det de kalder
filtersand kan nok også bruges. Her er da også nogle kornstørrelse at
vælge imellem.

Det sandblæsersand jeg fik var kliniske rent. Jeg skyllede det i koldt
vand i en balje, men vandet var krystalklart, så det gad jeg ikke at ofre
mere tid på. Jeg tror ikke det indeholder skadelige stoffer.
Mine fisk har ikke vist tegn på ubehag de par år eller tre hvor det har
været i akvariet.

--
Mvh. Madsen
(Remove »who« in email)

Fra : ole larsen

Dato : 02-03-01 12:16

Thomas Neumann skrev i meddelelsen ...
>Sandblæsersand? Hvor skaffes det, hvad er kornstørrelsen, hvad koster det
og
>indeholder det ikke skadelige stoffer?
>
>Thomas

Jeg har det s´gu svært med udtrykkene sand og grus.;-/ Når man laver veje
og stier arbejder man med veldefinerede begreber, jeg ikke kender præcist.
I akvariesammenhæng opfatter jeg sand som kornstørrelser under ca. 0,5 mm.
Og grus som kornstørrelser fra 0,5 mm til ca 10 mm.
Hvis dette er i overensstemmelse med gængse opfattelse - er det ??, mener
jeg også at sand let kan pakke for tæt til andet end specielle anvendelser.
Kornstørrelse 1-2 mm. kan være ønskeligt til nogle planter med meget fine
(svage) rødder (Liliaopsis, E. tenellus) mens 2-4 mm. kan være fint til de
fleste planter. Større kornstørrelser ville jeg kun evt. anbefale til
dekoration.
Sandblæsergrus (Kiselgrus) fås i ca 1-2mm og i ca. 3-4mm. og sikkert også i
andre størrelser. Borset fra den lyse farve, der ikke altid er ønskelig,
kender jeg ikke mere velegnet grus. Regelmæssige, let afrundede korn.
Så fri for forureninger at det er spild at skylle det og frit for kalk så du
selv bestemmer hvor hård dit vand skal være. På engelsk hedder det vist
Tex-Blast.
I Odense kører man ad Thomas B. Thriges mod havnen. Lige før man falder i
vandet, drejer man til venstre ca 300. m, så har man et byggemarked på
v.hånd. Det er vist noget med 25-50 kr. for ca 25 Kg. ??

Ole

Fra : Kent Christensen

Dato : 04-03-01 01:53

"Thomas Neumann" <thomas@neumann.dk> skrev i en meddelelse news:K7zn6.11120$dD.573221@twister.sunsite.dk...
> Sandblæsersand? Hvor skaffes det, hvad er kornstørrelsen, hvad koster det og
> indeholder det ikke skadelige stoffer?
>
> Thomas

Der er også mange tagmalere rundt om i landet, og de vil sikkert gerne
sælge dig nogle sække. De bruger sandet til at afrense taget, før det skal
males. De giver ikke ret meget for sandet.

Jeg har i 3 år haft sand/grus i kornstørrelse 1-2 mm i et akvarie. Både jeg
og fiskene er meget glade for det . Det kan varmt anbefales! Lyst sand
sammen med brune mangroverødder og grønne planter, - er der noget
smukkere?

Vh
Kent

Fra : Torben

Dato : 01-03-01 18:25

Hej,

Cichlider går jo over sand. Hvis vi snakker Malawi og Tanganyka. Andre fisk
foretrækker et andet bundlag.

Gert

Fra : Klaus Peter Nielsen

Dato : 02-03-01 10:28

Jeg har også haft fint sand i mit akvarie, men jeg oplevede problemer med
tætheden, da akvariet hurtigt begyndte at lugte råddent, der skal altså
efter min erfaring renses bundlag langt oftere. Men det er FLOT især hvis
man har en lampe som hænger et stykke fra overfladen, så man kan se
lyspillet på bunden.

Fra : nevermind

Dato : 04-03-01 09:06

On Thu, 01 Mar 2001 13:47:19 +0100, Carsten Bøhrk
> [...]

>(visse) fisk osv. osv.
>
>Har nogen erfaring/en mening om sand ? Det ser jo fantastisk ud og

Well jeg har næsten altid brugt sand, da det for mig at se virker
langt mindre iøjnefaldende end de granitskærver som akvarist folk per
se betegner akvariegrus. Ideelt set bør sand/grus ikke bestå af ny
ituslåede sten men bør være afrundet som sand/grus normalt altid er i
naturen.
Problemer har jeg aldrig haft mht. manglel på luft, de planter som jeg
har haft i tidens løb har alle sat smukke kraftige rødder ud i sandet.
Det eneste problem med sand skulle lige være at det nok er lidt for
lyst til de fleste fisk, men så er der jo altid tørv ikke?
Det sand jeg har brugt har altid været strandsand, kraftigt skyllet!,
og det tror jeg ikke man kan gå galt med, måske lige undtagen hvis man
henter det i dueodde..

Fra : Jan Boegh

Dato : 04-03-01 12:46

"nevermind" <ifafullscalewarwasatyourdoorwouldyouopen?@bugoff.net> wrote in
message news:5gt3at4prciseqtmhd3slh769e1u4mva09@4ax.com...

> Det sand jeg har brugt har altid været strandsand, kraftigt skyllet!,

JEg sværger også til strandsand, men her er der også mange forsk.
kvaliteter. Til f.eks. akvarier med små tanganyikaer bruger jeg kun måske
1/2 cm tykt bundlag, og her anvender jeg det hvide fine strandsand som
tyskere og københavnere elsker at få mellem tæerne. Det pakker helt tæt, men
da alt snasket bliver liggende ovenpå, betyder det ikke noget. De små kan
tilsyneladende godt lide sandet, og da der altid folger lidt knust
muslingeskal mv med, får det egentligt også et nogenlunde naturligt
udseende.
Hvor jeg bruger tykkere bundlag, er jeg faldet fro noget grovere sand, jeg
henter ved enten Limfjorden eller ved Vejle fjord ude ved Trelle Næs (nej,
jer er ikke skør nok til at tage derned efter en spand sand, jeg tager bare
sandet med, når jeg er på familliebesøg dernede).

mvh
Jan