Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
dias på cd
Fra : kim vegeberg

Dato : 11-11-02 21:45

jeg har en del dias som jeg er ved at skanne ind på min pc
men har det problem at en del af mine Billeder sider fast på glasset af
dias rammen og da jeg vil have så gode kopier som muligt uden støv mm
skiller jeg dem ad og skanner dem ind med en Primefilm 1800u dias og negativ
skanner er der nogen der har en ide om hvad man kan bruge for at løsne
Billederne fra glasset
KIM

Fra : emj

Dato : 11-11-02 22:54

On Mon, 11 Nov 2002 21:45:28 +0100, "kim vegeberg"
<kim.vegeberg@adslhome.dk> wrote:

>er der nogen der har en ide om hvad man kan bruge for at løsne
>Billederne fra glasset

Hvis det er de modbydelige gamle rammer, som er samlet med en slags
klister, tror jeg at klistret har opløst negativerne så meget, at de
er totaltskadede.
Hilsen emj
--
http://www.enterpol.dk/foto/epgalleri/epfoto/
Bliv medlem af www.enterpol.dk/

Fra : max

Dato : 12-11-02 12:59

> Hvis det er de modbydelige gamle rammer, som er samlet med en slags
> klister, tror jeg at klistret har opløst negativerne så meget, at de
> er totaltskadede.
> Hilsen emj

Hm... det er ikke særligt konstruktivt at kalde det totalt skadet..
Alt kan vel i princippet reddes, hvis man ved hvordan - og seføli
findes der et opløsnings middel til klister der ikke osse æder
negativerne, acetone, rensebenzin, vand, sprit etc etc, det er da et
forsøg værd.. Vand er nok det mest oplagte i det beskrevne tilfælde..
mvh max

Fra : Kurt Hansen

Dato : 12-11-02 13:31

Tue, 12 Nov 2002 12:58:50 +0100, skrev max:

> [...]
>negativerne, acetone, rensebenzin, vand, sprit etc etc, det er da et
>forsøg værd.. Vand er nok det mest oplagte i det beskrevne tilfælde..

Stop, stop, stop, for Himlens skyld!!! Rense benzin og acetone ville
jeg bestemt IKKE bruge på dias/negativer uden at have sikret mig
først.

Tråden afsporer iøvrigt, idet manden jo gerne vil vide hvordan man
løsner emulsionen fra glasset. Det er ikke ham, men Else Marie, der
taler om "klister".

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : max

Dato : 12-11-02 14:01

> [...]
>
> Tråden afsporer iøvrigt, idet manden jo gerne vil vide hvordan man
> løsner emulsionen fra glasset. Det er ikke ham, men Else Marie, der

Tjae, jeg går ud fra manden er i besiddelse af en hjerne...
Så der skulle ikke være brug for at gå sådan i panik - Kurt..!
LOL max

Fra : Rune Feldt-Rasmussen

Dato : 12-11-02 20:05

Inden der opstår uoprettelig skade på dine dias, så lån en scannner, der kan
scanne monterede dias - en Nikon Coolscan f. eks. - og scan evt. med ICE
eller retoucher støvet bagefter.
Det er vel bedre end at ødelægge dine dias, de er jo uerstattelige!!
MVH
RF-R