Så er den gal igen
Fra : Leyna

Dato : 11-11-02 21:22

Lige som jeg troede at NU var Popsie da blevet helt renlig, så får hun
dårlig mave og besørger over hele korridoren (hvor kattebakkerne
står). Hun får sin sidste pennicilin pille her til aften, og eftersom
jeg ved hvordan sådan medicin virker på mennesker (i hvert fald på
mig) så vil jeg lige se tiden an.
Det jeg bare ikke fatter er hvorfor hun besørger lige ved siden af
bakken - som iøvrigt var helt ren og ubenyttet. Er der nogen der har
et bud på det?
Jeg har ringet til min "gamle" dyrlæge (som jeg har konsulteret siden
1981) og dér siger de at det kan være alt mellem himmel og jord, men
at det ville være en go' ide at få hende til en dyrlæge snarest og få
taget diverse prøver. Det vil jeg gøre når nu pillerne er opbrugt og
hvis det så ikke bedrer sig. Det gik jo ellers lige så godt.
Det skal dog lige nævnes, at hun ikke har tisset nogen andre steder
end i bakken (og sikkert ogås udenfor) efter den ene gang hvor sofaen
stod for skud, og efter at der blev indkøbt bakke nr. 2 har hun også
været flink til at benytte den når hun skulle af med noget. Det er kun
her hvor hun har tynd mave at hun blev urenlig igen. Nogen der har et
godt råd?
--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : Nina El Falaki

Dato : 11-11-02 21:39

Som din gamle dyrlæge sagde, få hende checket i hoved og r--.

Måske er hun kun nået ud til bakken, men ikke i den. Har man dårlig mave,
ja, så skal man jo, når man skal.

Giv hende nogle mælkesyrebakterier tror de hedder Zoolac.

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : Leyna

Dato : 11-11-02 21:46

On Mon, 11 Nov 2002 21:39:25 +0100, "Nina El Falaki" <cats@feca.dk>
wrote:

>Som din gamle dyrlæge sagde, få hende checket i hoved og r--.

Det bliver hun nok også nødt til at blive.
Problemet er, at hun lige er blevet vacineret, og dér blev hun
overhovedet ikke undersøgt. Det synes jeg er temmelig overfladisk af
dyrlægen, og det ville aldrig have været tilfældet hos min gamle
dyrlæge.

>Måske er hun kun nået ud til bakken, men ikke i den. Har man dårlig mave,
>ja, så skal man jo, når man skal.

Det er selvfølgelig en mulighed. Jeg kunne se at hun havde trukket en
hel stribe efter sig.

>Giv hende nogle mælkesyrebakterier tror de hedder Zoolac.

Som skulle være godt for maven, eller hvad? Og hvor får jeg dem?
--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : Nina El Falaki

Dato : 11-11-02 21:57

Ja det skulle modvirke tynd mave p.g.a. penicillin. Mener det kan købes på
apoteket.

Fra : Leyna

Dato : 11-11-02 21:59

On Mon, 11 Nov 2002 21:56:50 +0100, "Nina El Falaki" <cats@feca.dk>
wrote:
<Zoolac>
>Ja det skulle modvirke tynd mave p.g.a. penicillin. Mener det kan købes på
>apoteket.

Takker. Det kigger jeg lige efter i morgen.
--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 11-11-02 23:59

In article <8g60tu8luvia1p4o47dl7h85h1cmai4vjm@4ax.com>, Leyna
<webmaster@big-girls.dk> wrote:

> On Mon, 11 Nov 2002 21:56:50 +0100, "Nina El Falaki" <cats@feca.dk>
> wrote:
> <Zoolac>
>
> Takker. Det kigger jeg lige efter i morgen.

Jeg køber det hos dyrlægen. (Importør: Kruuse, katalognr. 371170)
Meget effektivt mod "almindelig" diarre, er vores erfaring - men
halvdyrt, for du bruger en del især de første par døgn (katten skal
have en dosis hver 6. time til diarre'en stopper) Til gengæld synes i
hvertfald vores katte at det er rent slik. Så med mindre hun også har
kvalme, skulle du ikke ha' problemer med at få det i hende

Fra : Leyna

Dato : 12-11-02 05:29

On Mon, 11 Nov 2002 23:58:40 +0100, Ann Rudbeck
<ann_rudbeck@yahoo.com> wrote:

> [...]
>hvertfald vores katte at det er rent slik. Så med mindre hun også har
>kvalme, skulle du ikke ha' problemer med at få det i hende

Kvalme har hun skam ikke, for alt ryger ned. Hun spiser og drikker
godtog viser ingen som helst andre tegn på at hun skulle have det
dårligt. Natten er forløbet uden uheld, så vi krydser fingre. Kan jeg
give hende Zoolac som forebyggende middel?
--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : Bente Jepsen

Dato : 12-11-02 06:28

> dårligt. Natten er forløbet uden uheld, så vi krydser fingre. Kan jeg
> give hende Zoolac som forebyggende middel?
> --

Pøj, pøj. La´ os håbe det holder.
Du kan også prøve at give hende cultura eller A38 forebyggende.

Bente

Fra : Leyna

Dato : 12-11-02 13:13

On Tue, 12 Nov 2002 06:28:04 +0100, "Bente Jepsen"
<bente.jepsen@antispam.mail1.stofanet.dk> wrote:

>Pøj, pøj. La´ os håbe det holder.
>Du kan også prøve at give hende cultura eller A38 forebyggende.

Det er da osse rigtigt. Jeg køber sjældent surmælksprodukter, fordi
jeg ikke selv kan fordrage det. Så hellere lide med tynd mave.
--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : Gitte J. Lock

Dato : 12-11-02 10:27

> [...]
> --
> Leyna
> Big Girls - Lidt mere end gennemsnittet.

Man kan ikke altid se det, når de har ondt... men det er garanteret uorden i
maven, der får hende til at lægge det på gulvet. Enten fordi hun ikke kunne
nå det, eller også som et råb om "hjælp". Der lå altid en pølle på gulvet,
når vores Laban havde bøvl med mave/tarmsystemet, ligegyldigt at vi så havde
to helt rene bakker stående. Når han så en sjælden gang var OK, så brugte
han bakken fint.
Puha... vores freja tabte engang en pølle på stuegulvet, som havde sat sig
fast i pelsen på hende bagpå... sikken en frustreret mis. Mjaaav mjaaav og
skrabe skrabe helt hysterisk, indtil jeg fangede budskabet!
Zoolac kan du vist godt give forebyggende også. Jeg har i hvert fald af
andre katteejere fået at vide, at deres dyrlæger sagde at det aldrig kan
skade. Det er jo nogle naturlige bakterier (eller sådan noget) på tube...
-Gitte

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 12-11-02 13:52

> Som skulle være godt for maven, eller hvad? Og hvor får jeg dem?
> --

Det svarer til Cultura på tube. Virker godt til almindelig justering af
mavens flora eller for at undgå det, hvis man har grund til at mistænke at
der er maveproblemer på vej. Ex før/efter udstilling, der bruger jeg gerne
lidt hvis jeg har killinger med.
Men hvis hun fejler en sygdom, bakterie eller sådan noget, så vil det jo
ikke tage det, der skal penicillin til.
Man kan også køber det hos
L-H foder
Skjoldhøjvej 37
8471 Sabro
86949277

De sender gerne med posten.
Ved ikke om deres priser er billigere eller dyrere end andre steder, men
nemt er det helt sikkert.

Hilsen Nina

Fra : Pia J

Dato : 12-11-02 14:14

mælkesyrebakterierne i zoolac skulle være flere, mere levende eller hvad ved
jeg. I almindelige surmælksprodukter dør bakterierne allerede efter en tid i
mavesækken, Zoolac skulle virke hele vejen gennem tarmsystemet.

Citat fra min tidl. dyrlæge.

:Pia

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 12-11-02 14:29

Citat fra side om marsvin

Zoolac propasta: 2.85 mia levende bakterier af slægterne: Lactobacillus,
Pediococcus og bacillus.
1.35 mia termostabiliserende bakterier, Lactobacillus acidophilus (MA64/4E),
vegetabilsk olie, lecithin, stabilisator (E551B)

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 12-11-02 14:29

In article <aqqt6q$76g$1@sunsite.dk>, Nina, Tender Tribes
<NOSPAMnina@knus.dk> wrote:

> Men hvis hun fejler en sygdom, bakterie eller sådan noget, så vil det jo
> ikke tage det, der skal penicillin til.

Den tynde mave var vist "eftervirkninger" af netop en penicillin-kur,
ikke? Tynd mave efter antibiotika skyldes, at penicillinen slår alle
bakterier ihjel, også dem der er gavnlige (mælkesyrebakterierne) - og i
"tomrummet" kan andre, måske knap så behagelige bakterier få fodfæste.
Så mælkesyrebakterier kan aldrig skade (zoolac indeholder 4 eller 5
slags levende bakterier med hver sin gavnlige effekt, jeg tror det er
derfor det er så effektivt) - og hvis det gælder om at genopbygge
tarmfloraen kan de i høj grad hjælpe. Faktisk kan de også hjælpe, hvis
man er angrebet af en virus eller bakterie (som når man tager idoform
mod "feriemave")

Fra : Pia J

Dato : 12-11-02 14:34

"Ann Rudbeck" <ann_rudbeck@yahoo.com> wrote in message
news:121120021428322681%> man er angrebet af en virus eller bakterie (som
når man tager idoform
> mod "feriemave")

Faktisk har jeg brugt idoform til min hund uden problemer

:Pia

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 12-11-02 14:46

Hvis det er tilfældet så er Xoolac nok et godt bud.
Jeg ville bare sikre mig at det ikke bliver brugt istedet for en eventuel
penicilin-kur / dyrlæge besøg osv.
Det kunne jo være der sad nogle og læste med, der også havde problemer, og
overvejede at vælge zoolac løsningen.

Nina

Fra : Pia J

Dato : 12-11-02 14:45

"Nina, Tender Tribes" <NOSPAMnina@knus.dk> wrote in message
> [...]
> penicilin-kur / dyrlæge besøg osv.
> Det kunne jo være der sad nogle og læste med, der også havde problemer, og

Den tanke havde jeg slet ikke!!!

Hvad laver du i øvrigt ved PC'en stadigvæk, hvahva?!

:Pia

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 12-11-02 16:38

> Hvad laver du i øvrigt ved PC'en stadigvæk, hvahva?!

Sidder og ÆRGER min r.. i laser (for at sige det lige ud)
Og tænker lidt over hvordan jeg skal gribe situationen an.

Og til dem der ikke fatter en klap af hvad vi skriver, er her grunden.
Jeg havde en hankat gående mange uger... min hunkat ville ikke komme i
løbetid. Det gjorde hun langt om længe, og de parrede. Der var vild jubel og
glæde.
Hun var sat til den ca. 30. i den her månden... og lignede meget en drægtig,
men vægten sagde noget andet.
I dag kom hun i løbetid. Ergo ingen missebørn til mig
(((( ...kun en hunkat med røde vorter... der er i løb

Så jeg sidder her og "fordøjer" lidt, og skal tage beslutning om jeg skal
smide hannen på igen med det samme... eller trække den lidt
æv æv æv æv æv æv æv æv æv æv men naturen går jo sine egne vejne. Det er
bare første gang jeg oplever en hunkat gå "tom", føles lidt som om jeg er
blevet snydt for julegaver i år

Hilsen Nina

Fra : Leyna

Dato : 12-11-02 17:10

On Tue, 12 Nov 2002 14:28:32 +0100, Ann Rudbeck
<ann_rudbeck@yahoo.com> wrote:

>Den tynde mave var vist "eftervirkninger" af netop en penicillin-kur,
>ikke?

Det har jeg i hvert fald mistanke om, for det ser ud til at der er ro
i maven i dag. Der har i vhert fald ikke været nogen uheld, og der
ligger da en lille kage i bakken, men det _kan_ jo være den anden kat
der har leveret den. Jeg må indrømme at jeg ikke sådan lige kan se
forskel!
--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : marianne hellemose

Dato : 12-11-02 14:47

Molkosan gør det samme, det er fremstillet af ostevalle,
koster 50 kr. for 200ml. det holder ½ år i køleskab, og
der bruges ½-1 tsk i drikkevandet

--
Marianne

Hellemose Somali
hellemose.som@paradis.tdcadsl.dk

Fra : Ann K.

Dato : 11-11-02 21:40

Hej Leyna.
>Det er kun her hvor hun har tynd mave at hun blev urenlig igen. Nogen
der har et
>godt råd?

Jeps - tag det roligt
Jeg *tror* ikke at hendes urenlighed er vendt tilbage... Du ved vel
selv, hvor svært det kan være at nå frem, hvis man har rigtig dårlig
mave?
Det vil måske være en god ide at sætte hende på skånekost til maven igen
er ok, så hun ikke oplever flere uheld (der evt og måske, kunne tænkes
at blive til dårlig vane)... Generelt er katte jo hyper-renlige dyr, som
kan blive dybt frustrerede over skidt uden for bakken... Hi - du skulle
se mine, hvis de en enkelt gang har fået lavet sådan noget *skrabe,
skrabe, skrabe* og så ligger mindst halvdelen af bakkens grus på gulvet
*suk*

Mvh Ann

Fra : Leyna

Dato : 11-11-02 21:55

On Mon, 11 Nov 2002 21:40:19 +0100, "Ann K." <tsars@os.dk> wrote:

>Hej Leyna.
>der har et
>
>Jeps - tag det roligt

Ja ja, jeg vil da også lige se tiden an et par dage. Penicillinen kan
jo slå den mest hårdføre mave i stykker, såeh...

>Jeg *tror* ikke at hendes urenlighed er vendt tilbage... Du ved vel
>selv, hvor svært det kan være at nå frem, hvis man har rigtig dårlig
>mave?

Joeh, jeg har da prøvet at være rigtig uheldig. YUCK!

> [...]
>se mine, hvis de en enkelt gang har fået lavet sådan noget *skrabe,
>skrabe, skrabe* og så ligger mindst halvdelen af bakkens grus på gulvet

En af mine katte er ikke ret god til at dække til efter sig. Jeg har
ikke oplevet det med Mini mens jeg havde hende alene, så jeg mistænker
Popsie for ikke at dække til. Jeg har dog set Popsie gøre sig ren
udendørs og her bliver der både gravet hul og dækket til bagefter, så
jeg ved ikke hvem af dem der er synderen.
Pt. bliver der ikke serveret andet end Hill's for sensible maver. Jeg
håber på at det kan gøre udslaget. De kan i hvert fald begge to lide
det, og der bliver spist op, hvilket jeg aldrig har oplevet før når
jeg har givet tørfoder.
--
Leyna
http://www.big-girls.dk