Syg kat - måske katteinfluenza?
Fra : Lars Wiberg

Dato : 11-11-02 15:52

Hej alle,

Min kæreste og jeg fandt i går en herreløs killing. Killingen var
svag, skræmt, sulten, tørstig og desuden meget forvirret.
Kattemennesker som vi nu en gang er, tog vi katten med hjem.

Da jeg fik kigget lidt på katten, fandt jeg ud af at den nok er syg.
Jeg har ikke været i stand til at komme i kontakt med en dyrlæge andet
end telefonisk, men symptomerne (hævet anusåbning og diarré) tyder på
katteinfluenza. Katten drikker også store mængder vand.

Er der nogen der kan bekræfte dette som katteinfluenza, eller skal der
bruges flere undersøgelser?

Det jeg gerne vil finde ud af lige nu og her, er hvordan vi kan få
katten rask igen hurtigst muligt. Det stakkels kræ kan jo ikke holde
noget indenbords ret længe af gangen.

I morgen vil jeg prøve at komme afsted til dyrlægen i en af
nabobyerne. Herude på landet er det mindste de arbejder med som regel
smågrise.

Jeg ser frem til at høre fra jer.

--
Lars Wiberg alias Slartibartfast /\ ASCII Ribbon Campaign
http://southend.dk/ \/ No HTML or RTF in mail

Fra : Lars Wiberg

Dato : 11-11-02 16:16

Lige et par spørgsmål angående den samme kat.

Katten følte med det samme en tryghed hos os, og puttede sig ind til
os ... men ... han er meget energisk i den måde han gør det på. Hvis
man holder en hånd ned til ham for at kæle lidt, så puffer han hårdt
til hånden nede fra, og han går meget frem og tilbage, som om han ikke
kan få opmærksomhed nok - hurtigt nok - hvis I forstår?

Han mjaver også en hel del, men om det hænger sammen med dette
utrolige behov for opmærksomhed, ved jeg ikke.

Er der nogen der kan fortælle mig mere om denne adfærd?

Fra : Niels Peter

Dato : 11-11-02 17:16

"Lars Wiberg" <lw@#nospam#c.dk> skrev i en meddelelse news:14ivsug8l5cmo7l90vslf7nf3nrufplh4q@4ax.com...
> [...]
> til hånden nede fra, og han går meget frem og tilbage, som om han ikke
> kan få opmærksomhed nok - hurtigt nok - hvis I forstår?

Det er meget almindeligt hos en del katte, at de kan blive så glade, nærmest eksalterede, at de ikke kan holde sig i ro (det har vi andre vel også oplevet på et tidspunkt i vores liv?).
Jeg har selv en British Shorthair, som - typisk for racen - er en noget dorsk natur; men når jeg kæler med hende, jokker hun frem og tilbage, så det næsten er en art konditræning for mig at nusse hende

> Han mjaver også en hel del, men om det hænger sammen med dette
> utrolige behov for opmærksomhed, ved jeg ikke.

Jeg ville også miave meget, hvis jeg var blevet reddet i sidste øjeblik af to rare mennesker
Han havde ikke holdt mange dage mere på egen hånd, og det ved han givetvis instinktivt; derfor er det ikke sært, hvis han er lidt oppe at køre ...
Det er heller ikke utænkeligt, at han prøver at fortælle Jer, hvad han har været ude for ...

Niels Peter

Fra : Lars Wiberg

Dato : 11-11-02 18:44

Hej Niels Peter,

On Mon, 11 Nov 2002 17:15:40 +0100, "Niels Peter" <mail@bluewhite.dk>
wrote:

> Det er meget almindeligt hos en del katte, at de kan blive så glade,
> nærmest eksalterede, at de ikke kan holde sig i ro (det har vi andre
> vel også oplevet på et tidspunkt i vores liv?).

Ja, det kan der jo være noget om. Han insistrede på at sove lige ved
siden af mit hoved i nat, og gjorde et stort nummer ud af at gnide sig
op af min kind.

> Jeg har selv en British Shorthair, som - typisk for racen - er en
> noget dorsk natur; men når jeg kæler med hende, jokker hun frem og
> tilbage, så det næsten er en art konditræning for mig at nusse hende

Ja, nu ved jeg ikke helt hvad det er for en vi har fået fat i, men en
huskat er det i hvert tilfælde ikke. Den er kulsort (selv knurhårene
er sorte), og dets ansigt er aflangt som en ægyptisk race jeg er meget
betaget af. Jeg aner ikke noget om racer og navne, men jeg synes den
her er pæn og grim på samme tid Jeg skal prøve at få taget et
billede af ham, så I kan se energibundtet.

> Jeg ville også miave meget, hvis jeg var blevet reddet i sidste
> øjeblik af to rare mennesker

Det giver jo i og for sig ganske meget mening Han var utroligt
glad da vi samlede ham op. Det var lidt ligesom dengang jeg fik min
første computer i julegave - glæden ville ingen ende ta'.

> Han havde ikke holdt mange dage mere på egen hånd, og det ved han
> givetvis instinktivt; derfor er det ikke sært, hvis han er lidt
> oppe at køre ...

Åh ja, det havde jeg ikke lige tænkt på.

> Det er heller ikke utænkeligt, at han prøver at fortælle Jer,
> hvad han har været ude for ...

Hvad end han har været udsat for, så kan jeg kun have harme over for
dem der har behandlet ham så dårligt. Det er utroligt hvad mennesker
kan få sig selv til at gøre, for at undgå lidt 'besvær'

Fra : Vibeke Jørgensen

Dato : 11-11-02 16:42

Hej Lars,
Jeg var inde og kigge på www.netdyredoktor.dk og der står følgende om
symptomer på katteinfluenza:

Katten vil have høj feber, og den vil have udflåd fra øjne og næse. I
begyndelsen vil udflåddet være klart, senere vil det være tykt og gult og
medføre sammenklistrede øjne og tillukning af næseborene. Katten vil have
svært ved at trække vejret, og på det tidspunkt har den også nedsat eller
slet ingen appetit, samtidig med at den er nedstemt.
Hvis der er tale om en infektion med herpesvirus, kan der være sår på
hornhinden.
Hvis der er tale om en infektion med calicivirus, kan der være betændelse i
mundhulen og sår på tungen og i mundslimhinden. Calicivirus vil også kunne
give anledning til lungebetændelse. 80% af alle influenzaramte katte vil
blive længerevarende bærere af virussen.
Ved infektion med herpesvirus vil udskillelsen af virussen foregå i
perioder. Hvis katten bliver stresses, vil virusen blive aktiveret, og
katten vil udvikle symptomer på influenza.
I tilfælde af infektion med calicivirus vil udskillelsen af virussen være
konstant fra mundhulen. Det betyder, at der er en stor risiko for, at
nyfødte killinger eller nytilkomne katte bliver smittede.
Der vil ikke altid være symptomer hos en kat, der udskiller calicivirus, men
hvis der er, vil det være en kronisk betændelsestilstand i tandkødet og
omkring tænderne, tab af tænder og evt. let næseflåd.

Så umiddelbart lyder din beskrivelse af kattens symptomer ikke som om de
passer. Men da jeg ikke er dyrlæge - eller selv har haft en kat med
katteinfluenza så ved jeg det naturligvis ikke.
Jeg ville dog uden tvivl tage den til dyrlæge for at være sikker på hvad den
fejlede. (Men måske er der nogen af de andre herinde som har oplevet noget
lignende)

Mvh
Vibeke

Fra : Lars Wiberg

Dato : 11-11-02 18:49

Hej Vibeke,

On Mon, 11 Nov 2002 16:42:24 +0100, "Vibeke Jørgensen"
<vibeke1@hotmail.com> wrote:

> [...]
> dog uden tvivl tage den til dyrlæge for at være sikker på hvad den
> fejlede. (Men måske er der nogen af de andre herinde som har

Jeg skal da godt nok lige love for der var nogle forskellige slags
infektioner der. Ikke i min vildeste fantasi har jeg kunnet forestille
mig sådan et lille dyr kunne fejle så mange forskellige ting, men til
gengæld tyder det på det slet ikke er influenza. Katten er både livlig
og ved godt mod. Øjne, næse og svælg ser pænt ud, så det _kan_ jo være
den bare har fået dårlig mave af at spise nogle rester i den tid den
har været ladt i stikken.

Katten skal under alle omstændigheder til DSU (Den Store
Undersøgelse). Det er i min interesse at han skal leve under de bedst
mulige vilkår. Sjovt som man kan forelske sig i en kat på ingen tid.

Fra : Winther

Dato : 11-11-02 23:16

"Vibeke Jørgensen" <vibeke1@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
den
> fejlede. (Men måske er der nogen af de andre herinde som har oplevet noget

Det lyder nærmere som en kat der har spist et eller andet den ikke burde
spise, fordi den bare var så sulten...
Havde engang en kat jeg også reddede på den måde. Den var også helt ekstrem
kærlig, og jeg har altid følt, det var fordi den var utrolig taknemmelig for
at blive reddet.

Vh. Winther

Fra : Niels Peter

Dato : 11-11-02 17:08

"Lars Wiberg" <lw@#nospam#c.dk> skrev i en meddelelse news:ekgvsus7dmqv3gu9esotgol0ko8e69af7v@4ax.com...
> [...]
> Jeg har ikke været i stand til at komme i kontakt med en dyrlæge andet
> end telefonisk, men symptomerne (hævet anusåbning og diarré) tyder på

Efter mine erfaringer kan de symptomer tyde på alt mellem himmel og jord (herunder et voldsomt ormeangreb).

> Katten drikker også store mængder vand.

Det er kun godt, når den har diarre. Det må I endelig opmuntre den i. En del af dens forvirring, da I fandt den, kan have skyldtes væskemangel.

> Er der nogen der kan bekræfte dette som katteinfluenza, eller skal der
> bruges flere undersøgelser?

Ud fra de to symptomer, du har nævnt, kan det hverken be- eller afkræftes.

> Det jeg gerne vil finde ud af lige nu og her, er hvordan vi kan få
> katten rask igen hurtigst muligt. Det stakkels kræ kan jo ikke holde
> noget indenbords ret længe af gangen.

Her og nu er vand det vigtigste. Dernæst dyrlægecheck, når det kan lade sig gøre.

Niels Peter

Fra : Lars Wiberg

Dato : 11-11-02 18:56

Hej Niels Peter,

On Mon, 11 Nov 2002 17:08:21 +0100, "Niels Peter" <mail@bluewhite.dk>
wrote:

> Efter mine erfaringer kan de symptomer tyde på alt mellem himmel og
> jord (herunder et voldsomt ormeangreb).

Ak ja, jeg anede jo nok mine oplysninger var 'lidt' mangelfulde

> Det er kun godt, når den har diarre. Det må I endelig opmuntre den i.
> En del af dens forvirring, da I fandt den, kan have skyldtes
> væskemangel.

Opmuntring er nok det sidste han behøver - han pisker frem og tilbage
som en lille nisse der skal have risengrød. Når han så har plaget en
af de tre andre katte et stykke tid, så smutter han gerne ud og tar'
en tår vand eller 10. Det var 'værst' med drikkeriet i går, men det
skyldes jo nok den væskemangel vi har snakket om. Han tømte faktisk
skålen i løbet af de første to-tre timer, og den kan rumme en halv
liter - godt og vel.

> Her og nu er vand det vigtigste. Dernæst dyrlægecheck, når det kan
> lade sig gøre.

Det er hermed noteret. Tak for info'en.

Hvis ellers jeg kan finde et kamera, så vil jeg prøve at få et godt
billede af ham. Han ligner slet ikke de almindelige huskatte som jeg
er vant til - og det kunne være meget sjovt at finde ud af hvad han er
for en fyr

Fra : Mette Jensen

Dato : 11-11-02 19:22

Jamen, han lyder sørme som en rigtig lille krudugle! Det er vel nok godt I
fandt ham.

Men... Hvor fandt I ham? Du siger han ikke lignere en almindelig kat.
Det kunne jo være en racekat som er stukket af hjemme fra!
Der kunne jo gå en bekrymert ejer rundt og lede efter ham et sted?
Eller ser han _for_ mishandlet ud det det?

Jeg ved godt at I allereder er glad for ham,
men du kunne jo sættet et opslag op i jeres lokalbutikker.....

Men ellers lyder et dyrelæge chek, som det han har brug for.

Held og lykke med ham, og lad os lige se nogle billedere ik´?
--
Venlig hilsen Mette

www.miacis.dk

Women and cats will do as they please-
men and dogs should relax and get used to the idea.

Fra : Lars Wiberg

Dato : 11-11-02 19:38

Hej Mette,

On Mon, 11 Nov 2002 19:22:27 +0100, "Mette Jensen"
<chili200@hotmail.com> wrote:

> Jamen, han lyder sørme som en rigtig lille krudugle! Det er vel
> nok godt I fandt ham.

Ja, det er en fryd at se ham i fuldt vigør efter at have fået mad og
vand.

> [...]
> Der kunne jo gå en bekrymert ejer rundt og lede efter ham et sted?
> Eller ser han _for_ mishandlet ud det det?

Måden han opførte sig på da vi samlede ham op var med til at få os til
at tro han ikke ville forvilde sig derud på egen hånd. Jeg prøvede
også senere at sætte ham ned og se om han ville stikke af. Jeg prøvede
også at gå væk fra ham, men han virkede hele tiden meget optaget af at
være i nærkontakt (synet af os kunne selvfølgelig gøre ham nysgerrig).
Da vi fandt ham sad han delvist og gemte sig i et buskads. Han er lidt
for lille til at gå så langt ud på landet som der hvor vi fandt ham -
så det tyder på han er efterladt.

Nu ved jeg ikke hvordan det forholder sig med katte, men jeg har hørt
de skulle have en ret god stedsans når først de bliver sultne, og ham
her kørte på reservetanken.

Om det er en eller anden spændende racekat eller ej, det skal jeg ikke
kunne sige. Han ligner bare ikke en type kat jeg er vant til

> Jeg ved godt at I allereder er glad for ham,
> men du kunne jo sættet et opslag op i jeres lokalbutikker.....

Det er allerede sat i værk, selv om min kæreste ikke er ovenud glad
for det - man ved jo aldrig.

> Men ellers lyder et dyrelæge chek, som det han har brug for.

Helt bestemt.

>Held og lykke med ham, og lad os lige se nogle billedere ik´?

Selvfølgelig. Nu er jeg ikke en af de teknologisk velstillede, så jeg
ejer ikke et digital kamera, men det gamle apparat virker da endnu, så
der bliver scannet nogle 'gavtyv' episoder ind så snart vi får noget
fremkaldt.

Fra : goofy

Dato : 11-11-02 22:16

Hej Lars
> [...]
> ejer ikke et digital kamera, men det gamle apparat virker da endnu, så
> der bliver scannet nogle 'gavtyv' episoder ind så snart vi får noget
Jeg ved ikke om du er klar over det, men gruppen her har faktisk sin
egen hjemmeside
http://www.dk-fritid-dyr-kat.dk/index.php hvor man kan oprette en
personprofil og oploade billeder af ens katte. Desuden ligger der mange
gode oplysninger, sidst men ikke mindst advarsel mod en uduelig dyrlæge.
Prøv og ta´et kik og load dit billed op der når du engang har fået lavet
et.

Steen Vinbæk

Fra : goofy

Dato : 11-11-02 19:31

Hej Lars
Godt der findes memmesker som jer alt held og lykke.
Med hensyn til div. sygdommer er siden
http://www.dyrlaegevagten.dk/frame.cfm?sprog=1&grp=2&menu=2
værd at kaste et blik på

Pøj Pøj

Steen Vinbæk

Fra : Lars Wiberg

Dato : 11-11-02 19:45

Hej Steen,

On Mon, 11 Nov 2002 19:30:33 +0100, "goofy" <nospam@oncable.dk> wrote:

> Godt der findes memmesker som jer alt held og lykke.

Der er heldigvis mange som os. Hvor andres fornuft holder op, kommer
vi ind i billedet - og det er jo en rar tanke, trods alt.

> Med hensyn til div. sygdommer er siden
> http://www.dyrlaegevagten.dk/frame.cfm?sprog=1&grp=2&menu=2
> værd at kaste et blik på

Det link er hermed gemt i "Alt om katte" folderen Tak for tippet.