potens regning
Fra : Claus E. Petersen

Dato : 11-11-02 14:28

Hej NG.

Som programmør sker det jævnligt at jeg skal konvertere mellem forskellige
tal systemer (dec- hex- bin) efter metoden base ^ position * talværdien.

f.eks. 101b = 2^2*1 + 2^1*0 + 2^0*1 = 5.

Det virker jo ganske naturligt at f.eks. 2^2 = 4 og 2^1 = 2, men hvorfor er
2^0 = 1 ??
Umiddelbart kan jeg ikke komme med et godt bud på hvad 2 ganget med sig selv
0 gange måtte være, men jeg forstår ikke at det giver 1.

Er der nogen der kan forklare sammenhængen ?

Med Venlig Hilsen
Claus E. Petersen

Fra : Jesper Harder

Dato : 11-11-02 14:32

"Claus E. Petersen" <c.e.petersen@removethis.snurrberget.dk> writes:

> Det virker jo ganske naturligt at f.eks. 2^2 = 4 og 2^1 = 2, men hvorfor er
> 2^0 = 1 ??

Det er for at få potensregnereglerne til at passe. Tænk på

a^n * a^m = a^(n+m)

Prøv så med fx n = 2 og m = -2.

Fra : Henning Makholm

Dato : 11-11-02 14:43

Scripsit Jesper Harder <harder@myrealbox.com>

> Det er for at få potensregnereglerne til at passe. Tænk på
> a^n * a^m = a^(n+m)
> Prøv så med fx n = 2 og m = -2.

Det er måske mere instruktivt i første omgang at bruge n = 1 og m = 0.
Eller eventuelt bare sætte n = 1 og få ligningen

a * a^m = a^(m+1)

som gerne skal gælde for alle m. Derfor er der kun én logisk måde at
forlænge \x.a^x fra de positive naturlige tal til 0 og negative tal.

--
Henning Makholm "... popping pussies into pies
Wouldn't do in my shop

Fra : Peter Makholm

Dato : 11-11-02 14:40

"Claus E. Petersen" <c.e.petersen@removethis.snurrberget.dk> writes:

> Det virker jo ganske naturligt at f.eks. 2^2 = 4 og 2^1 = 2, men hvorfor er
> 2^0 = 1 ??

Det får regnereglerne for potensregning til at være pæne selvom vi
tillader tal at blive opløftet til 0'te potens:

Vi har en regne regl der siger:

a^n * a^m = a^(n+m)

Hvis vi så sætter et 0 ind for m får vi:

a^n * a^0 = a^(n+0) = a^n

Hvis regnereglen skal gælde skal a^0 altså altid kunne ganges på en
potens af a uden at ændre værdien. Derfor kan a^0 kun være 1.

--
Peter Makholm | I have something to say: It's better to burn in
peter@makholm.net | hell, than to fade away!

Fra : Martin Larsen

Dato : 11-11-02 19:18

"Claus E. Petersen" <c.e.petersen@removethis.snurrberget.dk> skrev i en meddelelse

> Umiddelbart kan jeg ikke komme med et godt bud på hvad 2 ganget med sig selv
> 0 gange måtte være, men jeg forstår ikke at det giver 1.

Du kan betragte funktionen 2^(1/x) når x --> oo

Mvh
Martin

Fra : Peter Makholm

Dato : 11-11-02 19:29

"Martin Larsen" <mlarsen@post7.tele.dk> writes:

> Du kan betragte funktionen 2^(1/x) når x --> oo

For at få noget ud af den betragtning kræver det er man forstår
hvorfor det giver mening at opløfte noget til ikke-heltallige
potenser. Det tror jeg næppe man forstår hvis man ikke ved hvorfor det
giver mening at opløfte til 0'te potens.

--
Peter Makholm | If you can't do any damage as root, are you still
peter@makholm.net | really root?

Fra : Regnar Simonsen

Dato : 11-11-02 19:41

Claus E. Petersen :
> Det virker jo ganske naturligt at f.eks. 2^2 = 4 og 2^1 = 2, men hvorfor
er
> 2^0 = 1 ??

Man kan f.eks. se det ud fra flg. :

2^4 = 16
2^3 = 8
2^2 = 4
2^1 = 2
2^0 = ?

Hvis systemet skal fortsættes, ses at når potensen falder med 1, bliver
resultatet halveret. Derfor er 2^0 = 2/2 = 1
Og :
2^-1 = 1/2
2^-2 = 1/4

osv.

--
Hilsen
Regnar Simonsen

Fra : Claus E. Petersen

Dato : 11-11-02 20:00

Så er jeg da fri for at ligge søvnløs over dén gåde

Jeg takker mange gange for alle svarene.

Med Venlig Hilsen, Claus E. Petersen

Fra : Jens Axel Søgaard

Dato : 11-11-02 16:05

Claus E. Petersen wrote:
> [...]
> forskellige tal systemer (dec- hex- bin) efter metoden base ^
> position * talværdien.
>
> f.eks. 101b = 2^2*1 + 2^1*0 + 2^0*1 = 5.

Så passer pengene.

2 * 5^3 = 2*5*5*5
2 * 5^2 = 2*5*5
2 * 5^1 = 2*5
2 * 5^0 = 2*1
2 * 5^(-1) = 2*(1/5)
2 * 5^(-2) = 2*(1/(5*5))

For at gå fra en linje til den næste skal man dividere med 5 på begge sider.

--
Jens Axel Søgaard

Fra : Poul Evald Hansen

Dato : 12-11-02 22:54

> Så passer pengene.
>
> 2 * 5^3 = 2*5*5*5
> 2 * 5^2 = 2*5*5
> 2 * 5^1 = 2*5
> 2 * 5^0 = 2*1
> 2 * 5^(-1) = 2*(1/5)
> 2 * 5^(-2) = 2*(1/(5*5))
>
> For at gå fra en linje til den næste skal man dividere med 5 på begge
sider.

Hvad så med 0^0?

M.v.h.

P. E. H:

Fra : Henning Makholm

Dato : 12-11-02 23:06

Scripsit "Poul Evald Hansen" <cft6753@vip.cybercity.dk>

> Hvad så med 0^0?

Normalt *definerer* man det vist for det meste til 1, men det er ikke
helt problemløst. De mulige alternativer fører bare til problemer der
føles værre.

http://www.cs.uu.nl/wais/html/na-dir/sci-math-faq/0to0.html beskriver
forholdet nærmere. Blandt de argumenter jeg finder overbevisende er

- 0^0 er nødt til at være 1 for at binomialformlen virker på udtryk
som (1+0)^n.

og

- a^b er i almindelighed antallet af mulige funktioner fra en mængde
med netop b elementer til en mængde med med netop a elementer.
Der er netop én funktion fra den tomme mængde til sig selv; altså
må 0^0 være 1.

--
Henning Makholm "Oh, hvilken kok detilig!"

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 12-11-02 23:12

Poul Evald Hansen skrev:

>Hvad så med 0^0?

Der vælger man værdien 0 eller 1 alt efter humør.

--
Bertel

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 13-11-02 19:03

Bertel Lund Hansen wrote:

> Der vælger man værdien 0 eller 1 alt efter humør.

Jeg har aldrig hørt at man skulle kunne sætte 0^0 til 0. Hvad skulle
grunden være til dét?

Jeg har hørt gode argumenter for både

a) At definere 0^0 til at være 1

og

b) At lade 0^0 forblive udefineret

Betragt funktionen

f(x,y) = y^x

Det er ukontroversielt at definere f på den øvre halvplan R×R+ (altså
for vilkårlige x, men med strengt positive y). På denne mængde er f en
kontinuert afbildning.

Kan man udvide definitionsmængden med førsteaksen? Hvis f skal forblive
kontinuert, skal 0^x være nul for positive x, men være plus uendelig
for negative x.

Til gengæld kan f ikke udvides kontinuert til (0,0). Thi på enhver omegn
om (0,0) antager f enhver reel positiv værdi (samt nul og uendelig hvis
man tager førsteaksen med).

Når man normalt alligevel vælger at sætte 0^0=f(0,0) til at være 1,
accepterer man altså (0,0) som et diskontinuitetspunkt for f.

Hvis man restringerer f til en kile af typen {y>=a|x|} hvor a er en
positiv (men gerne meget lille) hældningskoefficient, så bliver (0,0)
et kontinuitetspunkt for f (med f(0,0)=1).

Med {y>=a|x|} mener jeg mængden af alle (x,y) for hvilke y er større
end eller lig med en positiv konstant a ganget med den numeriske værdi
af x.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 13-11-02 20:30

Jeppe Stig Nielsen <mail@jeppesn.dk> writes:

> Jeg har aldrig hørt at man skulle kunne sætte 0^0 til 0. Hvad skulle
> grunden være til dét?

Sådan at funktionen 0^x er kontinuert.
Der var ingen der sagde at det skulle være en *god* grund. :)

Ellers god gennemgang af de andre muligheder.
/L

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 13-11-02 22:12

Lasse Reichstein Nielsen wrote:

> Sådan at funktionen 0^x er kontinuert.
> Der var ingen der sagde at det skulle være en *god* grund. :)

Nå nej.
Som det fremgår af mit andet indlæg kan man sætte

{ 0 hvis x er positiv
0^x = {
{ +oo hvis x er negativ

Dette gør (x,y) |-> y^x til en kontinuert funktion fra den lukkede øvre
halvplan fraregnet origo til det kompaktificerede interval [0,+oo].

Så man kunne på en måde lige så godt sige 0^0=+oo som 0^0=0.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Jens Axel Søgaard

Dato : 13-11-02 22:53

Jeppe Stig Nielsen wrote:

> Nå nej.

Kan vi ikke grave en elementær formel fra talteori frem, hvori
det er smart at sætte 0^0 = 1 ?

Omend det bliver svært at slå binomialformlen i vigtighed.

--
Jens Axel Søgaard

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 14-11-02 01:14

"Jens Axel Søgaard" wrote:

> Kan vi ikke grave en elementær formel fra talteori frem, hvori
> det er smart at sætte 0^0 = 1 ?

Det tvivler jeg på. Tomme produkter plejer at skulle være lig med det
multiplikative neutral-element.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 14-11-02 14:19

Jeppe Stig Nielsen <mail@jeppesn.dk> writes:

> Det tvivler jeg på. Tomme produkter plejer at skulle være lig med det
> multiplikative neutral-element.

Altså! Nu skal vi så finde en elementar formel der er mere relevant
end både binomialformlen *Og* reglen for tomme produkter. Du gør ikke
det her nemmere! :P

/L