pc / mac -bærbar
Fra : Matthiessen

Dato : 11-11-02 10:49

Hvilken bærbar ville du købe ? Jeg skal bruge den til tekstbehandling, måske
spille en smule, arbejde med photoshop og dreamweaver. Kan mac'en følge med
pc'en ?
( obs : prisen er næsten den samme )

PC -
14.1 LCD TFT Display
Mobil AMD ATHLON 1.5 GHz
256MB SDRAM
20 GB Harddisk
3.5" indbygget floppydrev
Combo drev DVD/ RW 8x12x16x24
56K modem & 10/ 100 LAN,

MAC -
12.1-inch TFT XGA display
700MHz PowerPC G3
512K L2 cache (at 700MHz)
128MB SDRAM memory
20GB Ultra ATA drive
CD-ROM drive
ATI Mobility Radeon 7500
16MB video memory
10/100BASE-T Ethernet
56K internal modem
AirPort ready

mac'en tiltaler mig mest pga designet, support (hvordan er den hos apple ?),
og MacOS X

/Anders

Fra : Flemming Rubini

Dato : 11-11-02 16:28

Matthiessen <web@dioder_slet_.dk> wrote:

> [...]
> spille en smule, arbejde med photoshop og dreamweaver. Kan mac'en følge med
Jeg har begge dele, grrrrdows og Mac.
dvs. jeg har også et lokum og et fjernsyn.
Svært at undvære nogle af delene.

Køb af PC (Mac/Intel-klon) afhænger meget af hvilken uddannelse/job man
skal i gang med.

Datalogi alle niveauer -> pc

du undgår bøvl med manglende kompabilitet på låneprogrammel.

Alle andre uddannelser, se efter hvad de bruger!

Og så til dit spørgsmål:
Hvilken:
Hvad syns du? Hvilken udd.? Computervant eller nystartet? Maskinerne er
sammenlignelige, men igen er du til Skoda eller Lada?

Hastighed:
Er subjektivt og stærkt afhængig af hvilke programmer du vil køre.
Maskinerne er derudover sammenlignelige.

Er det en arbejdsmaskine du bruger stationært skal skærmen være min. 14"
TFT.
On the road hele tiden så gælder small is beautiful, _hvis_ man har
masser af penge.

Selvfølgelig savler jeg når jeg ser Mac'en men dertil kommer at
bærbart er alt andet lige mere sårbart og kostbart end stationært.
En traditionel skærm giver i øvrigt en del mere lys i masken.

vh Flemming Rubini

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 11-11-02 16:44

flemming@REMOVE-FJERN-DETTErubini.dk (Flemming Rubini) writes:

> Køb af PC (Mac/Intel-klon) afhænger meget af hvilken uddannelse/job man
> skal i gang med.
>
> Datalogi alle niveauer -> pc

Det afhænger vist meget...

Traditionelt har Unix stået stærkt hos dataloger, bl.a. på grund af
LaTeX og venner. Jeg har klaret det meste af min datalogiuddannelse
med en Mac, specielt efter at der kom NetBSD og Linux til den

Den eneste grund til at jeg har en PC er at det var den billigste måde
at købe mere linux regnekraft.
--
Thomas Bjorn Andersen - tbamacnewssNOSPAM200211@gen-v.net - ICQ:11413721
Al email sendt til denne adresse kan blive offentligtgjort.

Fra : Henning Vestergaard ~

Dato : 11-11-02 17:42

> [...]
> med en Mac, specielt efter at der kom NetBSD og Linux til den
>
> Den eneste grund til at jeg har en PC er at det var den billigste måde

Jeg ville også købe en iBook. Men det er nok fordi jeg er macmand. Og hvis
prisen ikke betyder noget, ville jeg nok overveje en Powerbook.

Jeg købte en iBook i januar inden jeg skulle til Kosovo som soldat. Mange af
de andre købte også bærbar computer, og det er primært til at spille på,
fordi vi forudså at vi ville komme til at kede os, når vi er i lejren. Jeg
har DVD og CD-brænder så jeg kunne se DVD-film og brænde CD'er med billeder
og sende hjem. DVD har jeg meget sjældent brugt, mens CD-brænderen har været
flittigt brugt.

Og deres var mere velegnet til spil, og de var flere hvis nogen skulle
opleve problemer med Windows XP. Endvidere købte de dem til en billigere
pris, men de har dog ikke været billigere end den nye iBook til 10000 kr.

Selv om Tropico har hakket i OSX, og Civilization har kravlet og haltet har
jeg været meget glad for den, da jeg ikke udelukkende bruger iBooken til
spil. Jeg har installeret trådløst netværk, så jeg kan gå rundt omkring og
stadig være på nettet. Og der er ikke noget PCMCIA kort der stikker ud, som
det nok vil gøre på en bærbar pc, fordi antennerne er indbygget i
computeren.

Endvidere har jeg oplevet at iBooken har haft længere batteritid end
samtlige af de andres computere, den har vejet mindre, været meget mindre og
så støjer blæseren meget mere i de andres. Min kan næsten ikke høres.
Og til ekstra regnekraft - hmm - jeg vil sælge denne indenfor det næste
halve år, og så købe en nyere iBook, og måske endda en iMac eller Powermac

Henning.

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 12-11-02 09:51

Thomas Bjorn Andersen <tbamacnewsNOSPAM200207@gen-v.net> writes:

> Traditionelt har Unix stået stærkt hos dataloger, bl.a. på grund af
> LaTeX og venner.

Ikke kun det. Datalogerne har jo været på det yderste forkant med
hensyn til at få maskiner og komme på nettet. I Odense skete det i
slutningen af 80'erne, at man skulle vælge hvilket grej man ville
have, og dengang var PC'ere ganske enkelt ikke en mulighed til de
behov som man har når man har brug for CPU-kraft og email.

(Siden kom ftp og www jo til).

Dit indlæg om LaTeX har helt sikkert også betydet noget - det er
genialt til formler.

Herefter var valget truffet, og er der noget som man er, så er det
stokkonservativ. Det er først indenfor de seneste par år at
Windowsmaskiner (for slet ikke at nævne Mac) har kunnet levere de
ydelser som man har været vænnet til de sidste 15 år.

> Jeg har klaret det meste af min datalogiuddannelse med en Mac,
> specielt efter at der kom NetBSD og Linux til den

Det hjælper utvivlsomt en del :)

> Den eneste grund til at jeg har en PC er at det var den billigste måde
> at købe mere linux regnekraft.

Ah. Så du kan få antialias tekst i X uden at maskinen går i knæ?

Det er godt nok den facilitet ved OS X jeg er gladest ved. Ting er
lidt uldne men de er lette at læse.

http://bigfoot.com/~thunderbear
Det skete i de dage i november engang
at de første dataloger satte julen igang...

Fra : Christian Bech

Dato : 11-11-02 22:46

Flemming Rubini <flemming@REMOVE-FJERN-DETTErubini.dk> wrote:

> [...]
> Svært at undvære nogle af delene.
>
> Køb af PC (Mac/Intel-klon) afhænger meget af hvilken uddannelse/job man

Arrhh, hva'? For en fire-fem år siden var der fx ikke mange pc'er på
Datalogi i Århus (om nogen). Der var i stedet Mac'er til det sjove og
Unix-stationer til det grove - en datalog vil muligvis se det
anderledes.

Desuden oplever jeg, at Mac'erne er ved at få en forsigtig renaissance
pga. OS X. Det er dog mest pga. Powerbooken.

--
Christian

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 12-11-02 09:53

giambattista.vico@mail.tele.dk (Christian Bech) writes:

> Desuden oplever jeg, at Mac'erne er ved at få en forsigtig renaissance
> pga. OS X. Det er dog mest pga. Powerbooken.

Nej, ikke helt.

Den underliggende Unix er et stort trækplaster for folk som mig. Det
betyder mindst lige så meget, som Classic betyder for de tidligere Mac
brugere.

Men det var klart PowerBooken der trak.

Fra : Christian Bech

Dato : 12-11-02 10:28

Thorbjoern Ravn Andersen <nospam0000@unixsnedkeren.dk> skrev:

>Nej, ikke helt.
>
>Den underliggende Unix er et stort trækplaster for folk som mig. Det
>betyder mindst lige så meget, som Classic betyder for de tidligere Mac
>brugere.

Naturligvis. Os X er en altafgørende præmisse, men derudover oplever
jeg at det netop også er PowerBooken får dataloger til at overveje
Mac. De taler i hvert fald sjældent om i- og eMac og iBooken er
naturligt diskvalificeret.

>Men det var klart PowerBooken der trak.

Se selv, typisk datalog.
--
Christian

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 12-11-02 16:15

Christian Bech <bechd@mac.com> writes:

> [...]
> jeg at det netop også er PowerBooken får dataloger til at overveje
> Mac. De taler i hvert fald sjældent om i- og eMac og iBooken er

Skærmen på disse modeller er ganske enkelt for lille i format og
opløsning.

> Se selv, typisk datalog.

Næh. Alternativet havde nok været en Dell eller en THinkpad.

Fra : Christian Bech

Dato : 13-11-02 13:02

Thorbjoern Ravn Andersen <nospam0000@unixsnedkeren.dk> skrev:

>Skærmen på disse modeller er ganske enkelt for lille i format og
>opløsning.

Nemlig. En anden grund er bekymring over G3-processoren formåen.

>Næh. Alternativet havde nok været en Dell eller en THinkpad.

Pas på. Der er en grund til, at Dell ikke har showrooms.
--
Christian

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 13-11-02 14:51

Christian Bech <bechd@mac.com> writes:

> Nemlig. En anden grund er bekymring over G3-processoren formåen.

I betragtning af at det tog min maskine et par timer at genbygge Emacs
fra bunden her til formiddag (10.2.2 goer noget 10.2.1 ikke gjorde),
saa kan jeg som saadan godt forstaa dem. Paa en aeldre maskine maa
det have taget en hel weekend.

> Pas på. Der er en grund til, at Dell ikke har showrooms.

De kan saelge skidtet alligevel?

Hvis man bare holder sig fra de bililgste modeller gaar det vel?

Fra : Christian Bech

Dato : 13-11-02 14:57

> [...]

>det have taget en hel weekend.

>De kan saelge skidtet alligevel?
>
>Hvis man bare holder sig fra de bililgste modeller gaar det vel?

Nej.
--
Christian

Fra : Martin Edlich

Dato : 13-11-02 15:08

On Wed, 13 Nov 2002 14:56:56 +0100, Christian Bech <bechd@mac.com>
wrote:

>Nej.

Min erfaring siger 10% defekte på deres bærbare, heraf ca 2% DOD.

MVH

Martin Edlich

Fra : Flemming Rubini

Dato : 13-11-02 16:16

Martin Edlich <newsspam4@mail.edlch.dk> wrote:

> Min erfaring siger 10% defekte på deres bærbare, heraf ca 2% DOD.
Død ved fødslen (?). Du laver spøg med udtrykket DOA?

Dell:
Det værste jeg har set var et års topmodel blive totalskadet, fordi man
ikke havde sikret den bærbare mod at glide skævt i docken, hvorved at
spyddene der skulle styre den det sidste stykke røg i multistikket.

vh Flemming Rubini

Fra : Martin Edlich

Dato : 13-11-02 16:23

On Wed, 13 Nov 2002 16:16:24 +0100,
flemming@REMOVE-FJERN-DETTErubini.dk (Flemming Rubini) wrote:

> Død ved fødslen (?). Du laver spøg med udtrykket DOA?

Dead 0n Delivery?

> [...]
>ikke havde sikret den bærbare mod at glide skævt i docken, hvorved at
>spyddene der skulle styre den det sidste stykke røg i multistikket.

Jeg tror den eneste fejl jeg ikke har set, er defekter på skærmen.

Fra : Flemming Rubini

Dato : 13-11-02 16:35

Martin Edlich <newsspam4@mail.edlch.dk> wrote:
> Dead 0n Delivery?
DOD dept. of defence

DOA dead on arrival.

vh Flemming Rubini

Fra : Henrik Münster

Dato : 13-11-02 16:23

Thorbjoern Ravn Andersen <nospam0000@unixsnedkeren.dk> wrote:

> De kan saelge skidtet alligevel?

Var pointen ikke, at folk kun køber Dell, fordi de ikke har set dem i
virkeligheden? Hvis Dell havde showrooms, så man kunne se en Dell i
virkeligheden, før man køber, så ville man ikke købe den.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 13-11-02 16:26

henrik@muenster.dk (Henrik Münster) writes:

> Var pointen ikke, at folk kun køber Dell, fordi de ikke har set dem i
> virkeligheden? Hvis Dell havde showrooms, så man kunne se en Dell i
> virkeligheden, før man køber, så ville man ikke købe den.

Hvis du foerst - som virksomhed - vælger leverandør til bærbare, så må
man påregne en vis udskiftning, og markedet er ved at være mættet mht
førstegangsanskaffelser (men kun næsten, der mangler vist en enkelt
læge eller to).

Kunsten er ikke at sælge første gang, men at gentage salget.

Fra : Jan Jonasen

Dato : 13-11-02 21:47

In article <lnf4tu899ouoj1jr90qnho4gcshlbio6of@4ax.com>, Christian Bech
(bechd@mac.com) wrote:
> Pas på. Der er en grund til, at Dell ikke har showrooms.

Hvilken? Min gamle (undskyld) mor skal muligvis snart have en nu PC, jeg
har opgivet at få hende lokket på mac vognen, og hun taler ofte om Deller.
Er det virkeligt så skidt? Min chef er da vist ret glad for hans blærbare.

--
Mvh/re Jan Jonasen
jonasen (at) it (dot) dk

If I wanted culture, I'd eat yogurt.

Fra : Martin Edlich

Dato : 13-11-02 21:57

In article <MPG.183cd87ed20be7c99897bd@news.stofanet.dk>,
Jan Jonasen <jonasenREMOVE@THISit.dk> wrote:

> Hvilken? Min gamle (undskyld) mor skal muligvis snart have en nu PC, jeg
> har opgivet at få hende lokket på mac vognen, og hun taler ofte om Deller.
> Er det virkeligt så skidt?

Deres on-site garanti er fremragende, og man når hurtigt at blive på
fornavn med teknikkerne.

> Min chef er da vist ret glad for hans blærbare.

Er din chef en typisk chef med hensyn til IT*?

* "Neeej, den kan sige lyde hver gang jeg trykker på en knap"

--
MVH Martin Edlich, nu "snart" far til fem http://www.edlich.dk

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 13-11-02 23:34

> Deres on-site garanti er fremragende, og man når hurtigt at blive på
> fornavn med teknikkerne.

Er det ikke bare fordi, de tit kommer løbende på det relevante sted
(hvad det ellers måtte være for en bærbar)?

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : Martin Edlich

Dato : 13-11-02 23:41

In article <1flm1dd.88roc5sr6s4vN%mich.ottosen@post5.tele.dk>,
mich.ottosen@post5.tele.dk (Mich. Ottosen) wrote:

> Er det ikke bare fordi, de tit kommer løbende på det relevante sted

Jo, det var netop pointen. Jeg har i tidens løb harceleret en anelse
over dårlig kvalitet i iMac'erne (særligt 350MHz modellen), men dellerne
overgik langt det i dårlig kvalitet.

--
MVH Martin Edlich, nu "snart" far til fem http://www.edlich.dk

Fra : Christian Bech

Dato : 13-11-02 23:47

> Deres on-site garanti er fremragende, og man når hurtigt at blive på
> fornavn med teknikkerne.

Til gengæld er det lidt sværere at komme igennem til dem pr. telefon.
Det var nok heller ikke gunstigt, at de ville belære vores
elektronikmekaniker om basal fejlfinding.

--
Christian

Fra : Martin Edlich

Dato : 13-11-02 23:49

In article <1flm1vu.1i6482w10dgkjkN%giambattista.vico@mail.tele.dk>,
giambattista.vico@mail.tele.dk (Christian Bech) wrote:

> Til gengæld er det lidt sværere at komme igennem til dem pr. telefon.

Så har i ikke nok maskiner. De er dog rigtigt nok helst fri for at løse
problemer pr telefon - sandsynligvis pga telefonpersonalets
kvalifikationer.

> Det var nok heller ikke gunstigt, at de ville belære vores
> elektronikmekaniker om basal fejlfinding.

Den slags må man lære at se det humoristiske i.

--
MVH Martin Edlich, nu "snart" far til fem http://www.edlich.dk

Fra : Christian Bech

Dato : 14-11-02 09:41

Martin Edlich <newsspam4@mail.edlich.dk> skrev:

>Så har i ikke nok maskiner.

Hvor mange er nok?

>De er dog rigtigt nok helst fri for at løse
>problemer pr telefon - sandsynligvis pga telefonpersonalets
>kvalifikationer.

Det er vist det generelle indtryk, men når der ringes ind med en klar
diagnose stillet af yderst kvalificeret personale (det var ikke mig)
hos en stor kunde, så bør man nok tage den alvorligt.

>Den slags må man lære at se det humoristiske i.

Det kommer vist an på, hvor tit man ringer. Samme elektronikmekaniker
sværger forresten til Macintosh.
--
Christian

Fra : Martin Edlich

Dato : 15-11-02 00:54

In article <77o6tuk82kohtbc95ibqht3f23u3rtsbol@4ax.com>,
Christian Bech <bechd@mac.com> wrote:

> Hvor mange er nok?

150 åbenbart.

> Det er vist det generelle indtryk, men når der ringes ind med en klar
> diagnose stillet af yderst kvalificeret personale (det var ikke mig)
> hos en stor kunde, så bør man nok tage den alvorligt.

Det synes jeg nu også at jeg blev,

> Det kommer vist an på, hvor tit man ringer.

Tjoe, men det er nu mere for ens eget heldbreds skyld. Man er ret sikker
på at få den reaktion en gang i mellem.

> Samme elektronikmekaniker sværger forresten til Macintosh.

Det kan jeg da godt forstå.

--
MVH Martin Edlich, nu "snart" far til fem http://www.edlich.dk

Fra : Christian Bech

Dato : 16-11-02 09:48

> 150 åbenbart.

Pusling

--
Christian

Fra : Martin Edlich

Dato : 16-11-02 16:00

In article <1flps49.11zc2rn1b3kfg6N%giambattista.vico@mail.tele.dk>,

> Pusling

Og alligevel kunne i ikke få ordentlig support? Er i så nogen amatørere?

--
MVH Martin Edlich, nu "snart" far til fem http://www.edlich.dk

Fra : Jan Jonasen

Dato : 14-11-02 20:26

In article <newsspam4-A969E6.21572513112002@sunsite.dk>, Martin Edlich
(newsspam4@mail.edlich.dk) wrote:
> Deres on-site garanti er fremragende, og man når hurtigt at blive på
> fornavn med teknikkerne.

Jamen hun ville da sikkert blive lykkelig for flere bekendte

> Er din chef en typisk chef med hensyn til IT*?
>
> * "Neeej, den kan sige lyde hver gang jeg trykker på en knap"

Nej, han er nu ret teknisk velfunderet.

Fra : Christian Bech

Dato : 13-11-02 23:27

> [...]

> Er det virkeligt så skidt? Min chef er da vist ret glad for hans blærbare.

Udover mine egne har jeg erfaringer med flere eksemplarer af
8000-modellen (dvs. tidl. topmodel i Inspiron-serien). Håndledsstøtten
knækker hvilket vil sige at man ved at hvile håndleddene på maskinen
påvirker pegepladen, så cursoren flintrer rundt på skærmen. Få måneder
efter reperation kan problemet opstår igen. Derudover synes jeg, at der
på de eksemplarer jeg kender, er generelle problemer med døde taster.
Derfor kan man ende med eksternt tastatur og mus - en bekendt er
ovenikøbet også endt med ekstern skærm og så er pointen ved en bærbar
ligesom ved at være væk. Jeg kunne heller ikke lade være med at studse
over kvalitetsforskellen, da jeg sammenlignede med en G3-bronze keyboard
(Lombard?). Hvor Dellen knager og kan vrides, når man klapper skærmen
op, er Powerbooken helt stabil, selv om det er en ældre maskine.

Andre serier kan naturligvis være mere holdbare, men alligevel ville jeg
nok vælge at tegne en forsikring på den.

Ellers er det skam udmærkede maskiner, hvor man får meget for pengene -
specielt er jeg glad for 15"-skærmen med en opløsning på 1600x1200

--
Christian

Fra : Per Rønne

Dato : 12-11-02 06:05

Flemming Rubini <flemming@REMOVE-FJERN-DETTErubini.dk> wrote:

> Datalogi alle niveauer -> pc

Datalogistudiet er udpræget UNIX, og med MacOS X har man:

1. Unix.
2. Mere traditionel MacOS.
3. Windows gennem VirtualPC i en fuldt ud acceptabel hastighed.
--
Cand.scient. Per Erik Rønne
Frederikssundsvej 308B, 3. tv.

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 12-11-02 12:10

On Tue, 12 Nov 2002 10:28:17 +0100, Christian Bech wrote:

> [...]
> jeg at det netop også er PowerBooken får dataloger til at overveje
> Mac. De taler i hvert fald sjældent om i- og eMac og iBooken er

Hvorfor er den det?

Mvh.

--
"Vi är små citroner" Adam Sjøgren
asjo@koldfront.dk

Fra : Christian Bech

Dato : 12-11-02 13:06

spamtrap@koldfront.dk (Adam Sjøgren) skrev:

>Hvorfor er den det?

Den er for svag.

Derimod er det en perfekt maskine for andre brugere. Fx er iBooken den
maskine jeg ville foretrække, hvis min iMac/233 skulle vælge at lade
sig pensionere

--
Christian

Fra : Flemming Rubini

Dato : 12-11-02 15:09

Flemming Rubini <flemming@REMOVE-FJERN-DETTErubini.dk> wrote:
> Datalogi alle niveauer -> pc
Jeg kan se godt se at det ser ued som om jeg udtaler mig om studiet
datalogi, men jeg mener almenbegrebet. Jeg regner ikke med at der dukker
datamatikere, edbassistenter og lignende op her i gruppen af for at
modsige mig.

Dataloger, udgør nok en minoritetsgruppe LOL av av av av

vh Flemming Rubini

Fra : Jens Rasmussen

Dato : 15-11-02 14:45

In article
<1flhqek.3uo9g8fcxp1cN%flemming@REMOVE-FJERN-DETTErubini.dk>, Flemming
> [...]

> Matthiessen <web@dioder_slet_.dk> wrote:
>
> Køb af PC (Mac/Intel-klon) afhænger meget af hvilken uddannelse/job man

Jeg laeser datalogi og her er en iBook fin med Os X, da det er baseret
paa unix.

> Er det en arbejdsmaskine du bruger stationært skal skærmen være min. 14"
> TFT.

Skaermstoerrelsen er ikke det vigtigste, men mere hvilken type skaerm,
det er. iBogen har en active matrix-skaerm, som iflg. venner ser meget
bedre ud end en gaengs (laes: ikke high-end) baerbar pc.

> Selvfølgelig savler jeg når jeg ser Mac'en men dertil kommer at
> bærbart er alt andet lige mere sårbart og kostbart end stationært.
> En traditionel skærm giver i øvrigt en del mere lys i masken.

Man hoerer sine ting om billige pc-baerbares holdbarhed.

Men naar man spoerger her, saa skal man ikke have den store fantasi for
et forudsige svaret :)

- Jens

Fra : Flemming Rubini

Dato : 16-11-02 01:56

Jens Rasmussen <jensras@mac.com> wrote:
> Jeg laeser datalogi og her er en iBook fin med Os X, da det er baseret
> paa unix.
Hvor er det forfriskende med et hands-on svar.
Er der nogle gode c/c++ compilere til den unix version du kan køre i
MacOS X?

vh Flemming Rubini

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 16-11-02 07:05

flemming@REMOVE-FJERN-DETTErubini.dk (Flemming Rubini) writes:

> Er der nogle gode c/c++ compilere til den unix version du kan køre i
> MacOS X?

Hep :) Det ved jeg :))

[0x50c63ead] ravn% g++ -v
Reading specs from /usr/libexec/gcc/darwin/ppc/3.1/specs
Thread model: posix
Apple Computer, Inc. GCC version 1151, based on gcc version 3.1 20020420 (prerelease)

GCC til OS X er fin til det meste.

Fra : Flemming Rubini

Dato : 16-11-02 12:03

> [...]

> /usr/libexec/gcc/darwin/ppc/3.1/specs Thread model: posix Apple Computer,
> Inc. GCC version 1151, based on gcc version 3.1 20020420 (prerelease)

Tak.

vh Flemming Rubini

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 11-11-02 20:17

In article <3dcf7d29$0$128$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>, Matthiessen wrote:
> [...]
> spille en smule, arbejde med photoshop og dreamweaver. Kan mac'en følge med

Du skal have smidt 256MB extra i iBook'en. Jeg har en 500MHz iBook som
har en langsommere bus, og dårligere grafikkort. Og muligvis en
langsommere harddisk.

Der er lige et par ting at være opmærksom på. iBook'en kan køre
2.5 - 3 timer i praksis. Det henter du ikke lige på nogen PC.
Mac'en er lille og let. Du får svært ved at finde en PC med en
12" skærm til ret meget under 18-20.000. Så hvis den skal være mobil
er det iBook'en.

På mit gamle arbejde havde jeg en Dell Inspiron 8000 med hele
moletjavsen, inkl skærm i 1400x1050. Problemet med denne var, at
den var stor og tung, flere medarbejdere tog den kun med når de
var sikre på at skulle bruge den, levede under 2 timer på en opladning.
Til gengæld var den OK til spil etc.

Så det du skal gøre op med dig selv er, hvad er vigtigst ?
Er det at du får en bærbar du vil tage med ? Eller er det
et alternativ til en stationær, som primært bruges til spil ?

Du kan købe en spillemaskine i form af en X-box til 2000 kr,
eller en PS2, eller en Dell 2.4GHz stationær spillemaskine med 17"
skærm, højttalere, 64MB grafikmkort med TV-out for 8600 kr.

--
---

Fra : Matthiessen

Dato : 12-11-02 15:27

"Matthiessen" <web@dioder_slet_.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
måske
> spille en smule, arbejde med photoshop og dreamweaver. Kan mac'en følge

efter at have skrevet et fint og langt brev, døde xp :o/

but here i go again :

Den skal bruges on the road - i skolen, i bussen og i fritiden.
Den vil blive brugt til at høre mp3, se film, lave lektier ( Officepakken ),
lave grafik i photoshop, og layoute og programmere i Dreamweaver.

Jeg kunne godt tænke mig at arbejde med grafik, og da hører en mac jo hjemme
:)

tak for svarene

/Anders

Fra : Flemming Rubini

Dato : 12-11-02 15:36

> [...]
> lave grafik i photoshop, og layoute og programmere i Dreamweaver.
>
> Jeg kunne godt tænke mig at arbejde med grafik, og da hører en mac jo hjemme
I mine øre lyder det som en brugt, billig, robust, iBook; MacOS 9.2.2.

Prøv www.mediamac.dk

vh Flemming Rubini

Fra : Matthiessen

Dato : 12-11-02 15:52

"Flemming Rubini" <flemming@REMOVE-FJERN-DETTErubini.dk> skrev i en
meddelelse

> I mine øre lyder det som en brugt, billig, robust, iBook; MacOS 9.2.2.
<snip>

Som du kan se i starten af tråden, så havde jeg tænkt mig at købe den
billigste af de nye iBooks :) - og så lige smide 256 mb ekstra ram i

/Anders

Fra : Flemming Rubini

Dato : 12-11-02 16:01

Matthiessen <web@dioder_slet_.dk> wrote:
> Som du kan se i starten af tråden, så havde jeg tænkt mig at købe den
> billigste af de nye iBooks :) - og så lige smide 256 mb ekstra ram i
Den kan jeg desværre ikke levere endurancetest på

Ser den nye (http://www.apple.com/dk/ibook/) ikke lidt Toshibatynd ud i
hængsler og karrosseri?

Tjek op på mærke af harddisk, andre må byde ind her også. Der er mange
diske der ikke har noget at gøre i disse bærbare.

Jeg må løbe...

vh Flemming Rubini

Fra : Matthiessen

Dato : 12-11-02 16:09

> [...]
>
> Tjek op på mærke af harddisk, andre må byde ind her også. Der er mange
> diske der ikke har noget at gøre i disse bærbare.

Umiddelbart vil jeg sige nej - hvis man kan stole på hva de siger på apples
side :

"Materiale fra rumalderen - Tro mod sin oprindelse er den nye iBook skabt
med en barsk livsstil i tankerne. Derfor er den lavet af polycarbonat - det
materiale, der bruges i skudsikkert glas - og har en indbygget
magnesiumramme"

Men det kan en anden vel svare på ?

/Anders

Fra : Martin Schultz

Dato : 13-11-02 10:33

On Tue, 12 Nov 2002 16:08:32 +0100, "Matthiessen"
<web@dioder_slet_.dk> wrote:

> [...]
>med en barsk livsstil i tankerne. Derfor er den lavet af polycarbonat - det
>materiale, der bruges i skudsikkert glas - og har en indbygget

Magnesium. fedt. Det kan jo brænde ret kraftigt hvis man kan få fut i
det. Jeg så en eller anden hjemmeside hvor de brændte en nextcube af.
Det så ret fedt ud.
--
Besøg http://adsltips.crunzh.com for guider til ADSL og opsætning af CISCO router.

Fra : David Blangstrup

Dato : 12-11-02 21:11

Flemming Rubini <flemming@REMOVE-FJERN-DETTErubini.dk> wrote:

> I mine øre lyder det som en brugt, billig, robust, iBook; MacOS 9.2.2.
>
> Prøv www.mediamac.dk
>
> vh Flemming Rubini

Han skal da ikke købe sig bagud til en Mac OS 9'er. Det kan du da ikke
mene (jo, det gør du sikkert). Køb en G4 med Mac OS X jaguar, alt andet
er deprecated, som de siger. Du kan få en ny fed, cool iMac til 12000
kr. Bare det var mig!

--
David Blangstrup http://david.blangstrup.dk
Allerød, Danmark http://home.blangstrup.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 12-11-02 21:40

David Blangstrup <firstname@lastname.dk> wrote:

> [...]
> mene (jo, det gør du sikkert). Køb en G4 med Mac OS X jaguar, alt andet
> er deprecated, som de siger. Du kan få en ny fed, cool iMac til 12000

Men var det ikke en bærbar, han ville have?
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : David Blangstrup

Dato : 12-11-02 21:57

> Men var det ikke en bærbar, han ville have?

Det ene eller det andet Jeg lod mig vist rive med he he...

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 13-11-02 12:09

On Wed, 13 Nov 2002 10:32:34 +0100, Martin Schultz wrote:

> Magnesium. fedt. Det kan jo brænde ret kraftigt hvis man kan få fut
> i det. Jeg så en eller anden hjemmeside hvor de brændte en nextcube
> af. Det så ret fedt ud.

Det var bare stort set umuligt at få ild i den:

<http://www.simson.net/photos/hacks/cubefire.html>

Mvh.

--
"Limonès, c'est nous" Adam Sjøgren
asjo@koldfront.dk

Fra : Matthiessen

Dato : 12-11-02 16:27

> [...]
måske
> spille en smule, arbejde med photoshop og dreamweaver. Kan mac'en følge

Findes der nogen Mac-sælgere i Sønderjylland ( Aabenraa ) ?

/Anders

Fra : Jesper Møller-Fink

Dato : 12-11-02 18:47

> [...]

> måske
> med
>
> Findes der nogen Mac-sælgere i Sønderjylland ( Aabenraa ) ?

Der er desværre ingen Macforhandlere i Aabenraa, men Macbrugerne der (i
hvert fald de 10 stykker jeg kender) handler hos Officeline, Ecommit,
MacXpres, Cyberport.de, Sendamac.de og muligvis få andre.

--
vh Jesper

Fra : Jakob Bock

Dato : 12-11-02 17:55

Jesper Møller-Fink skrev:

> Der er desværre ingen Macforhandlere i Aabenraa, men Macbrugerne der (i
> hvert fald de 10 stykker jeg kender) handler hos Officeline, Ecommit,
> MacXpres, Cyberport.de, Sendamac.de og muligvis få andre.

Fona i Haderslev begyndte for nogle uger siden at sælge Macs -- dog kun
comsumer-modellerne, dvs. iMac, iBook og eMac.

Venlig hilsen
Jakob Bock

Fra : Henrik Lindskou

Dato : 13-11-02 02:43

Jesper Møller-Fink wrote:

>Der er desværre ingen Macforhandlere i Aabenraa, men Macbrugerne der (i
>hvert fald de 10 stykker jeg kender) handler hos Officeline, Ecommit,
>MacXpres, Cyberport.de, Sendamac.de og muligvis få andre.

Jesper har biddet ingen hjemmeside mere ?

Mvh.

Henrik Lindskou

Fra : Jesper Møller-Fink

Dato : 13-11-02 07:31

Henrik Lindskou <sydjyderFjern@worldonline.dk> wrote:

> Jesper har biddet ingen hjemmeside mere ?

Jo, men jeg er lidt pinligt bagud med opdateringen :-|
Om alt går vel skulle den dog være up to date sidst på ugen...

<http://www.mac-biddet.dk>

--
vh Jesper

Fra : Henrik Lindskou

Dato : 13-11-02 02:42

Matthiessen wrote:

>Findes der nogen Mac-sælgere i Sønderjylland ( Aabenraa ) ?
>
>/Anders

Haps !

Hvis du er interseret så er der møde i vores lokale Mac brugergruppe
"BIDDET" det foregår i Aabenraa den 20 november 2002 kl 19.00 hvis det
har interese. Her vil du få mulighed for at snakke med andre Mac fæller,
skabe et par kontakter. Det er en flok helt u alminlige mennesker der er
ikke noget krav om at man skal være poweruser eller have andre
forudsætninger. Så tag og mød op.

Nærmrste forhandler er Fredgård i kolding

Mvh.

Henrik Lindskou

Fra : Matthiessen

Dato : 13-11-02 06:35

"Henrik Lindskou" <sydjyderFjern@worldonline.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> skabe et par kontakter. Det er en flok helt u alminlige mennesker der er
> ikke noget krav om at man skal være poweruser eller have andre

det vil jeg da stærkt overveje :)

/Anders

Fra : Jesper Møller-Fink

Dato : 13-11-02 07:31

Se evt. mere her: <http://www.mac-biddet.dk>

--
vh Jesper

Fra : Jakob Bock

Dato : 13-11-02 10:38

Henrik Lindskou skrev:

> Nærmrste forhandler er Fredgård i kolding

Fona i Haderslev.

Venlig hilsen
Jakob Bock

Fra : Henrik Münster

Dato : 12-11-02 21:54

> [...]

> 56K modem & 10/ 100 LAN,
>
> MAC -
> 12.1-inch TFT XGA display
> 700MHz PowerPC G3
> 512K L2 cache (at 700MHz)
> 128MB SDRAM memory
> 20GB Ultra ATA drive
> CD-ROM drive
> ATI Mobility Radeon 7500
> 16MB video memory
> 10/100BASE-T Ethernet
> 56K internal modem
> AirPort ready
>
> mac'en tiltaler mig mest pga designet, support (hvordan er den hos apple ?),

Personligt ville jeg naturligvis vælge iBook. Jeg foretrækker Mac OS X
frem for Windows, og det vil jeg såmænd gerne give en hel del ekstra
for. Uden at kende computerne i praksis er jeg ret sikker på, at pc'en
er større og hurtigere. Den er også mere kompatibel med andres filer og
programmer. iBook er lille og kompakt, den har lang batterilevetid og
bliver ikke varm i brug. iBook har til gengæld en relativt lille skærm,
som dog er i god kvalitet. Man kan jo ikke både få en stor skærm og en
lille computer.

Jeg kan prøve at sammenligne med biler. Det ææællsker folk her i gruppen
bare Hvis man har, lad os sige i omegnen af kr 250.000,- til en
bil, kan man få enten en meget stor Hyundai eller en meget lille BMW.
Stiller man deres tekniske data op ved siden af hinanden, vinder Hyundai
stort. Den har den største og stærkeste motor, er den mest rummelige,
har mest udstyr etc. Men er den så den bedste bil? Hvad med
køreegenskaber, holdbarhed, modstandsdygtighed mod rust, gensalgsværdi
etc.? Der er mange faktorer, der ikke kan skrives objektivt ned.
Computere sælges som regel kun på de hårde facts med størrelse,
hastighed etc. Men der er andre værdier, der tæller, efter min mening.
Jeg vil mene, at Mac generelt scorer højt på disse "bløde" værdier, men
i rå kraft har de svært ved at følge med pc'er til samme pris.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Kenneth Straarup

Dato : 14-11-02 13:36

> [...]
> min mening. Jeg vil mene, at Mac generelt scorer højt på disse "bløde"
> værdier, men i rå kraft har de svært ved at følge med pc'er til samme

Hvor er det du ser en hum-dig (huyndai) med motor henne? Dem er jeg da
aldrig stødt på

Bortset fra det er en g3 ibog ikke verdens rappeste, men alligevel klart
den jeg ville vælge alligevel, på grund af, ja, alt - både hardware og
software. Det virker meget mere gennemtænkt, solidt, stabilt, godt end pc
laptops (i hvert fald de billigere modeller). Jeg har haft to pc laptops og
de stinker som ind i helvede, hvor min kærestes ibog langt mere er mig. Men
nu er det også fordi jeg ikke er vokset op med verdens værste OS (windows),
men derimod med verdens bedste, hvilket macOS slægter sig lidt op af.
Jeg har dog en pc selv og ikke en mac, fordi pc laptoppen på daværende
tidspunkt var billigere, plus at den _er_ mere kompatibel med alle de
elendige (!) programmer man kan tvinges til at køre i forbindelse med sin
uddannelse, arbejde, netbank og så videre. Det meste kan dog alligevel
overkommes på en mac, hvis man gider. fx er virtual pc da udemærket. ibogen
kører win98 nu.

Mvh,

-Kenneth Straarup.

Fra : Flemming Rubini

Dato : 14-11-02 16:46

Kenneth Straarup <elendil@qeep.dk> wrote:
> overkommes på en mac, hvis man gider. fx er virtual pc da udemærket. ibogen
> kører win98 nu.
Kører det i stabilt og pænt hurtigt tempo?
Hvilken version af virtual pc kører du, i MacOS 10.2 formoder jeg?

vh Flemming Rubini

Fra : Martin Petersen

Dato : 14-11-02 17:20

Flemming Rubini <flemming@REMOVE-FJERN-DETTErubini.dk> wrote:

> Kører det i stabilt og pænt hurtigt tempo?
> Hvilken version af virtual pc kører du, i MacOS 10.2 formoder jeg?

Jeg kører VPC med Win98 SE på en iBook/700, og det kører enormt
langsomt, synes jeg.
Det er også vildt svært (= indtil nu umuligt) at få installeret
windåzedriveren til mit nye isdn-modem, så når man går på nettet med
W98, er det over iBookens interne modem.
Ja, og det er i MacOS 10.2.2.

Martin

Fra : Kenneth Straarup

Dato : 15-11-02 01:52

> [...]
> windåzedriveren til mit nye isdn-modem, så når man går på nettet med
> W98, er det over iBookens interne modem.

jeg kører 10.1.5 stadig (er igang med at igangsætte mig til at få fat i
jaguar), og VPC 5.0 er sløvt som ind i helvede på min g3/500, men det er
sådan set ligemeget. Det absolut eneste jeg kunne forestille mig at bruge
det til, er netbanker der er lavet elendigt. Pointen er at det er muligt,
og her kører det ganske stabilt.

Mvh,

-Kenneth Straarup.

Fra : Matthiessen

Dato : 13-11-02 06:37

> [...]
måske
> spille en smule, arbejde med photoshop og dreamweaver. Kan mac'en følge

Efter lidt læsen frem og tilbage, reviews og nogle previews, og for hjælpen
her i gruppen, bliver det nok en iBook, så om ikke så længe, er jeg nok
stamkunde her i gruppen :)

tak for hjælpen

/Anders

Fra : Flemming Rubini

Dato : 14-11-02 16:46

> [...]
> her i gruppen, bliver det nok en iBook, så om ikke så længe, er jeg nok
Jeg var ude og se på en iBook, G3 600 Mhz, MacOS X, 10.2.
Her kommer mine indtryk:

(-)
Langsom.
Den er ikke hurtigere end min G3, 300 Mhz beige tower, med MacOS 9.2.2.
Fx er den langsom til at starte programmer. Er det fordi der er for lidt
overhead på en G3 fremfor en G4-processor til MacOS 10.2?

Skærmen kan ikke lægges tilstrækkeligt ned til mit behov, det giver
belastning på hængslet i længden. (Detalje)

Lidt for kort vandring på tasterne (Prisen for det meget flade format.)

(+)
Skærmen er skarp og lysstærk. Et klart plus.
Tastaturet har en god lyd og en god fornemmelse.
Pragtfuldt format. Fylder mindre end en A4 mappe.
Meget smukt udseende.
Skærmen er godt beskyttet. Det er svært at trykke låget ind i skærmen.
Skærmhængslet virker solidt.
Lithiumbatteri.
Virker ikke varm.
Formentlig ingen irriterende lyde. (Åboulevarden (Kbh) kan have snydt
mig)
Strømadapterstik sidder i højre side og har lys i stikket. Smart.
Alle andre stik er samlet i venstre. Smart og let tilgængeligt for folk
på farten. (Irriterende når de sidder bagpå).

Konklusion:
Vent på en G4 den må være lige rundt om hjørnet. (Jul!)
Eller køb den brugt for max 5.000 kr eller som ny til 7.500,- kr.
(Fejlkøb-typen)

Fra : Matthiessen

Dato : 14-11-02 17:04

> Konklusion:
> Vent på en G4 den må være lige rundt om hjørnet. (Jul!)
> Eller køb den brugt for max 5.000 kr eller som ny til 7.500,- kr.
> (Fejlkøb-typen)

Jeg har tænkt mig, at give mig den selv til jul, så jeg må vente og se hva
apple tryller frem :)

Men hva bliver prisen så ca for den g4 model ?

/Anders

Fra : Flemming Rubini

Dato : 14-11-02 17:26

Matthiessen <web@dioder_slet_.dk> wrote:
> Men hva bliver prisen så ca for den g4 model ?
Givet at der er tale om at MacOS 10.2 i høj grad skal have en
G4-processor, så kan det ikke vare længe før der kommer en mainstream G4
bærbar a la den 12 tommers iBook. Startprisen, måske 16.000 inkl. moms.
Hvilket belæg fører jeg for det. Da Powerbooks'ene kom frem var de 10
kilo dyrere end iBook'en. Så træk 10 kilo fra G5'eren.

Hold da helt kæft. Er der andre der vil med ud at skøjte på den tynde is
))

Køb den billigste model uanset hvad, og saml selv løsedele sammen,
periferudstyr, ram, som du måske endda kan bruge på den PC der også
dukker op i huset på et tidspunkt.

Held og Lykke og God Jul

vh Flemming Rubini

Fra : Kenneth Straarup

Dato : 15-11-02 02:01

> [...]
>
> Køb den billigste model uanset hvad, og saml selv løsedele sammen,
> periferudstyr, ram, som du måske endda kan bruge på den PC der også

en g3 ibog er ganske udemærket til det meste, ifølge mig selv. Det er ikke
nogen sprinter (det er g4 sådan set heller ikke længere), men med lidt ram
(mere end de 128mb den vist fødes med, kører den ganske udemærket. Den er
dog absolut for sløv til spil, der er lavet af folk der ikke kan optimere
deres kode Fx jedi knight II og de diverse flightsims der dukker op,
som man kan downloade alle vegne.
Hvis du, som min kæreste, skal bruge den som all-round computer, du kan
skrive på, surfe på, lege lidt med grafik på, spille lidt (ikke for
voldsomme) spil på, og som du vil blære dig med, fordi den er ekstremt
meget sejere end pc laptops, så køb en g3 ibog.
Der er efter min mening ingen grund til at vente/betale for en g4, hvis det
ikke er nødvendigt.

Personligt ville jeg dog (jeg er supermodsigende) have valgt en g4, hvis
det var mig der skulle bruge den, fordi jeg kræver lidt mere cpu-kraft end
den almindelige bruger. Ja, kræver er lig med at jeg har nul tålmodighed :)
Og så er der da noget kult over altivec - og en masse praktiske fordele.

Sum sum: hvis du bare er bruger, så spar dine penge og køb en nuttet g3
ibog. Den tror jeg du bliver glad for. Hvis du er decideret nørd, skal du
ikke have en g3.

Det er min ringe mening, brug den eller lad være :)

Mvh,

-Kenneth Straarup

Fra : Martin Petersen

Dato : 14-11-02 17:20

> [...]

> Den er ikke hurtigere end min G3, 300 Mhz beige tower, med MacOS 9.2.2.
> Fx er den langsom til at starte programmer.

Jeg har en iBook/G3-700Mhz med 256 MB RAM. Jeg er enig med dig: Den
virker ikke HELT så hurtig i OSX som den (eller min g3-opgraderede 8500)
gør i 9.2.2. Uden dog at være "langsom".

Til gengæld er det virkelig fedt at man kan lave så mange ting på samme
tid. Jeg tror man vinder den tabte tid ind igen ved at man fx. kan
begynde at starte sine programmer op samtidig med at den går på nettet -
eller starte programmer op mens den er i gang med noget helt tredje, fx.
at spille musik.

En gang imellem når jeg bare vil have noget der er hurtigt og "skarpt",
booter jeg den op i 9.2, og så har man altså en lille hurtig og enkel
computer.

Omvendt er det også irriterende at vente på at den starter classic når
man skal have fat i et "9-only" program mens man arbejder i X.

Jeg er heller ikke vild med det meget mere styrede og fastlagte
filplacerings-system i OSX, men det er selvfølgelig også en vanesag.

Men alt i alt er det en hammerlækker lille maskine!

Måske skulle jeg købe 256 MB mere til den; jeg synes jeg kan læse rundt
om kring at OSX har RIGTIG godt af meget RAM.

Martin

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 14-11-02 18:48

> [...]

> Fx er den langsom til at starte programmer. Er det fordi der er for lidt
> overhead på en G3 fremfor en G4-processor til MacOS 10.2?

Nok mere disken der er sløv. Dette ses især ved for lidt RAM når den
skal swappe noget andet ud først.

Fra : Hanne Hertzog

Dato : 13-11-02 11:53

web@dioder_slet_.dk writes:

>Findes der nogen Mac-sælgere i Sønderjylland ( Aabenraa ) ?
>
>/Anders

eCommit 70137300, skulle have en meget god service Ligger i
Skanderborg. Men når og hvis du bor så langt sydpå, kan du jo overveje at
undersøge priser i Tyskland. Har hørt at man kan spare noget der?

Hilsen Hanne

::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
Giv Enterpol gødning og lad den blive storblomstrende.

Fra : Hanne Hertzog

Dato : 14-11-02 10:19

web@dioder_slet_.dk writes:

>"Henrik Lindskou" <sydjyderFjern@worldonline.dk> skrev i en meddelelse

>det vil jeg da stærkt overveje :)
>
>/Anders

Det kan du roligt gøre. Jeg har været på besøg helt fra Oddsherred til
Åbenraa.
Og selvom de hedder Biddet, så lagde jeg ikke mærke til at de gjorde det
Men det betyder måske noget andet på Sønderjysk end på Sjællandsk?
venlige mennesker under alle omstændigheder

Venligste hilsener Hanne
medlem af MacBruger- MacFyn og Biddet

Fra : Jesper Møller-Fink

Dato : 14-11-02 11:56

Hanne Hertzog <hanne@enterpol.dk> wrote:

> [...]
> Og selvom de hedder Biddet, så lagde jeg ikke mærke til at de gjorde det
> Men det betyder måske noget andet på Sønderjysk end på Sjællandsk?

det udtales i hvert fald ikke Bidét som nogen har for vane at gøre :-/

> venlige mennesker under alle omstændigheder

Absolut!

--
vh Jesper

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 14-11-02 13:14

Jesper Møller-Fink <forhulenda@hotmail.com> wrote:

> det udtales i hvert fald ikke Bidét som nogen har for vane at gøre :-/

Lokumsbrædt ?

--
Med venlig hilsen Jesper

http://www.gylling.net/

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 15-11-02 08:00

> [...]

> 56K modem & 10/ 100 LAN,
>
> MAC -
> 12.1-inch TFT XGA display
> 700MHz PowerPC G3
> 512K L2 cache (at 700MHz)
> 128MB SDRAM memory
> 20GB Ultra ATA drive
> CD-ROM drive
> ATI Mobility Radeon 7500
> 16MB video memory
> 10/100BASE-T Ethernet
> 56K internal modem
> AirPort ready
>
> mac'en tiltaler mig mest pga designet, support (hvordan er den hos apple ?),

Det, der trækker tænder ud prismæssigt og i sidste ende afgør kvaliteten
(når man ser bort fra de mere sammenlignelige størrelser), er
batterilevetid og skærmkvalitet.

Med de nye priser på ibooks er Apple igen i førertrøjen.

De tilbud, jeg indtil dato har set på PC'er i samme prisklasse som
tilsvarende Mac, har haft nogle elendige skærme. Batterilevetiden har
jeg ikke kunnet tjekke, men fortælles at PC'er ikke lever så længe.

Stig

Stig Leerbeck
http://www.simplesoft.dk