Ny multistang
Fra : Erik Breum Petersen

Dato : 11-11-02 10:35

Jeg har netop knækket en kyststang. Min Berkley knak lige under samlingen.
Altså den tykke del. Lige midt i et ellers ret forsigtigt kast.

Så nu skal jeg have en ny stang.

Jeg hra kastet med multihjul i 20 år, men har aldrig ejet en stang til
multihjul. Men vil nok gerne købe en nu. Kastevægt 12-25 gram.

Samtidigt vil jeg gerne have en der er let at transportere. Dvs tredelt
eller mere-delt.
Men grejbutikkerne siger at det ikke ikke findes i multistænger.

Men måske findes der en mange-delt stang der alligevel er langsom nok til
multihjul.
Hvor stor en fordel er det i det hele taget at bruge en multistang i forhold
til en fastspolestang? Triggeren er jeg ligeglad med, det er stangens aktion
der tæller.

Hvilke erfaringer har I med multistænger, og har I nogle forslag?

Erik Breum Petersen

Fra : Allan Tvile Hansen

Dato : 12-11-02 15:48

Hej Erik

Jeg har sjovt nok også lige knækket en Berkley stang til multihjul.
Jeg blev anbefalet en ABU Conolon 9 fods der hedder CC90-2P med en kastevægt
på 12-30 g hos min lokale grejhandler. Jeg havde ikke regnet med at jeg
skulle købe en ABU stang, men denne model kaster utroligt godt. Mindst lige
så godt som min Lightning rod som kostede det dobbelte. Finishen fejler
heller ikke noget og stangen efterlader et gedignt intryk. Disse to stænger
ligner også hinanden utroligt meget, man skulle faktisk tro at det var samme
klinge der er benyttet. Endvidere passer Conolon'ens kastevægt på 12-30 g.
mig bedre end Berkleyens 15-40 g. ved kystfiskeri med blink.
Mvh Allan Tvile Hansen

Fra : Finn Bech Taabbel

Dato : 12-11-02 23:22

Jeg vil på bedste amatørvis at fortælle hvad jeg ved om multistænger. En
multistang har rygraden så den "bukker" bagover i modsætning til en
fastspolestang, desuden er øjerne mindre på multistangen idet at linen ikke
"slynges" af hjulet. I øvrigt syntes jeg selv at triggeren det en
behagelighed under kastet og indspinning. Min multistang er forresten en
Shimano New Perfektion eller noget i den retning, kaster 10-50 g men er 2
delt om der findes stænger der er flerdelt ved jeg desværre ikke.

Håber ikke at dette forvirre mere end det gavner

Finn