Ang. løbetid
Fra : Susanne

Dato : 11-11-02 08:42

Hej NG

Min tæve er kommet i hendes første løbetid, mens vi har haft hende. Og da vi
har to andre hunde, Hanhunde har vi et par spørgsmål.
Kun den ene hanhund er intakt og han er derfor kommet på ferie :c)
Nu har jeg fået at vide, at nogle tæver kan blive parret op til 3 uger efter
de holder op med at bløde....Kan de det ??
Jeg har jo ikke tænkt mig , at han skulle på ferie så længe....Jeg savner
ham!!
Hun startede med at bløde sidste lørdag og det er nu noget mere
gennemsigtig.

Ellers er der ikke noget med jeg kan få taget en blodprøve på hende og at
dyrlægen der igennem kan sige hvilke dagen hun kan parres ???

Håber en af jer mere erfarne tæve-ejer kan hjælpe mig med dette, så min
store dreng kan komme hjem hurtigst muligt *ss*

Sanne

Fra : Mari

Dato : 11-11-02 11:40

"Susanne" <laurberg@worldonline.dk> skrev i en meddelelse

> Ellers er der ikke noget med jeg kan få taget en blodprøve på hende og at
> dyrlægen der igennem kan sige hvilke dagen hun kan parres ???

Du kan godt få din dyrlæge til at tage en blodprøge - men for det første
er det ikke alle dyrlæger, der kan aflæse dem - og for det andet er det
slet ikke en sikker metode til dit formål.

Din hanhund vil forsøge at parre indtil hun er helt ovre sin løbetid - og
det
er faktisk meget synd for hende...... og kan ende med voldtægt.

Man har en tommelfingerregel, som siger at tæven er mest modtagelig
i den midterste af de tre uger. Men der findes eksempler på, at
modtageligheden
er såvel i de første dage som i de allersidste.

Begge dine hunde har det bedst ved at være adskildte - mens der er løbetid
i hjemmet - for det er ligeså frustrerende for tæven at der er en
hanhund, som hun ikke må komme i nærheden af.

Så....... enten neutralisering eller adskillelse.

Mari

Fra : Therese

Dato : 11-11-02 11:55

Nu ved jeg ikke særligt meget om løbetid osv., men der findes de her bleer,
man kan give hende på for at hindre blod over det hele. Kan det bruges,
eller går hundene så bare helt bananas for at få den af? Det kan måske
bruges til sidst i perioden?! Jeg kunne dog godt forestille mig, at han vil
blive noget kuldret i hovedet...

Mange hilsner
Therese (der også ville have meget svært ved at undvære sin hanhund i så
lang tid)

Fra : x Vuf x

Dato : 11-11-02 12:37

Mon, 11 Nov 2002 11:55:26 +0100, Therese wrote:

> [...]
>bruges til sidst i perioden?! Jeg kunne dog godt forestille mig, at han vil

Nej det kan ikke bruges til noget! Mine hanner er små, så jeg laver bukser til
dem af børnestrømpebukser. Klipper benene af, så der er et stykke tilbage af
lårstykket (kan man sige), dernæst hul til halen og huller til forbenene. Et
lille hul ind til elastikken, så den kan trækkes ud og drejes om halsen på
vovsen. Det eneste han så kan er at tisse i bukserne i stedet for at markere i
hele huset, som hanner gør, når der er tæver i huset. Bukserne bruger jeg dog
ikke ved løbetider; kun til daglig udenfor løbetiderne.
Generelt siger man, at tæven skal parres på 10. dagen efter blødningens start.
Er det lyst eller kødfarvet, kan det også være en indikator for, at hun er klar.
I øvrigt har jeg haft en gammel tæve, der kune parres 1 måned efter løbetidens
start! De gamle tæver holder sig i løbetid længere end de unge.
Under løbetid er der kun adskillelse eller at få hannen kastreret.
Som jeg altid har sagt til mine hvalpekøbere. Her er endnu et punkt, hvor vi
menneskeliggør vore hunde. Vi vil gerne leve parvis...Det vil hundene altså
ikke! De vil hellere leve en flok hanner sammen f.eks.

--
Mvh Sonja webmaster@***sonpet.com fjern de 3*
http://www.sonpet.com

Fra : Mari

Dato : 11-11-02 12:55

"Therese" <8758@b.iha.dk> skrev i en meddelelse
> Nu ved jeg ikke særligt meget om løbetid osv., men der findes de her
bleer,
> man kan give hende på for at hindre blod over det hele.

Nej - det du'r ikke....... løbetidsbukser forhindrer tæven i at holde sig
ren.......
dyrplageri eller det, der tangerer.
En rask tæve holder sig ren - det meste af døgnet. Resten klares med
"løbetidsbetræk" på hundens soveplads(er).

Mh

Fra : Jørgen

Dato : 11-11-02 14:48

Hej

Du må ikke bruge bleer eller andet, du kan gøre, ved første løbetid
påminde din hund at hun lige skal gøre sig ren, du kan godt lære
din hund det.

Jeg har selv haft en tæve i 13 år, hun være meget flink til at holde
sig ren, det var kun lige i begyndelse hvor hun lige have sovet
og hoppet ud af kurven at der kunne komme nogen dryp.

Hilsen Jørgen & Nico

www.dyrevaernet.dk/
www.schaeferhund.dk/kreds1.htm
www.dyreklinik.net/

Fra : Kim Vestergaard Horn~

Dato : 11-11-02 15:46

Kære Mari

Voldtægt? Jeg spørger fordi jeg aldrig har set optræk til det. Sally har fra
før hendes første løbetid kunnet holde de mest standhaftige bejlere på afstand.
Selv schæferhanner på 7-8 år har fået en så eftertrykkelige kindhest at de
derefter har afholdt sig fra at forsøge igen. Når hun er på vej i løbetid, kan
hun have et pak af hanhunde efter sig, men ingen af hanhundene har held med
deres forsøg. Jeg troede faktisk, og det er derfor jeg spørger, at tæverne
havde/har tilstrækkelig pondus til at holde hanhundene væk hvis de ikke er
interesseret.

Mvh
Kim

Fra : Mari

Dato : 12-11-02 15:08

"Kim Vestergaard Hornbech" <kvho97@hum.auc.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
fra
> før hendes første løbetid kunnet holde de mest standhaftige bejlere på

Som du ved, så er styrke i hundeverden ikke lig med en fysisk,
men en psykisk størrelse.

Jeg har oplevet voldtægt. Nogle hanhunde er så målrettede, at de
ignorerer tævens indsigelser. Og de hænger fast inden du når at
reagere på din tæves vegne.

Så, stol ikke på at din tæve kan klare det - alene.

Mari

Fra : Susanne

Dato : 11-11-02 16:52

Hej igen.

Jamen, ang. renlighed ved løbetiden er der ingen problemmer.
Men jeg havde egentlig altid troet at der kun var to dagen hvor tæven ret
faktisk kunne blive "bedækket" og at det gjaldt om at finde disse to dage og
at resten af tiden ville hun være "sikret" i forhold til hanhundene.
Men jeg tager altså fejl ???

Kan man slet ikke sige, at efter så mange dage kan jeg sagtens tage
hanhunden hjem igen ??

mvh
Sanne

Fra : Max Larsen

Dato : 11-11-02 13:30

Vi har en tæve der blev parret på 34 dagen (fra hun startede at bløde)
og der kom en hvalp ud af den parring. Dette er meget usædvanligt,
normalt er man rimelig sikker efter ca 4 uger.

Dyrlægen kan tage en blodprøve der viser om tæven har haft ægløsning.
Det optimale tidspunkt for parring er fra ægløsningstidspunktet og et
par dage frem.

Kærlig hilsen

Max Larsen