Hvornår bli'r han stueren?
Fra : Søren Rasmussen

Dato : 10-11-02 21:37

Vi har lige fået en dejlig hvalp - schæfer/rottweiler han, som nu er 11
uger... Vi er utroligt glade for ham, men hører fra alle andre
hundeforældre, at deres hunde var stuerene stort set med det samme...
Rollo vil gerne gøre det udenfor - men der sker mange uheld på gulvene rundt
omkring... Vi kan ha' ham ude og gå - og 5 minutter efter, vi er kommet ind,
ligger der en pøl på gulvet...
Vi skælder kun ud, når vi griber ham i 'aktion' på gulvet... og vi roser ham
når det sker, som det skal udenfor..
Spørgsmålet er blot om hvor længe går der så'n i gennemsnit, før den er helt
stueren?..

Fra : Ghita Madsen

Dato : 10-11-02 22:40

"Søren Rasmussen" <friends@orbiter.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
ham
> når det sker, som det skal udenfor..
> Spørgsmålet er blot om hvor længe går der så'n i gennemsnit, før den er

Hejsa!

Har I prøvet at stikke hans snude ned i det når han har gjort det, og
derefter lukke ham ud i haven,
jeg tør ikke sige at det hjælper på Rollo, men det har hjulpet på vores.

Kærlig hilsen
Ghita Madsen

Fra : Dorthe Prip Lahrmann

Dato : 10-11-02 22:52

Ghita Madsen skriver:

> Har I prøvet at stikke hans snude ned i det når han har gjort det, og
> derefter lukke ham ud i haven,

Det er en 11 ugers hvalp !!!!
Lyt endelig ikke til dette tåbelige råd, det er udtryk for en komplet
oldnordisk tankegang!

Selvfølgeligt er det irriterende at det tager lang tid at få hvalpen helt
renlig, men prøv alligevel blot at ignorere når den har "uheld" inden døre,
skældud gør den bare utryg og usikker, og forlænger processen. Tag den ud tit,
meget tit. Hver gang den har spist, leget eller sovet. Lær hvilke tegn der går
forud for tisseriet, og nup den så hurtigt udenfor. Fortsæt med at prise den i
høje toner når den gør det rigtige, så skal det nok komme.

Nyd hvert minut med jeres lille hvalp, også når der skal tørres op...

Hilsen Dorthe ( - og Nansen, der 12 uger gammel tissede i en stikkontakt og
lagde huset sort)

Fra : DK Sacala´s Norske S~

Dato : 10-11-02 23:20

> Ghita Madsen skriver:

Det er en forældet tanke gang, hvilket jeg bestemt heller ikke vil anbefale.

Vores hvalp på nu 13 uger , kan selvfølgelig også have et uheld, men er
eller flink til at holde sig, hun kan holde sig tør fra 23.00 til 8.00 samt
hvis hun er alene et par timer om dagen.

Skulle der alligevel ske et uheld så, har det været fordi jeg den en gang
snakkede i telefon og ikke var opmærksom, og ellers hvis jeg har været
optaget, hvilket naturligvis ikke er Candis skyld.

Så hold øje med de små signaler, bliver han evt. lidt rast løs inden ?,
ellers så sørg for at lukke ham ud tit, og skulle det ske inden dørs så
ingnorer det.

VH
Gitte

Fra : x Vuf x

Dato : 10-11-02 23:34

Sun, 10 Nov 2002 22:52:17 +0100, Dorthe Prip Lahrmann wrote:
>Ghita Madsen skriver:

>Det er en 11 ugers hvalp !!!!
>Lyt endelig ikke til dette tåbelige råd, det er udtryk for en komplet
>oldnordisk tankegang!

Tak Dorthe! Den slags er svært at komme til livs.

> [...]
>Nyd hvert minut med jeres lille hvalp, også når der skal tørres op...

>(Nansen, der 12 uger gammel tissede i en stikkontakt og lagde huset sort)

<Fniiis>...
Hvordan ku' dét lade sig gøre? Flyder dine stikkontakter rundt på gulvet?

--
Mvh Sonja webmaster@***sonpet.com fjern de 3*
http://www.sonpet.com

Fra : Dorthe Prip Lahrmann

Dato : 10-11-02 23:51

x Vuf x skriver:

> <Fniiis>...
> Hvordan ku' dét lade sig gøre? Flyder dine stikkontakter rundt på gulvet?

Jah... det må jeg jo indrømme...
Det var en af de der fordeler-kontakter med plads til 6 stik, og den lå under
skrivebordet. Da han tissede i den var han kun 12-13 uger gammel, men selv en lille
skt. bernhard kan tisse en stor tår! Der slog gnister op af den, og Nansen blev
vildt bange. Strømmen gik i hele huset, og vores printer er aldrig blevet helt den
samme igen.

Man lærer så længe man lever, pas på stik-kontakterne!
Hilsen Dorthe

Fra : x Vuf x

Dato : 11-11-02 01:43

Sun, 10 Nov 2002 23:50:49 +0100, Dorthe Prip Lahrmann wrote:

> [...]
>vildt bange. Strømmen gik i hele huset, og vores printer er aldrig blevet helt den

Hihihi...Han blev vel hurtigt stueren efter dén behandling?!

>Man lærer så længe man lever, pas på stik-kontakterne!

Ja med hvalpe i huset, skal alle ledninger (også tlf.ledninger)
fjernet fra gulvene!

Fra : Musen

Dato : 11-11-02 10:19

klip---
> [...]
den i
> høje toner når den gør det rigtige, så skal det nok komme.

Jeg kan kun tilslutte mig dette svar 100%, og blot tilføje at det vist er
meget forskelligt hvornår de bliver renlige. Vi gjorde som ovenfor og Samson
var omkring 5 mrd. da han var helt renlig....Men nu er han jo generelt
heller ikke særlig klog *GGG*

Venlig hilsen Musen

Fra : Therese

Dato : 10-11-02 22:58

> Har I prøvet at stikke hans snude ned i det når han har gjort det, og
> derefter lukke ham ud i haven,

Det er da det værste jeg nogensinde har hørt man kan gøre mod en hundehvalp.
Hjælper det også på børn at tvære bukserne rundt i ansigtet, hvis de har
haft et uheld!!!!!!!!!
Jeg har tidligere hørt om dette "fænomen", men troede virkelig kun det var
en forfærdentlig skrøne! Giv mig lige EN hvalpetræner, der anbefaler den
metode!

Hej Søren

Vi har altid fået at vide både af træner og kennelejere o.a. at den bedste
måde at få hunden renlig på og få et dejligt kærligt forhold til sin hund er
gennem ros og belønning og ikke straf. Det kan da godt være, det tager lidt
længere tid, men til gengæld vil enhver hvalp meget hellere gøre noget, der
gør dig glad end noget som helst andet. Hvis du straffer med skældud bliver
hvalpen mere bange for at gøre noget galt og fokuserer på dette, frem for at
koncentrere sig om det, der gør dig glad.
Forstår du hvad jeg mener? Hvalpen er jo ikke klar over, at den gør noget
galt endnu, og ved ikke hvad det betyder at få skældud.
Hvis I griber den i akten siger I NEJ bestemt, skynder jer ud i haven med
hvalpen og roser helt vildt - også selv om han var færdig. Så forbinder han
det at tisse med haven og ros. Og det er fantastisk at få . HVER
gang han gør det mens I er ude skal han selvfølgelig også roses helt vildt.
Nogle hvalpe er altså helt op til ½ år om at blive renlige afhængig af
hvordan de tackler det, og sådan er det bare. Børn lærer jo også ting i
forskellige aldre - ikke?

Den gode metode virkede i hvert fald for os, men vi er ikke fanatiske. Han
kan sagtens få skældud, når han gør noget han ikke må (og det gør han tit nu
8 mdr gammel), men vi ventede til han var lidt større, så han bedre kunne
forstå det. Indtil da, ændrer man situationen til noget positivt og roser
helt vildt. Så skal det nok gå alt sammen

Har I tænkt på at starte på hvalpekursus? Der lærer man meget om
problemløsning......

Mange hilsner og held og lykke med den bette

Therese

Fra : x Vuf x

Dato : 10-11-02 23:37

Sun, 10 Nov 2002 22:57:59 +0100, Therese wrote:

>Det er da det værste jeg nogensinde har hørt man kan gøre mod en hundehvalp.
>Hjælper det også på børn at tvære bukserne rundt i ansigtet, hvis de har
>haft et uheld!!!!!!!!!

Tro det eller ej, men jeg fik lagnet tværet i hovedet,
fordi jeg var sengevæder, hedder det vist i dag. Og tæsk...

>Jeg har tidligere hørt om dette "fænomen", men troede virkelig kun det var
>en forfærdentlig skrøne! Giv mig lige EN hvalpetræner, der anbefaler den
>metode!

Forhåbentligt ingen!

Fra : Eva Schmidt

Dato : 10-11-02 23:44

> Tro det eller ej, men jeg fik lagnet tværet i hovedet,
> fordi jeg var sengevæder, hedder det vist i dag. Og tæsk...

Og det hjalp garanteret ikke på sengevæderiet, vel?
Ligesom det heller ikke hjælper at stikke hvalpen næse ned i "uheldet", det
er og bliver noget svineri.
Kan blive helt dårlig ved tanken om en lille hvalp, der bliver udsat for
sådan en behandling!

mvh Eva

PS. Jeg synes også, det var synd for dig Sonja. Forhåbentlig er der ingen
børn der bliver udsat for den slags nu!

Fra : x Vuf x

Dato : 11-11-02 01:48

Sun, 10 Nov 2002 23:44:13 +0100, Eva Schmidt wrote:

>Og det hjalp garanteret ikke på sengevæderiet, vel?

Absolut ikke! Sikkert snarere tværtimod!

>Ligesom det heller ikke hjælper at stikke hvalpens næse ned i "uheldet", det
>er og bliver noget svineri.
>Kan blive helt dårlig ved tanken om en lille hvalp, der bliver udsat for
>sådan en behandling!

Ja føj! Tænk bare på hundens lugtesans. Den er jo mange hundrede
gange bedre end menneskets!

>PS. Jeg synes også, det var synd for dig Sonja. Forhåbentlig er der ingen
>børn der bliver udsat for den slags nu!

Jeg har vist overlevet. Tak...
I dag har man fundet ud af, at det er et bestemt hormon, der mangler,
og det er åbenbart arveligt.

Fra : Jørgen

Dato : 11-11-02 07:52

Hej

En 11 uger hvalp er jo ikke så gammel, så hav tålmolighed.
du må absalut ikke stikke hundens næse ned i det,

Det du kan gøre er at lægge nogen aviser, og læg så mærke
til når hunden går rund søger, luft så hunden,
og om natten når i skal sove kan du lægge hundens seng/kurv
ned i en kravlegård, de vil som regel ikke besørge der.
i starten sover i måske kun 2-3 timer luft så hunden,
gradvis kan i sove længer før i skal lufte hunden.

husk at luft hunden når den har sovet, leget eller har spist.

Hilsen Jørgen & Nico

www.dyrevaernet.dk/
www.schaeferhund.dk/kreds1.htm
www.dyreklinik.net/

Fra : x Vuf x

Dato : 10-11-02 23:31

Sun, 10 Nov 2002 22:39:35 +0100, Ghita Madsen wrote:

>Har I prøvet at stikke hans snude ned i det når han har gjort det, og
>derefter lukke ham ud i haven,
>jeg tør ikke sige at det hjælper på Rollo, men det har hjulpet på vores.

Sikke noget svineri!

Fra : Eva Schmidt

Dato : 10-11-02 23:34

> [...]
> derefter lukke ham ud i haven,
> jeg tør ikke sige at det hjælper på Rollo, men det har hjulpet på vores.

Je g må indrømme at jeg er temmelig chokeret.
Troede virkelig ikke, at nogen kan være så modbydelig mod en lille hvalp,
men man skal åbenbart ikke forbavses over noget.

Jeg vil inderligt råde dig til ikke at benytte denne fremgangsmåde, men
lytte efter de mere kompetente, som heldigvis også har ytret sig.
Men da jeg har indtryk af, at du er glad for din hvalp, kan jeg heller ikke
forestille mig, at du vil gribe til dette svineri.

mvh og held og lykke med renlighedstræningen

mvh Eva

Fra : Bjergskoven

Dato : 11-11-02 19:26

Hej Githa

Hvis du tænker dybere over dit eget råd, hvad mener du så hunden skal lære
af din behandling ?

"Uff min menneskeflokleder kørte min snude rundt i min tissetår,det betyder
nok at jeg skal tisse udenfor !!!!!!!!!!!!!!!! )

Jeg troede det hørte en fjern fortid til, at folk kunne anbefale så
tåbelige .
"opdragelsesmetoder" til andre.

Hilsen

Merete

Fra : Per, Odense

Dato : 11-11-02 00:25

I news:3dcec384$0$15006$edfadb0f@dread14.news.tele.dk , skrev Søren
Rasmussen <friends@orbiter.dk> , bl.a. :
> [...]
> roser ham når det sker, som det skal udenfor..
> Spørgsmålet er blot om hvor længe går der så'n i gennemsnit, før den

Hej
Se evt.
http://www.netdyredoktor.dk/Hund/Hund_Hundeskolen/ren_besked_om_renlighed.ht
ml

Der er lidt råd om hvordan det kan gøres. Held og lykke, og tillykke med
hvalpen.

--
Per, Odense
Ved svar fjern *** fra adressen

Fra : Leyna

Dato : 11-11-02 07:19

On Sun, 10 Nov 2002 21:37:24 +0100, "Søren Rasmussen"
<friends@orbiter.dk> wrote:

>Vi har lige fået en dejlig hvalp - schæfer/rottweiler han, som nu er 11
>uger... Vi er utroligt glade for ham, men hører fra alle andre
>hundeforældre, at deres hunde var stuerene stort set med det samme...

Sikke da noget sludder. Hvalpen ved da ikke hvor wc'et er. Det skal
den da først lige lære.

>Rollo vil gerne gøre det udenfor - men der sker mange uheld på gulvene rundt
>omkring... Vi kan ha' ham ude og gå - og 5 minutter efter, vi er kommet ind,
>ligger der en pøl på gulvet...

Og det er da fordi han ikke har lært at wc'et er udenfor, endnu.

>Vi skælder kun ud, når vi griber ham i 'aktion' på gulvet... og vi roser ham
>når det sker, som det skal udenfor..

Det hjælper altså ikke rigtigt noget at skælde ud, og helt ærligt, så
skælder man jo heller ikke et barn som har gjort det i ble'en ud, vel?
Til gengæld roser man når der er kommet noget i potten. Det er samme
princip med en hundehvalp. Du skal jo huske på at han kun er et lille
barn!

>Spørgsmålet er blot om hvor længe går der så'n i gennemsnit, før den er helt
>stueren?..

Hehe... Det undrede jeg mig selv over, for jeg syntes jo også at min
hvalp var ALT for længe om at blive renlig. Hovedreglen er at han skal
ud hver gang han har sovet, spist, drukket eller leget. Det er rigtig
mange gange om dagen, men efter en lille måneds tid så var min hvalp
renlig. Du skal ikke regne med alt hvad du hører. Folk glemmer hurtigt
hvor besværligt det var at gøre hvalpen renlig.
--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : Sander

Dato : 11-11-02 07:29

> [...]
ham
> når det sker, som det skal udenfor..
> Spørgsmålet er blot om hvor længe går der så'n i gennemsnit, før den er

Det er meget individuelt, hvornår hunden bliver renlig. Nogen hvalpe kan
lære, at være renlige allerede, næsten inden de flytter hjemmefra, som 8
uger. Hos andre kan det tage helt op til 4 - 6 mdr.

Som andre også har skrevet, så er hovedreglen, at hvalpen skal ud efter mad,
leg og når den har sovet. Derudover så hold øje med hvalpen. Den vil som
regel begynde, at gå søgende og rastløs rundt, lige før den skal lave noget
og så er det bare med, at skynde sig ud og ros den så til skyerne, når der
kommer noget.

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Kim Vestergaard Horn~

Dato : 11-11-02 15:30

Hej Søren
Tillykke med din nye hund - jeg overvejer selv om jeg skal anskaffe mig sådan en
blanding!

Vi bor i lejlighed hvorfor turen fra 3. sal ned på græsset nok er en smule
længere end den er for så mange andre hunde som skal. Derfor havde vi kun
begrænset succes med at kigge på
hundens signaler. I stedet brugte vi æggeuret og luftede hunden en gang i timen.
(Jeg var så
heldig at jeg i perioden overvejende arbejdede hjemmefra og kunne derfor lufte
hunden fast
en gang i timen.) Som et lille kuriosum kan jeg nævne at hvalpe jo naturligvis
er forsigtige og
derfor ofte kan være bange for at ”pisse territorium” af hvor der kommer
fremmede hunde,
men det kan dog hjælpe hvis hundeføreren også luftes i samme forbindelse. For at
gøre en lang historie kort så er det vigtigt at hvalpen er tryg der hvor den
skal kaste sin urin.

Og for lige at kommentere de metoder som de havregrødshumanistiske og
selvretfærdige
individer hurtigt fordømte som oldnordiske og barbariske såååå har jeg meget
meget svært
ved at forstå at det på nogen måde skulle være forkert at påpege overfor hunden
hvad der
er forkert. Måske specielt en hund som din, Søren, som har gode potentialer for
at udvikle
en vilje og selvtillid der siger spar to, er det vigtigt at den lærer hvor
skabet skal stå og derfor tager den på ingen måde skade af, måske tværtimod, at
få at vide at det ikke er til måde når
urinen bliver kastet inde. Når dette er sagt så skal man naturligvis ikke knække
hunden og
en anvisning af urinsøen og et bebrejdende tonefald er sikkert tilstrækkeligt.

I øvrigt skal jeg undlade at svare på hvornår en hund bliver stueren fordi mit
empiriske
materiale er for lille, og Sally fik desværre blærebetændelse da hun næsten var
stueren hvilket gjorde at vi måtte begynde mere eller mindre forfra ...

Held og lykke med pottetræningen
Mvh
Kim Hornbech

Fra : Bjergskoven

Dato : 11-11-02 19:44

Hej Søren

> [...]
> uger... Vi er utroligt glade for ham, men hører fra alle andre
> hundeforældre, at deres hunde var stuerene stort set med det samme..

Ligesom hos mennesker.,er der stor individuel forskel på hvornår hvalpe
bliver renlige, men det er også i høj grad afhængig af din egen indsats.

..
> [...]
rundt
> omkring... Vi kan ha' ham ude og gå - og 5 minutter efter, vi er kommet

Årsagen til dette kan meget vel skyldes at hvalpens tryghed kommer i første
række. Når du går hen af vejen med ham,bliver han mødt af en mængde andre
hundes "efterladenskaber" og dufte og alle disse dufte fortæller din hvalp
at han er på fremmed territorium. Hvis din hvalp lægger sin urin og afføring
der, vil han signalere at han er stor og stærk og har ret til at lægge sine
visitkort her, og det er han jo selvfølgelig ikke, som en 11 ugers hvalp. Så
derfor kan det meget vel være at han venter med at tisse., til han kommer
hjem til sit eget sikre område.

> Vi skælder kun ud, når vi griber ham i 'aktion' på gulvet... og vi roser
ham
> når det sker, som det skal udenfor..

Man skal ikke skælde en hvalp ud der tisser på gulvet. Den vil hurtigt få
den opfattelse, at det er selve det at tisse den bliver skældt ud for, og
den vil herefter gøre sig store anstrengelser for at tisse steder, hvor den
ikke tror I opdager det. En hvalp ved IKKE at det er forkert at tisse på
gulvet. Den skal tisse og gør det lige netop der hvor den synes det er
sikrest.

Hvis I ser at hvalpen tisser på gulvet, tager I den stille og roligt og
bærer den udenfor uden de store ord.

Vær meget opmærksom på hvalpens signaler. Den skal ud hvergang den har
sovet,leget, spist og når den begynder at gå søgende rundt.
Når I er ude med hvalpen, så ros den højlydt, når den besørger.
I skal også være tålmodige når I er ude. Det kan godt være det tager lang
tid før han sætter sig, men I er nødt til at vente.
Jo flere gange det lykkes jer at han besørger ude, jo hurtigere går det emd
at blive renlig.
Husk også at en hvalp ikke kan holde sig i 8 timer af gangen. I må op om
natten,måske flere gange, gennem flere uger, men det lønner sig i sidste
ende.

> Spørgsmålet er blot om hvor længe går der så'n i gennemsnit, før den er
helt
> stueren?..

Som før sagt er der store forskelle fra hund til hund. I 7 måneders alderen
bør hvalpen være fuldstændig renlig.

Hilsen

Merete

Fra : Winther

Dato : 11-11-02 22:56

> [...]

> derfor kan det meget vel være at han venter med at tisse., til han kommer

Jeg har altid brugt et trygt område til mine hvalpe, og ikke for langt fra
døren. Jeg har haft line på hunden, stået helt stille uden at kontakte eller
underholde hvalpen. Den får faktisk lov til at r..kede sig indtil den den
gør det den skal. Derefter kontakt, ros og en gåtur hvis det er det vi har
lyst til. Hvis man bare går med hunden, er der det med fremmed territorie
som beskrevet ovenfor, men også at der hele tiden er noget nyt og spændende
som gør, at den ikke lige har tid til at lave noget. Jeg har så valgt at
sætte kommando på, og begge mine hunde tisser bogstavelig talt på kommando.
Især en fordel ved tæver, en hanhund kan jo altid vride lidt vand ud.

Vh. Winther

Fra : Kim Vestergaard Horn~

Dato : 12-11-02 07:38

Kære Winther
Der findes så sandelig også tæver der altid kan vride et par dråber ud -
hannerne har ikke
monopol på territorial adfærd!
Mvh
Kim

Fra : Winther

Dato : 12-11-02 07:54

"Kim Vestergaard Hornbech" <kvho97@hum.auc.dk> skrev i en meddelelse
> Kære Winther
> Der findes så sandelig også tæver der altid kan vride et par dråber ud -
> [...]

Der kan man bare se hvor forskellige de kan være. Da min tæve var lille,
kunne vi være til træning i flere timer uden der skete noget som helst.

Vh. Winther

Fra : Kim Vestergaard Horn~

Dato : 12-11-02 08:36

Kære Winther
Sommetider tror jeg også hun har fået en overdosis af testosteron - jeg har i
hvert fald aldrig
set en tæve lette ben så ofte; Sally står oftest på tre ben når hun tisser!
Mvh
Kim

Fra : Bjergskoven

Dato : 12-11-02 10:08

> [...]
> Kære Winther
> Der findes så sandelig også tæver der altid kan vride et par dråber ud -

Ja og der findes dominante tæver, der letter ben nøjagtig som en hanhund.

Hilsen
Merete