Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
digitalkamera
Fra : Tor Bergum

Dato : 10-11-02 19:19

noen som har gode råd ved kjøp av digitalkamera?

Hva er minste oppløsning og RAM man bør velge?

Bør et kamera koste minst 5000,- eller får man noe brukbart til 2-3000 kr?

mvh tor

Fra : emj

Dato : 10-11-02 22:54

On Sun, 10 Nov 2002 10:19:01 -0800, "Tor Bergum"
<torbergum@tiscali.no> wrote:

>noen som har gode råd ved kjøp av digitalkamera?
>
>Hva er minste oppløsning

Det kommer da an på, hvad du skal bruge billederne til.
Hvis de udelukkende skal bruges til at vise på en skærm kan du nøjes
med 1024x768
Hvis cameraet har en god optik, kan du endda udskrive eller få
"fremkaldt" rimelige billeder med den opløsning i str. 9x13 cm

Et Olympus på 2.1 MB (1600x1200 pixels) ville dækker langt ud over
behovet for skærmvisning og give et glimrende papirfoto på 15x20 cm

>og RAM man bør velge?
Hvad mener du med det?
Der følger altid et RAMkort med ved køb at digitalt camera. Om det er
stort nok, afhænger af dit behov.

>Bør et kamera koste minst 5000,- eller får man noe brukbart til 2-3000 kr?

Man kan sagtens få et brugbart digi for 2-3000 kr. Se evt. Olympus,
som har et stort bredt sortiment i alle prisklasser.
Vil du have zoom, og evt. manuelle indstillingsmuligheder er prisen
5000-7000 Kr, men så får du også en højere opløsning med i prisen og
flere kvalitetsmærker at vælge imellem.
Hilsen emj
--
http://www.enterpol.dk/foto/epgalleri/epfoto/
Bliv medlem af www.enterpol.dk/

Fra : Sonny W.

Dato : 14-11-02 16:07

emj wrote:

> [...]
>
> Et Olympus på 2.1 MB (1600x1200 pixels) ville dækker langt ud over
> behovet for skærmvisning og give et glimrende papirfoto på 15x20 cm

Jeg vil til det kun bemærke at det er lidt naivt at antage at
kameraets opgivede opløsning svarer til reelt brugbar opløsning.
Almindelige, og specielt billige digikameraer laver en masse
interpolering af CCD chippens Bayer matrix data, og billedet fremstår
derfor med en "blød" kvalitet hvor nabopixels har kraftig indflydelse
på hinanden. Det er selvfølgelig brugbart til visse formål, men prøv
alligevel følgende eksperiment : Tag nogle højkontrast billeder med
hårfine sort/hvid detaljer og zoom ind - ved analyse på nært hold af
sådanne billeder viser det sig at man rent faktisk sjældent finder
sorte og hvide nabopixels - der er altid grå imellem. (Digital
sharpening kan give en illusion on skarphed men det giver en slags
kunstig kant støj som er let at få øje på.)

Farve data kan være endnu blødere. Min konklusion var at for at opnå
et skarpt fremstående 1024x768 billede skal det så helst tages i cirka
dobbelt opløsning - dvs. noget i retning af 2000x1400, opnåeligt med
3mpx sensorer, og så skaleres ned med en passende algoritme. Jeg vil
gerne lave en side med eksempler hvis det ønskes.

Til spørgsmålet om man kan finde et brugbart kamera til under Kr. 5000
vil jeg gerne anbefale at prøve en Kodak DX3900, et nemt og praktisk
3+ mpx kamera med fin billedkvalitet til under Kr. 4000.

I den prisklasse får du dog sjældent mere end 3x optisk zoom, og i
dette tilfælde kun 2x. Glem alt om digital zoom, det er rent gejl, du
kan opnå den samme effekt i photoshop ved at forstørre den midterste
del af billedet.

Mvh.

Fra : emj

Dato : 14-11-02 19:49

On Thu, 14 Nov 2002 16:06:58 +0100, "Sonny W."
<kobot1000@kobotica.com> wrote:

>Jeg vil til det kun bemærke at det er lidt naivt at antage at
>kameraets opgivede opløsning svarer til reelt brugbar opløsning.

Hvis det er en bemærkning til oventstående, så bemærk venligst at jeg
skrev "Hvis cameraet har en god optik" og som eksempel nævnte et
Olympus, hvor optikken er i orden helt ned i de billige digier.

Det kan man ikke konkludere noget om.
Hilsen emj
--
http://home2.inet.tele.dk/elje/