MP3 vs. WMA !
Fra : Peter Østrup Madsen

Dato : 10-11-02 15:02

Hej alle !

Hvad er lydmæssigt bedst ? MP3 el. WMA ?

Umiddelbart fylder de omtrent de samme....

Vh.
Peter

Fra : Stig Nygaard

Dato : 10-11-02 15:27

Hej Peter

Peter Østrup Madsen wrote:
> Hvad er lydmæssigt bedst ? MP3 el. WMA ?
> Umiddelbart fylder de omtrent de samme....

Begge giver mig bekendt mulighed for at variere kompressionen og dermed
kvaliteten og størrelsen. Jeg er nok ikke den bedst kvalificerede til at
udtale sig om hvad der er bedst, men ofte kommer det også an på hvilken
slags musik der er tale om.

I øvrigt burde det åbne og patentfri Ogg Vorbis format
(http://www.xiph.org/ogg/vorbis/index.html) også inddrages i
diskusionen, synes jeg. Det er altid rart at være uafhængig.

--
Mvh. Stig
stig[at]rockland[dot]dk

Fra : Stefan Bruhn

Dato : 10-11-02 16:07

On Sun, 10 Nov 2002 15:26:40 +0100, Stig Nygaard
<stig@REMOVE-THISrockland.dk> wrote:

>I øvrigt burde det åbne og patentfri Ogg Vorbis format
>(http://www.xiph.org/ogg/vorbis/index.html) også inddrages i
>diskusionen, synes jeg. Det er altid rart at være uafhængig.

Jeg foretrækker også Ogg for de to andre.

--
Regards Stefan
Websites: http://3x7.dk/ http://ghashul.dk/

Fra : Nikolaj Borg

Dato : 10-11-02 16:56

"Stefan Bruhn" <spamfilter@bruhn.tk> wrote in message
> Jeg foretrækker også Ogg for de to andre.

Ditto.

/Nikolaj

Fra : Martin Seebach

Dato : 10-11-02 23:31

"Stefan Bruhn" <spamfilter@bruhn.tk> wrote in message

> Jeg foretrækker også Ogg for de to andre.

Så meget som jeg finder åben software tiltalende er manglen på
OGG-kompatibel bærbare afspillere mægtig frutrerende, og gør nok at jeg
holder mig til MP3 ind til videre :(

Så længe vi taler computerhøjttalere og bærbare afspillere må man nok bide i
det sure æble og indse at den smule forskel der måtte være i lydkvaliteten
er ubetydelig.. Det er LP vs CD diskussionen om igen, er det ikke? :)

--
Venlig hilsen
Martin Seebach

Fra : Steen

Dato : 10-11-02 17:39

Hvis man koder en fil som mp3 of wma i eksempelvis 128kbps, ville jeg mene
en mp3 fyldte mest - og havde en anelse ringere lydkvalitet.

Alt i alt er det sikkert et spørgsmål om vane...og hvad det skal bruges til.

": Hvad er lydmæssigt bedst ? MP3 el. WMA ?
:
: Umiddelbart fylder de omtrent de samme....

Fra : Nikolaj Borg

Dato : 10-11-02 17:54

"Steen" <ctrl-alt-del@softhome.net.com> wrote in message
> Hvis man koder en fil som mp3 of wma i eksempelvis 128kbps, ville jeg mene
> en mp3 fyldte mest - og havde en anelse ringere lydkvalitet.

Det svarer til at sige at sige, at et kilo bly vejr mere end et kilo fjer.

/Nikolaj

Fra : John K

Dato : 10-11-02 17:42

> Hvad er lydmæssigt bedst ? MP3 el. WMA ?
>
> Umiddelbart fylder de omtrent de samme....

Sådan som jeg har forstået det er WMA bedst ved lave bitrates, mens MP3
lyder bedst ved højere bitrates.

Mvh

John K

Fra : Ukendt

Dato : 13-11-02 17:47

"Peter Østrup Madsen" <nospam@to.me> wrote in news:aqlot8$b8g$1@sunsite.dk:

> Hej alle !
>
> Hvad er lydmæssigt bedst ? MP3 el. WMA ?
>
> Umiddelbart fylder de omtrent de samme....
>
> Vh.
> Peter

Ingen af de to formater er videre imponerende, når først man har prøvet Ogg
Vorbis...

Peter, tag et kig på det. :)