MS Windows
briani 27239
boot.ini
Fra : Peter Skjelbo, eaid.~

Dato : 10-11-02 10:42

Hej,

Jeg skal til at installere win98 på min harddisk nr. 2 - på nr. 1 ligger XP.
Jeg skal så have ændret i boot.ini, og har foreløbig fået det til at se
sådan ud:
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS = "Microsoft Windows XP
Professional" /fastdetect
multi(0)disk(0)rdisk(1)partition(1)\WINDOWS = "Microsoft Windows 98"
/fastdetect

Jeg har to fysiske harddiske, den ene er primary master - derpå ligger XP.
Den anden er primary slave - derpå skal 98 ligge. Mit spørgsmål er så, er
det helt rigtigt ovenstående?

Mvh

Peter

Fra : Thomas Schreiber - s~

Dato : 10-11-02 10:47

Hvis du installere XP efter win 98, laver windoze selv en ny boot.ini

/thomas

Fra : Peter Skjelbo, eaid.~

Dato : 10-11-02 10:50

"Thomas Schreiber - stall.dk" <NOSPAMschreiber@c.dk> skrev i en meddelelse
> Hvis du installere XP efter win 98, laver windoze selv en ny boot.ini
Jeps, men det gør jeg ikke.... Har XP nu, og orker ikke at skulle
reinstallere alt, men min netbank VIL bare ikke virke i XP, så vil have 98
ind. Derfor :)

Fra : Thomas Schreiber - s~

Dato : 10-11-02 11:19

Hvilken netbank har du?

Fra : Peter Skjelbo, eaid.~

Dato : 10-11-02 12:38

> Hvilken netbank har du?

Sydbank, den bliver ved med at opføre sig som om den downloader. Har slettet
min temp. internet cache, det hjalp da jeg havde samme problem med win98,
men ikke her.

-Peter

Fra : Trygleren [9000]

Dato : 10-11-02 12:52

> Sydbank, den bliver ved med at opføre sig som om den downloader.

Microsofts virtuelle maskine til java er ikke bundlet i XP. Du kan hente den
på min side. Det afhjalp mine homebankingkvaler =)
www.hesteskelet.dk/jvm

--
"Sic gorgiamus allos subjectatos nunc"
Lars 'Trygleren' Winther

www.hesteskelet.dk

Fra : Peter Skjelbo, eaid.~

Dato : 10-11-02 13:23

"Trygleren [9000]" <TryglerenSLETDETHER@hesteskelet.dk> skrev i en
meddelelse news:3dce4866$0$16152$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> Microsofts virtuelle maskine til java er ikke bundlet i XP. Du kan hente
den
> på min side. Det afhjalp mine homebankingkvaler =)
> www.hesteskelet.dk/jvm

Du er en dagens mand :) Nu mangler jeg så bare at få ryddet ud i de sidste
bugs og ting der ikke virker i XP - men det må blive i næste weekend.

Tak!

-Peter

Fra : Edmund

Dato : 10-11-02 12:23

Peter Skjelbo, eaid.dk wrote:
> "Thomas Schreiber - stall.dk" <NOSPAMschreiber@c.dk> skrev i en
> meddelelse news:aql9vj$12h$1@sunsite.dk...
> Jeps, men det gør jeg ikke.... Har XP nu, og orker ikke at skulle
> reinstallere alt,

Det behøver du heller ikke, du kan bare lave en reparation af XP bagefter

Eller start en XP installation og læg den på win98 disken under navnet f.eks windows2.
Når installationer så genstarter første gang har den lavet en bootmenu,
så kan du bare afbryde installationen og rette boot.ini, og slette windows2 mappen

[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP" /fastdetect
C:\="Microsoft Windows"

Om du bare kan rette boot.ini til ovenstående og få bootvalg til at virke
uden reparation eller ny install af XP, eller den midlertidige install tvivler jeg på,
men der er en her i windows gruppen der siger han har fået det til at virke med Wiin98SE

Er det første eller anden udgave af Win98 du har.

Lav evt. en startdiskette til din XP, ved at lave en fuldformat i XP
og overfør boot.ini , ntldr og ntdetect.com, så kan du altid starte din XP
hvis en installation at win98 skulle fjerne dit bootvalg.

Jeg går ud fra at du kører fat32 på din XP disk, eller bliver du nødt til
at bytte dine diske om ( jeg ville nu gøre det alligevel )

--
Mvh Edmund

Fra : Peter Skjelbo, eaid.~

Dato : 10-11-02 12:42

"Edmund" <edm@os.dk> skrev i en meddelelse
> Det behøver du heller ikke, du kan bare lave en reparation af XP bagefter

Det havde jeg slet ikke tænkt på, har ellers brugt det trick i en anden
forbindelse

> multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP"
/fastdetect
> C:\="Microsoft Windows"

Det er især denne linie i boot.ini der driller - for disse 0 og 1 taller
skal selvfølgelig rettes til, så den angiver lige nøjagtig den harddisk hvor
win98 ligger på

> Er det første eller anden udgave af Win98 du har.

Det er SE - så håber ham den anden ser indlæggene her :)

> Lav evt. en startdiskette til din XP, ved at lave en fuldformat i XP
> og overfør boot.ini , ntldr og ntdetect.com, så kan du altid starte din XP
> hvis en installation at win98 skulle fjerne dit bootvalg.

Det tror jeg, jeg vil gøre...!

> Jeg går ud fra at du kører fat32 på din XP disk, eller bliver du nødt til
> at bytte dine diske om ( jeg ville nu gøre det alligevel )

Jeg kører fat32 ja...
Tak for de gode råd.

-Peter

Fra : Edmund

Dato : 10-11-02 13:08

Peter Skjelbo, eaid.dk wrote:
> [...]
>
> Det er især denne linie i boot.ini der driller - for disse 0 og 1
> taller skal selvfølgelig rettes til, så den angiver lige nøjagtig den

Denne linje er til XP

multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP" /fastdetect

Denne linje er til win98

C:\="Microsoft Windows"

Selv om du instalallerer win98 på disk 2 ligger bootfilerne til win98
alligevel på disk 1, derfor linjen C:\="Microsoft Windows"

Når du læser mit indlæg så gør vinduet større, så skulle mine boot.ini
linjer gerne blive vist rigtigt.

--
Mvh Edmund

Fra : Trygleren [9000]

Dato : 10-11-02 12:43

> Jeps, men det gør jeg ikke.... Har XP nu, og orker ikke at skulle
> reinstallere alt

Det er der heller ingen grund til. Jeg har installeret 98SE2 oven i en XP
installation uden problemer. Jeg skulle ikke lave noget krejl bagefter, det
virkede fint.

Fra : Peter Skjelbo, eaid.~

Dato : 10-11-02 12:48

"Trygleren [9000]" <TryglerenSLETDETHER@hesteskelet.dk> skrev i en
meddelelse news:3dce4644$0$16069$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> Det er der heller ingen grund til. Jeg har installeret 98SE2 oven i en XP
> installation uden problemer. Jeg skulle ikke lave noget krejl bagefter,
det
> virkede fint.

Lige for der ikke skal være nogen misforståelse - så ønsker jeg at begge
styresystemer skal være på computeren samtidig, dual-boot. Ved ikke om det
også er det du mener?

-Peter

Fra : Trygleren [9000]

Dato : 10-11-02 12:54

> Lige for der ikke skal være nogen misforståelse - så ønsker jeg at begge
> styresystemer skal være på computeren samtidig, dual-boot. Ved ikke om det
> også er det du mener?

Det er lige præcist hvad jeg mener. Jeg havde XP, men fandt ud af til min
rædsel at mit elskede Colin McRae Rally ikke virkede ordentligt under XP. Så
jeg for frem med min 98 og gik i gang med installationen. Efter endt
installation blev jeg mødt af bootmenu og alt var dejligt =)

Fra : Peter Skjelbo, eaid.~

Dato : 10-11-02 13:18

"Trygleren [9000]" <TryglerenSLETDETHER@hesteskelet.dk> skrev i en
meddelelse news:3dce48e4$0$52952$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> [...]

> jeg for frem med min 98 og gik i gang med installationen. Efter endt
> installation blev jeg mødt af bootmenu og alt var dejligt =)

Jeg vil straks prøve det :) Hvis altså ikke din virtual java virker - det
ku' jo være...
Tak igen

-Peter