hvorfor kører min PC kun med 66 MHz-bushas~
Fra : Christian Thorsen

Dato : 10-11-02 09:19

Hej!

Jeg har fået fat i et brugt Mobo
Microstar MS6166 ver 1.0 Slot 1,
http://www.msi.com.tw/program/support/manual/mnu/spt_mnu_detail.php?UID=266&
NAME=MS-6166

Jeg kan ikke få det til at køre mere end 66 Mhz bushastighed.
CPU er 233 Mhz. Rammen er PC100 128 Mb.
Er der noget jeg skal stille et eller andet sted.

Jeg vil gerne have bushastighed op på 100 Mhz!

--
Hilsen

Christan

Fra : kenn@primera.dk

Dato : 10-11-02 10:30

"Christian Thorsen" <nospam@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Jeg kan ikke få det til at køre mere end 66 Mhz bushastighed.
> CPU er 233 Mhz. Rammen er PC100 128 Mb.
> Er der noget jeg skal stille et eller andet sted.

Den cpu er jo kun beregnet til at køre 3½*66, og bundkortet autodetecter fsb
til 66. For at komme op på 100 MHz fsb, er du nødt til at overclocke denne
cpu til min. 250 MHz, og det er kun såfremt den ikke er multiplyer låst. Så
skal du sætte SW1 til 1ON 2OFF 3ON 4ON (side 2 17 i det link du sendte med),
hvis den så starter op som en 166 MHz, så er den ikke låst (mener først det
var med 300Aéren Intel begyndte at låse cpuerne).

Dernæst skal du finde ud af hvilket ben på cpuen der fortæller om den skal
køre 66/100 FSB, mener det er ben 21, men søg lige efter det på nettet,
eller spørg i gruppen news:dk.edb.hardware.overclocking Det ben skal så lige
have en klat neglelak, så bliver den nemlig set som 100 MHz fsb, og med
multiplyer 2½ skulle det så give 250 MHz, og så skulle målet være nået.

Dette spørgsmål hører i bund og grund mere hjemme i
news:dk.edb.hardware.overclocking , og har du yderliger spørgsmål er det nok
der du skal spørge.

> Jeg vil gerne have bushastighed op på 100 Mhz!

Forståeligt nok, det giver lige lidt mere .-)

kenn@primera.dk
www.primera.dk

Fra : Christian Thorsen

Dato : 10-11-02 11:08

Inden jeg løser mere og spørger i en anden NG - vil jeg lige høre: Hvor
meget risiko er der ved overclocking af min CPU ???

Fra : Michael Nielsen

Dato : 10-11-02 11:20

Christian Thorsen wrote:
> Inden jeg løser mere og spørger i en anden NG - vil jeg lige høre: Hvor
> meget risiko er der ved overclocking af min CPU ???

Fra 233 til 250 - minimalt Men det er lidt hårdere for processoren. På
den anden side, processoren koster så lidt at det er da bare at gøre det.
Futter den af, kan du da få en ny til 50 kroner

-michael