Hjælp til tydning - vielse 1759 Borgen og ~
Fra : Alison & Jakob Hoffm~

Dato : 10-11-02 08:46

Hej.

Er der en, der kan hjælpe mig med at tyde/bekræfte at hvad jeg har oversat
er korrekt?

Det fra kirkebogen for Hof- og Slotskirken i Kbh. fra 1759 fra vielsen
mellem sognepræsten David Clausen Borgen og Anne Margrethe Hiortholm og jeg
har lagt siden ud på nyhedsgruppen dk.binaer.historie:

Anno 1759 d. 28 Febr:
Blev spr.David Borgen, Sognepræst for Weierslev,Aidt,Thorsøe Sogne i Aarhuus
Stift
og Anna Margrethe Hiortholm, som var i Huset hos Mundskienk??
Schade(Schøde)(Schude)?? og Forlover,
coopuleret af Hofprædikant Qvist i Mundskienkens?? værelser i Mag Stræde??.
Professor (Profeesor)?? Holm(Holst)?? var Forlover for Brudgommen, og
Mundskienk Schade?? for Hende.

Er det korrekt, at det er mundskienk (mundskænk)? Hvad hedder mundskænken?
Er det korrekt at vielsen har stået i Mag Stræde i Kbh? Hvorfor ville nogen
blive gift i Mag Stræde? Faktisk blev de også gift i Weierslev (Vejerslev i
Århus Stift) præcis 1 måned efter, den 28. marts 1759 - hvorfor ville de
være blevet gift 2 gange?

På forhånd tak for hjælpen...

Mvh Jakob

Fra : DyrlundBøg

Dato : 10-11-02 09:29

Anno 1759 d. 28 Februar. Blev Hr David Borgen, Sogne Præst til Weg-
gersløff, Aigt og Taarslunde Sogne i Aarhuus Stift og Jomfru Anna
Magretha Hiortholm, som var i Huuset hos Mundskienk Schade
copuleret af HoffPrædikant Qvist i Mundskienk Schades
Værelser i Mags Stræde. Professor Holm var Forlover for
Brudgommen, og Mundskienk Schade for Bruden.

vh
Johnny Bøg, Ribe.