Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Nikon D100 - fejl/mistede data
Fra : Søren Nellemann

Dato : 10-11-02 01:39

Jeg har i dag oplevet problemer med mit Nikon D100. Spørgsmålet er om det er
kameraet eller kortet (512 mb PQI Compact Flash Card) der fejler.

Op til 10% af billederne (ca. 15 stk.) er pludselig væk, men tager stadig
plads på kortet. I stedet for billedet er der nu "sort skærm" med teksten
:"File does not contain image data". Billederne HAR eksisteret; jeg har set
dem alle samt sat "lås-markering" på flere.

Med noget besvær lykkedes det mig at få de resterede billeder over til
PC´eren. Men jeg kan ikke slette de billedfiler på kortet med fejl, som jeg
tidligere har sat lås-markering på, da denne markering ikke kan slettes.

Er der evt. nogen som har oplevet noget lignende inden jeg tager fat i
sælger??

Mvh/Søren

Fra : Rune Feldt-Rasmussen

Dato : 10-11-02 10:27

"Søren Nellemann" <sne@email.dk> wrote:
> [...]
jeg
> tidligere har sat lås-markering på, da denne markering ikke kan slettes.

cut

Har haft samme problem på en D1...
Har du PC eller Mac??
Kan du komme til en PC, kan du formatere kortet med fejlfinding (formatering
i kameraet har jeg ikke den store fidus til...).
Højreklik din CF læser i "min computer" - "formater", "hurtigformatering"
(quick format?!), det sletter alt på kortet, og gå derefter i "egenskaber"
og lav fejlfinding under "værktøjer". Er der derefter fejl, er det med stor
(større sandsynlighed din D100 den er gal med.
MVH
RF-R

Fra : Jacob Samson Schlüte~

Dato : 10-11-02 10:38

Jeg er sikker på Nikon Danmark vil forholde sig til at det ikke er CF-Card
som de anbefaler til brug med kameraet. Det burde dog være muligt at få
slettet dine "mistede billeder" igennem en kortlæser og stifinder i Windows.

Jeg har selv oplevet noget tilsvarende, men dette skyldes udelukkende
kortet, da jeg fik afbrudt midt i en billedeoverførsel.

Håber du finder en løsning på problemet.

Mvh.

Jacob

Fra : Johan Gadegaard

Dato : 10-11-02 17:43

Hej Søren

Der findes flere programmer, der kan redde tabte filer på CF-kort. Måske kan
du endda redde de ødelagte filer. Prøv evt. programmet "Easy Recovery", som
du finder her:

http://www.ontrack.com/

Mvh.
Johan Gadegaard

Fra : Søren Nellemann

Dato : 11-11-02 22:24

Tak for svarene.

Jeg har i dag besøgt DFA, som henviste til at det er ganske normalt at et
memory-kort skal formateres af og til for at "bevare kvaliteten" - analogt
med en harddisk som også kræver formatering eller "oprydning" for at fungere
optimalt.

Søren

www.sorennellemann.dk