Er det forkert ?
Fra : AEK

Dato : 10-11-02 00:20

Jeg har tit haft brug for at spørge om følgende, men har ikke gjort det :
Kan man elske en kat mere frem for en anden?
Jeg elsker Tøsen og Tilde - men Oscar & jeg har noget sammen, som jeg ikke
har med de andre to.
Og jeg har forbandet dårlig samvittighed !!!!!
Jeg vil virkelig gerne have de samme følelser for de andre to rødder, men
det lader sig ikke helt gøre ((

Oscar & jeg har noget sammen, som jeg ikke har med de andre to.
Jeg forstår ham på en anden plan end med de andre to.

MEN jeg vil dog tilføje, at jeg til hver en tid, vil gøre ALT for de andre
også !

Er der nogle der har det på samme måde som jeg ?
Det håber jeg .....

/ Anya

Denne mail er scannet af NAV2002 .

Fra : Ida

Dato : 10-11-02 00:26

Hej Anya*s*

Jeg synes, at man oftest knytter sig stærkere til hankattene..sådan har jeg
det iht
Hvad det er der gør det, det ved jeg ikke.. måske noget med at hannerne er
lidt mere fjollede og morsyge, hvor pigerne er nogle rigtige damer der ikke
har tid til sådan noget "pjatteri" ? *s*
Dårlig samvittighed skal du bestemt ikke have. Du er der lige så meget for
pigerne og de har jo også hinanden

Ida

--
DK CorkyCoon
www.maine-coons.dk -killinger til salg

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 10-11-02 00:36

AEK wrote:
> Jeg har tit haft brug for at spørge om følgende, men har ikke gjort
> det : Kan man elske en kat mere frem for en anden?

sæfølig kan man det...... eller rettere... man kan elske på en anden
måde.....

> [...]
> Og jeg har forbandet dårlig samvittighed !!!!!
> Jeg vil virkelig gerne have de samme følelser for de andre to rødder,

har du nogen fornemmelse af hvorfor det er sådan??

> Oscar & jeg har noget sammen, som jeg ikke har med de andre to.
> Jeg forstår ham på en anden plan end med de andre to.

nyd det da i stedet for at få dårlig samvittighed.... de skal nok fortælle
dig det hvis de ikke har det som blommen i et æg.....

> MEN jeg vil dog tilføje, at jeg til hver en tid, vil gøre ALT for de
> andre også !

sæfølig!!!

> Er der nogle der har det på samme måde som jeg ?
> Det håber jeg .....

jeg kan da heller ikke sige mig fri for at have forskellige følelser for
misserne...
sweety har jeg haft længst.... men på en eller anden måde har han større
samhørighed med min søn, og såver også i hans seng om natten.... sweety er
ligesom "allemandskat" eller "dendergidernussekat".... han tigger og nusser
med os alle, så den helt særlige samhørighed får jeg aldrig med ham..... men
jeg elsker ham over alt alligevel

Linda er sidst ankommen og absolut også meget meget velkommen... en dejlig
mis men meget reserveret.... hun er min papdatters mis..... forstået på den
måde at de to sammen har et eller andet specielt ( herligt for ungerne
iøvrigt*G*)
linda og jeg har vores stunder i sengen hvor hun kommer og spinder og savler
fanden et øre af, mens hun bliver børstet ( ENDELIG hat jeg fundet ud af at
kunne gøre det til en hyggestund*G*)

og så er der rasmine.... hun er min lille puttemis...... vi to har noget
sammen som hun ikke har med andre i hjemmet.... hun er ikke vild med
ungerne, men kæresten er dog accepteret..... MOR er og bliver dog den
bedste...... det er mig der kan tage hende op... det er mig hun leger
skulderkat på og det er mig hun en sjælden gang putter sig på skødet af.....
hun er ganske simpelt MIN mis..... og på en eller anden måde ( og nu skammer
jeg mig faktisk også) vil det nok gøre mere ondt på mig at miste hende end
en af de andre.....
den lille frøken har sneget sig godt og grundigt ind i mit hjerte og stjålet
det......

så bare rolig... du er ikke alene..... men som du også ved, så er vores
andre missere også dejlige og fortjener det allerbedste... ikke på trods af
men fordi de er under vores vinger.....
--
Knus Sabina

www.MandeZonen.dk
Danmarks førende mandeportal.

Fra : Katrine Nederby

Dato : 10-11-02 00:48

> [...]
andre
> også !
>
> Er der nogle der har det på samme måde som jeg ?

Hej Anya.

Jeg kan sagtens genkende det, du skriver Jeg elsker alle mine katte
højt, men Freja er noget særligt. Det lyder måske åndsvagt, men jeg kan
bedst beskrive hende som min "soulmate", da vi har en helt særlig
indforståethed. Og den har været der siden første gang jeg så hende 6 uger
gammel ) (Kors, hvor var hun kær, som hun lå der og missede op til mig -
Jeg havde slet ikke noget valg *S*) Men det er rigtigt, det føles lidt
forbudt at "sige det højt".

Mange hilsner
Katrine

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 10-11-02 00:38

In article <aqk563$b1fll$1@ID-119019.news.dfncis.de>, AEK
<5678SLETTES@jubiipost.dk> wrote:

> Er der nogle der har det på samme måde som jeg ?
> Det håber jeg .....
>
> / Anya

Åh, jo - lidt...
Donna valgte jo mig til sit univers' midtpunkt fra starten. Hun
eeeelsker sin mor - og det er altså svært at stå for Ditte er så
til gengæld "fars kat". Så ja, jeg har nok et lidt blødere punkt for
Donna. Men jeg elsker Ditte højt.. Hvis man kan sætte det at holde af
på en skala er Donna måske på 100% og Ditte på 98%... men sådan kan man
heller ikke stille det op, det er snarere nuancer i éns følelser - og
nok temmelig normalt - håber jeg

Fra : Kate

Dato : 10-11-02 00:41

"AEK" <5678SLETTES@jubiipost.dk> wrote in

> Jeg har tit haft brug for at spørge om følgende, men har ikke
> gjort det : Kan man elske en kat mere frem for en anden?

Helt ærlig, ja. Jeg havde samme følelse med Oliwer, en tæthed, et
forhold som jeg ikke har til de andre. Lante kommer tæt på, forid han
nu engang er som han er, men de specielle, ikke til at forklare
følelser havde jeg med Oliwer.
Jeg elsker alle mine dyr hver især. De er så dejligt specielle
allesammen, men jeg tror nogle betyder andet end andre, sådan havde jeg
det med min første kanin, som var helt speciel. Desværre havde jeg
hende kun et år, hun blev aflivet med kræft i lunger og patter (For
tæt på 18 år siden)

Indrømmet, jeg har ikke dårlig samvittighed over det, men tager det
helt naturligt at der er forskel fordi de er individer, jeg elsker jo
ikke de 6 kræ jeg har nu mindre af den grund.

--
Kate

REMOVE skal ikke fjernes ved svar
REMOVE nothing on answer

Fra : marianne hellemose

Dato : 10-11-02 09:30

Hej Anya
Jeg vil tilslutte mig de andres mails, du er såmænd ikke
så "unormal" her er det Banja der er noget specielt, ja
okay de er alle specielle, men over for hende er der et
eller andet "mere" Hmm så er der Tortie, hun stjal et
stykke hjerte med sig da hun flyttede ind til Carsten, jeg
tror ikke der egentlig er tale om mere eller mindre men
bare "anderledes" jeg har det lige sådan med mine unger,
og tror at det bunder i at de er, både katte og unger,
forskellige personligheder, og derfor er følelserne for dem
også forskellige.

knus
Marianne

Hellemose Somali
hellemose.som@paradis.tdcadsl.dk

Fra : Gitte J. Lock

Dato : 10-11-02 10:26

Der var noget i tv om det, for et stykke tid siden: forskellen var bare, at
det drejede sig om, at forældre lige så godt kunne se i øjnene, at de ofte
elsker det ene barn "mere" eller "anderledes" end deres andet barn osv. Det
skulle der ikke være noget problem i, så længe det ikke resulterer iat det
ene barn behandles bedre end de andre ... med katte er det nok ligeså.
Jeg og kæresten holdt mere af Laban end Freja, og det ændrede sig ikke med
hans sygdom ... selvom vi begyndte at kunne se, at Freja blev tristere og
tristere. Laban var en nullerbasse, mens Freja var mere reserveret og brugte
sømposerne flittigt, når mannussede et splitsekund for længe.
Nu... Freja er blevet en lige så stor nullerbasse, som Laban var det, efter
at Laban er væk ... hun har sine særheder, og på en måde er hun nok den der
er tættest på mit hjerte. Hun giver nøz på panden, snakker i mange sjove
tiner, fræser og leger og ligner en intelligent udgave af en
Pokemon/Furby-agtig sag.... desuden afslører hun af og til sig selv som
ganske udspekuleret. Hun stjæler fx mad i Sambas skål, men bærer den så over
til sin egen skål, hvor hun så kan spise den så det ser "lovligt" ud. Samba
er en nullerbasse af den slags, der ligger på ens fødder, når man skal
afsted til universitetet, eller hun putter sig og holder rundt om ens hals,
når man sover.... hun er den type kat, der ville få ethvert menneske til at
ELSKE katte. Hendes tillid til mennesker er helt absurd stor, og hun er
super til børn og små hunde, der skal lære hvordan man opfører sig nær en
kat. Vi har fx ladet hende fungere som "træningsobjekt" for naboens West
Highland White-terrier (larmende kræ), på den måde at de fik lov at hilse
under nært opsyn (begge i snor og sele) - hvorved hunden har lært at gø
mindre og være mindre hysterisk, når den får øje på kattene. Samba smed sig
på jorden og ville kæles, mens vovse stod og halsede og gøede henover
hovedet på den... jeg tror begge mine to piger er lige vigtige for mig, når
det kommr til stykket. Men den med at holde lidt mere af den ene end den
anden tror jeg er helt normal.
-Gitte

Fra : Mette Jensen

Dato : 10-11-02 11:02

"AEK" <5678SLETTES@jubiipost.dk> skrev i en meddelelse

>Er der nogle der har det på samme måde som jeg ?
>Det håber jeg .....

Kender det godt.... Om det så er normalt eller ej ved jeg ikke.
Hos mig er Kashmir helt klart min stjerne. Han er simpelhen så speciel
på den helt rigtige måde, som jeg simpelhen ikke kan modstå.
En del af hans tiltrækningskraft ligger i hans udseene. Han ser simpelhen
så sød ud når han sover - eller alt andet han laver.
Man kan ikke lade være med at kramme og kysse ham.
Og så løfter man ham op, og han putter bare vidre,
man går hen i sengen og så skal der virkelig puttes igennem.

Muffe er helt bestem også en sød kat, men det er bare ikke helt det
samme......

Jeg tror jeg ville strække mig lige lang for de to, men Kashmir er bare lidt
foran.

--
Venlig hilsen Mette

www.miacis.dk

Women and cats will do as they please-
men and dogs should relax and get used to the idea.

Fra : Birgitte

Dato : 10-11-02 11:13

Hej Anya
Ja det er lidt af et "forbudt" spørgsmål du her her spørger om
Det er lidt af et tabu emne, men jeg tror for mange ret vigtig at få talt ud
om.
Faktisk tror jeg, at mange har disse føelser, uanset om man vil stå inde for
dem eller ej.
Det er ganske naturligt, at vi kan få det sådan, både mennesker, katte,
hunde og andre dyr er jo alle forskellige.
Det har jo egentlig ikke noget med mindre føelser at gøre, blot føelser på
en anden måde.
Faktisk kan forældre også have det sådan overfor deres børn, uden der er
noget grimt i det.
Børn er så forskellige, og skal jo også opdrages forskelligt, derved bliver
kontakten børn/forældre imellem også anderledes.
Missehilsner fra Birgitte
www.truetrust.dk

Fra : Grit Wessel

Dato : 10-11-02 11:26

> Er der nogle der har det på samme måde som jeg ?
> Det håber jeg .....

Ja, det er vist meget normalt.
Da jeg købte Iphi og Phizackerley, købte jeg dem ud fra to forskellige
principper - Iphi købte jeg, fordi jeg ville have en kat med præcis de
farver og aftegninger, Phizackerley købte jeg, fordi jeg ikke kunne leve
uden ham. Jeg var ude for at se på hans halvsøster, og selv om jeg *bestemt*
ikke skulle have en hankat, så stjal Phizackerley mit hjerte. Han var kun 1½
uge gammel og jeg syntes, at han var umådelig grim (jeg kunne ikke lide
katte med *meget* hvidt dengang), så jeg ved ikke, hvad det var ved ham, jeg
forelskede mig i, men det *skulle* bare være ham.
Selv om Iphi er min kat, og Phizackerley er min forlovedes kat (efter deres
egen mening), så er det Phizackerley jeg elsker højest af de to. Jeg havde
ikke forestillet mig, at jeg nogensinde ville kunne finde en kat, jeg kunne
elske så højt som Phizackerley, men men men...
Galadriel købte jeg pga. hendes far, jeg havde i 1½ år ønsket mig en killing
efter ham. Jeg fulgte med på opdrætterens hjemmeside stort set dagligt, fra
to måneder før parringen fandt sted, til jeg fik hende hjem, men jeg så
hende først i virkeligheden, da hun var 13 uger, og jeg var oppe hos hendes
opdrætter og hente hende. Hun er bestemt min yndling nu, hun har det
dejligste temperament man kunne forestille sig. Hvis Galadriel havde et
motto, ville det være "Jeg elsker..." Hun elsker mennesker, og er overbevist
om, at alle også elsker hende (men det er vist heller ikke helt ved siden
af).

MVH Grit

--
Ginkgo Norske Skovkatte
http://www.dk-ginkgo.dk/

Fra : Niels Peter

Dato : 10-11-02 11:39

> [...]
> også !
>
> Er der nogle der har det på samme måde som jeg ?

Sådan tror jeg, de fleste med mere end én kat har det.
I og for sig tror jeg heller ikke, de andre katte lider nød; jeg tror nemlig ikke, det er et valg fra ejerens side, men noget kattene "har afgjort indbyrdes".
Hos mig vil det altid være min ældste russer Emma, der er "mit livs veninde" (dette tør jeg kun skrive, fordi Camilla er i Finland og ikke har adgang til nyhedsgrupper dér).
Det interessante er dog, at hvis én af de andre i en periode har mere behov for mig af en eller anden grund, kan Emma godt finde på at "give plads". De skal bare ikke få permanente ejerfornemmelser ....
Som sagt, det er egentlig ikke noget, jeg har meget indflydelse på ...

Niels Peter

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 10-11-02 11:44

Helt normalt.
Nogle falder tættere hjertet end andre, sådan tror jeg altid det vil være.
Hilsen Nina

Fra : Trine Piltoft

Dato : 10-11-02 11:39

Hej Anya!

Jeg tror det er helt naturligt det du føler.
Jeg ved ikke helt om jeg kan sige hvem jeg holder mest af, af mine
katte. På nogle områder er det den ene, og på andre områder er det
måske en af de andre. Siggi har dog nok en helt speciel status.
Ikke fordi hun er mere kælen end de andre - tværtimod så er hun
helt sin egen, men der er et eller andet som jeg ikke kan forklare.
Det sjove er at jeg faktisk var en smule bange for hende i
starten. Jeg fik hende jo som voksen, og hun var temmeligt
reserveret. Hun havde et meget intenst blik, som kunne få hende
til at se lidt "vild" ud. Idag ved jeg jo, at det nu engang bare
er sådan hun ser ud - der er ikke noget vildt i hende, hun er god
som dagen er lang, og idag synes jeg bare at hendes blik vidner om
intelligens ;0) Hun bryder sig ikke om at blive løftet eller
båret - hun kæmper ikke imod, men bliver stiv som et bræt -
tilgengæld er hun næsten altid lige i nærheden, ligger oven på
mine ben, eller på ryglænet bag ved mig når jeg sidder i sofaen,
eller ligger oven på computerskærmen.

Jeg elsker dog de andre lige så højt, og der er også nogen af dem
som jeg på samme måde føler en speciel samhørighed med. Måske er
det fordi det tog mig så lang tid at "vinde Siggi´s hjerte", at
jeg føler vores forhold er lidt mere specielt. Jeg ved det ikke,
men uanset så er det ikke noget jeg føler dårlig samvittighed over.

Hvad der derimod kan give mig dårlig samvittighed, er nogle af
mine katte er af den type at de nok selv skal sørge for at de får
den opmærksomhed de skal bruge. De kommer selv og ber om det hvis
de vil snakkes med (nogle af dem ber om det HELE TIDEN *g*). Jeg
skal derfor "huske" at der altså er andre som også gerne vil
snakkes med, men som bare ikke kommer af sig selv hele tiden og så
igen.

Mvh. Trine & co.

Fra : Iben Park Hybel

Dato : 10-11-02 11:51

> [...]
> Og jeg har forbandet dårlig samvittighed !!!!!
> Jeg vil virkelig gerne have de samme følelser for de andre to rødder, men

I forbindelse med at vi mistede vores kat Magda havde jeg behov for at finde
ud af hvorfor jeg følte det som om jeg havde mistet min bedste ven. Jeg
spurgte derfor en læge om det var muligt at knytte sig lige så stærkt til
dyr som til andre mennesker, hun gav mig denne forklaring. I følge hende er
kattes/hundes følelsesregister ligeså udviklet som menneskers dvs. deres
evne til at føle kærlighed, sorg, hengivenhed, vrede, jalousi osv. og den
følelsesmæssige side af deres personlighed skulle, i følge hende, være lige
så individuel som vores. Forudsat at hun har ret kan jeg ikke se hvorfor
vores følelser for vores katte ikke skulle være lige så nuancerede som de
følelser mennesker har for hinanden.

Med venlig hilsen
Iben

Fra : Niels Peter

Dato : 10-11-02 11:59

"Iben Park Hybel" <iben@parkholm.dk> skrev i en meddelelse news:aqld80$fm1$1@sunsite.dk...

> [...]
> vores følelser for vores katte ikke skulle være lige så nuancerede som de

Fornuftig læge du har
Objektive fund understøtter det i øvrigt: strukturen i den del af hjernen, hvor følelseslivet har til huse, er stort set ens hos katte og mennesker (hvordan det er med hunde, ved jeg ikke.
Men som enhver, der har haft flere katte ved, gør de jo ligesom også "forskel" hinanden indbyrdes, og det er helt tydeligt, at katte har meget individuelle og nuancerede venskaber (og det modsatte).
Så vidt jeg har forstået videnskaben, skulle denne evne til nuancerede, individuelle egenskaber mærkeligt nok især være udpræget hos arter med et pænt aggressionsberedskab, d.v.s. især rovdyr.

Niels Peter

Fra : AEK

Dato : 10-11-02 12:50

Hej alle !

Uha, det var dejligt at læse Jeres indlæg
Det lettede.
Jeg er ikke alene med de følelser. De følelser, som af og til, kan give
dårlig samvittighed.
Jeg elsker alle tre rødder, ingen tvivl om det. Og de får alle, hvad de har
brug for af opmærksomhed.

MEN, som skrevet, er der noget mellem Oscar & jeg. Han er kort sagt : mors
dreng.
Der er ingen" sure miner ", når de andre vil være sammen med mig.
Jeg ved, at det vil gøre skrækkeligt ondt i mit hjerte, den dag Oscar ikke
er til længere.
Jeg vil naturligvis også blive MEGET ked af, når de andre to trækker det
sidste åndedrag - MEN igen, er det anderledes med Oscar - der vil jeg blive
dybt ulykkelig.

Dejligt med så megen respons på et lidt ømtåeligt emne.

/ Anya

Fra : Leyna

Dato : 10-11-02 13:06

On Sun, 10 Nov 2002 00:19:30 +0100, "AEK" <5678SLETTES@jubiipost.dk>
wrote:

>Jeg har tit haft brug for at spørge om følgende, men har ikke gjort det :
>Kan man elske en kat mere frem for en anden?

Selvfølgelig kan man det, og da der jo er forskel på katte (ligesom
der er forskel på mennesker) så vil der også være forskel i
følelserne. Det behøver jo ikke at være noget negativt.

>Jeg elsker Tøsen og Tilde - men Oscar & jeg har noget sammen, som jeg ikke
>har med de andre to.

Har du nogle søskende? hvis man vokser op i en større søskendeflok, så
kan man sagtesn have et tæt forhold til en af sine søskende, men ikke
til de andre. Det betyder jo ikke at man ikke elsker de øvrige, bare
at man swinger helt specielt med en enkelt.

>Og jeg har forbandet dårlig samvittighed !!!!!

Hold op med det. Når du elsker Tøsen og Tilde, så er det godt nok. At
du så har fået lidt ekstra oveni med Oscar er bare en tillægsgevinst.

>MEN jeg vil dog tilføje, at jeg til hver en tid, vil gøre ALT for de andre
>også !

Og så er de vist alle godt kørende, synes du ikke?

>Er der nogle der har det på samme måde som jeg ?

Jeg har to katte, men det er da kun den ene der er favoritkatten, selv
om jeg skam også elsker den anden kat. Og de stortrives skam begge to.
--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : Helle Andersen

Dato : 10-11-02 16:12

Tja, hvis det er forkert, er vi vist mange, som er
"skyldige"

Den opmærksomme læser har måske observeret at Kesto
et eller andet sted nok er mit hjertebarn.

Jeg var til stede da han blev født, jeg rev selv hans
navlestreng over, fordi hans mor ikke kunne spise resten
af moderkagen. Da han var lidt over en uge gammel
hvæsede han af sin mor, hvis han lå og puttede hos mig og
hun ville fjerne ham. Da han var små 4 uger gammel
hylede han ulykkeligt, hvis jeg ikke havde givet ham
godnatkysser nok. Hvordan kan man andet end at elske
ham ?

Mange tror, at jeg beholdt Kesto fordi han var den
pæneste i kuldet - specielt fordi han har været brugt til
udstilling og avl - men intet kan være fjernere fra
virkeligheden. Kesto havde boet her, selvom han havde
været grim som arvesynden

Desuden tror jeg at de oplevelser, man deler med katten
er med til at knytte nogen bånd. Kesto har jo været
udstillet en del og alle de følelsesmæssige oplevelser, der
har været i den forbindelse har jeg delt med ham og det
gør ikke tilknytningen mindre.

I dagligdagen er der ikke den store forskel. Han er
såmænd ikke mere forkælet end nogen af de andre og
han har de samme regler som de andre og får ca. samme
mængde nus. Forskellen er blot at jeg bliver en lille smule
mere blød i knæene, når jeg taler om ham.

Hvis den slags sker for mig igen, håber jeg sandeligt, at
jeg er heldig og det sker med den pæneste i kuldet, for
ellers kan jeg sikkert hurtigt ende med et opdræt, der har
et helt "specielt" look

Lotta har ellers gjort sit bedste for at nappe samme plads i
mit hjerte og hun er ganske dygtig til det Hun er nok
den mest kælne kat jeg nogensinde har haft og ekstremt
hengiven. Men selvom jeg kæler enormt meget med
hende, for det har hun brug for - må jeg indrømme, at jeg
"passer lidt på mig selv", for Lotta er købt til avl og skal
ud i et andet hjem som kælekat, når hun har fået et kuld.
Det hjælper lidt på det, at jeg i bund og grund mener, at
det er det bedste for hende, at hun vil få lidt mindre katte
at dele opmærksomheden med, men uh, hvor bliver det
svært, når den dag kommer.

Når jeg tænker over det har de vist alle en ganske
bestemt plads, som jeg ikke vil remse op her, men der er
bestemt ingen af dem, som ikke har sin helt bestemte
plads i flokken og i mit hjerte.

Mens jeg har skrevet dette indlæg, har jeg haft Kesto
hængende i min favn (det har taget sin tid!) - helt oppe
under hagen. Hans poter er knuget rundt om min hals og
hans næse er boret ind i min hud og han vil krammes -
hårdt. Er vi ikke heldige, at være så priviligerede, at vi har
den slags i vores liv ?

--
Helle
DK Tick-Tag