erfaringer med turen gennem gøtakanalen sø~
Fra : Lone & Frank

Dato : 09-11-02 21:59

Vi planlægger en tur næste sommer der går: Århus Bornholm, kalmersund, gøta
kanalen og retur via Kattegat. Jeg regner med ca. 6 uger til turen.
Er der nogen der har refaringer fra ligenden tur? er 6 uger passende?
Jeg forventer at få mest medvind ved at sejle den vej rundt?
Er der nogen der kan anbefale bøger/pilots/guides, og hvor købes de?
Hvor køber man mest fordelagtigt kort?

Frank, S/Y Fylla

Fra : Rasmus Hayseed

Dato : 09-11-02 22:52

"Lone & Frank" <5034590m001@tofanet.dk> wrote in message
> [...]
> kanalen og retur via Kattegat. Jeg regner med ca. 6 uger til turen.
> Er der nogen der har refaringer fra ligenden tur? er 6 uger passende?

6 uger burde være passende. Tag nogle lange hug i starten, da der er masser
af idylliske steder lige så snart man kommer til Kalmarsund, og det ville
være ærgeligt at skulle skynde sig forbi.

Hvis jeg var dig ville jeg anløbe de mindre havne - der er nogle stykker
undervejs, og de er langt mere charmerende end de større. Lige så snart man
kommer forbi Kalmar, er der rigeligt med naturhavne. I skærgården kan man
finde ringe til fortøjning (med hækanker) som ofte kan ses fordi de er
markeret med en stor hvid cirkel malet på klippen. Hold dig på afstand af
andre: der bliiver kigget skævt til én hvis man ligger indenfor 100m, i et
område hvor der er masser af plads. Vær dog opmærksom på, at ferskvand kan
være et problem 'udenskærs'.

> Jeg forventer at få mest medvind ved at sejle den vej rundt?

På østkysten kan du komme ud for at søbrise og let vestlig vind ophæver
hinanden, og når skærene rejser sig, har du som regel enten vinden med eller
imod. Jeg har aldrig været gennem Göta-kanalen men jeg mener at det går
bedst med motor :)

Vær sikker på at besøge Blå Jungfrun i Kalmarsund (der kan sejles helt ind
til klippen mange steder) - stedet virker nærmest fortryllet, og det er også
svenskernes udgave af Bloksbjerg.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 10-11-02 02:01

"Lone & Frank" <5034590m001@tofanet.dk> skrev i en meddelelse

>Vi planlægger en tur næste sommer der går: Århus Bornholm, kalmersund, gøta
> kanalen og retur via Kattegat. Jeg regner med ca. 6 uger til turen.

Jeg ved ikke om det er rigtigt eller om det er en and, men nogle har fortalt
mig, at det koster næsten kr. 5000,- at sejle igennem idag, fordi svenskerne
har sat prisen krraftigt op?!

Kan det være rigtigt?

Claus
--
***** Danmarks flotteste Boheme 630 til salg til fantasipris: ******
********** http://users.cybercity.dk/~dsl68585/ *************

Fra : enn

Dato : 10-11-02 10:53

5000,- Nej Nej jeg var der denne sommer og prisen er ca 750,- Svenske Kr.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 10-11-02 16:34

"enn" <enn@nomail.com> skrev i en meddelelse news:3dce2c5e$0$52936

> 5000,- Nej Nej jeg var der denne sommer og prisen er ca 750,- Svenske Kr.

Jeg tænkte nok, det var en and, hvem ville dog osse ha' råd til at gi' så
meget..

Claus

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 14-11-02 21:59

fx, dem er køber en båd der koster 5.000 i afdrag. - om måneden ....

Men bortset fra det er jeg enig med dig. Det ville være horribelt hvis det
kostede 5000. 750 er rimeligt og egentligt lidt billigt. Det er kun 10 kr pr
sluse. Det kan man ikke engang køre en tur i en dansk bus for ...

Bjarke

Fra : Claus Tersgov

Dato : 14-11-02 23:34

"enn" <enn@nomail.com> skrev i en meddelelse news:3dce2c5e$0$52936

> 5000,- Nej Nej jeg var der denne sommer og prisen er ca 750,- Svenske Kr.

Det lader da til, at det er blevet dyrt..

En båd over tolv meter koster faktisk 4900 gennem hele kanalen. Fra ni til
tolv , koster 3600. ...

Et temmeligt anseligt beløb..

Claus

Fra : A Björlingh

Dato : 10-11-02 13:05

http://www.gotakanal.se/
http://home.swipnet.se/maxi95/brev/brv_05.html

Mvh/AB

Fra : K.G.W.

Dato : 11-11-02 01:36

Hvad er der sket med det oprindelige indlæg i denne tråd??????
Det optræder som manglende i min reader.

Nå ,- men jeg ville bare fortælle at jeg har nogle kort over søerne
(väneren/väteren), som jeg vil forære væk. Jeg kan dog ikke komme til at se
nøjagtigt hvad det er for nogle lige nu. Familien sover.
Kortene er ikke fra igår og de skal hentes på Østerbro (kbh).

Hvis det er noget der har interesse, så send en mail. Husk at fjerne det
åbentlyse, fra mail adressen.

Mvh. KGW

Fra : Claus Tersgov

Dato : 11-11-02 04:02

"K.G.W." <KGW@(away)Wermus.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad er der sket med det oprindelige indlæg i denne tråd??????
> Det optræder som manglende i min reader.

Prøv at nulstille gruppen...

Claus

Fra : K.G.W.

Dato : 11-11-02 10:47

Forsøgt uden ændring.
Mærkværdigt.

KgW

Fra : K.G.W.

Dato : 11-11-02 10:07

Har nu fået set at der er tale om bådsportskort serie E 1993/1994 over
Väneren.

Som sagt til gratis afhentning.

KGW.

Fra : Frank Kristensen

Dato : 11-11-02 10:30

Prisen for os (40 fod) var for 2 år siden ca. kr. 4.000. for hele kanalen
(Mem --> Goteborg)

Frank Kristensen
"Scanmar 40"
"West Wind"
Struer
"Sailing is life......
Everything else is just details"

Fra : K.G.W.

Dato : 11-11-02 10:51

Nå Frank

Bliver det syd-over i år?

Fra : Frank Kristensen

Dato : 11-11-02 11:04

"K.G.W." <Epoke42@Wermus.dk> wrote in message
> Nå Frank
>
> Bliver det syd-over i år?
>
> Mvh
> KgW

Afgang DK ca. 1/5-03
Jeg påmønstre i Syd Englad ca. 1/6 og så bliver det syd på

Fra : K.G.W.

Dato : 11-11-02 13:48

Lyder godt.

Hvad er planen ... ned og til højre eller ned og til venstre?

KgW

Fra : Frank Kristensen

Dato : 11-11-02 17:47

"K.G.W." <Epoke@(Away)Wermus.dk> skrev i en meddelelse
> Lyder godt.
>
> Hvad er planen ... ned og til højre eller ned og til venstre?
>
> KgW

I første omgang til bagbord på ubestemt tid. Måske hjem over VI. Tiden vil
vise hvad beslutninger som bliver taget.

Mvh.

Frank
"Scanmar 40"
"West Wind"