MS Windows
briani 27239
Et underligt problem i Win98
Fra : Preben Kristensen

Dato : 09-11-02 22:00

Hej

Er stødt på et lidt underligt problem i Win98 SE.

Har købet en ny computer med følgende:
Intel P4 Celeron 1700 MHz CPU
MicroStar Geforce 4MX440
256 MB DDR ram

Alt kører perfekt, på nær Windows 7-kabale. Når jeg starter den
får jeg følgende besked:
"Der er ikke tilstrækkelig hukommelse til at vise kortene, når de
flyttes. Konturvisning aktiveres."

At der ikke er hukommelse nok, kan på ingen måde passe, for samtidig
med får jag at vide, via programmet GodMEM, at der er 112 MB ram ledig.

Der er heller ikke andre programmer jeg ikke kan starte.

Er der en eller anden der kan give en logisk forklaring på dette?

På forhånd tak for svar.

Med venlig hilsen
Preben Kristensen

Fra : Klaus

Dato : 10-11-02 01:39

"Preben Kristensen" <prebengk@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Der er heller ikke andre programmer jeg ikke kan starte.
>
> Er der en eller anden der kan give en logisk forklaring på dette?

Ja, det er formodentlig Win98's manglende evne til at styre RAM og rydde op
efter sig, især hvis man har mere end 256 MB RAM.
Klaus

Fra : Rudi Stegen

Dato : 10-11-02 02:02

Hej Klaus, du skrev i dk.edb.system.ms-windows:

> [...]

Jeg har ingen bud udover den 7-kabale muligvis skulle være forkert
installeret eller virusbefængt
Har du prøvet at køre en (opdateret) virusscannning?

Og hvis det ikke giver pote, kunne du evt. prøve at afinstallere 7-
kabalen (sammen med evt. andre standardspil, der ligger på Win98-
cd'en), genstarte maskinen og installere dem igen. Til tider hjælper
det.

> Ja, det er formodentlig Win98's manglende evne til at styre RAM og
> rydde op efter sig, især hvis man har mere end 256 MB RAM.

Der burde ikke være problemer til og med 512 MB RAM.

--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : Preben Kristensen

Dato : 10-11-02 02:19

"Rudi Stegen" <rudis_spamfilter.001@stegen.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg har ingen bud udover den 7-kabale muligvis skulle være forkert
> installeret eller virusbefængt
> Har du prøvet at køre en (opdateret) virusscannning?
Ja, og den er med 100% sikkerhed virusfri.

> [...]
> kabalen (sammen med evt. andre standardspil, der ligger på Win98-
> cd'en), genstarte maskinen og installere dem igen. Til tider hjælper
Er også forsøgt, men med samme resultat.

> Der burde ikke være problemer til og med 512 MB RAM.
Nej, for så burde der vel også være problemer med andre programmer.

Og på min gamle computer, også med 256 MB Ram og Windows installeret
fra samme CD virkede 7-kabalen.

Kan sagtens leve uden 7-kabalen
Men man bliver jo nysgerrig når man møder sådan et problem.

M.v.h.
Preben

Fra : Rudi Stegen

Dato : 10-11-02 15:23

Hej Preben Kristensen, du skrev i dk.edb.system.ms-windows:

> Og på min gamle computer, også med 256 MB Ram og Windows installeret
> fra samme CD virkede 7-kabalen.

Det *er* også underligt. Nu har du endda fået mig til at smide de
standardspil ind, sætte "skygge" på 7-kabelen og prøve

Der er ingen problemer (Win98 SE, men der burde ikke være nogen
forskelle på 1. og 2. udgave mht. bl.a. dette). Og jeg kører endda
stadig med en gammel pc med BIOS fra '97 og 64 MB SDRAM.

> Kan sagtens leve uden 7-kabalen
> Men man bliver jo nysgerrig når man møder sådan et problem.

Ja, selvfølgelig. Har du prøvet at tjekke systemfilerne (og evt. andet)
vha. "Systemoplysninger" (under "Tilbehør, Systemværktøjer", hvis du
har det liggende default)?

--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : Preben Kristensen

Dato : 10-11-02 22:13

"Rudi Stegen" <rudis_spamfilter.001@stegen.dk> skrev i en meddelelse

Hej Rudi

> [...]

> forskelle på 1. og 2. udgave mht. bl.a. dette). Og jeg kører endda
> stadig med en gammel pc med BIOS fra '97 og 64 MB SDRAM.
Og jeg har haft den kørende på en gammel 120 MHz med 16 MB Ram

> Ja, selvfølgelig. Har du prøvet at tjekke systemfilerne (og evt. andet)
> vha. "Systemoplysninger" (under "Tilbehør, Systemværktøjer", hvis du
> har det liggende default)?
Har været alt igennem både "Systemoplysninger", SiSoft Sandra og hvad jeg
eller har af værktøjer. Alt er tilsyneladende som det skal være.

Og der er jo heller ikke problemer med andre programmer uanset hvor meget
de end kræver.

Nå, men det er nok en af de små ting man aldrig får en forklaring på. Det er
ikke
den første, og det bliver nok heller ikke den sidste

Tak for forslag.

M.v.h.
Preben Kristensen

Fra : Rudi Stegen

Dato : 10-11-02 23:59

> Har været alt igennem både "Systemoplysninger", SiSoft Sandra og
> hvad jeg eller har af værktøjer. Alt er tilsyneladende som det
> skal være.

Glimrende... Så meget for det brugervenlige Windows.

> Nå, men det er nok en af de små ting man aldrig får en forklaring
> på.

Jeg har én ide tilbage: Drivere.

Du kan evt. tjekke ved at starte op i fejlsikret tilstand, hvorefter
kabalen formentlig går op. Hvis den gør, er der med 99% sikkerhed nogle
drivere, som driller. Om du så orker at gøre noget ved dét, er
selvfølgelig en anden sag. (Som du selv siger, er problemet jo mest af
akademisk art).

Personlig foretrækker jeg de drivere, der leveres med Windows selv,
hvis der altså er nogle brugbare til den aktuelle enhed. De generer
sjældent, omend nogensinde.

Selv har jeg på ét eller andet tidspunkt oplevet problemer med næsten
alle slags drivere, siden jeg skiftede DOS 3.3 ud med DOS 6.2 og
Windows 3.11

Det vanskeligste detektivarbejde var nogle printerdrivere til Canons
4100-blækprinter. Hvis jeg i WordPerfect 5.2 var inde og kigge i
papirstørrelsesmenuen, gik Win95 OSR2 i sort, når jeg på ét eller andet
senere tidspunkt (indtil da var alt normalt) ville lukke eller
genstarte Windows.
Det tog ret lang tid, inden jeg fandt synderen... (og skiftede driverne
til de Canon 4000 - som fungerer fint med 4100 - der følger med Win95
OSR2, hvorefter problemet var væk).

--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : Preben Kristensen

Dato : 12-11-02 12:48

> [...]
> drivere, som driller. Om du så orker at gøre noget ved dét, er
> selvfølgelig en anden sag. (Som du selv siger, er problemet jo mest af
Der ramte du lige hovedet på sømmet
I Fejlsikker tilstand ingen problemer.

Så jeg går på dedektivarbejde blandt driverne. Har selv en ide om at det er
driverne til grafikkortet der driller. Men det må jeg jo prøve mig frem med.

Tak for hjælpen. Så kan jeg sove rolig igen

M.v.h.
Preben

Fra : Michael Petersen

Dato : 10-11-02 08:15

Klaus skrev i meddelelsen ...

>Ja, det er formodentlig Win98's manglende evne til at styre RAM og rydde op
>efter sig, især hvis man har mere end 256 MB RAM.
>Klaus

hmm.. her kører WIn98 ver.1 med 768MB RAM, og det styrer fint

enkelte programmer, vil ikke slippe RAMmen fri, når de er færdige med den,
til det formål kan benyttes programmet "Freemem" det ligger nok nede på
webben et sted..

kan det ikke være noget med DOS hukommelse, Himem, og sådan noget der er
problemet?
--
med venlig hilsen Michael, residerende i Nyborg
fjern dyret i min @dresse, ved privat post

Fra : Pico

Dato : 10-11-02 23:17

Preben Kristensen wrote:
> [...]
> får jeg følgende besked:
> "Der er ikke tilstrækkelig hukommelse til at vise kortene, når de

Har du prøvet at slette spil fra Windows instalationen og så installere
dem igen. Det er jo en meget hurtig og enkel ting at gøre.
Pico