Grafikfejl i Windows XP
Fra : John Doe

Dato : 09-11-02 19:21

Hej med jer

Jeg har købt et ASUS P4B533-E bundkort, monteret med en P4 Northwood 2,4 GHz
og 512 MB RAM. Grafikkortet er et ASUS GeForce4 TI 4400.

Mit problem er som følger:

Maskinen starter helt fint op, men når Windows XP er installeret og skal
starte op, melder problemerne sig: Grafikken er fuldstændig 'ulæselig'. Der
er 3 musemarkører på skærmen, der flytter sig samtidig, men med jævne
mellemrum 'efterlades' en kopi af en af markørerne, så efter et stykke tid
er der markører over hele skærmen. Derudover er markørerne omgivet af en
'usynlig' firkant, der bytter om på alle pixels, når de passerer ikoner og
bogstaver. Det resulterer i, at alt tekst bliver komplet ulæseligt. Farverne
er også fuldstændige hen i vejret.

Når det endelig lykkes mig at komme ind i indstillinger for skærm og finder
rescourcerne frem for grafikkortet, er der rescourcekonflikter, men jeg kan
ikke manuelt ændre indstillingerne.

Jeg har opdateret BIOS til den seneste uden held.

Jeg har prøvet andet RAM.

Jeg har prøvet andet grafikkort (stadig GeForce 4 TI 4400, men andet mærke)

Jeg har installeret ASUS egne drivere til grafikkortet, men så vil Windows
ikke starte mere.

Mit eneste bud er, at den 'klips' der skal sidde og 'spærre' for AGP Pro
porten ikke sad der, da jeg fik kortet. Kan det være problemet??

Hvad kan problemet ellers være??

Mvh
John

Fra : Thomas

Dato : 10-11-02 12:57

"John Doe" <nowhere@noplace.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Mit eneste bud er, at den 'klips' der skal sidde og 'spærre' for AGP Pro
> porten ikke sad der, da jeg fik kortet. Kan det være problemet??
Det kan skabe problemer , men det er nok ikke lige det der er problemet.

Hvis du har ressourseproblemer/IRQ delingsproblemr er der kun en vej frem.

Du skal i bios slå Plug and Play OS: FRA= Diabled
så bør du sørge for at der ikke sidder et kort i dit sidste PCI slot, da det
slot som oftest deler IRQ med din AGP!!!

Godt.
Nu booter du på din WInxp cd og starter installationene.

Når den første blå skærm kommer, lige efter at den har checket hardwaren på
maskinen, trykekr du kontinuerligt på F5/F9, jeg kan ikek huske hvilken en
det er, men bare bliv ved med at trykke på dem begge.
Nu komemr der pludseligt et lille menupunkt op hvor du kan vælge mellem:
Standart PC med Istep-486 elelr noget i den stil. DEN vælger DU.

Nu kører du installationen som normalt.

Når du har installeret, vil du forhåbentlig opdage at problemet er løst, men
fidusen ved at instllarer på den måde er at IRQ sharing bliver Slået FRA.
Irq sharing giver mange flere problemer end de løser.

Hvis det ikke virker kan du prøve at konfigurere IRQ'erne i BIOS, da det nu
er muligt jævnfør den nye installation.

Jeg vil da gerne høre om problemet løser sig.

Venligst

Thomas

Fra : John Doe

Dato : 10-11-02 13:40

Thomas wrote:
> [...]
> det nu er muligt jævnfør den nye installation.
>
> Jeg vil da gerne høre om problemet løser sig.

Hej Thomas

Jeg har ikke prøvet dit råd endnu, men når jeg går ind i rescource
indstillingerne under skærmkortet, står der at de resourcer skærmkortet
(står som 'skærmkort (VGA kompatibelt)) er i konflikt med, bruges af AGP
controlleren!?!?!?!? Hvordan kan kortet være i konflikt med sig selv??

John

Fra : Thomas

Dato : 10-11-02 14:27

> [...]
> (står som 'skærmkort (VGA kompatibelt)) er i konflikt med, bruges af AGP
> controlleren!?!?!?!? Hvordan kan kortet være i konflikt med sig selv??

Det jeg går ud fra er problemet er, at dit grafikkort bruger det samme
hukommelsesområde som din AGP controller!
Men det der så undrr mig er at hvis jeg checker mit eget system, er mit
grafikkort og AGP controller adresseret til samme hukommelsesområde, ergo
deler de ressourser.

Kan du ikke manuelt adresserer et andet område til din grafikkort i
systemhåndteringen?
eller muligvis i BIOS?.

Nu ved jeg ikke hvilket chipset der sidder på dit mobo, men check evt, om
der er opdaterigner til dit chipset.

og prøv lige at reinstallerer som forklaret tidligere.
Venligst

Thomas

Fra : John Doe

Dato : 10-11-02 19:52

Thomas wrote:

> [...]
> evt, om der er opdaterigner til dit chipset.
>
> og prøv lige at reinstallerer som forklaret tidligere.

Det er prøvet nu.... Stadig det samme...

Fra : Bachelor®

Dato : 11-11-02 23:32

"Thomas" <Plasmafusion@FJERNDETTEhotmail.com> skrev i en meddelelse news:aqlhhm$1jcf$1@news.cybercity.dk...

> Irq sharing giver mange flere problemer end de løser.

Ja, især når hardwaren halter, ellers har jeg aldrig oplevet problemer.
Er det dokumenteret på nogen måde, det er altid så let at give
Windows skylden når man ikke kan finde ud af andet.

Fra : Thomas

Dato : 12-11-02 18:50

"Bachelor®" <please@no.mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Er det dokumenteret på nogen måde, det er altid så let at give
> Windows skylden når man ikke kan finde ud af andet.
Det er jo et anderkednt problem at IRQ sharing giver en del problemer hvis
man er uheldig. Det har intet med at give Windows problemet, men derimod et
spørgsmål om at alt hardare der officielt er IRQ sharing compatibelt ikek
altid er specielt godt til at gøre det.
Jeg kører med et Creative Audigy kort og et G4 og det kan ikek shares uden
at min maskine låser i games.
Jeg har derfor droppet IRQ hasring og problemt er løst, jeg er på sin vis nu
begrænset at den mængede irq'er der er i systemet, i forhold til
installation af ny hardware, hvad man ikke er med irq sharing.

En anden ting er at Microsoft rent faktisk på deres HP skriver at det i
nogle tilfælde er en god ide at undlade at installere windows med irq
sharing, så det er altså også MS der i visse tilfælde anbefaler det.

Så det er vist ikke et spørgsmål om hvorvidt "man ikke kan finde ud af
andet", men derimod et sprøgsmål om stille og roligt at få elimineret
eventuelle fejlfaktorer, således at man i sidste ende burde ende ud med
problemets kerne.

Venligst

Thomas

Fra : Madsen

Dato : 12-11-02 02:57

John Doe skrev:

> Jeg har købt et ASUS P4B533-E bundkort, monteret med en P4
> Northwood 2,4 GHz og 512 MB RAM. Grafikkortet er et ASUS GeForce4
> TI 4400.

Der kan vel ikke tænkes at være nogle chipsæt-drivere på en
medfølgende cd som skal installeres for sådan et bundkort, eller
er WinXP mon allerede født med disse drivere?

Madsen.