Gode råd om Wireless LAN ønskes...
Fra : Michael Jørgensen

Dato : 09-11-02 14:03

Jeg kunne tænke mig at sætte et Wireless LAN access punkt op ved min server
(som også er NAT-router fra mit interne net, til ADSL-routeren), så jeg
slipper for at trække kabler rundt i hele huset. Men...

1) Er Wireless LAN (802.11b) krypteret (altså ikke bare en eller anden
bitstrøm med error-correction som f.eks. GSM)?
2) Hvordan undgår jeg at en tilfældig forbipasserende med en laptop kan
tilgå mit netværk? Registreres hver enkelt NIC i Access punktet, og er dette
umuligt at omgå?
3) Findes der Access points hvor man kan prioritere de enkelte W-LAN NIC's,
dvs. give fortrinsret for en NIC fremfor en anden (hvis man nu gerne vil
undgå at båndbredden af ens VPN til arbejdet, halveres af datterens chat
med veninderne...

Alle gode råd modtages gerne.

Mvh
Michael.

Fra : DeBoss

Dato : 21-11-02 00:30

> [...]
> dvs. give fortrinsret for en NIC fremfor en anden (hvis man nu gerne vil
> undgå at båndbredden af ens VPN til arbejdet, halveres af datterens chat

Indledning..
Jeg har lige indkøbt og leget lidt med Trendnet trådløst netværk... Dette
er min ENESTE erfaring med WL net...

1 )
Du kan selv vælge om der skal krypteres.. 64 / !27 / 256 bit.. med valgfri
kryperingskode.. evt tlfnr.. personnummer.. skal så stå på både AP og
netkort... Jeg har selv ændret dette i AP og øjeblikkeligt forsvandt
forbindelsen.. Så skrev jeg det samme i Netkortet, og vupte var der
forbindelse...

2)
Der findes i begge enheder noget der hedder ESSID, dette er SVJF et navn der
giver nettet, og har du ikke dette navn kan du ikke komme på.... Jeg har
selv ændret dette i AP og øjeblikkeligt forsvandt forbindelsen.. Så skrev
jeg det samme i Netkortet, og vupte var der forbindelse... ( Hørt dette før
??? hehe)

3)
Mig bekendt NEJ... Det kan SVJV kun lade sig gøre vha noget Loadbalancing
SW/HW... men jeg ved ikke nærmere...

Håber det hjalp lidt..
Mvh Dennis