Mejerister
Fra : Jette Pedersen

Dato : 09-11-02 12:49

Findes der en fortegnelse over danske mejerister? Jeg leder efter en, som
var elev på Skydebjerg Mejeri på Fyn i 30´erne og senere i en periode
arbejdede på Ruds-Vedby mejeri på Sjælland. Jeg ved absolut intet om
navnet - men han er min farfar.

Jette Pedersen
Kolding

Fra : Tom Stryhn Sr.

Dato : 09-11-02 13:41

Ja der findes i

Arbejderbevægelsens Bibliotek og Arkiv

Tolbøll, Carsten: De spildte ikke mælken, danske mejerister i 75 år
DMF, Danske mejeristers Fagforening 1923 - 1998
Højberg: Danske Mejeristers Fagforening, 1998

http://www.aba.dk/tekst/Aarsskrift/1998/1998_9.htm

Tom Stryhn Sr.
stryhn@email.dk
http://freepages.genealogy.rootsweb.com/~stryhn/
sidst opdateret 03. nov. 2002

Fra : Svend Aage Mikkelsen

Dato : 10-11-02 00:44

"Jette Pedersen" <jette@nebrot.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> var elev på Skydebjerg Mejeri på Fyn i 30´erne og senere i en periode
> arbejdede på Ruds-Vedby mejeri på Sjælland. Jeg ved absolut intet om

Der findes en Dansk Mejeristat fra 1932, så han kan måske være nævnt heri,
hvis det var tidligt i 30-erne. Jeg har den stående og kan gerne lave et
opslag.

Svend Aage

Fra : Varla

Dato : 12-01-03 21:59

"Jette Pedersen" skrev d. 09-11-02 12:49 dette indlæg :
> [...]
> var elev på Skydebjerg Mejeri på Fyn i 30´erne og senere i en periode
> arbejdede på Ruds-Vedby mejeri på Sjælland. Jeg ved absolut intet om

Selskabet "Vort Samfund" udgav i 1931 "Dansk Mejeristat", og på side 106
er nævnt "Skydebjerg Mejeri", men ak og ve, der er kun avngivet
Mejeriets Formand og Mejeriets Bestyrer. Resten er tekniske oplysninger
om Mejeriet med mælkemængder, maskineri o.s.v.
Side 555-635 er der Bibliografiske data i alfabetisk orden for de
Faglærte Mejerister. Formentligt dog kun de som arbejder på de mejerier
der omfattet af dette bind (Odense, Svendborg, Tønder, Haderslev,
Aabenraa, Sønderborg og Ribe Amter.

Der er ikke store chancer henset til udgivelsen allerede i 1931, men kan
du finde bare lidt flere oplysninger, så skal jeg gerne kikke efter.

mvh

Ejvind

http://www.kandu.dk/