bugvattersot?
Fra : Tom Manczak

Dato : 28-02-01 23:50

En M. auratus hun virker oppustet. ingen afføring, kun
sytrådslignende. ingen skelrejsning. sandsynligvis malawisyge. Hvad
kan det være? Hun virker ellers ret aktiv. Kan det evt. hjælpe at
undgå at fodre i et stykke tid?

--
Med Venlig Hilsen / Regards,

Tom Manczak
ICQ: 93958379

Fra : Madsen

Dato : 01-03-01 15:35

"Tom Manczak" <tom_manczak@mobilixnet.dk> skrev:

> [...]
> sytrådslignende. ingen skelrejsning. sandsynligvis malawisyge. Hvad
> kan det være? Hun virker ellers ret aktiv. Kan det evt. hjælpe at

Ikke gode tegn. Jeg ville nok vælge at få fat i noget medicin med
det samme. Det medicin der mest bliver brugt hedder VitaFuran,
AquaFuran osv. Det aktive stof hedder Nifurpirinol. Spørg evt.
din akvariepusher. Han må have noget på hylden.

Jeg er ikke sikker på om det hjælper at stoppe fodringen.
De fisk der er angrebet har jo det problem, at de ikke kan komme
af med deres afføring, så med tiden kommer det helt af sig selv.
I starten af sygdomsperioden har de dog tendens til at æde løs
alligevel, men efter noget tid, stopper de også med at tage føde
til sig, så jeg vil råde dig til at starte behandling med det samme
for en sikkerheds skyld.

--
Mvh. Madsen
(Remove »who« in email)

Fra : Brian Christensen

Dato : 01-03-01 17:20

"Tom Manczak" <tom_manczak@mobilixnet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> sytrådslignende. ingen skelrejsning. sandsynligvis malawisyge. Hvad
> kan det være? Hun virker ellers ret aktiv. Kan det evt. hjælpe at

Hej Tom

Få fat i noget medicin Som Madsen skriver jeg bruger selv Aquamor men det er
det samme aktive stof der er i.

Jeg plejer at stoppe fordringen i de 3 dage behandlingen vare. Så et
kraftigt vandskift og så begynd at fodre igen.

Min erfaring siger mig at hvis det ikke er blevet bedre efter de 3 dage - så
er sandsynligheden for at det vil vende til det bedre meget lille. måske har
andre andre erfaringer.

Jeg har prøvet i enkelte tilfælde at tage fisken op og så behandle den i et
akvarie for sig selv.. jeg har godt nok ikke haft held med det..

håber du kan bruge det... Held og lykke..

Brian

Fra : Jan Boegh

Dato : 01-03-01 17:23

"Tom Manczak" <tom_manczak@mobilixnet.dk> wrote in message
> [...]
> sytrådslignende. ingen skelrejsning. sandsynligvis malawisyge. Hvad
> kan det være? Hun virker ellers ret aktiv. Kan det evt. hjælpe at

Du har sikkert ret.
Et muligt valg er metronidazol - men det er dyrt og på recept. Jeg fik en
recept fra en dyrlæge (dyr læge på 100 stk Flagyl 400 mg og bruger 8 af
disse en gang i døgnet i en uge. Samtidigt har jeg fået det råd at hæve
temperaturen til 30-31 grader.
Det er bedre at få metronidazol i ren udgave, men det fås iflg. pågældende
dyrlæge kun i kæmpeportioner. Jeg valgte derfor Flagylen - vel vidende at
det er svært at opløse. Dyrlægen (der godt kendte til brugen mod 'Bloat')
anbefalede at knuse pillerne og så give dem en omgang i blenderen med en kop
vand, da det kan være ret besværligt at opløse stadset i vandet.
Angrebet er nu ovre, og helbredelsesprocenten er vel på en 50-60 %.
Desværre ser det ud som om dyre fisk lettere angribes end billige
mvh
Jan

Fra : Tom Manczak

Dato : 01-03-01 22:57

Tak for jeres svar! Jeg har dog bemærket at maven er nu skrumpet.
Problemet er at det er svært at bedømme eftersom hun også var hævet
ved kønsåbningen, altså som om hun var klar til at blive bedækket. Det
er nu væk og bugen er skrumpet. Kunne det være at hun var fyldt med
rogn? Kan det virkelig svulme hendes bug så meget? Hun er stadig
aktiv...

og mht til aquafuran...det skulle ikke skade planter eller
bakteriefloraen? Er der nogle bivirkninger? Kan jeg med sikkerhed
smide det i det store akvarie med de andre fisk?

--
Med Venlig Hilsen / Regards,

Tom Manczak
ICQ: 93958379

Fra : Madsen

Dato : 02-03-01 02:21

> [...]

> er nu væk og bugen er skrumpet. Kunne det være at hun var fyldt med
> rogn? Kan det virkelig svulme hendes bug så meget? Hun er stadig

Hun er jo en smule mere rund når hun går med rogn, kunne jeg
forestille mig, men det her med trådet afføring var det der udløste
min alarm. Du kan somregel se på hunnerne når de er klar til at
lægge æg. Deres æglægningsrør bliver synligt. Det er en slags
tap der kommer ud. Denne tap er mere afstumpet hos hunnen
end hos hannen. Hannens er somregel mindre og spidsere.

> og mht til aquafuran...det skulle ikke skade planter eller
> bakteriefloraen? Er der nogle bivirkninger? Kan jeg med sikkerhed
> smide det i det store akvarie med de andre fisk?

De gange jeg har behandlet med AquaFuran har jeg ikke bemærket
bivirkninger. Jeg har lige været inde i skabet og fundet en gammel
æske der har indeholdt AquaFuran.
Det er lidt skævt, men det er fordi jeg tog kameraet istedet for at
starte scanneren. Det er en del nemmere og hurtigere at bruge
kameraet, men mon ikke du sagtens kan læse hvad der står.
Tjek evt. <www.wol.dk/~hijklm/akvarie/aquafuran.gif>
Forneden står der at det også kan bruges forebyggende.

Jeg mener ikke det hedder AquaFuran mere. Sidste gang jeg var
inde i Århus fik jeg at vide, at det nu hedder VitaFuran, men har
samme egenskaber og behandlingsmetode som AquaFuran.

Jeg kan kun anbefale behandlingen. Jo før jo bedre og skulle
det tænkes at den slet ikke fejler noget, så tager den heller ikke
skade af en gang Nifurpirinol i korrekt afmålt mængde forstås.

--
Mvh. Madsen
(Remove »who« in email)

Fra : Tom Manczak

Dato : 04-03-01 17:04

Hej igen allesammen.

Jeg tror faktisk at det var falsk alarm (7-9-13). Hun ser ud til at
have en normal mave nu. Ingen sytrådslignende afføring. Heller ingen
hævet kønsåbning mere. Jeg har ikke set hendes afføring endnu, men det
er sjældent jeg ser det også hos de andre fisk. Måske kommer de af med
det om natten...

--
Med Venlig Hilsen / Regards,

Tom Manczak