HTML kode for farven kobber
Fra : Cubus

Dato : 08-11-02 20:14

Hvilken kode ville være passende for at ramme farven
kobber, fx i formen #xxxxxx?

--
Cubus, http://cubus.adsl.dk/
En Valus-Hackers bekendelser -->

Fra : Jesper R. Meyer

Dato : 08-11-02 20:50

"Cubus" <cubus@sol.dk> writes:

> Hvilken kode ville være passende for at ramme farven
> kobber, fx i formen #xxxxxx?

Hvad med noget i retning af #E2830F ?
Måske en lille smule mørkere..

/jrm

Fra : Cubus

Dato : 08-11-02 21:19

"Jesper R. Meyer" <jrm@upthere.dk> skrev

> Hvad med noget i retning af #E2830F ?
> Måske en lille smule mørkere..

Den er godt nok langt fra mit eget udgangspunkt, men jeg tror
jeg køber den i en lidt mørkere nuance.

--
Cubus
http://cubus.adsl.dk/

Fra : Brian Jensen

Dato : 08-11-02 21:32

On Fri, 8 Nov 2002 20:13:38 +0100, Cubus wrote:

>Hvilken kode ville være passende for at ramme farven
>kobber, fx i formen #xxxxxx?

Det vil være meget individuelt, da der kan være stor forskel på hvordan
de forskellige brugeres skærme er indstillet til at gengive farverne.
På min skærm er #ED8C3C et acceptabelt udgangspunkt for mig at arbejde
videre på

Kobber er ofte legeret med andre metaller, men alligevel betegnes disse
legeringer ofte som 'kobber' selv om legeringen har en anden farvetone
end ren kobber.

Da kobber er et metal, bliver du nok nødt til at anvende flere farver,
for at kunne skabe illusionen af kobber.

http://www.colorschemer.com/online/ er der et farveskema som du måske
kan bruge.

--
Mvh. Brian Jensen
http://www.briannospam.dk - (last updated 05/11-02)

Fra : Cubus

Dato : 08-11-02 21:47

"Brian Jensen" <brian.nospam@jensen.mail.dk> skrev

> På http://www.colorschemer.com/online/ er der et farveskema som du måske
> kan bruge.

Findes der mon en side, hvor man har givet forslag til farver som guld, sølv, hud
og ikke mindst kobber?

Men ellers også et udemærket farve-forslag.

--
Cubus
http://cubus.adsl.dk/

Fra : Brian Jensen

Dato : 08-11-02 22:21

On Fri, 8 Nov 2002 21:47:16 +0100, Cubus wrote:

>Findes der mon en side, hvor man har givet forslag til farver som guld, sølv, hud
>og ikke mindst kobber?

Nogle avancerede tegneprogrammer har indbygget faciliteter, der kan
tilføje et tegnet objekt illusionen af metaller som f.eks: guld, sølv og
kobber samt glas både i forskellige farver og forskellige grader af
gennemsigtighed.

Corel Draw, Adobe Photoshop, Adobe Image Ready og Jasc Paintshop er bare
et lille udvalg af disse udmærkede programmer.

Jeg ved at Jasc har en Trial version du frit kan downloade og afprøve i
en periode som svjh strækker sig over 30 dage.

Men prøv også at tjekke Adobe og Corel for evt Trial-ware så du har
noget at sammenligne med.

Fra : Niels Andersen

Dato : 09-11-02 09:49

Cubus wrote in <aqh7sn$had$1@news.cybercity.dk>:
> Findes der mon en side, hvor man har givet forslag til farver som guld,
> sølv, hud og ikke mindst kobber?

Fælles for dem er, at det ikke er farver, men i denne sammenhæng vist
normalt kaldes "overflader".

Metallerne har ikke bare en bestemt farve, en vigtig del af udseendet er, at
de er blanke. Hud er heller ikke bare en farve, der er mange nuancer i
farverne, og der er struktur i overfladsen.

Det er en større udfordring at fx. lade hele baggrunden på en side have en
metal-farve. Jeg har ikke set en eneste gøre det med et (imho) brugbart
udfald.

Men fx. med knapper og andet "sjov" kan man lave variationer i farven, så
det ser mere ægte ud.

Det er dog ikke noget man kan med HTML, så det kan du lære om i
dk.edb.grafik. :)

Det eneste jeg lige kan komme i tanker om med HTML, kunne være scroll-bars
(i de browsere der understøtter Microsofts CSS-udvidelser på dette punkt),
eller andre 3D-elementer, som man bygger op af fx. borders.
Der kan man tage udgangspunkt i almindelig 3D-figurer (hvor rammen øverst og
til venstre er lys, mens nederst og til højre er mørk), men bruge en
passende farvetone til at vise metal-typen, og så lave den blanke effekt
ved at lade den "lyse" del være ekstra lys.
Der mangler stadigvæk variationer i farven, men det er vist så tæt på, som
man kan komme.

--
Mvh.

Niels Andersen
(la nels. anersyn.)

Fra : Cubus

Dato : 09-11-02 10:14

"Niels Andersen" <niels-usenet@myplace.dk> skrev

> Det er en større udfordring at fx. lade hele baggrunden på en side have en
> metal-farve. Jeg har ikke set en eneste gøre det med et (imho) brugbart
> udfald.

I mit tilfælde var det dog en mere ydmyg størrelse jeg skulle bruge farven til,
en rund ring på 23 pixel i diameter. Jeg har brugt en af de foreslåede
udgangspunkter og gjort den mørkere idet jeg har set en PH kobber-lampe
for mig:

http://cubus.adsl.dk/elteknik/opslag/sikringer_og_farver.php

> Det er dog ikke noget man kan med HTML, så det kan du lære om i
> dk.edb.grafik. :)

Jeg havde faktisk søgt på nyhedsgrupper med søgeordet grafik, men desværre
fyldte gruppen dk.edb.hardware.grafikkort så meget at jeg slet ikke fik øje på
den omtalte.

--
Cubus
http://cubus.adsl.dk/

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 10-11-02 10:38

Cubus wrote:

> Hvilken kode ville være passende for at ramme farven

ingen, da det er meget svært at give en skærm metalglans.