Kat5 og telefon og eternet
Fra : Jan Holm

Dato : 08-11-02 19:08

Hej

Har surfet lidt omkring subj. men er meget forvirret.

Er det korrekt forstået at man kan køre ethernet og
telefon i et kat5 kabel på samme tid. Læste at det
var brun og blå til telefon resten ethernet. Er det
"dansk" standard ?

Jeg er igang med at trække kabler i huset og havde
planlagt seperate kabler, men hvis man uden videre
kan nøjes med 1 kabel til hver "station" ville det da
være nice.

Mvh
Jan Holm

Fra : complex@pc.dk

Dato : 08-11-02 20:00

Rækkefølgen SKAL være (det er derfor det også hedder parsnoet)
regnet fra venstre til højre med "tungen"nedaf og stikket vender bort
fra dig.

1: Orange/hvid
2: Orange
3: Grøn/hvid
4: Blå
5: Blå/hvid
6: Grøn
7: Brun/hvid
8: Brun

det er kun 1,2,3,6 der bruges til edb normal net

Så det kan du, ja det er ikke optimalt på grund af støj overhøring fra
telefon men vil normalt virke i mindre installationer så som normal
huse.

Med venlig hilsen, Lars
www.complex-data.dk www.pc-doktoren.dk
kompetence koster penge - inkompetence koster MANGE penge.

Fra : Jan Holm

Dato : 08-11-02 20:22

> Så det kan du, ja det er ikke optimalt på grund af støj overhøring fra
> telefon men vil normalt virke i mindre installationer så som normal
> huse.

Hej Lars

Ok, så passede det med blå og brun. Tror jeg vil trække dobbelt
til de steder hvor jeg ved at der kommer både pc og telefon og så
eller leve med tanken om at begge ting burde fungere de steder
hvor der kun kommer 1 kabel / RJ45 stik.

Jeg sir tak

Mvh
Jan Holm

Fra : Arne Keller

Dato : 08-11-02 20:17

wrote:

> [...]
>telefon i et kat5 kabel på samme tid. Læste at det
>var brun og blå til telefon resten ethernet. Er det

Jeg har skrevet lidt her:
http://www.kabling.dk/kabling/kobber/kobapplikationer.htm

>Jeg er igang med at trække kabler i huset og havde
>planlagt seperate kabler, men hvis man uden videre
>kan nøjes med 1 kabel til hver "station" ville det da
>være nice.

Træk endelig 2 kabler til hvert udtag.
Det giver muligheder for helt frit at bestemme hvad du vil bruge
udtaget til, at benytte et kabel til flere applikationer er absolut en
nødløsning, adapterne/splitterne koster også penge.

Benyt nu endelig mindst Cat5E eller helst Cat 6.
Cat5 er idag taget ud af de internationale standarder og anbefales
ikke til nyinstallationer.

--
Arne Keller
Jeg udtaler mig, på usenet, alene på egne vegne.

Fra : Dan MOrtensen

Dato : 08-11-02 21:30

On Fri, 08 Nov 2002 19:16:53 GMT, arne@kellernet.org (Arne Keller)
wrote:

>Benyt nu endelig mindst Cat5E eller helst Cat 6.
>Cat5 er idag taget ud af de internationale standarder og anbefales
>ikke til nyinstallationer.

Er Cat5e ikke meget billigt for tiden? Jeg købte en tromle med 500m
dobbelt, for 1500+moms. Jeg syntes da det plejer at være dyrere?

--

/Dan MOrtensen

Fra : Arne Keller

Dato : 08-11-02 21:43

On Fri, 08 Nov 2002 21:29:33 +0100, Dan MOrtensen <dd@bagggesen.dk>
wrote:

>Er Cat5e ikke meget billigt for tiden? Jeg købte en tromle med 500m
>dobbelt, for 1500+moms. Jeg syntes da det plejer at være dyrere?

Man forventer at Cat5E forsvinder snart, da markedet vil skifte til
Cat 6 nu hvor alle standarderne er på plads og vi snart ser nye
applikationer til Cat 6.

Dobbeltkabel er ikke så smart da de 2 kabler ligger fuldstændig
parallelt, det gør også at dobbeltkabler skal overholde hårdere krav.

Hvis du havde et produkt som er på vej til at forsvinde ville du også
sælge det billigt, for ikke at brænde inde med det.

Fra : Dan MOrtensen

Dato : 08-11-02 23:39

On Fri, 08 Nov 2002 20:42:54 GMT, arne@kellernet.org (Arne Keller)
wrote:

>Dobbeltkabel er ikke så smart da de 2 kabler ligger fuldstændig
>parallelt, det gør også at dobbeltkabler skal overholde hårdere krav.

Øhh, bøjningsradius er det eneste jeg lige kan se her?

>Hvis du havde et produkt som er på vej til at forsvinde ville du også
>sælge det billigt, for ikke at brænde inde med det.

Joh, det er rigtigt. Men under 4.-/meter er da billigt?

--

/Dan MOrtensen

Fra : C o p y C a t

Dato : 10-11-02 00:52

Hej Dan ..

> Joh, det er rigtigt. Men under 4.-/meter er da billigt?

i det El-firma jeg er ansat køber vi jo engang i mellem lidt kabel ... så
vidt jeg husker ., plejer vi da at købe alm enkelt kabel ., kat5e til
omkring 1.25 kr / m , ., det er selvfølgelig indkøbs pris + moms .... og
vist alcatel .. men det må du ikke hænge mig op på ..

~~Frank .,

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 09-11-02 21:31

"Arne Keller" <arne@kellernet.org> skrev i en meddelelse

> Dobbeltkabel er ikke så smart da de 2 kabler ligger fuldstændig
> parallelt, det gør også at dobbeltkabler skal overholde hårdere krav.

Skal det forståes derhen at balancen ikke er OK på cat5e kabler, ifølge min
viden om balancerede transmisionslinier er der ikke udstråling fra korrekt
balancerede kabler, korrekt impedans - terminering o.s.v.. Først hvis der
kommer ubalance (forkert impedans) i transmisionslinien giver det anledning
til udstråling.

Hans L. Jørgensen
Horsensvej 94, Tebstrup
8660 Skanderborg

Fra : Arne Keller

Dato : 10-11-02 23:04

On Sat, 9 Nov 2002 21:31:01 +0100, "Hans L. Jørgensen"
<hansjo@get2net.dk> wrote:

> [...]
>kommer ubalance (forkert impedans) i transmisionslinien giver det anledning

Man forsøger så vidt muligt at undgå at 2 par er snoet helt ens, det
kan man styre med de 4 par under samme kabelkappe. Hvis 2 kabler med
samme snoning ligger helt parallelt som i et dobbeltkabel kan man
risikere at få next mellem de 2 kabler.
Derfor stiller standarden højere next krav til dobbeltkabler.