hunden bed og jeg slog!!!
Fra : Rasmussen

Dato : 08-11-02 18:43

I dag da jeg kom gående ned af min vej med min hund så sprang han lige på
min nabo og bed ham..

Jeg gav ham sådan een over snuden.

Det siges at man ikke må slå sin hund, men hvad pokker skulle jeg så have
gjort.

Nu aner jeg ikke hvad jeg skal stille op

Hilsen Birgit.

Fra : Nina El Falaki

Dato : 08-11-02 19:29

Har han haft den slags tendenser før??

Er det en nervesikker hund du har?

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : Rasmussen

Dato : 08-11-02 19:35

hej Nina.

Ja, jeg mener selv det er en nervesikker hund. Den viser aldrig tegn på at
være bange for noget som helst.

Den har gjort det een gang før. Altså bidt. Det var da en person gik ind ad
min køkkendør, inden jeg selv nåede at åbne døren.

En anden gang bankede det på. Jeg inviterer manden indenfor, og han rækker
hånden ud til hunden... Så var det lige ved at han bed, men også kun lige
ved.
Idag var det så meget at blodet dryppede...

Lige nu er jeg ved at læse om Territorie-aggression og Dominansaggression..
Jeg overvejer om det mon vil hjælpe at få ham kastreret.

Hilsen Birgit

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 08-11-02 20:00

"Rasmussen" <mortil3@hotmail.com> writes:

[snip]

> Lige nu er jeg ved at læse om Territorie-aggression og Dominansaggression..
> Jeg overvejer om det mon vil hjælpe at få ham kastreret.

Jeg ville ikke turde mere. Hvis det var min hund, gik den tunge vej til
dyrlægen mandag morgen. Når den først har bidt uden provokation af
nogen art, så må der være et eller andet galt med den. Det er muligt
at hundepsykologer osv. vil kunne hjælpe, men det vil tage tid, og
næste gang er det måske genboens lille pige som kommer gående forbi
jer på fortovet.

Det er hårdt, men det er altså sådan jeg ser på det.

Mvh Trine

http://www.usenet.dk
http://www.triane.dk, juletræer, dekorationsmateriale og julebutik

Fra : Rasmussen

Dato : 08-11-02 20:08

> Jeg ville ikke turde mere. Hvis det var min hund, gik den tunge vej til
> dyrlægen mandag morgen.

Nej det kan jeg altså ikke. Jeg vil gi ham en chance mere. En.

Når den først har bidt uden provokation af
> nogen art, så må der være et eller andet galt med den.

Jeg hælder til den teori at det eneste tidspunkt han har set naboen er når
han cykler ned af vejen forbi vores have..

Nej.... jeg ved sgu ikke hvilken teori jeg hælder til, men jeg kan ved gud
ikke nænne at aflive ham på nuværende tidspunkt. jeg vil hellere holde ham i
kort snor og undgå lignende situationer.

Hilsen Birgit

Fra : Bolette Nielsen

Dato : 08-11-02 21:55

Hejsa

Trine skrev:
> [...]

Jeg kan kun være ening med dig, jeg ville også vælge den tunge vej, selvom
det er svært.

Birgit skrev:
> Nej det kan jeg altså ikke. Jeg vil gi ham en chance mere. En.

Det er hårdt det jeg skriver nu, men hvor mange changer skal han ha', du
skriver jo at det ikke er første gang det er sket?. Vi elsker alle vore kære
små/store, men når det kommer til det, ville jeg ikke være i tvivl. Med
mindre hunden ligefrem er blevet provokeret, så er det en anden sag, men det
var han ikke vel?
Jeg skriver ikke dette for at gøre dig endnu mere ked af det end du sikkert
allerede er, og beslutningen er skam også helt din egen, dette er bare min
kommentar til dit indlæg.

Mange tanker fra

Bolette

Fra : Iben Holst

Dato : 09-11-02 10:11

> Jeg kan kun være ening med dig, jeg ville også vælge den tunge vej, selvom
> det er svært.

Og jeg må sige, at jeg mener det samme. Men det kan jeg jo også sagtens når
det ikke er mig selv der står i dén situation!!
Men hvis jeg vidste at en hund havde bidt flere gange, så ville jeg aldrig
komme i huset hvis den ikke var i et andet rum hele tiden!!

Jeg har fra jeg fik hund haft nogle regler at gå efter.
Hvis han bider uden jeg overhovedet kan finde en grund til det, så er det
aflivning efter første gang .....
Hvis han bider og jeg kan se at han er blevet provokeret, slået eller lign.
så skal han ikke aflives, for så er det en ganske naturlig måde for han at
reagere på. Ligeså hvis en ubekendt eller mindre bekendt kommer ind i huset
uden jeg har givet lov / budt velkommen.
Og ved sidstnævnte eksempel må jeg sige, at jeg har et skilt på døren hvor
der står "Adgang på eget ansvar". Mest for at skrække lidt, for min hund er
noget af det mest selskabelige og venlige man kan finde. Men jeg håber da at
han vil beskytte os mod forbrydere og være bidsk over for ubekendte når vi
ikke er hjemme.

Iben

Fra : Ann K.

Dato : 09-11-02 17:14

Hejsa.
Iben Holst skrev:
> [...]
da at
>han vil beskytte os mod forbrydere og være bidsk over for ubekendte når

Desværre er det nu sådan at loven i DK er skruet sådan sammen, at du kan
risikere en alvorlig sag på halsen, hvis vovse virkelig skulle finde på
at gå til angreb på en evt indbrudstyv! Uanset, hvor tydeligt du har
gjort opmærksom på at der i hjemmet findes en (stor, "bidsk og farlig")
hund, så er det udelukkende DIT ANSVAR at forhindre rovdyret i at
overfalde fremmede - hvilket man altså mener, du sagtens er i stand til,
selv om du ikke er hjemme!
Vi ved at vores ene hund vil byde hvem som helst velkommen... den anden
er jeg ikke helt sikker på!... og har derfor valgt at lære dem at stå og
gø som gale, lige så snart havelågen åbnes... Håbet er så at en evt
ubuden gæst vil blive forskrækket over deres gøen og vælge at forsvinde
lige så stille!?
Har du en hund som vil fare frem og forsvare dig i situationer, hvor du
rent faktisk _bliver_ truet, så er det _også dit ansvar_ at sørge for at
der intet sker med den som truer dig... skulle vovse komme til at hapse
i "trueren", så er der risiko for at din hund vil blive anmeldt/vurderet
som farlig - med alle de konsekvenser sådan en betegnelse kan medføre
for din pengepung og ikke mindst hundens liv

Mvh Ann - der af og til undrer sig over den danske lovgivning!

Fra : x Vuf x

Dato : 09-11-02 23:06

Sat, 9 Nov 2002 17:14:27 +0100, Ann K. wrote:

> [...]
>for din pengepung og ikke mindst hundens liv

>Mvh Ann - der af og til undrer sig over den danske lovgivning!

Ja den er totalt rådden. Forsvarer du dig selv, er det selvtægt,
og det kan du straffes for...

--
Mvh Sonja webmaster@***sonpet.com fjern de 3*
http://www.sonpet.com

Fra : Iben Holst

Dato : 15-11-02 14:31

> [...]
> hund, så er det udelukkende DIT ANSVAR at forhindre rovdyret i at
> overfalde fremmede - hvilket man altså mener, du sagtens er i stand til,

Ja, det er jeg faktisk klar over, men hellere en sag på halsen end at en
fremmed får lov at gå ind!!! Og offeret har jeg bestemt ikke ondt af ....

Og bagefter vil alle i miles omkreds vide, at vi har en hund der beskytter i
videste forstand og hvem tør så bryde ind hos os igen ??!!

Iben

Fra : Ann K.

Dato : 15-11-02 22:05

>Ja, det er jeg faktisk klar over, men hellere en sag på halsen end at
en
>fremmed får lov at gå ind!!!
Nja - så er jeg måske lidt mere valen ;) Hellere mit hjem plyndret for
værdier + og en hund som ikke har forsvaret noget som helst... end en
hund, der dømmes som farlig og skal aflives!!!
Holder jo faktisk af kræet - selv om den overlader det til _katten_ at
jage tyven bort

>Og offeret har jeg bestemt ikke ondt af ....
Heller ikke jeg!!! Men jeg vil have ondt af min dejlige vovse....

>Og bagefter vil alle i miles omkreds vide, at vi har en hund der
beskytter i
>videste forstand
Tja... og I vil så heller ikke få post leveret Med mindre I da
sætter postkassen op udenfor jeres hegn...

>og hvem tør så bryde ind hos os igen ??!!
I hvertfald her hvor jeg bor, er det meget sjældent lokalkendte, som
begår indbruddene! Der er snarere tale om forhutlede narkomaner på
"forstadsbesøg" eller deciderede (velorganiserede) tyvebander! Og de vil
da ikke ane noget som helst om, hvorvidt mine to åndssvagt galpende
køtere er farlige eller ej Lige så lidt som de vil vide noget som
helst om at _du_ har en hund, der vil forsvare dit hjem...

Mvh Ann - der heldigvis ikke har haft indbrud i næsten 5 år - heller
ikke selv om husene rundt om os, har været flittigt "besøgt"...

Fra : Iben Holst

Dato : 19-11-02 09:15

> beskytter i
> Tja... og I vil så heller ikke få post leveret Med mindre I da
> sætter postkassen op udenfor jeres hegn...

Hvis vi ikke er hjemme går hunden slet ikke udenfor. Og vi har faktisk en
gammel postkasse til at stå på den anden side af hegnet, som postbudet og de
unge med reklamer benytter, når hunden er løs.
Men det er heller ikke overfor disse mennesker eller andre som henvender sig
til os, at jeg vil sige ok for at min hund bider en fremmed. Det er hvis
nogen bryder ind når vi ikke er hjemme - eller hvis det sker for os, som
ellers kun sker for naboen, at nogen vil forbryde sig mod os fysisk.

At hunden skulle blive aflivet pga. at bide en fremmed / forbryder, ville
jeg nu ikke regne med, med mindre det sket flere gange. Jeg har ofte hørt,
at der vil blive taget stor hensyn til, at den rent faktisk bed i forsvar,
trods man evt. skal betale en erstatning. Og det at der er en reel grund til
at hunden bider, kontra en der bare springer op og bider uden nogen egentlig
grund, er der jo en mile vid forskel på.

Iben

Fra : Kim Vestergaard Horn~

Dato : 20-11-02 09:48

Kære Iben

Selvom der er set eksempler på at det er den forkerte der bliver aflivet i
sådanne situationer,
er der heldigvis et element af sund fornuft med i domsafsigelserne, og så vidt
jeg kan vurdere må man i visse situationer lovligt bruge hunden, men det vil jo
altid være en vurderingssag.

Mvh
Kim

PS
Straffelovens § 13 Handlinger fortaget i nødværge er straffri, så vidt de har
været nødvendige for at modstå eller afværge et påbegyndt eller overhængende
uretmæssigt angreb og ikke åbenbart går ud over, hvad der under hensyn til
angrebets farlighed, angriberens person og det angrebne retsgodes betydning er
forsvarligt. (jf. http://home.tiscali.dk/jonbagge/hrd3%20dojang,kujik.htm)

Fra : IBen Getiner

Dato : 16-11-02 04:27

"Iben Holst" <ria@os.dk> wrote in message news:<3dd4f7ac$0$35914$edfadb0f@dread13.news.tele.dk>...

> [...]
>
> Og bagefter vil alle i miles omkreds vide, at vi har en hund der beskytter i
> videste forstand og hvem tør så bryde ind hos os igen ??!!

IBen Holst....? I am IBen Getiner. Nice to meet you! Yavole, and all that jazz.

Fra : BN

Dato : 14-11-02 09:12

> Nej.... jeg ved sgu ikke hvilken teori jeg hælder til, men jeg kan ved gud
> ikke nænne at aflive ham på nuværende tidspunkt. jeg vil hellere holde ham
> kort snor og undgå lignende situationer.

Hvad tænket du dog på?

Jeg har selv en hund, og ved hvor maget man elsker kræet!
Men... din hund har det ikke godt! Har den ikke ret til at få det godt? Når
den bider uden nogen grund, er det mbeget vigtigt at tage det alvorligt, og
ikke bare være vattet og sige: jeg giver den en chance til.
Hunden kan nemt risikere at skambide igen. Du skrev at blodet dryppede,
altså bed den hårdt! Vil et barn kunne overleve dette? Jeg tænket på, at et
barn kan ikke forsvare sig i samme grad som en voksen og barnet hat heller
ikke mulighed for at løbe væk!

Tænk dig dog om og lad være med at være så egoistisk! Føj!!!

.... Min tidligere skolekammerat blev bidt i nakken af sin egen Rottweiler.
Den havde det ikke godt og havde førhen vist tendenser til at ville
angribe... pas på! Måske går det ud over dig selv næste gang!

Fra : Kim Vestergaard Horn~

Dato : 14-11-02 12:15

Kære Birgit

Jeg håber ikke at du lytter til BNs hysteriske anfald. Selvfølgelig skal du give
hunden en chance mere omend jeg naturligvis vil råde dig til ikke at
undervurdere situationens alvor - og det er jeg sikker på du heller ikke gør.
Jeg har selv haft en rottweiler hængende i armen så blodet løb og fået alle
tiders hund ud af det efter lederskabsforholdet var bragt i orden ....

Held og lykke
Mvh
Kim

Fra : Rasmussen

Dato : 14-11-02 13:12

"Kim Vestergaard Hornbech" <kvho97@hum.auc.dk> skrev i en meddelelse
> Kære Birgit
>
> Jeg håber ikke at du lytter til BNs hysteriske anfald.

Nej det gør jeg ikke. Jeg ved jo ikke engang hvorfor hunden lige bed min
nabo. Det hele gik så hurtigt at man dårlig nok kunne se hvad der foregik.
Jeg ved jo ikke engang om det bare var for at hilse på ham.. Måske ramte han
forkert. Naboen holdt på sit cykelstyr!!! Han løftede ikke armen eller noget
som helst. Og hund knurrede heller ikke. Min hund er helt normal, det er mig
der ikke har forstået alvoren i at holde hund. Jeg har forstået det nu. Har
lånt en halv meter bøger om enmet hundepsykologi og lederskab.

mange hilsener og tak til alle for støtten.

Birgit

Fra : BN

Dato : 14-11-02 16:40

Hej Kim og Birgit

Jeg er ikke hysterisk, men realistisk!

Jeg synes bare at man skal se alvorligt på sagen fra starten, og ikke vente
med at handle før det er for sent. Dette kan vi jo se med lovgivningen. Der
skal (næsten) altid ske noget før politikerne gør noget ved sagen. Jeg
kender mange, som har haft dejlige hunde, hvor der ind i mellem er kommet en
med en dårlig start på livet. Det er meget svært at rette op, men bestemt
ikke umuligt. Adfærdsproblemerne skal bare ikke være af så grov karakter
således det kan og går ud over andre... og da slet ikke når hunden for lov
til at gå løs.
Kim- Det er meget fint at du ikke er bange for hunden, men sig ikke at du
bliver bare lidt nervøs, hvis en hund kommer og overfalder dig... hvis du
altså har prøvet det.
Jeg er ikke tilhænger af at aflive i tide og utide, når det gølder hunde som
har adfærdsproblemer, men jeg vil samtidigt understrege, at det er ikke alle
hunde der kan rettes op på, og jo ældre den er des værre bliver det.
Birgit - Jeg vil råde dig til at sætte strammere regler for hunden. Hvis den
er med dig overalt udenfor og i huset, så passer den på dig hele tiden. Vis
dehn at du kan passe på dig selv og fortæl hunden at den skal blive liggende
i f.eks. kurven selvom du er i et andet lokale. Hvis du er heldig, vil
hunden acceptere og ikke længere være overbeskyttende overfor dig som gør
andre skade.

Held og lykke, men husk at tænke på os andre som går på gaden
Hilsen BN

Fra : Rasmussen

Dato : 14-11-02 20:17

> [...]
> andre skade.
>
> Held og lykke, men husk at tænke på os andre som går på gaden

Hej Kim

Ok, Det vil jeg tænke på. Den følger mig i tykt og tyndt. Går et skridt bag
i mig. Her hjemme. men det er vist meget kendetegnende for racen. Jeg synes
ikke selv den er adfærdsvanskelig... Og den var ikke løs. Jeg har den altid
i snor, undtagen når vi er i parken. her må den være fri, og den leger fint
med alle de andre hunde og har endnu aldrig været oppe at slås. Den er et år
gammel. jeg ved ikke hvad der gik galt den dag han bed. Jeg er ikke en gang
sikker på at han virkelig selv er klar over at han BED manden. Måske sprang
han bare op for at hilse.. Og så ramte hans tænder forkert. Aner det ikke.
Men jeg har bestilt en mand til at kommer her hjem, som har forstand på
hunde. Han vil hjælpe mig med at få lederskabet sat bedre på plads.

Jeg synes selv han lystrer nogen lunde. men da slet ikke så godt som han
skal. Han er meget lærenem. Kan alle de gængse ting. Sit, plads og lad
tingen ligge til jeg siger væsgo, og dæk... Ideen med at få hund var bare at
ha en familehund. Den behøver ikke kunne en hel masse, men skal selvfølgelig
opføre sig ordentligt. Jeg ser den altså ikke som et farligt rovdyr der kan
finde på hvad som helst.... jeg håber jeg får sat skik på den. Er klar over
at det ene og alene er min egen skyld.

Mange hilsener fra Birgit

Fra : BN

Dato : 15-11-02 18:56

Fra : BN

Dato : 15-11-02 19:07

Hej Birgit

I starten skrev du situationen meget farverig og som om hunden virkelig var
gået til angreb.
Nu skriver du at den nærmest hilste på din nabo og blot ramte forkert, hvor
munden kom omkring hans hånd.
Der er himmelstor forskel på disse to siruationer, så derfor får du også
forskellige reaktioner tilbage, alt efter hvilken en af de mange indslag man
læser.
Jeg synes helt klart, efter at have erfaret at der var tale om et uheld, at
det er værd at tage problemet op mod de andre gange, hvor hunden har udvist
aggressivitet eller voldsom ivrighed.
En anden gang, så synes jeg du skulle skrive situationen mere udførlig og
konkret, så vil du også få en klarere respons tilbage og ikke bare
holdninger omkrign hvorvidt hunden skal i terapi eller aflives.

God weekend til dig og hunden

Hilsen BN

Fra : Rasmussen

Dato : 15-11-02 19:55

> [...]
var
> gået til angreb.
> Nu skriver du at den nærmest hilste på din nabo og blot ramte forkert,

Ja, det ved jeg godt. Og det må i også undskylde. Men den dag i dag ved jeg
faktisk ikke rigtig hvad der skete... Det hele er en gættekonkurence..

Jeg kan jo ikke spørger hunden "hvorfor fanden bed du Ole?"

Var det bare i kådhed, fordi du lige synes du skulle springe op og hilse...
Eller var det fordi du hader Ole fordi han altid cykler ned af grusvejen
lige ved siden af haven.....

Jeg finder nok aldrig ud af det. Jeg håber at den mand jeg har bestilt som
er en anerkendt hundetræner, kan hjælpe os....

Men tak til jer alle for konstruktive svar. Jeg vender nok tilbage siden
hen.

Hilsen Birgit

Fra : Bolette Nielsen

Dato : 15-11-02 21:21

Hej Birgit

Rasmussen <flynderborg5@stofanet.dk> skrev i en
> Ja, det ved jeg godt. Og det må i også undskylde. Men den dag i dag ved
jeg
> faktisk ikke rigtig hvad der skete... Det hele er en gættekonkurence..

Ret mig hvis jeg er forkert på den?, men jeg mener du skrev i et af de
første indlæg at det ikke være første gang, eller i hvert fald at han før
havde gjort tegn til at bide, og undskyld mig, det er deri jeg ikke kan
følge dig. Må jeg spørge hvad naboen mener om denne situation?, hvis det var
mig der var blevet bidt af naboens hund, ville jeg ikke selv have et roligt
øjeblik, før hunden var væk, ville du selv?
Som jeg også skrev sidst, kan jeg virkelig godt forstå hvor svær en
beslutning det må være, men jeg personligt, ville ikke turde løbe risikoen
bare min mening )

Mange venlige hilsner fra

Bolette

Fra : BN

Dato : 15-11-02 23:03

Hej Bolette

Skal vi ikke lige vente til at Birgit har haft en samtale med hundeeksperten
og høre hvordan det gik? Ved at hun har talt med denne ekspert og aftalt
tid, må personen jo have ment at der er en reel chance for at rette op på
problemerne.
Hunden er kun et år, og jeg ved personligt hvor mange "forstyrrelser" hunden
skal igennem, som desværre også kan være at bide, før hunden bliver
afbalanceret, som er et spørgsmål om tid og og opdragelse, hvor hunden skal
passes meget på.

Min hund kom fra en familie, hvor de ikke ville vide af hende. Hun var 6
uger "for gammel", altså 3,5 måned da jeg købte hende. Hun var meget
forsigtig og underdanig og kendte ikke til kærlighed. Hun var ikke renlig og
bed meget i stykker. Nogle anbefalede mig at sælge hende, men det er jo et
levende væsen, så man må tage konsekvensen. Jeg arbejde meget med hende og
sørgede for at hun ikke var meget alene hjemme og at det var en højst to
personer som var knyttet til pasningen når jeg skulle arbejde eller have
lange skoledage. Efter et år lykkedes det mig at få hende renlig. Faktisk så
skete det efter at vi flyttede, så hun ikke længere kunne lugte sine
"luftesteder", til trods for Rodalon og div. pulvere og dåsespray. Idag er
hun jordens dejligste hund, som alle andre hundeejere også siger om deres
egen hunde. Tænk hvis jeg var kommer af med hende?!

Jeg mener dog stadig at Birgits hund skal lære at blive mere rolig, og at
hun skal holde den i meget kort snor og ikke lade den løbe frit eller være
sammen med andre, hvor der kan opstå problemer, da det er en alvorlig sag
hvis hunden bider. Nogle siger at bider en hund først en gang, så gør den
det igen. i dette tilfælde er det sansynligt at det er tegn på forvirring og
ikke direkte arrighed. Hunde som knurrer behøver jo ikke nødvendigvis at
bide, men fortæller blot at de ikke skal komme nærmere før "mor" har givet
lov.

Husk, det er ikke kun hunden der skal lære, men også ejeren. Så det er
herved ikke kun hundens skyld ang. trivsel.

Mange hilsner BN - Puha sikke en lang hilsen

Fra : Bolette Nielsen

Dato : 16-11-02 23:38

Hej BN

BN <bn@mailme.dk> skrev i en
> [...]
> tid, må personen jo have ment at der er en reel chance for at rette op på

Helt klart, og det er ABSOLUT heller ikke for at angribe Birgit på nogen
måde ( tro ikke det Birgit ), men netop det med at det ikke var første
gang ( eller i hvert fald at det havde gjort tegn til at bide ), bekymre mig
lidt. Men man bestemmer jo heldigvis selv, og i det her tilfælde har Birgit
valgt at give vovse en change, og så må hun jo tage den derfra. ( Held og
lykke Birgit )

> Hunden er kun et år, og jeg ved personligt hvor mange "forstyrrelser"
hunden
> skal igennem

Okay det har jeg godt nok aldrig oplevet, jeg mener bestemt en hund på 1 år
på det tidspunkt skal vide hvem der bestemmer

>, som desværre også kan være at bide, før hunden bliver
> afbalanceret

Det må aldrig komme såvidt ( jeg har kendt mange hunde gennem mit liv, og
helt ærligt, så tror jeg ikke det er normalt ) så mener jeg ejerne har en
stor del af skylden ( ikke sagt at det er Birgit's skyld ).

> Min hund kom fra en familie, hvor de ikke ville vide af hende. Tænk hvis
jeg var kommer af med hende?!

Sikken en grim start på livet din hund har fået sig, godt hun kom hjem til
jer der viste hende kærlighed, og er blevet som hun er i dag, ja godt du
ikke sendte hende vidre, men viste det ansvar du havde påtaget dig, dejlig
læsning.

Mange venlige hilsner fra

Bolette

Fra : Kim Vestergaard Horn~

Dato : 18-11-02 11:55

Hej BN

Tager jeg fejl eller har du fra forrige brev ændret mening idet jeg kun kunne
udlede af det forrige brev (torsdag 0912) at eneste mulighed var aflivning mens
du denne gang i stedet anbefaler Birgit at sætte stramme regler for hendes hund.
Jeg mener der en en verden til forskel på de to breve og jeg kan kun tilslutte
mig de dele af de sidst brev hvor du anbefaler Birgit at arbejde videre med
problemerne.

Hvad angår hundeslagsmål så har jeg flere gange haft "fornøjelsen" af at havne
midt i dem, og jo, natuligvis pumper adrealinet, men jeg hverken kan eller vil
blive bange for nogen hund. Det betyder på den anden side ikke at jeg ynder det
eller at jeg finder det behageligt på nogen måde og jeg er ligesom alle andre
interesseret i at undgå det. I øvrigt så vil jeg gerne slutte med at bringe
nogle visdomsord som jeg hørte allerførste gang jeg var til hundetræning.
Træneren stod foran en flok grønne hundefører og fortalte lidt om teori og
praksis på banen. Han afsluttede med at sige at uanset hvor skidt det kører så
er det aldrig hundens skyld - aldrig - det er altid hundeførerens skyld!

Mvh
Kim

Fra : BN

Dato : 18-11-02 14:05

Hej Kim

Du læser vist kun halvdelen af de mail jeg har bidraget med! Nå det kan ske.
Birgit skrev situationen meget anderledes første gang, end hund gjorde nogle
dage senre. Første gang, fik hun det tilnat lyde som om at hunden skambed en
person, mne s hun senre skrev at hunden muligvis blot ønskede at hils på
personen. Der er kæmpe sotr forskel på disse to situationer. Hvis du ellers
havde læst mine indlæg og Birgits, ville du også have stødt på de to
følgende mail, hvor jeg først skriver til Birgit og derefer svarer hun mig
(nu har jeg vist skåret det ud i pap for dig)

Hilsen BN

[...]

Birgit skrev efterfølgende tilbage til mig

Fra : Kim Vestergaard Horn~

Dato : 20-11-02 09:16

Hej BN

Jamen, lad os så tage den papstykke for papstykke .....

Torsdag kl. 0912 skriver du ... afliv hunden ubetinget (min sammenkogning af dit
budskab

Torsdag kl. 1215 svarer jeg ... at det er hysteri

Torsdag kl. 1640 skriver du ... at du er realist og at hunden med
adfærdsproblemer skal
aflives ..... og at Birgit skal sætte stramme regler for sin hund - Hvad mener
du i øvrigt?

Torsdag kl. 2016 skriver Birgit ... der er tvivl om hundens motiver

Naturligvis læser jeg alle dine indlæg, BN, ellers ville jeg jo dårligt kunne gå
i dialog med dig, men lad mig så for erkendelsens skyld i stedet spørge dig,
mener du virkelig at roblemhunde
bare skal sprøjtes ned, første gang problemerne viser sig? eller er du parat til
at arbejde med problemerne? også selv om blodet har flydt?

Mvh
Kim

Fra : BN

Dato : 20-11-02 16:49

Hej Kim

Morer du dig?

Jeg ved udmærket hvad jeg skriver. Nu er det lidt svært at ridse op, da over
halvdelen af mailne er slettet, men jeg ændrer først holdning efter Birgit
selv skriver hvordan det virkeligt forholdte sig, hvordan kunne jeg ellers
relletere til det hun skrev??? Så det der med at skære det ud i pap er
unødvendigt, da jeg ikke er i tvivl om hvornår hvem skrev hvad. Er det
egentligt ikke også ligegyldigt, nu hvor diskussionen har kørt så længe,
hvor vi ikke engang kan påvise (er slettet) hvad vi mener var det rigtige,
så kan vi jo blive ved i en evighed, og det har jeg altså ikke tid til ved
siden af minde studier, da jeg også gerne vil læse de andre deltageres
bidrag til nyhedsgruppen.

Hilsen BN

Fra : Mari

Dato : 20-11-02 20:37

"BN" <bn@mailme.dk> skrev i en meddelelse
> Hej Kim
>
> Morer du dig?
>
> Jeg ved udmærket hvad jeg skriver. Nu er det lidt svært at ridse op, da
over
> halvdelen af mailne er slettet,

Alle indlæg kan findes her:
http://groups.google.com/advanced_group_search?hl=da

Mari

Fra : BN

Dato : 20-11-02 21:34

Hej Mari

Tak for oplysningen, det er rart at vide, så kan alle jo også bedre følge
med hvis der er nogle som har brug for det.

Hilsen BN

Fra : Kim Vestergaard Horn~

Dato : 22-11-02 10:40

Hej BN

Nu ved jeg selvsagt ikke hvordan du har indstillet din computer, men jeg kan da
stadig læse
hele strengen fra dens begyndelse (08112002 1843), og jeg kan stadig ikke forstå
at du anbefalede aflivning på baggrund af de første indlæg ...

Med hensyn til underholdningsværdien i dette så mener jeg ikke den er så stor
når du stadig ikke vil fortælle hvorfor man skal aflive sig ud af et sådant
problem. For mig at se er det en selvfølge at man arbejder med de udfordringer
der kommer, i stedet for blot at kaste håndklædet i ringen første gang man møder
modstand.

Mvh
Kim

Fra : BN

Dato : 22-11-02 15:37

Hej Kim

Ja ja ja... Vi kan blive ved, hvis du gerne vil have det sidste ord, skal du
da have lov til det... så skal du bare sende ind igen, så lykkedes det!

Jeg ændrede mening, da Birgit fortalte situationen mere deltaljeret til en
anden person i gruppen (jf. nederst, hvor jeg har kopieret kommentarerne fra
tidligere skrevet).
Herefter opfordrede jer hende en strengere opdragelse, som hun så troede var
fra dig (14.11- 20.16 + 15.11-18.56) - forvirret?
Senere på dagen (15.11-19.06) skrev jeg til Birgit, at der var himmelstor
forskel på hvordan hun havde fortalt sin historie, som også betyder at hun
vil få forskellige meldinger tilbage.
Birgit undskyldte (15.11-19.55), og var godt klar over at situationens
faktiske hændelse ikke fremgik så tydeligt af hendes første indlæg.
Herefter skrev jeg til Bolette (15.11-23.02), om vi ikke lige skulle se
hvordan terapeut-mødet var gået og høre omkring dette.
Jeg ville jo ikke ændre mening, hvis jeg ikke havde læst Birgits dybere
beretning omkring overfaldet, vel? Dette ved jeg selvfølgelig bedst selv og
svaret er Nej.Jeg har stadig ikke hele listen mere, og kan heller ikke finde
det hele på: http://groups.google.com/advanced_group_search?hl=da

Håber du fanger sandheden denne gang, nu har jeg skåret det ud i karton
længere nede på siden.

God weekend fra BN

-----

-------

Hej Birgit

I starten skrev du situationen meget farverig og som om hunden virkelig var
gået til angreb. (KIM - JF. BIRGITS UDTALELSE NEDNEFOR, SOM VAR DEN JEG
SVAREDE PÅ)

Fra : BN

Dato : 22-11-02 15:40

Hej

Jeg vil lige påpege at jeg havde læst Birgits uddybende hændelsesforløb
omkring overfaldet, før jeg skrev at hun skulle sætte strammere regler op
for hunden.

Hilsen BN

Fra : x Vuf x

Dato : 09-11-02 23:02

08 Nov 2002 19:59:36 +0100, Trine Kornum Christiansen wrote:

> [...]
>jer på fortovet.
>Det er hårdt, men det er altså sådan jeg ser på det.

Det er desværre også min mening og ville være mit valg i den situation.

Fra : Per, Odense

Dato : 08-11-02 21:06

I news:3dcbf7b4$0$5769$ba624c82@nntp04.dk.telia.net , skrev Rasmussen
<mortil3@hotmail.com> , bl.a. :
> [...]
>
> Det siges at man ikke må slå sin hund, men hvad pokker skulle jeg så
> have gjort.
>
> Nu aner jeg ikke hvad jeg skal stille op

Hej
Af dit tidligere indlæg kan jeg se at det drejer sig om en Kerry Blue.
Min veninde der har boet 28 år i Irland, kender racen derfra. Hun er bekendt
med flere der er blever aflivet fordi de bed. Jeg håber ikke det kommer så
vidt for din hund!! men måske er der problemer med enkelte hunde af racen
også i Danmark. Jeg har desværre ikke nogen konstruktive forslag til dig og
din hund.

--
Per, Odense
Ved svar fjern *** fra adressen

Fra : Rasmussen

Dato : 08-11-02 20:31

> [...]
bekendt
> med flere der er blever aflivet fordi de bed.

Ja, i Irland er racen meget udbredt. men her i Danmark er der jo også mange
der bliver aflivet fordi de bider, og det er jo ikke hunde af min race.

Hmm ja jeg tænker stadig og ved ikke rigtig hvad jeg skal gøre.

Hilsen Birgit

Fra : Nina El Falaki

Dato : 08-11-02 22:10

Hvis din hund er signalfølsom kan den føle sig truet hvis naboens hånd
kommer oppefra og ned mod dens hoved.

Kontakt Terrierklubben http://www.dansk-terrier-klub.dk/ og hør om de evt.
har et træningshold i nærheden, eller få en snak med racekonsulenten.

Fra : JBH

Dato : 08-11-02 21:41

Rasmussen <mortil3@hotmail.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3dcc118b$0$5761$ba624c82@nntp04.dk.telia.net...
> [...]
> der bliver aflivet fordi de bider, og det er jo ikke hunde af min race.
>
> Hmm ja jeg tænker stadig og ved ikke rigtig hvad jeg skal gøre.

Hej.

Jeg måtte lige læse lidt om racen, inden jeg ville blande mig

http://www.kerryblues.org/KB/FAQDK.HTML
Det jeg bemærkede var at racen ikke bliver anbefalet som førstegangshund og
det må jo være fordi den er sværere end flertallet af hunde at arbejde med.

Citat fra link'et:
"kerrien er god til at prøve sine ejers grænser af, for at se hvor langt den
kan gå.
Kerrien har brug for en fast men kærlig hånd. Kerrien's instinkt er at gøre
hvad den bliver bedt om og den lære meget hurtigt, så længe den kan mærke at
der bliver sat pris på dens arbejde og når den bliver rost. Kerrien er på
mange måder en meget sensitiv hund."
Citat slut.

Netop når det er en sensitiv hund, vil den nemt kunne fornemme når du i en
situation bliver usikker. Har du line på hunden, forstærker det virkningen
!!. Du bør forsøge at undgå enhver situation hvor du bliver usikker på din
hund's reaktion. Sker det alligevel så afled hundens opmærksomhed fra det
den ser som en trussel. Hunden lærer fra dig at det ikke er en trussel,
fordi du ikke bliver bange/usikker. Forsøg endelig ikke at få hunden i ro
ved at råbe eller slå du får modsatte virkning. Det vigtigste er at du selv
bevarer fatningen og udstråler ro og selvsikkerhed (er en stærk flokfører) .

Du kan godt klaske hunden en på bærret, sådan som du også gjorde, det havde
jeg sikkert også selv gjort, men så er det vigtigt at hunden forstår at det
var fordi den gjorde noget den ikke måtte for dig. Snapper hunden ud så er
det efter min mening ok at slå, (ikke mishandle) Sådan er det også i
naturen.

Nu ved jeg ikke hvor gammel hunden er, men ofte har især hanhunde en periode
hvor de er rigtige stride og vil "bestemmme"
Det går normalt over når hunden er omkring 2-3 år.

mvh
JBH

Fra : Rasmussen

Dato : 08-11-02 23:16

JBH skrev:
Netop når det er en sensitiv hund, vil den nemt kunne fornemme når du i en
> situation bliver usikker. Har du line på hunden, forstærker det virkningen

Hmm ja, du har nok ret i at jeg blev en anelse usikker da naboen kom gående
op ad vejen, fordi jeg jo ved at hunden grasat og karter rundt i haven når
han "tillader" sig at køre forbi på sin cykel.

> [...]
> hund's reaktion. Sker det alligevel så afled hundens opmærksomhed fra det
> den ser som en trussel. Hunden lærer fra dig at det ikke er en trussel,

Det samme sker om morgenen når vi møder en bestem hund. Så gøer han og
kaster sig frem i halsbåndet for at komme hen til hunden (og manden). Jeg er
næsten sikker på at hvis han fik lov til at komme der hen så ville han fare
lige i flæsket på hunden. Så er det jo svært at gebærde sig, for jeg er jo
nødt til at holde godt fast i halsbåndet så han ikke får revet sig løs, men
jeg må jo så forsøget at gå en anden vej næste gang.

> [...]
selv
> bevarer fatningen og udstråler ro og selvsikkerhed (er en stærk flokfører)
..

Ups, jeg råber at han skal holde kæft og rykker og flår i snoren... Men det
er som om han overhovedet ikke tager sig af hvad jeg gør, når han er i det
humør.

> [...]
> var fordi den gjorde noget den ikke måtte for dig. Snapper hunden ud så er
> det efter min mening ok at slå, (ikke mishandle) Sådan er det også i

Ja, jeg gav den også et ordentligt klask over snuden. Og jeg kunne tydeligt
se at han forstod budskabet for han blev liggende i græsset i det kvarter
naboen og jeg blev stående og snakkede. Og da vi gik op mod vores hus havde
han halen helt nede mellem benene, hvilket han ellers aldrig har.

> Nu ved jeg ikke hvor gammel hunden er, men ofte har især hanhunde en
periode
> hvor de er rigtige stride og vil "bestemmme"
Han er 1 år.

Hilsen Birgit

Fra : Mari

Dato : 08-11-02 23:49

> [...]
det
> er som om han overhovedet ikke tager sig af hvad jeg gør, når han er i det

Der løber koldsved ned ad ryggen, når jeg læser det her. Så
en udsendelse på TV for et par år siden om en familie, hvis pudel
blev dræbt af deres Kerry Blue. Den pågældende Kerry havde
levet afsondret i et badeværelse på 1. sal hos opdrætteren - og
var ikke præget på mennesker i de første vigtige uger. Den forblev
et vilddyr som de ikke kunne nå. Det gælder ikke kun den race,
enhver hvalp der ikke præges på mennesker er potentielt farlig
for sine omgivelser..........

Ryk og flåen i snoren - så tror da pokker at han er aggressiv.
Han bliver jo bekræftet i, at det er farligt, det han står over for
når der rykkes kraftigt i hans hals og ikke mindst i at det gør
ondt i hals og hoved, når I møder "farlige ting".
Så: "Hvis ikke jeg bider først - så kommer det til at gøre ondt i
min hals og mit hoved"

Du har så travlt, som du ikke aner med at lære at omgås din hund
INDEN det er for sent. Lære at være en god leder for ham. Han skal
ikke ha' lov til at te sig som en vildhund, når nogen passerer jeres
have.......... når det sker, så skal han vises at det er ufarligt og
lære at "sådan gør vi her". Ikke skæld ud - men "learning by doing"
og konfrontation med usikkerhedens årsag. Dvs. uden at have front imod,
eller kontakt - men bare bevæge sig langs med.

Den lyder aldeles asocial - og som om du ikke har opsøgt træning
eller andre steder, hvor DU kunne lære at have hund og hvor han kunne
lære at omgås alt og alle.

Mari

Fra : Rasmussen

Dato : 09-11-02 08:36

"Mari" <alohaloh@min.sol.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> et vilddyr som de ikke kunne nå. Det gælder ikke kun den race,
> enhver hvalp der ikke præges på mennesker er potentielt farlig

Ja, det kunne jo være en hvilken som helst hund. Alle ville blive sindsyge
af at være lukket inde i et badeværelse.

Vores hund er hele tiden sammen med os, undtagen når vi er på job. Han
opfører sig på alle andre områder fint. Ødelægger ikke noget når vi er ude.

> Ryk og flåen i snoren - så tror da pokker at han er aggressiv.

Nu bor jeg ved en meget befærdet vej. Store lastbiler drøner forbi. Så jeg
er simpelthen nød til at rykke og trække. og det gør jeg jo først når han er
i gang med at kaste sig ud på vejen for at komme over til den anden hund.
Her hjælper det sgu ikke at forsøge at forklare ham noget som helst.

Jeg må nok opsøge een eller anden som vil komme hjem til os og hjælpe med de
problemer vi har.
Jeg KAN ikke få mig selv til af aflive ham. Sorry.

> [...]
> ikke ha' lov til at te sig som en vildhund, når nogen passerer jeres
> have.......... når det sker, så skal han vises at det er ufarligt og
Ja, men det er noget der sker om sommeren når vi alle er i haven. Så løber
han hele vejen ned langs hegnet og op igen alt i mens han gør. Hvis ikke du
må kalde og råbe så kan han jo slet ikke høre noget når han galper som en
sindsyg. Det er jo lidt svært at konfrontere ham med en cykel der ræser ned
af vejen stille og roligt. Det lyder alt sammen meget nemt men det synes jeg
bestemt ikke det er.

> Den lyder aldeles asocial - og som om du ikke har opsøgt træning
> eller andre steder, hvor DU kunne lære at have hund og hvor han kunne
> lære at omgås alt og alle.

Han er ikke spor asocial. Vi kommer meget i en park hvor der en masse hunde
og der opfører han sig eksemplarisk. Kommer når jeg kalder og lege fint med
alle de andre hunde. Og er sød og rar overfor alle de mennesker vi møder
der.

Hilsen Birgit

Fra : Therese

Dato : 09-11-02 09:38

Jeg synes helt klart, du skal prøve at få en adfærdsterapeut hjem til jer.
Han kan helt sikkert hjælpe jer med problemerne omkring gøen i haven osv.
Jeg kan godt følge dig i, at du vil ikke vil aflive den. Jeg ville også
prøve alt andet først

Håber det lykkes
Therese

Fra : BN

Dato : 14-11-02 09:23

> [...]
med
> alle de andre hunde. Og er sød og rar overfor alle de mennesker vi møder

Hvilken part er det?
Det er rart nok lige at blive advaret først!
Du skal og må ikke lade din hund løbe frit hvis den har tendens til at
overfalde andre!
Du siger godtnok at den opfører sig eksemplarisk, men den har jo ført bidt
din nabo umotiveret!

Fra : Kim Vestergaard Horn~

Dato : 14-11-02 12:19

Kære Birgit

Ja, hvilken park er det der er tale om, for så vil jeg da lige komme og hilse
på jer! (Det vilj eg nok ikke hvis det er i den anden ende af landet, men
......) Jeg er ikke bange din hund hverken på egne eller andres vejne og da
slet ikke hvis den ikke er på hjemmebane ..... Det eneste jeg kan give BN ret
i, er at du ikke bør hunden løbe løs - køb i stedet en lang line så er
forskellen ikke så stor!

Held og lykke
Mvh
Kim

Fra : Kim Vestergaard Horn~

Dato : 11-11-02 15:53

Kære Mari

Et hurtigt lille spørgsmål - hvis nu du havde været i den anden ende af snoren
og hunden bed din nabo havde du så hævet og flået i snoren for at få hunden væk
eller havde du ventet til hunden var færdig og så rost den for at holde op med
at bide?

Kim

Fra : Mari

Dato : 12-11-02 15:35

> [...]
hunden væk
> eller havde du ventet til hunden var færdig og så rost den for at holde op

Det er ikke den situation jeg taler om, men denne:

[citat af Rasmussen]Ups, jeg råber at han skal holde kæft og rykker og flår
i snoren... Men det
er som om han overhovedet ikke tager sig af hvad jeg gør, når han er i det
humør.[citat slut]

Så, mon ikke du overfortolker.......

Mari

Fra : Rasmussen

Dato : 12-11-02 19:13

> [...]
> i snoren... Men det
> er som om han overhovedet ikke tager sig af hvad jeg gør, når han er i det

Hej mari,

Hvad er dit problem... Min hund gør af en hund ovre på den anden side af
gaden, samtidig med at den forsøger at kommer over..

Ja, så rykker jeg i snoren og nærmest råber SLUT for at få ham til at
holde op med at gø- Men når han gør og gør,,, så er jeg nødt til at tale
noget højere end jeg plejer ellers kan jeg dårligt høre hvad jeg selv
siger... Og ja, det kan godt være det er forkert, men jeg forsøger at
opdrage hunden efter bedste evne.

med venlig hilsen Birgit

Fra : Mari

Dato : 12-11-02 19:36

"Rasmussen" <flynderborg5@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> Hej mari,
> Hvad er dit problem...

Mindre end dit, Birgit.......... )) for jeg hvisker til mine hunde
når jeg vil ha' deres opmærksomhed.

Hvis du vil vide mere om sammenhængen mellem aggression og ryk
i snoren, så har Anders Hallgren lavet en undersøgelse i 1991 der
påviser en klar sammenhæng. Jeg vil tro den kan lånes på biblioteket.

Mari

Fra : Kim Vestergaard Horn~

Dato : 13-11-02 07:52

Angående biblioteket så findes Hallgrens bog så vidt jeg kan slå op kun i
et enkelt eksemplar i Danmark og det er vist ikke sådan at få fingre i ...

Kim

Fra : Nina El Falaki

Dato : 12-11-02 22:59

Hej Birgit

Jo mere rolig du er, jo lettere anerkender hunden dit lederskab. Den tænker
nemlig sådan: Ov, han tager alt roligt, bliver aldrig ophidset, så må han
virkelig være herre over situationen.

Og så behøver hunden ikke være aggressiv/forsvare sin flok, det har den jo
dig, lederen, til

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : Rasmussen

Dato : 13-11-02 07:25

Nina El Falaki skrev > Hej Birgit

> Jo mere rolig du er, jo lettere anerkender hunden dit lederskab. Den
tænker
> nemlig sådan: Ov, han tager alt roligt, bliver aldrig ophidset, så må han
> virkelig være herre over situationen.

Hej igen.

Ja. Men når vi sådan sidder i stuen, og det banker på døren.. Så er jeg
heeeelt rolig. Jeg har nemlig læst at ellers tror han at han skal ud til
døren og hjælpe.. Men han når aldrig at se hvor roligt jeg tager det, så
står han ved døren og galper heeelt vildt.

Det samme her ved min pc, der er et vindue ud til gaden. her går han også
agurk når nogen går forbi, også selv om jeg aldrig rejser mig for at kigge
ud... Der er jo ikke nogen... måske er de gået forbi..... Jeg taler blidt
til ham og siger der er ikke nogen... Men han er allerede helt oppe og køre,
og løber rundt om spisebordet og nærmest hyler.. og så tilbage til vinduet
og kigge ud igen....

Det er altså ikke altid så nemt....

Hilsen Birgit

Fra : Kim Vestergaard Horn~

Dato : 13-11-02 08:11

Hej Birgit

Retorikken bliver til tider mindre høflig herinde hvilket jeg håber du ignorer.
Naturligvis forsøger vi alle at opdrage vores hunde efter bedste evne selv om
det for nogle er svært
at indrømme at alle kan blive bedre.

Med hensyn til at tage det roligt i ellers ophidsede situationer så har den
tidligere skribent fuldstændig ret i at det sædvanligvis er en god ide. Jeg
mener blot at forudsætningen for dette lades i baggrunden hvilket bestemt ikke
er uvæsentlig. Din rolighed smitter kun af på hunden hvis den er klippefast i
sin tro på dig som fører af flokken. Hvis den blot tvivler det mindste på dine
lederevner, vil en sådan situation i stedet være et godt udgangspunkt for at
demonstrere egne lederevner og dermed udfordre dig; se hvor dygtig jeg er til at
afvise ngreb på vores territorium - jeg skal være flokfører!

Mit råd til dig at øve lederskab med din hund. Jeg mener og har selv meget gode
erfaringer med "du tager ikke maden får du får lov-øvelsen" og "føreren først
gennem døren-øvelsen." Øvelserne kan god trænes med det er bedre at integrere
dem i dagligdagen så de ikke så meget trænes, men bare gøres som faste ritualer.
Jeg ved ikke om du har nævnt hvad det er for en hund du har, men jeg kan hører
at han har mod på tilværelsen hvilket jo er et særdeles positivt træk. Det
kræver naturligvis en indsat at styre en sådan hund, men frisk mod for det er
indsatsen værd!

Held og Lykke
Mvh
Kim

Fra : JBH

Dato : 09-11-02 00:11

Okay..

Du har gjort nogle ting som var dumt (råbt, rykket i line mv. ) men det er
aldrig for sent at lære Og når hunden ikke er ældre tror jeg du har en
stor chance for at rette op på den. men du skal regne med at ikke sker fra
den ene dag til den anden. Din hund er ved at blive "mand" og hormonerne
fræser rundt i kroppen på den. Du skal nok regne med 1-2 år før hunden er
"voksen".

Som der også stod på den side jeg var inde og læse på, var det faktisk et
"must" at gå til hundetræning, om ikke andet for at du kunne lære at være en
god hundefører, jeg kan anbefale det

Nu skrev jeg godt nok at du skulle undgå konflikterne, men den hund/mand du
møder om morgenen kan du fint bruge til at "træne" med,, Når du møder den
anden hund så stop op og prøv om du kan få din hund's opmærksomhed rettet
mod dig selv ( vær rolig og selvsikker, rolig stemmeføring, og forsøg at
undgå ryk i linen, i alt fald må det kun være seje rolige ryk) Er hunden
rolig, så beløn den med en godbid, bidepølle eller hvad du nu bruger som
belønning Er hunden ikke rolig, forsøg at stryge den beroligende på halsen
mens du taler beroligende (Øv det, hunde er meget gode til at høre lyde og
hører nemt på stemmen om man er usikker) Kan du stadig ikke få ro på hunden,
så vend omkring og gå den anden vej. Er du i dårligt humør en dag, så lad
være med at gå turen, det dur ikke at træne hvis man selv er "nede" eller
sur

mvh
JBH

Fra : B. Byskov

Dato : 08-11-02 20:15

Det ku vel også tænkes at hunden tidligere har haft en dårlig oplevelse med
din nabo og derved ikke kan fordrage ham....og aldrig slå en hund grib fat i
nakkeskindet og læg ham ned , lige som moderen gør i naturen
mvh. Brian Byskov www.dogo.dk

Fra : Rasmussen

Dato : 08-11-02 20:34

> Det ku vel også tænkes at hunden tidligere har haft en dårlig oplevelse
med
> din nabo og derved ikke kan fordrage ham...

Hej igen.

Nej han har ikke haft nogen dårlige oplevelser (mens vi har haft ham) Han
har på intet tidspunkt været i nærheden af naboen.

han ser ham kun fra vinduet og fra haven, når han cykler ned af vores vej.
Om sommeren gør han helt vildt når naboen køre forbi på sin cykel, men det
skal han jo have lov til. Nu tør jeg jo ikke engang lade ham være løs i
haven, tænk hvis han en dag springer over hegnet..

Efter dette skal jeg aldrig mere ha´´ hund.

Hilsen Birgit

Fra : Pia J

Dato : 08-11-02 21:15

"Rasmussen" <mortil3@hotmail.com> wrote in message news:3dcc118b$1$5761
> Om sommeren gør han helt vildt når naboen køre forbi på sin cykel, men det
> skal han jo have lov til.

Ja og nej... faktisk så tror din hund at han har helt styr på din nabo -
naboen kommer imod ham, hunden gør, naboen cykler videre og forsvinder =
hunden har lært og får bekræftet hver dag, at ham der kan jeg altså jage væk
fra mit område, jeg er stærkere end ham. Det, du oplevede forleden, er en
yderligere markering af det samme.

Din hund skal ikke have lov at bestemme hvem som må hilse eller komme i
nærheden af dig. Det virker som om han tror han er flokfører og skal
beskytte sine undersåtter. Dig.

Du skal have vist ham, at det er dig som tager den slags beslutninger og
ansvar. Det skal han slet ikke bekymre sig om, for det holder hans chef rede
på. Dig.

:Pia

Fra : Holm

Dato : 09-11-02 14:45

Pia J <ngspam@ofir.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3dcc1ac2$0$96967$bc7fd3c@news.sonofon.dk...

> [...]
>
> Du skal have vist ham, at det er dig som tager den slags beslutninger og
> ansvar. Det skal han slet ikke bekymre sig om, for det holder hans chef

Helt enig med dig Pia...!
Hunden har taget førerpositionen i familien , og vil derfor beskytte den med
alle midler .
Jeg tror den sidste chance bør være en omlægning af lederskabet !!!
MVH Holm

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 09-11-02 23:00

"Holm" <dortheholm@tdcspace.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
den med
> alle midler .
> Jeg tror den sidste chance bør være en omlægning af lederskabet !!!

Ja ovenstående tanker var også dem der røg gennem mit hoved da jeg
læste indlægene i denne tråd ...men jeg tror der skal en hundepsykolog
på for at rette hele på lederskabet det er jo ikke bare en overfladisk
rettelse men virkelig dybdegående rettelse ..... og det med at hunden
gør af naboen der kører forbi på gaden .. synes jeg bestemt ikke er OK
... hunden må vogte sit område men gaden er efter min mening ikke
hundens område ... det rager den en høstblomst hvad der sker på gaden
... hundens område er til hækken/hegnet .. alt uden for bør ikke
interessere den ..
godnathils fra Ami

Fra : Rasmussen

Dato : 10-11-02 00:58

"Anne-Marie Prange Madsen" <ampm@ribe.bynet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> hundens område ... det rager den en høstblomst hvad der sker på gaden
> .. hundens område er til hækken/hegnet .. alt uden for bør ikke

Nej det har du nok ret i. Men grunden til at han også tror at gaden er hans,
er fordi jeg altid luftede ham der da han var lille. Så tror han at gaden
også er hans.

Hilsen Birgit

Fra : Mari

Dato : 11-11-02 08:46

> Nej det har du nok ret i. Men grunden til at han også tror at gaden er
hans,
> er fordi jeg altid luftede ham der da han var lille. Så tror han at gaden
> også er hans.

Nej, Birgit...... sådan hænger det ikke sammen.
Grunden ER, at han ikke fik oplevelser og udfordringer nok
ANDRE steder.

Mari

Fra : Leyna

Dato : 08-11-02 21:47

On Fri, 8 Nov 2002 20:33:40 +0100, "Rasmussen" <mortil3@hotmail.com>
wrote:

>Efter dette skal jeg aldrig mere ha´´ hund.

Det synes jeg ville være synd og skam. Jeg ville ikke undvære min
hund, men hvis den bed ganske uprovokeret så ville jeg nok i først
omgang kontakte en dyrlæge eller hunde-adfærdspsykolog, og i sidste
ende ville aflivning nok komme på tale. Hvis altså ikke jeg kunne få
en løsning fra ovennævnte.
Man kan ikke have en hund som man ikke kan stole på, og hvem siger at
det ikke bliver dig den angriber næste gang? For mig lyder det til at
din hund er voldsomt forstyrret, men det kan man ikke dømme alle hunde
på. Jeg har aldrig haft en hund der angreb umotiveret og uden varsel.
Jeg har faktisk aldrig haft en hund der angreb i det hele taget, så
måske er jeg ikke den rette til at kommentere dette.
--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : Sander s

Dato : 08-11-02 22:15

"Leyna" <webmaster@big-girls.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Jeg har faktisk aldrig haft en hund der angreb i det hele taget, så
> måske er jeg ikke den rette til at kommentere dette.

Jeg vil give Leyna ret her. Når hunden angriber så umotiveret og uden
advarsel er der ingen garanti for, at det ikke bliver dig selv eller jeres
børn, det går ud over næst.
Jeg blev selv bidt engang, helt uden advarsel fra hunden ( Irsk ulvehund )
og den havde "markeret" avisdrengen et par gange, men bed hul i mig. Den
vendte sig også mod sin ejer til sidst.

Du kan prøve en adfærdsterapeut, men ellers ville det sikreste for alle
parter være, at få den aflivet, inden det går rigtig galt.

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : x Vuf x

Dato : 09-11-02 23:09

Fri, 08 Nov 2002 21:46:37 +0100, Leyna wrote:

>Jeg har faktisk aldrig haft en hund der angreb i det hele taget, så
>måske er jeg ikke den rette til at kommentere dette.

Jo du er, for du er en af dem, der sætter sig ind i tingene
og har gode resultater. Du er på bølgelængde med hunde, om
du nu vil indrømme det eller ikke!

Fra : Leyna

Dato : 09-11-02 23:35

On Sat, 09 Nov 2002 23:09:00 +0100, x Vuf x <nospam@sonpet.com> wrote:

>Jo du er, for du er en af dem, der sætter sig ind i tingene
>og har gode resultater. Du er på bølgelængde med hunde, om
>du nu vil indrømme det eller ikke!

Jamen det vil jeg skam gerne indrømme. Jeg er dog ikke så god til selv
at bedømme om jeg opnår resultater, for jeg synes jo at det går ALT
for langsomt.
--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : x Vuf x

Dato : 10-11-02 20:09

Sat, 09 Nov 2002 23:34:37 +0100, Leyna wrote:

>Jamen det vil jeg skam gerne indrømme. Jeg er dog ikke så god til selv
>at bedømme om jeg opnår resultater, for jeg synes jo at det går ALT
>for langsomt.

Du er alt for utålmodig og har desuden været uhyre heldig med Vaksemanden!
Han er blevet MEGET hurtigt renlig!

Fra : Claus

Dato : 09-11-02 08:22

> [...]
> gjort.
>
> Nu aner jeg ikke hvad jeg skal stille op

Hej.

Har du nogen sinde gået til træning med den hund.??

Claus

Fra : Lars

Dato : 09-11-02 11:00

Hej Birgit.

Jeg har lige læst diverse indlæg om dit problem og kan forstå, at du vil
give din hund en chance - dvs. reelt arbejde med problemet, for at undgå at
det sker igen.

Jeg vil varmt anbefale at du kontakter et "hundeadfærdsmenneske" og får
vedkommendes vurdering af, hvad der er galt og hvad der bør gøres
Agressivitet er en yderst kompleks størrelse, der kan udspringe af mange
ting og man kan meget nemt forstærke problemet, hvis ikke man "angriber"
problemet rigtigt.

Et udmærket sted at hente hjælp kunne være hos et af PAFF medlemmerne
(www.paff.dk)
Der findes også dyrlæger, der har konsulenter tilknyttet - jeg har en liste,
så hvis du skriver hvor du bor (gerne mail direkte til mig), kan det være
jeg kan hjælpe.

Venlig hilsen
Lars Kr. Nielsen

Fra : Rasmussen

Dato : 09-11-02 12:31

Hej Gruppe

Nu har jeg bestilt en adfærdsterapeut som kommer hjem til os den 18.
Forinden da foreslog han at gav hunden en sprøjte som virker som en
kastration. Den holder 4 mdr så kan man se om det har nogen effekt inden man
tager kviven..
Og så har jeg købt en Halti-sele. Så må vi se om det hjælper det hele. kryds
fingre.
Hilsen Birgit

Fra : Nina El Falaki

Dato : 09-11-02 12:53

Det lyder godt

Hold os opdaterede

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : x Vuf x

Dato : 09-11-02 23:14

Sat, 9 Nov 2002 12:31:23 +0100, Rasmussen wrote:

> [...]
>tager kviven..
>Og så har jeg købt en Halti-sele. Så må vi se om det hjælper det hele. kryds

Håber og krydser fingre for dig og din hund.

Fra : Winther

Dato : 11-11-02 08:35

"Rasmussen" <mortil34@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Og så har jeg købt en Halti-sele. Så må vi se om det hjælper det hele.
> [...]

Husk, ingen ryk i haltien, kun bløde træk, ellers kan tungen nem komme i
klemme. Tænk også på, at hunden sagtens kan vride sig ud af en halti. Du kan
evt. lave en kobling til halsbåndet.

Vh. Winther

Fra : Lars

Dato : 09-11-02 17:38

Hej Birgit

Hvem har du kontaktet - om jeg må være fri at spørge?

Hvad skulle du ellers lave med hunden - udover at besøge dyrlægen?
Fik I nogle øvelser eller lignende I skulle udføre?

Mvh.
Lars Kr. Nielsen

Fra : Poul Erik Rise /SID

Dato : 12-11-02 12:09

tsars@os.dk writes:
> [...]
>hund, så er det udelukkende DIT ANSVAR at forhindre rovdyret i at
>overfalde fremmede - hvilket man altså mener, du sagtens er i stand til,

Nu har jeg længe forsøgt at finde ud af, om man har et ansvar i
forbindelse med overfald af hunde i sit hjem, hvis man har sat et synligt
advarselsskilt op.

Jeg har spurgt i juragruppen, og jeg har spurgt en advokat. Begge steder
er de noget vallen med svaret.

På den ene side er der det objektive ansvar i forbindelse med en skade
hunden forvolder, og på den anden side er der en indbrudstyvs accept af
risikoen ved at bryde ind, når han er blevet advaret.

Juristerne kan altså ikke give et klart svar, og der ligger ikke nogen
domme på området, så jeg vil gerne have at vide, hvorfor du så konsekvent
kan kan sige, at der skal betales erstatning, selv om man har advaret
forinden. Har du nogen afgørelser du kan henvise til?

>Mvh Ann - der af og til undrer sig over den danske lovgivning!

Hilsen
Poul Erik Rise, der også nogen gange undrer sig over lovgivningen, men
ikke over det objektive ansvar på hundeforsikringen

Fra : Nina El Falaki

Dato : 12-11-02 19:01

"Poul Erik Rise /SID" <rise@net.dialog.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> kan kan sige, at der skal betales erstatning, selv om man har advaret
> forinden. Har du nogen afgørelser du kan henvise til?

Da jeg i sin tid gik i Politihundeforeningen fik vi at vide, at hunden ikke
måtte skade en indbrudstyv, men gerne holde ham op.

I samme periode boede jeg mellem 3 Nørrebro værtshuse, og fulderikkerne var
ikke bange for en lille rottweiler. Da jeg var træt af at stå og holde en
fuldvoksen rottie tilbage med den ene hånd og en fulderik med den anden,
ringede jeg til Bellahøj Politistation og spurgte, hvordan jeg stod. De
svarede, at hvis jeg havde advaret, var fulderikkerne ikke sagesløse, men at
det selvfølgelig hjalp at have vidner.

Så du har jo ret, det danske lovværk er ikke let at forstå.

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : Ann K.

Dato : 15-11-02 21:55

Hej Poul-Erik
Hæ - jeg er heller ikke jurist... kender faktisk heller ikke nogen. Men
det der med ansvar, var noget jeg for længe siden fik at vide af en
forsikringsmand. Vi havde haft indbrud - og skulle have et tjek af
forsikringerne osv - og så spurgte vi om, hvad der evt kunne være sket,
hvis vores lab-x havde angrebet tyven...
Hans svar det som jeg har videregivet længere oppe i tråden.

Mvh Ann