Brunt vand!!!
Fra : Karsten Lindberg

Dato : 08-11-02 14:16

Jeg har et problem med mit akvarievand...

....vandet er tydeligt brunligt men ikke grumset. Jeg skifter ca. 1/3 af
vandet hver uge og benytter alm. filtervat og granulat i min Fluval
spandpumpe - ingen tørv. Akvariet er nyligt anlagt for 3 uger siden. Jeg har
en mistabke til en trærod som er købt i en anerkendt akvarieforretning (er
skyllet godt forinden) og den virker også fin at se på. PH ligger på 7.0 -
7.5 og vandet er forholdsvis blødt.

Kan det hjælpe at bruge en form for aktivt kul ? eller er der noget helt
andet galt.

m.v.h.
Karsten Lindberg

Fra : Thomas Schreiber - s~

Dato : 08-11-02 15:17

En god trærod, skal ofte ligge i vand over 6 måneder før al farven
forsvinder. Ofte længere!

/Thomas

Fra : Tim Sørensen

Dato : 08-11-02 20:48

"Karsten Lindberg" <kli@ats.dk> wrote
> Jeg har et problem med mit akvarievand...
> ...vandet er tydeligt brunligt men ikke grumset

Jeg tør næsten væde med at du har
en trærod som ikke endnu er mættet :)

--
Mvh.... Tim Sørensen
http://www.dondata.dk/

Fra : J. Jørgensen

Dato : 08-11-02 20:53

Hej Karsten
Nu skriver du ikke hvor stor din trærod er.
Hvis den ikke er større end du kan komme til at koge den, så vil det
formindske farvningen.
Ellers må du pænt finde dig i farvningen, som vil blive noget mindre med
tiden.
Hilsen
Jørgen

Farvningen vil blive mindre og mindre med tiden.

Fra : Mukker

Dato : 09-11-02 01:00

Du kan også bruge aktivt kul. Det har jeg selv gjort - og det virker.
Men om fiskene tager skade skal jeg ikke kunne sige.

Fra : The King

Dato : 09-11-02 22:23

Dine fisk tager ikke skade af den farve vandet har fået fra roden af, så med
mindre det er noget der genere dig meget, vil jeg bare akseptere det, faven
vil med tiden blive mindre, som du skifter vand til, men som der står i
andre indlæg, kan det tage noget tid.

Hygsom
Leo

Fra : Ditte Cecilie Simons~

Dato : 10-11-02 02:21

> [...]
> 7.5 og vandet er forholdsvis blødt.
>
> Kan det hjælpe at bruge en form for aktivt kul ? eller er der noget helt

Hej Karsten.
Som de andre siger, så er det din rod som er skyld i farven - men er det så
forfærdelig galt med den gyldne/brune farve vandet får ???? Jeg savner den
farven på mine akvarier, da det virkelig var med til at skabe en god
stemning af et elveleje :)
Hvis du virkelig skal skabe stemningen, så "børster" du dit grus op langs
kortsiderne i akvariet - og jeg kan love dig at du kommer til at skabe den
gode illusion om bækken/elven (alt efter hvor langt dit akvaire er)
Hilsen Ditte :)