hvad er hvad og hvad er ikke????
Fra : Camilla Larsen

Dato : 08-11-02 13:39

Jeg har igennem nogen tid søgt lidt på nettet for at finde info om
hvad der kræves for at starte et katteri. Lige nu er det mest af
nysgerrigheds grunde men man ved jooo aldrig når først man har fået
sin bolig invaderet af katte*GG*

Jeg er så faldet over en beskrivelse inde på Jyrak.dk om godkendelse
af katteri men der står stort set kun hvordan hjemmet skal indrettes.
Nu er mit spørgsmål så er det kun det der kræves for at starte op?????
og
Er der slet ikke krav til hvad man skal have af viden osv???

Håber at nogen tålmodige sjæle her vil besvare alle de spørgsmål her
popper op*S*

--
Camilla

Fra : marianne hellemose

Dato : 08-11-02 14:18

Hej Camilla
Der kræves faktisk ikke noget, hvis du vil udstille og
have stamtavler skal du være medlem af en hovedklub
og have stamnavn, udover det er der frit slag.
--
Marianne

Hellemose Somali
hellemose.som@paradis.tdcadsl.dk

Fra : Camilla Larsen

Dato : 08-11-02 14:24

Vil det sige at der fx slet ikke er regler for HD og andre sygdomme
som der er inden for hundeavl????

Fra : Pernille Scharff

Dato : 08-11-02 14:32

Hej Camilla,

der er faktisk ikke nogen krav til dig som opdrætter ud over det som
Marianne har beskrevet.

På sin vis er det ærgerligt, for det betyder at der er en hel del "useriøse"
opdrættere. Mange af dem bliver der dog luget ud i fordi hovedklubberne har
visse regler omkring stamtavler osv. - og fordi rygterne spreder sig om at
en person sælger katte der ikke er raske eller lignende.

Men du bliver efter min mening en bedre opdrætter, jo mere du ved om
sygdomme, genetik/arvelighed, kattens adfærd og behov osv.

/Pernille

Fra : Nina El Falaki

Dato : 08-11-02 15:06

Jeg var medlem af en specialklub i 3 år før min første somali blev født, og
det lærte jeg meget af, især lærte jeg, hvem jeg kunne hente hjælp hos og
holdninger til opdræt.

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : Katrine Nederby

Dato : 08-11-02 17:13

> [...]
> Er der slet ikke krav til hvad man skal have af viden osv???
>
> Håber at nogen tålmodige sjæle her vil besvare alle de spørgsmål her

Hej Camilla.

Hvis du vil stambogsføre killinger, skal du være medlem af en hovedklub, og
du er
så forpligtet til at overholde Felis Danicas og FIFe's regler og vedtægter.
Dem kan du finde her:
http://www.felisdanica.dk/dansk/ved.htm

Der kan du også downloade FIFe's avls og registreringsregler i wordformat
(33 sider).

Og så kan du læse min artikel om stamtavler og stambogsføring her:
http://www.dk-fritid-dyr-kat.dk/artikler/artikel.php?id=29
på gruppens hjemmeside.

Jeg håber, det er en hjælp, selvom det måske ikke lige præcis var det,
spørgsmålet gik på.

--
Mange hilsner
Katrine