Kort spørgsmål: Hvad svarer på .255
Fra : Anders Møller

Dato : 08-11-02 13:31

Hej,

Blot et kort spørgsmål. Når .255 (broadcast) svarer på ping på
lokalnettet, er det så routeren der svarer tilbage - eller er det i
virkeligheden en tilfældig pc på nettet der svarer på ping ? Noget
helt 3. ?

Vh. Anders

Fra : Anders Møller

Dato : 08-11-02 14:05

On Fri, 08 Nov 2002 13:31:27 +0100, Anders Møller <punto@jubiimail.dk>
wrote:

>Blot et kort spørgsmål.

Et kik på min routetabel giver mig svaret:

192.168.0.255 255.255.255.255 192.168.0.59 192.168.0.59
192.168.0.59 255.255.255.255 127.0.0.1 127.0.0.1

Det er altså "mig selv" der svarer.. :)

Vh. Anders
--
Anders Møller
Punto 85 16v ELX samt Uno Turbo I.E.

Fra : Martin Djernaes

Dato : 08-11-02 18:05

Hej Anders,

"Anders Møller" wrote:
> [...]
> lokalnettet, er det så routeren der svarer tilbage - eller er det i
> virkeligheden en tilfældig pc på nettet der svarer på ping ? Noget

Ifoelge standarderne kan alle svare. Hvis du pinger en broadcast adresse
maa all medlemmer af broadcast domainet svarre dig.

I virkelighedens verden svarre Linux maskiner mens Windows maskine
forbliver tavse. Jeg ved ikke hvad gaengse routere goer, men de er i den
her sammenhaeng bare en anden maskine paa nettet.

martin

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 08-11-02 19:05

Martin Djernaes <martin@djernaes.dk> wrote:

>Ifoelge standarderne kan alle svare. Hvis du pinger en broadcast adresse
>maa all medlemmer af broadcast domainet svarre dig.

Og dernæst skal man lige huske at .255 ikke nødvendigvis er en
broadcast-adresse og at der findes broadcast-adresser der ikke hedder
..255.

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 08-11-02 21:58

<punto@jubiimail.dk> wrote:

> Blot et kort spørgsmål. Når .255 (broadcast) svarer på ping på
> lokalnettet, er det så routeren der svarer tilbage - eller er det
> i virkeligheden en tilfældig pc på nettet der svarer på ping ?

Det meste udstyr svarer på ping af broadcastadressen. En enkelt
hæderlig undtagelse er Windows...

Så når man pinger broadcastadressen, vil man oftest modtage et
antal svar, et antal der ca. svarer til antallet af hosts minus
antallet af Windows-maskiner.

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/