Jens Jensen Staby. f 1548. Ribe Danmark
Fra : Bjørn Sundseth

Dato : 08-11-02 12:58

Jens Jensen Staby var prost i Gudbrandsdalen, Norge. Født i Ribe Danmark i
1548.
Hans far har vært antydet Jens Lagesen til Staby og Tirsbæk (f ?)
men også Jens Jensen Staby fra Ribe. (??)
Kan noen hjelpe meg videre?

Bjørn Sundseth. Trondheim.

Fra : Per Lilje

Dato : 08-11-02 15:31

Kildene til de som oppgir dette har jeg aldri funnet, og det der er nok bare
tull og misforståelser.

Ribe er en by i Sydvestjylland, men også et stift (dvs. bispedømme). Tidligere
bestod Jylland av to stift, Slesvig og Ribe. Dvs. at selv om Ribe ligger meget
langt syd i Jylland, omfattet faktisk Ribe stift hele Vest- og Nordjylland. Det
er hvis jeg husker rett samtidskilder som oppgir at Jens Jensen Staby kom fra
Ribe STIFT. I Danmark finnes kun ett sted som heter Staby, det er en liten
landsby like nord for Ringkøbing i Vestjylland (med en meget fin
middelalderkirke, jeg var innom kirken for et par år siden). Staby tilhørte
ganske riktig tidligere Ribe stift.

Den andre sognepresten i Staby etter reformasjonen het Jens Jensen. Han døde
(mest sannsynlig) eller flyttet ca 1570, da det tidlig i 1570-årene var en ny
prest i Staby. Jeg anser det som overveiende sannsynlig at den Jens Jensen
Staby som kom som nyutdannet teolog til Lesja som sogneprest tidlig i 1570-årene
var sønn av sogneprest Jens Jensen i Staby. Han var sogneprest på Lesja til 1602,
deretter sogneprest i Øyer og prost i Gudbrandsdalen til 1618 (døde nok da, eller
kanskje litt senere).

Siste halvdel av 1500-tallet var tiden da de aller første ikke-adelige familier
(først og fremst prestefamilier) i Danmark begynte å anvende slektsnavn, etter
mønster av adelen som av Frederik II var pålagt å ta slektsnavn. Som regel ved at
prester antok sin (eller kanskje av og til sin fars) fødeby som slektsnavn slik
at det gikk videre i slekten.

Det kan ha vært et sted i Skåne som het Staby, men så vidt jeg kan se peker alle
kilder på Staby i Ribe stift, dvs. Staby ved Ringkøbing.

Per B. Lilje

Fra : Bodil Madsen

Dato : 08-11-02 20:50

Det er desværre ikke lykkes mig at finde dem i bogen" Ribe Cathedral Skole".
Jeg ved ikke om der har været en latinskole i Ringkøbing, men
Kirkeordinansen i 1537 påbød at der skulle være en latinskole i hver
købstad, så det har der nok været. Der var en i Holstebro. Jeg ved ikke om
der er bevaret arkivalier fra disse latinskoler, som fortæller noget i
diciplene.
Med venlig hilsen
Bodil Madsen

Fra : Bjørn Sundseth

Dato : 10-11-02 15:07

Takk for opplysningene. Selv om det ikke ser ut til å være sannsynlig å
komme videre, var det opplysende og avklarende for meg.

Hilsen Bjørn Sundseth

Fra : Bent Skaarup Pederse~

Dato : 11-11-02 12:38

Vedrørende latinskoleelever så findes der en hjemmeside med
oplysninger om elever i jyske latinskoler (det er dog 1700tals elever,
der er lagt ud på siden), personen ser ud til at vide meget om
latinskolerne, og det kunne jo være, at han også kunne hjælpe med
nogle af de tidligere !
Adressen er http://users.cybercity.dk/~bcr4733/
mvh - Bent Skaarup Pedersen