Eddike og brand
Fra : Michael

Dato : 08-11-02 12:55

Hej alle.

Jeg er brandmand og i denne tid ser vi en del skorstensbrande.
En sådan brand bruger man ikke vand til at slukke, da der
er fare for at spænge skorstenen, idet en liter vand jo kommer
til at fylde 1680 liter ved overgåelse til damp...

Det gør alm. husholdningseddike ikke, og det forhold udnytter
vi ved at sprøjte eddike ind i renselemmen i forstøvet form,
hvorved ilden kvæles (Ilten fortrænges) således at en
forbrænding ikke længere kan finde sted...

Jeg er godt klar over at eddike indholder en vis mængde
vand, alt efter hvilken slags vi taler om...men HVORFOR
det ikke opfører sig på samme måde som vand kunne vi
godt tænke os at vide!!...Kunne forestille mig at det har
noget med den kemiske sammensætning at gøre eller???
Nogen som ved det????
Gerne et link til en artikel, hvis nogen ligger inde med en
sådan....

/ Michael...

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 08-11-02 13:32

Michael <mks@NOSPAMMaccelerator.dk> skrev i en
> [...]
> Nogen som ved det????
> Gerne et link til en artikel, hvis nogen ligger inde med en

Der er stadig 92 % vand at udvide af. Men mon ikke virkningen er den at der
udvikles CO2, så man med en ringe mængde kan kvæle ilden?
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Martin Larsen

Dato : 08-11-02 14:53

"Michael" <mks@NOSPAMMaccelerator.dk> skrev i en meddelelse news:kBNy9.5844$oC3.960365@news010.worldonline.dk...
> Hej alle.
>
> Jeg er brandmand og i denne tid ser vi en del skorstensbrande.

Det lyder som aprilsnar i november

Mvh
Martin

Fra : Thomas Demant

Dato : 08-11-02 16:27

> Det lyder som aprilsnar i november
Jeg tror heller ikke det er rigtigt. Svjv er det næsten kun om sommeren at
folk bruger deres brændeovne, for ikke at komme til at fryse, hvorfor der
opstår skorstensbrænde. Ingen grund til at tro på at der er mange
skorstensbrænde om vinteren...

--
Thomas

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 08-11-02 17:13

Thomas Demant skrev:

>Svjv er det næsten kun om sommeren at
>folk bruger deres brændeovne, for ikke at komme til at fryse

Den lader vi lige stå et øjeblik.

--
Bertel

Fra : SoftMan Brian

Dato : 08-11-02 17:42

"Bertel Lund Hansen" <nospam@lundhansen.dk> wrote in message

> Den lader vi lige stå et øjeblik.

yep... jeg morede mig også en del

Fra : Thomas Demant

Dato : 08-11-02 19:14

> yep... jeg morede mig også en del
Jeg aner intet om skorstensbrande, men er det ikke NU det er højsæson for
brug af brændeovne og derved også utilsigtet afbrænding af skorstene? Jeg
syntes nu det var sjovere at hvem-det-nu-end-var mente det lød som en
aprilsnar at der var mange skorstensbrande lige for tiden!

--
Thomas

Fra : Martin Larsen

Dato : 08-11-02 19:39

Fra : sunsite

Dato : 08-11-02 21:03

Så vidt jeg ved, er det fordi at folk sjat fyrer lidt i løbet af sommeren,
hvor skorstens temperaturen ikke bliver særlig høj.
Og på denne årstid begynder man så et fyre lidt hårdere, så stiger skorstens
temperaturen, og der går ild i den sod der har sat sig i løbet af sommeren,
hvor temperaturen har været for lav til, at soden blev blæst ud med røgen.

Jens

Fra : Michael

Dato : 11-11-02 09:54

> "Michael" <mks@NOSPAMMaccelerator.dk> skrev i en meddelelse

> Det lyder som aprilsnar i november

Jamen det er det altså ikke!!!...

/ Michael..

Fra : Martin Larsen

Dato : 11-11-02 11:40

"Michael" <mks@NOSPAMMaccelerator.dk> skrev i en meddelelse news:geKz9.17343$oC3.1528746@news010.worldonline.dk...

> "Martin Larsen" <mlarsen@post7.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Jamen det er det altså ikke!!!...

Jeg kan jo ikke se din brandhjelm Men hvorfor bruger I ikke
kulsyre hvis renselemmen absolut skal åbnes ?

Spekulation: Måske eddiken kan modvirke en en katalytisk
virkning fra den nedbrudte mørtel.

Mvh
Martin

Fra : Carsten Nielsen

Dato : 09-11-02 20:58

"Michael" <mks@NOSPAMMaccelerator.dk> wrote in message news:<kBNy9.5844$oC3.960365@news010.worldonline.dk>...
> [...]
> Nogen som ved det????
> Gerne et link til en artikel, hvis nogen ligger inde med en

Husholdningseddeike er stadig mest vand med en 4 eller 8 % eddikesyre.

Du sprøjter det forstøvet ind, så jeg formoder at det fordamper og
netop fortrænger luften med vanddamp.

Da det er forstøvet når det at fordampe uden at afkøle skorstenen
hurtigere end at den undgår at krakelere.

Men hvad eddikesyren skal gøre ? Jeg mener at have hørt at eddike i en
sauna udvikler CO altså kulmonoxid. Det giver naturligvis ingen mening
her.

Jeg bliver dig vist svar skyldig.

Venligst

Carsten nielsen
Miljøtekniker

Fra : Michael

Dato : 11-11-02 10:02

> [...]
>
> Men hvad eddikesyren skal gøre ? Jeg mener at have hørt at eddike i en
> sauna udvikler CO altså kulmonoxid. Det giver naturligvis ingen mening

Det kunne måske godt være det man skulle kigge på! Altså hvad spaltes
eddikesyren til...

/ Michael..