Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
billede af månen
Fra : KO

Dato : 08-11-02 12:16

Kræver det specielt udstyr at tage billeder af månenen?`

Tog nogle med mit HP Photosmart 720 da der var fuldmåne. De er ikke blevet
gode! Hvilke indstilninger skal kameraet stå på. 720 har desværre ikke
langsom lukketid, eller hvad det nu kaldes....

---

Fra : Søren Blom

Dato : 08-11-02 14:29

"KO" <kim.olsen@tdcadsl.dk> skrev
> Kræver det specielt udstyr at tage billeder af månenen?`

nej, men lidt viden om det man gør.

> Tog nogle med mit HP Photosmart 720 da der var fuldmåne. De er ikke blevet
> gode! Hvilke indstilninger skal kameraet stå på. 720 har desværre ikke
> langsom lukketid, eller hvad det nu kaldes....

Har du ikke mulighed for at vise dine billeder, så kan vi se dem og fortælle
hvad der er gået galt.

Men der er en række betingelser du skal have opfyldt for at kunne
fotografere månen. For det første skal du have dit kamera på stativ, du skal
bruge en lang lukketid (men heller ikke for lang, da du så vil opleve et
billede hvor månen flytter sig) derudover skal omgivelserne være så mørke
som overhoved mulig. Udover det, så skal du bruge så lavt et blændetal så
muligt.
Den lange lukketid er nødvendig for at kameraet kan nå at fange det lys som
månen giver fra sig, hvilket ikke er ret meget.
Nu kender jeg ikke det kamera du har, men mener nu også at digitale kamera
ikke egner sig til natoptagelser, i hvert fald ikke de kamera man som
private bruger køber mest.
--
Søren Blom
soren@blom.dk

Fra : KO

Dato : 08-11-02 15:56

> nej, men lidt viden om det man gør.

OK. Er selv nygegynder

> Har du ikke mulighed for at vise dine billeder, så kan vi se dem og
fortælle
> hvad der er gået galt.

Jo, men jeg vil lige prøve at tage nogle nye, ved næste fuldmåne først

> [...]
> som overhoved mulig. Udover det, så skal du bruge så lavt et blændetal så

Har ikke stativ eller mulighed for at ændre lukketiden. Hvad menes med "så
lavt et blændetal så muligt"?

> Den lange lukketid er nødvendig for at kameraet kan nå at fange det lys
som
> månen giver fra sig, hvilket ikke er ret meget.

OK. Derfor kan jeg måske aldrig komme til at tage gode billeder af månen?

> Nu kender jeg ikke det kamera du har, men mener nu også at digitale kamera
> ikke egner sig til natoptagelser, i hvert fald ikke de kamera man som
> private bruger køber mest.

Ikke noget specielt advanceret digikam. Men det tager gode billeder, også i
mørke med blitz. Det er på 3 Mpix og har 3*op samt 4*digi zoom.

---

Fra : Benny Holdgaard Jens~

Dato : 08-11-02 14:38

> Kræver det specielt udstyr at tage billeder af månenen?`

En kraftig zoom er temmelig påkrævet.

> Tog nogle med mit HP Photosmart 720 da der var fuldmåne. De er ikke blevet
> gode! Hvilke indstilninger skal kameraet stå på. 720 har desværre ikke
> langsom lukketid, eller hvad det nu kaldes....

Du skal ikke bruge lang eksponering når du tager billeder af månen, det
bruges til gengæld ved astro fotos af stjener og himmelobjekter. Månen giver
lys nok i sig selv.

På min egen Sony 717 med fuld zoom bliver de bedste billeder de, der er
taget på omkring 1/100 sekund, men prøv dig frem.

Fra : Kurt Hansen

Dato : 08-11-02 14:49

Fri, 8 Nov 2002 14:37:56 +0100, skrev Benny Holdgaard Jensen:

>En kraftig zoom er temmelig påkrævet.

Hæ, hæ, ja hvis man skal tage nærbilleder

Det er så pudsigt når man går rundt med sit spejlreflex og en stor
tele. Så spørger folk: "Hold da op, det var godt nok en stor een. Hvor
langt rækker den"?

Hertil plejer jeg at svare: "10 kilometer", og spørgeren bliver
behørigt imponeret

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Benny Holdgaard Jens~

Dato : 08-11-02 14:54

"Kurt Hansen" <kurt@towle.dk> wrote in message

> Hæ, hæ, ja hvis man skal tage nærbilleder

Nå ja, så tele. Det er fredag...

> [...]
> langt rækker den"?
>
> Hertil plejer jeg at svare: "10 kilometer", og spørgeren bliver

Tænk hvis du siger at den rækker helt til månen...

Fra : Milo

Dato : 09-11-02 11:41

"Benny Holdgaard Jensen" <blackben666@nospam_hotmail.com> wrote in message news:<aqgfm8$j18$1@news.net.uni-c.dk>...
> "Kurt Hansen" <kurt@towle.dk> wrote in message

> Nå ja, så tele. Det er fredag...

> Tænk hvis du siger at den rækker helt til månen...

HEJ.
Jeg har ikke selv erfaringer med fotografering af månen, men jeg kan
henvise til en bog, skrevet af Thomas Nykrog "Jeg fotograferer" Det er
en af Politikens
familiehåndbøger. Den indeholder bla. emner som månefotografering
under forskellige forhold. Det er faktisk en god bog, som også
omhandler andre former for kreativ fotografering. Jeg lånte den på
biblioteket. Det er en relativt ny bog, så der skulle være god
mulighed for at de også havde deb på det bibliotek som du benytter.
MVH. MILO