Forklaring på hjemmedåb og fremstilling i ~
Fra : Ole S.D. Hansen

Dato : 08-11-02 11:28

Kære NG

Er der nogen der kan beskrive filosofien bag begreberne Hjemmedåb og
fremstilling i Kirke.

Jeg har en ane dåbsattest, hvor der er 3 datoer

1. Fødselsdag
2. Hjemmedåb
3. Fremstilling i kirken

Hvis jeg skal finde frem til den originale indføring i krikebog hvilken dato
skal jeg så bruge?

Jeres
Ole S.D. Hansen

Fra : Ole P. Bielefeldt

Dato : 08-11-02 12:05

"Ole S.D. Hansen" <osdh2620@adslhome.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> 2. Hjemmedåb
> 3. Fremstilling i kirken
>
> Hvis jeg skal finde frem til den originale indføring i krikebog hvilken

Fødselsdatoen skulle give sig selv, Hjemmedåb er den dato, hvor de blev døbt
i hjemmet, da man jo ikke vidste om de kom til at leve så længe, så de kunne
fremstilles i kirken.

Nu ved jeg ikke hvor stort et spænd datoerne rækker over, men jeg ville nok
starte med at lede i nærheden af datoen for fremstilling i kirken.
--

Ole P. Bielefeldt
Ry, Denmark

Fra : Arne Feldborg

Dato : 08-11-02 14:35

"Ole S.D. Hansen" <osdh2620@adslhome.dk> skrev Fri, 8 Nov 2002 11:27:59
+0100

> [...]
>3. Fremstilling i kirken
>
>Hvis jeg skal finde frem til den originale indføring i krikebog hvilken dato

Hvis vi er efter ca. 1815 vil alle tre datoer sansynligvis være indført
i kirkebogen. Fødsel og hjemmedåb er jo ofte samme dag eller ihvertfald
kort tid efter hinanden, fremstillingen i kirken så en månedstid senere.

I kirkebøger vil det ofte være ført ind i rækkefølge efter datoen på
hjemmedåben.

--
mvh, A:\Feldborg

Fra : Arne Feldborg

Dato : 10-11-02 01:19

Arne Feldborg <feldborg@haunstrup.dk> skrev Fri, 08 Nov 2002 14:35:07
+0100

>Hvis vi er efter ca. 1815 vil alle tre datoer sansynligvis være indført
>i kirkebogen. Fødsel og hjemmedåb er jo ofte samme dag eller ihvertfald
>kort tid efter hinanden, fremstillingen i kirken så en månedstid senere.

Jeg har selv lige neto idag været ude for et (synes jeg) lidt spøjst
eksempel.

Et barn er Født 23 Mar 1818
Hjemmedøbt i præstegården 23 Mar 1818
Fremstillet i kirken 2. Paaskedag 1818.

Ved første øjekast ser det jo helt normalt ud.
Sagen er bare, at 2. påskedag det år var den 23 Marts.!

Er der nogen der har et bud på, hvad i alverden begrundelsen for denne
fremgangsmåde kan være.?

--
mvh, A:\Feldborg

Fra : Poul Erik Vad Nielse~

Dato : 10-11-02 09:42

Hej Arne!

2. Påskedag i 1818 var den 5. april, så der har du nok forklaringen.

Med venlig hilsen

Poul Erik

Fra : Ivan jensen

Dato : 10-11-02 10:21

Fra : Rikke F. Ravn

Dato : 10-11-02 10:20

Poul Erik Vad Nielsen wrote:
> Hej Arne!
>
> 2. Påskedag i 1818 var den 5. april, så der har du nok forklaringen.
>
> Med venlig hilsen
>
> Poul Erik

Iflg programmet Dage er 2. Påskedag 1818 altså den 23. marts.

mvh
Rikke

Fra : Ivan jensen

Dato : 10-11-02 10:22

> [...]
> Hej Arne!
>
> 2. Påskedag i 1818 var den 5. april, så der har du nok forklaringen.

Jeg mener da, at 2. påskedag 1818 var den 23. marts, som Arne skrev.
Den 5. April 1818 var 2. Søndag efter Påske.

mvh
Ivan Jensen

Fra : Jens N. Jensen

Dato : 10-11-02 10:24

Hallo Poul,

ikke helt rigtigt, der er en lille forskel.
ifølge O. Chr. Thygesen's anbefalingsværdige program "Dage" er

2. Påskedag 1818 den 23. marts

mens

2. Søndag efter Påske 1818 er den 5. april

Men måske skulle indskrivningen i kirkebogen alligevel forstås som det sidste.
Hvad siger Arne ?

Bedste hilsener
Jens N. Jensen

Fra : Arne Feldborg

Dato : 10-11-02 12:19

"Jens N. Jensen" <jensnj@t-online.de> skrev Sun, 10 Nov 2002 10:23:55
+0100

>2. Påskedag 1818 den 23. marts
>2. Søndag efter Påske 1818 er den 5. april
>
>Men måske skulle indskrivningen i kirkebogen alligevel forstås som det sidste.
>Hvad siger Arne ?

Jeg mener bestemt der står: "Publ. 2den Paaskedag".

Men det er da muligt at der menes noget andet, i så fald er jeg ikke
lige med på hvad det skulle være:
http://www.haunstrup.dk/feldborg/genealogi/anne.html

Jeg har også været i tvivl om hvorvidt påsken overhovedet kunne falde så
tidligt. Men hvis det er fuldmåne netop den 21 marts - og denne dag er
en lørdag - så er det jo helt iorden.

--
mvh, A:\Feldborg

Fra : Arne Nielsen

Dato : 10-11-02 13:16

Et forslag: Barnet blev døbt i præstegården, og hvis den ligger lige ved
siden af kirken, kunne det vel godt tænkes, at dåben er blevet
publiceret i kirken samme dag.

Arne

Fra : Arne Feldborg

Dato : 11-11-02 01:07

Arne Nielsen <arnen@post3.tele.dk> skrev Sun, 10 Nov 2002 13:15:41 +0100

>Et forslag: Barnet blev døbt i præstegården, og hvis den ligger lige ved
>siden af kirken, kunne det vel godt tænkes, at dåben er blevet
>publiceret i kirken samme dag.

Ja det kunne det vel.

Men det lyder i mine ører som dobbeltkonfekt. Fødsel, hjemmedåb og
fremstilling samme dag. Det var jo altså anden påskedag, så muligheden
foreligger.

Men hvis præsten stod og var lige på vej over i kirken, og hele
selskabet fulgte med derover, så var der vel ingen grund til at døbe den
stakkels pige allerede i præstegården.?

Og når først formalia (dvs. hjemmedåben) var gennemført, så var der jo
ingen grund til at forcere fremstillingen. Det plejede man jo dog at
vente med, indtil moderen selv kunne være med.?

--
mvh, A:\Feldborg

Fra : Poul Erik Vad Nielse~

Dato : 10-11-02 12:28

Hej Jens!

Du har naturligvis ret. Jeg var lidt for hurtig.
Undskyld Arne. Beklager

Poul Erik

Fra : Michael Lund Markuss~

Dato : 09-11-02 23:19

On Fri, 8 Nov 2002 11:27:59 +0100, "Ole S.D. Hansen"
<osdh2620@adslhome.dk> wrote:

> [...]
>3. Fremstilling i kirken
>
>Hvis jeg skal finde frem til den originale indføring i krikebog hvilken dato

En kristen dåb kan i princippet foretages af enhver kristen, men ved
hjemmedåb er der "kun" dåbsvidner og ingen faddere - for at barnet
også kan få faddere foretages en fremstilling i kirken hvor fadderene
bliver pålagt at varetage barnets kristne oplæring, såfremt forældrene
begge skulle gå hen og dø før barnet bliver så gammelt at det selv kan
svare for sig (i praksis ved konfirmationen). Samtidig bliver
fremstillingen også en præsentation af det nye medlem af menigheden
overfor den øvrige menighed.

Hilsen Michael Lund Markussen

Fra : Ole S.D. Hansen

Dato : 10-11-02 10:40

Tak det var lige den forklaring jeg efterlyste, bortset fra det med datoerne
i kirkebogen.
Venlig hilsen
Ole S.D. Hansen