HJÆÆÆÆÆÆLP
Fra : Allan Andersen

Dato : 28-02-01 22:33

hej
jeg vil høre om der er en der kan hjælpe os???????
vi købte for ca 2 år siden en schæfer hvalp som nu er blevet en MEGET flot
stor kraftig han da vi købte ham fik vi afvide at vi godt kunne få stambog
på ham men har siden erfaret at det kan vi ikke ( dog er der stambog på både
moderen og faderen ) da moderen ikke er avls godkendt og da jeg skal bruge
ham som vagt hund det kan jeg ikke da jeg ikke har stambog på ham
HVAD GØR JEG FÅR AT FÅ FAT I EN STAMBOG PÅ HAM håber meget på noget hjælp
fra jer

med venlig hilsen

Allan
allan_andersen@get2net.dk

Fra : Jane Kiilerich

Dato : 28-02-01 22:31

Hvilken stambog har forældrehundene? DKK eller DRU eller hvad?

Jane

Jane Kiilerich
jane@drk-nordjylland.dk
TLF 98159022 / 40217543

http://www.drk-nordjylland.dk/

Fra : R. Ilsøe

Dato : 01-03-01 09:14

> HVAD GØR JEG FÅR AT FÅ FAT I EN STAMBOG PÅ HAM håber meget på noget hjælp
> fra jer

Hej Allan.

Hvis du har på skrift, at du kan få stambog på ham, så er det "bare" at ta'
fat i "avlerne" og vise dem sådan-og-sådan! Desværre, hvis du ikke har det
på papir, er det jo blot påstand mod påstand, emn hvis jeg var i dine sko
ville jeg gå "avlerne" på klingen. Det er dårlig service fra deres side at
love dig du kan få papire og så kan du pludselig ikke alligevel. Lad dem
ikke slippe afsed med det!

R. Ilsøe

PS. Ked af jeg ikke kan hjælpe mere, men go' vind med papirene!

Fra : Mari

Dato : 01-03-01 19:59

"Allan Andersen" <allan_andersen@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> ham som vagt hund det kan jeg ikke da jeg ikke har stambog på ham
> HVAD GØR JEG FÅR AT FÅ FAT I EN STAMBOG PÅ HAM håber meget på noget

Jeg hæfter mig ved, at moderen ikke er avlskåret, ergo kan hvalpe efter
hende ikke stambogsføres. Synd for dig, men det er desværre det, man
først bliver opmærksom på, når man skal bruge en hund til andet end
"hyggehund".

Men.... hvad er årsag til at din hund skal være stambogsført?? Er det
for at have et bevis for racerenhed (og dermed temperament) i flere led
i anerækken??
Som vagthund skal din hund være veltrænet og styrbar - så har du ikke
diplomer fra prøver din hund har bestået i den anerkendte
klub du træner lydighed i?? Måske de kunne bruges.

Hvis både far og mor er stambogsførte i en stambogsførende forening, som
anerkendes af vagtselskabet - så kunne du måske forsøge om det kan lade
sig gøre at lave gentest på såvel far+mor og din hund - for at få
fastslået at
hunden er efter racerene forældre. Herefter kunne vagtselskabet måske
bruge
bekræftede kopier af moderens hhv. faderens stambøger, sammen med
gentesten.
(Bekræftede = tag en kopi og lad den stambogsførende forening stemple og
underskrive for ægtheden af oplysningerne)

--

Venlig hilsen
M a r i a n n e H a n s e n