hjælp til søgning efter flere børn
Fra : Marianne Lykke Hanse~

Dato : 07-11-02 21:21

Hej allesammen

Når man begynder at slægtsforske sætter det pludselig meget i gang i ens
familie. Det har jeg i hvert fald oplevet idet at der rundt om i
familien er begyndt at dukke spørsmål op om mange ting.

Min mor har spurgt mig om jeg kan hjælpe hende med at finde ud af om hun
har flere søskende end dem hun kender til.
Flere i familien snakker nemlig om at min morfar skulle have nogle børn
uden for ægteskab, men ingen ved hvad den/de eventuelle mødre hedder.

Nu er mit spørgsmål så:
hvordan finder jeg ud af om der var/er eventuelle børn, når både min
mormor og morfar er borte.

Jeg tror ikke de er opført under min morfars efternavn da det er et
sjælent et.

Hvis nogen har nogle gode råd vil jeg blive meget glad

På forhånd tak

Marianne

Fra : LisBJensen

Dato : 07-11-02 22:57

"Marianne Lykke Hansen" skrev d. 07-11-02 21:21 dette indlæg :
> [...]
> sjælent et.
>
> Hvis nogen har nogle gode råd vil jeg blive meget glad

Hej marianne.
Du kan jo f.eks. efterlyse dem her ved at angive navnene, fødested,
diverese bopæl, alder etc.
Eller du kan søge efter dem på DDA.DDA.DK,
eller simpelthen kigge i Kirkebogen efter fødte børn der kunne være
hans.
Hvis I kan finde et skifte og kan få adgang til at læse det, kunne der
stå noget om evt, livsarvinger. Men det kommer an på hvor længe det er
siden han er død, for der er jo nogle regler ang. tilgængelighed. Dem
kan du læse om på www.sa.dk

Hilsen Lis.

http://www.kandu.dk/

Fra : KaNi

Dato : 07-11-02 23:16

Hej Marianne

Du skriver, at både din morfar og mormor er døde, men hvornår er det
døde?

Alt afhængig af, hvornår de er døde skulle det være muligt at finde
skiftedokumenterne med oplysninger om arvinger, og jeg har fundet
skifter helt op til 1951.(Tilgængelighed 50 år). Det skal du have på det
landsarkiv, som din morfar og mormor hørte under ved dødsfaldet. Hvis du
ikke kender til skifter, kan du læse noget om det på
http://www.sa.dk/lak/brugearkivet/emneark/Skifte.htm

Har du søgt på efternavnet på www.krak.dk og/eller www.mostrup.dk ?

Rigtig god jagt !

Med venlig hilsen

KaNi

http://www.kandu.dk/

Fra : Marianne Lykke Hanse~

Dato : 08-11-02 16:01

de er døde for henholdsvis 23 og 12 år siden .. så de hjælper mig ikke
så meget.

Når jeg nu er ret sikker på at de ikke hedder morfars navn, så vil det
jo ikke hjælpe mig meget at søge på kraks vel. Jeg har prøvet men jeg
ved jo ikke hvordan de passer ind i familien eller om der er flere med
samme navn.

Marianne

In article <LsBy9.5478$oC3.874590@news010.worldonline.dk>,
KaNi.news@kandu.dk says...

Fra : Lars Jørgen Helbo

Dato : 08-11-02 19:02

On Fri, 8 Nov 2002 16:00:50 +0100, Marianne Lykke Hansen
<en_nuttet@huleboerFJERN-MIG.dk> wrote:

> [...]
>jo ikke hjælpe mig meget at søge på kraks vel. Jeg har prøvet men jeg
>ved jo ikke hvordan de passer ind i familien eller om der er flere med

Det var heller ikke det, der mentes

Men hvis din mor har haft halv-søskende, så ville de jo normalt have
været arberettigede efter din morfar, og i så fald burde deres navne
fremgå af de papirer, som skifteretten udstedte, da han døde, eller
hvis din mormor sad i uskiftet bo, da hun senere døde.

Men i så fald ville din mor jo også have fået det at vide på det
tidspunkt. For hun må jo have modtaget en boopgørelse, og heraf
fremgår navnene på alle arvinger. Prøv evt. at finde ud af, hvem der
varetog kontakten til skifteretten i sin tid. Hvis din mor har
hel-søskende, så har der nok været en af dem, der har fået fuldmagt
fra de andre, og som derefter har ordnet sagen. Vedkommende er måske
stødt på noget i den forbindelse.

Hvis ikke der er dukket noget op i forbindelse med arvesagen, så
bliver det nok svært. I så fald kunne det nemlig enten betyde, at
disse halvsøskende ikke findes (udover i familielegenden) eller, at
din morfar ikke eller ikke længere er far til dem i juridisk forstand.

Dermed mener jeg, at hans faderskab måske aldrig er blevet fastslået
officielt og i så fald findes der ingen papirer på det, d.v.s. han har
taget hemmeligheden med i graven.

Den anden mulighed er, at børnenes mor er blevet gift med en anden
mand, som så har adopteret dem. Så vile din morfar i juridisk forstand
ikke længere være far til dem, og de ville ikke være arveberettigede
efter ham. Problemet er så, at du skal have fat i adoptionssagen, og
den er underlagt 80 års spærrefrist (efter den sandsynligvis kommende
arkivlov fra næste år 75 år).
--
Lars Jørgen Helbo <lars@helbo.org>
http://www.helbo.org

Fra : Marianne Lykke Hanse~

Dato : 08-11-02 20:25

hmm . altså jeg ved at det var min mor der tog sig af tingene med
skifteratten i sin tid. og der stod ikke noget om andre søskende end dem
vi kender til ( i alt 3 helsøskende og 1 halvsøster).

Men nogen påstår at medens min mormor og morfar var gift.. fik min
mormor besøg af en kvinde som påstod at morfar var far til hendes
medbragte tvillinger. samme kilde har selv hørt min mormor fortælle om
det.

nu kunne jeg selvfølgelig skrive navnene på min mormor og morfar her,
men der er andre i min familie der muligvis kigger med i denne gruppe og
det er ikke alle der bryder sig om at jeg roder op i
familiehemlighederne.

Men jeg kan da starte med at sige at det drejer sig om en del af
familien Stege.

mvh.
Marianne

In article <ldtnsusro0llcgarglkf9hhdg2cja26l05@4ax.com>, lars@helbo.org
says...

Fra : Lars Jørgen Helbo

Dato : 08-11-02 20:42

On Fri, 8 Nov 2002 20:24:58 +0100, Marianne Lykke Hansen
> [...]

>skifteratten i sin tid. og der stod ikke noget om andre søskende end dem
>vi kender til ( i alt 3 helsøskende og 1 halvsøster).

I så fald er der næppe noget at finde i skiftet. Men det kan
naturligvis også skyldes, at der på det tidspunkt ikke var nogen af de
implicerede, der vidste noget. For indledningsvis er det jo den der
anmelder sagen ved skifteretten, som skal fortælle retten hvem der er
og muligvis kan være arveberettigede, og hvis din mor ikke har vidst
noget på det tidspunkt, så er det måske slet ikke kommet frem.

> [...]
>mormor besøg af en kvinde som påstod at morfar var far til hendes
>medbragte tvillinger. samme kilde har selv hørt min mormor fortælle om

Hvis du har en ide om, hvor gamle de pågældende tvillinger har været
og hvor de evt. kan have været født, så kunne du prøve at kigge i
kirkebogen for pågældende sogn. Der er kun 50 års spærrefrist, og ved
fødslen vil der stå, hvem moderen har opgivet som far til børnene.

Fra : LLn

Dato : 08-11-02 19:34

Hej Marianne

I kan også prøve, at besøge internet adressen www.cpr.dk . Der er nogle
blanketter hun kan udfylde og der igennem få mange oplysninger om hende selv
og hendes forældre. Jeg ved, at der er folk som har sporet ukendte søskene
på den måde.
Men det kan være en god ide, at overveje det nøje inden i laver en sådan
forspørgsel. Der kan jo være oplysninger som i måske heller havde været
foruden.

Mvh. Linda

"Marianne Lykke Hansen" <en_nuttet@huleboerFJERN-MIG.dk> skrev i en
meddelelse news:MPG.1834e99129d981bc989681@news.tiscali.dk...