Log program
Fra : Søren Jørgensen

Dato : 07-11-02 21:46

En af mine venner, er bange for at der er andre der går i hans firma
computer efter arbejdstid. Han har følsomme oplysninger liggende, både firma
& private.

Der må da findes et program der laver en log over hvad der sker på de
forskellige tidspunkter i døgnet? Tid, dato, hvilket program bliver åbnet,
hvilke filer o.s.v..

På forhånd tak for hjælpen..

--
Med venlig hilsen..
Søren Jørgensen

Fra : Alex Holst

Dato : 07-11-02 22:06

"Søren Jørgensen" <devoted@hotpop.com> wrote:
> En af mine venner, er bange for at der er andre der går i hans firma
> computer efter arbejdstid. Han har følsomme oplysninger liggende, både firma
> & private.

Private oplysninger paa sin arbejdscomputer?

http://a.area51.dk/sikkerhed/hjemme_pc#benytter

> Der må da findes et program der laver en log over hvad der sker på de
> forskellige tidspunkter i døgnet? Tid, dato, hvilket program bliver åbnet,
> hvilke filer o.s.v..

Da du ikke naevner noget om OS, antager jeg at du bruger OpenBSD-current
ligesom mig. acct(2) og xref man pages er en god begyndelse. Kig ogsaa
paa TCFS. Men som naevnt ovenfor kan de begge omgaas ved fysisk adgang
og du kan nok heller ikke stole paa lokalt opbevarede log data.

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 08-11-02 00:46

In article <aqeje2$1gc$1@sunsite.dk>, Søren Jørgensen wrote:
> [...]
>
> Der må da findes et program der laver en log over hvad der sker på de
> forskellige tidspunkter i døgnet? Tid, dato, hvilket program bliver åbnet,

Da han nok kører en eller anden for for unix (du har jo ikke nævnt
styresystem), så ville jeg nok bare lave et cronjob der kører
en ps -axuwwww hver minut ned i en fil.

Ovenstående virker på almindelige styresystemer som FreeBSD,
OpenBSD, alle gængse Linux samt MacOS X.

Fra : Jesper Louis Anderse~

Dato : 08-11-02 03:05

On Thu, 7 Nov 2002 23:46:09 +0000 (UTC),
Povl H. Pedersen <povlhp@povl-h-pedersens-computer.local> wrote:

> [...]
> en ps -axuwwww hver minut ned i en fil.
>
> Ovenstående virker på almindelige styresystemer som FreeBSD,
> OpenBSD, alle gængse Linux samt MacOS X.

BSD process accounting my friend ;)

--
Jesper