Opslag 1729 Stepping, Haderslev
Fra : E Leksell

Dato : 07-11-02 20:50

I Familysearch IGI hittar jag en vigsel den 3 juli 1729 i Stepping
sogn, Haderslev, mellan Bertel Hansen och Karen Pedersdatter. Finns
det någon vänlig person som har möjlighet att se efter vad det står i
vigselboken? Jag tror nämligen att de kan vara anor till mig. Men jag
har ju ingen möjlighet att kolla själv härifrån Sverige.

Min Bertel Hansen var "hiulmand" i Kastvrå i Sommersted sogn när han
dog på 1740-talet, men han bodde tidigare i Kolstrup, Stepping, där
han och hustrun Karen Pedersdatter år 1738 ska ha fått sonen Peder
Bertelsen (senare smed i Aller sogn). De hade även barnen Hans (senare
smed i Stenderup), Tomas och Karen Margrete, som möjligen också är
födda i Kolstrup.

Med hoppfull hälsning från Stockholm
Eva Leksell

Fra : npetersen

Dato : 08-11-02 00:49

"E Leksell" skrev d. 07-11-02 20:50 dette indlæg :
> [...]
> Bertelsen (senare smed i Aller sogn). De hade även barnen Hans (senare
> smed i Stenderup), Tomas och Karen Margrete, som möjligen också är

Hej Eva
Jeg skal på arkivet i morgen og vil gerne forsøge at finde ud af, om
Bertel og Karen er
dine aner.

Hilsen fra
Npetersen

http://www.kandu.dk/

Fra : E Leksell

Dato : 08-11-02 11:28

Bäste Npetersen

Det gläder mig mycket att få hjälp med detta. Sedan skulle jag förstås
också gärna vilja veta om sonen Peder Bertelsens födelse 1738 finns i
kyrkboken och i så fall - om det inte är för svårläst - vad som står
där.

Med vänlig hälsning
Eva Leksell

Fra : npetersen

Dato : 08-11-02 21:13

"E Leksell" skrev d. 08-11-02 11:28 dette indlæg :
> [...]
> också gärna vilja veta om sonen Peder Bertelsens födelse 1738 finns i
> kyrkboken och i så fall - om det inte är för svårläst - vad som står

Hej Eva - så er jeg her igen.

Først vil jeg fortælle, at der ikke er skrevet meget i de ældste
kirkebøger. Ved eks. vielse
og dåb er kun skrevet navnet og dato for begivenheden. Heldigvis er der
kun èn Bertel
Hansen i Stepping, så det var ikke til at tage fejl af. Derfor har jeg
også en rettelse:
Bertel døde ikke i Kastvrå i Sommersted sogn, men var højst sandsynligt
født der, han
døde i Kolstrup, Stepping sogn. Men her er, hvad jeg fandt:

Vielse 3. juli 1729 i Stepping:
Bertel Hansen fra Kastvrå og Karen Pedersdatter fra Kolstrup.

Karens dåb:
Døbt X1 Trinit 1707: Peder Lauertzens Karen

Bertel og Karens børn:
Hans, døbt 1730, konfirmeret 1748
Catharina, døbt 6 p. Trin. 1732, konfirmeret 1752 (!)
Kirsten, døbt 2. lætare 1735
Peder, døbt Dom. 3. Epiph 1737, død samme år.
Thomas, døbt Dom. Reminici 1741
Margrethe, døbt Dom. 19 p. Trin. 1743
Karen, døbt Dom. Oculi 1745
Karen, døbt fer. 3. Nativit. 1746

Bertel Hansen døde i Kolstrup, Stepping sogn og blev begravet D. misiri
Dom. 1747

Karen døde samme sted 14. april, begravet i Stepping 20. april 1764:
Karen Berthels, en enke af Kolstrup, som havde ligget 20 år til sengs,
efterlod 6 børn,
56 år gammel.

Sønnen Peders dåb fandt jeg desværre ikke, men hans død i Stubbom,
Aller sogn:
Død 9. nov. 1808 i Stubbom, Aller sogn, begravet 15 nov.:
Peder Bertelsen af Stubbom var født 1738 i Kolstrup i Stepping sogn af
ægteforældrene
Bertel Hansen og Karen Pedersdatter. Han lærte smedehåndværket i
Haderslev, blev der-
efter smed i Stubbom og giftede sig 1766 med daværende pige, nu
efterlevende enke
Kirsten Clausdatter. Levede med hende i ægteskab 42 år og blev fader
til 7 børn, nemlig
3 sønner og 4 døtre af hvilken sønner og 3 døtre endnu lever. Faderen
døde som aftægts-
mand hos sin søn Hans Pedersen nu smed i Stubbom. 70 år gammel.

Ja Eva, det var ordene, om du har spørgsmål, skriv til mig på
nancy.petersen@compaqnet.dk

http://www.kandu.dk/

Fra : E Leksell

Dato : 11-11-02 21:12

Hej Nancy

Ett stort tack för alla fina uppgifter ur kyrkböckerna. Visst var det
rätt Bertel Hansen och Karen Pedersdatter.

Jag har hämtat mina uppgifter om dem mest ur en avskrift av en
släktsammanställning som deras sonson Bertel Petersen Schmidt skrev på
1830-talet. I stort sett alla hans uppgifter om namn, datum och orter
har visat sig stämma med kyrkböcker och andra källor. Men det här med
Kolstrup och Kastvrå var inte helt entydigt skrivet och han kan ha
blandat ihop dem. Det kan också ha blivit något fel vid avskriften.
Rätt byar var det i alla fall.

Om Bertel Hansen skriver BPS att han "Døde i en alder af nogle og 40
Aar efter lang Tid at have været Syg, tildeels af Bekymringer og Sorg
over sin Kone ved Navn Karen som i mange Aar var Syg og Sengeliggende,
men som dog i flere Aar overlevede ham". Så det är inget tvivel om att
det är rätt personer. Barnens namn stämmer också bra. Och när första
sonen får heta Hans (efter farfar) är det ju rimligt att nästa son som
överlever ska heta Peder (efter morfar). Synd bara att prästen glömde
föra in honom i kyrkboken.

Det viktigaste ur Peder Bertelsens dödnotis i Allers kyrkbok hade jag
visserligen sedan tidigare, men det var inte dumt att få en ordagrann
avskrift. Jag har också en bok om Aller sogn av Hans Krog, "De gamle
slægter", som är intressant när man har anor där.

Många vänliga hälsningar

Eva

Fra : npetersen

Dato : 12-11-02 07:31

"E Leksell" skrev d. 11-11-02 21:12 dette indlæg :
> [...]
> avskrift. Jag har också en bok om Aller sogn av Hans Krog, "De gamle
> slægter", som är intressant när man har anor där.

Hej Eva

Glad for, jeg kunne hjælpe dig. Det er sjovt at kunne hente oplysninger
i sådanne gamle slægtsoptegnelser og senere få dem bekræftet.
Hans Krogs "De gamle slægter" har jeg også, jeg har selv aner i Aller
sogn, og for at det ikke skal være løgn, så har jeg boet i Stubbom som
barn, direkte over for smedien!

Venlig hilsen
Nancy

http://www.kandu.dk/