Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Efterårsbilleder, Tørning Mølle
Fra : John

Dato : 07-11-02 21:00

Naturen omkring Tørning Mølle (mellem Haderslev og Vojens i det
sønderjyske) er meget smuk, og jeg går ofte tur med unger og kamera dér.
Således også sidste weekend, hvor efteråret viste sig fra sin allersmukkeste
side.

Jeg fyrede en enkelt film af, og selv om jeg normalt gør en dyd ud af, at
være kritisk og selektiv, synes jeg alligevel der var billeder nok til at
retfærdiggøre en serie.

Der er _ikke_ brugt pol-filter. Farverne _var_ så stærke og smukke.

Se dem på mit galleri, vælg Tørning Mølle:
http://www.jkhansen.dk/galleri.htm

De meget store kontraster kan gøre det vanskeligt, at få hele spektret med.
Hvis du ikke ser noget i det mørkeste partier, er din skærm måske indstillet
for mørk.

Jeg har skrevet et lille script til siden, for at gøre den bedre for de,
der ikke kører med så høje opløsninger. Når galleriet er valgt, kan man
vælge at få det vist uden menurammen i et nyt vindue, ved at trykke på
knappen nederst i menurammen. Husk at køre fuldskærms-visning (IE = F11).

Håber de gør nogen lige så glade som jeg blev...
--
MVH
John K Hansen

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 07-11-02 23:28

John wrote:

> Se dem på mit galleri, vælg Tørning Mølle:
> http://www.jkhansen.dk/galleri.htm

Når man glemmer at definere den korekte billedstørrelse, så
bredformatbilleder bliver vist som højformat, så kommer de
til at ligne noget der er optaget i spejlsalen på bakken.

http://www.niels-ebbesen.net/modelfoto/skaermdump.jpg

........:)

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : John

Dato : 08-11-02 00:08

> [...]
> bredformatbilleder bliver vist som højformat, så kommer de
> til at ligne noget der er optaget i spejlsalen på bakken.

Suk....vent til billedet er færdig med at downloade.....

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 08-11-02 01:03

John wrote:

> Suk....vent til billedet er færdig med at downloade.....

Nix - sitet er færdigt, se på ikonet i øverst i højre
hjørne, når der downloades, så kører der hele tiden
cometer som på flg. skærmdump.

Det er iøvrigt alle tre bredformatbilleder, der vises
som vises i højformat.

http://www.niels-ebbesen.net/modelfoto/skaermdump2.jpg

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Peter Loumann

Dato : 08-11-02 01:13

On Fri, 08 Nov 2002 01:02:48 +0100, Niels Ebbesen
<info@niels-ebbesen.net> wrote:

>som på flg. skærmdump.
[...]
>http://www.niels-ebbesen.net/modelfoto/skaermdump2.jpg

404 Not Found

--
hilsen pl
http://huse-i-naestved.dk

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 08-11-02 01:45

Peter Loumann wrote:

> [...]

Den virker nu....:)

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Kurt Hansen

Dato : 08-11-02 08:07

Thu, 07 Nov 2002 23:27:59 +0100, skrev Niels Ebbesen:

> [...]
>bredformatbilleder bliver vist som højformat, så kommer de
>til at ligne noget der er optaget i spejlsalen på bakken.

Nogen kan gøre for det, andre kan ikke
http://www.towle.dk/grafik/ebbesen.jpg

Munter hilsen
Kurt Hansen

Fra : www.analogfoto.dk

Dato : 08-11-02 12:22

Hej

Billede 1
Det er som du siger, en fryd for øjet mht. farver og lys. Men den nederste
1/3 kunne være skåret væk, dette vil give billedet mere ro, da øjet ikke
skal flakke rundt på så stor en flade, det er i øvrigt sjældent at man ser
et "roligt" billede der er kopieret i højformat.

Billede 2
Igen ville jeg have beskåret en del for neden og lidt i toppen, men ellers
et godt efterårsbillede.

Billede 3
Dette billede er perfekt, men her kunne lyset havde været målt, så skoven på
den anden side af broen blev lysere, det ville blive et helt andet billede,
men nu man er ved motivet, så lav flere optagelser !

Billede 4
Billedet mangler komposition, det vælter mod venstre. Der er ikke "motiv"
nok.

Billede 5 og 6
Absolut et godt billede af slagsen, billedet har det spil i lyset og i
bladene som nummer 6 mangler. rigtig godt billede.

Men jeg faldt over et "Kanon" billede, under journalistik, billedet taget
inde fra et hus og ud gennem de sønderskudte ruder, lad os kalde det nummer
4, hvis du kan fjerne 3/4 og kun bevare det hvor den fortvivlede mand sidder
nederst i venstre hjørne og ser opgivende ud, så har du vist et
vinderbillede !

En smal ramme om billederne vil gøre det hele mere færdigt !

Bare min mening.
--
Venlig hilsen / Best regards

Fra : John

Dato : 08-11-02 14:56

"www.analogfoto.dk" <langgaard@klarupnet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> skal flakke rundt på så stor en flade, det er i øvrigt sjældent at man ser
> et "roligt" billede der er kopieret i højformat.

Du har sikkert ret. Jeg havde blot svært ved at modstå den tekniske
udfordring i at få et så kontrastrigt billede nogenlunde præsenteret

> Billede 2
> Igen ville jeg have beskåret en del for neden og lidt i toppen, men ellers
> et godt efterårsbillede.

Ok...lidt væk af det mørkeste område. Men toppen? Naej...dér tror jeg, at
jeg holder ved kompositionen

> [...]

billede,
> men nu man er ved motivet, så lav flere optagelser !

Forstår dig, men umuligt....Det er et (lille) udsnit, og er belyst efter
himlen (du ikke kan se på udsnittet). Jeg overvurderede kontrast evnen på
filmen (Sensia 100). Der er ikke mere at hente uden støj fra scanneren. Men
jeg synes det gik alligevel...

> Billede 4
> Billedet mangler komposition, det vælter mod venstre. Der er ikke "motiv"
> nok.

Du har ret...væk med det....

> Billede 5 og 6
> Absolut et godt billede af slagsen, billedet har det spil i lyset og i
> bladene som nummer 6 mangler. rigtig godt billede.

Tak...Der er iøvrigt flere billeder. Tryk på pilene. Jeg vil gerne høre din
mening om resten.

> [...]
sidder
> nederst i venstre hjørne og ser opgivende ud, så har du vist et

Jeg er ikke journalist eller pressefotograf og mangler det "gen", som gør
det muligt for dem, at gå tæt på mennesker i dybt fortvivlende situationer.
Billedet er et udsnit af et langt større, tager langt fra med kameraet
liggende i skødet. Scanneren "kan" ikke mere hvis billedet skal have en
fornuftig opløsning. Men måske jeg prøver en ny vinkel i løbet af vinteren.
Mange tak for kritikken.