Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Hvilket digitalkamera ?
Fra : Steffen Holm

Dato : 07-11-02 20:55

Hej NG.

Jeg har brug for et godt råd ang. køb af digitalkamera. Jeg har tænkt mig at
købe et digitalt kamera i prisklassen 5000 - 8000 DKR. Jeg har ingen
erfaring mht. fotografering osv. Jeg har følgende krav til kameraet:

Skal kunne zoome rimeligt. Skal have skærm bagpå. Skal kunne vise billeder i
god kvalitet i 768 x 1024 på en pcskærm. Derudover skal fremkaldekvaliteten
på billederne være god, hvis de bliver sendt til fotohandler. Jeg har planer
om at få lavet nogle af billederne i plakatstørrelse. Her skal kvaliteten
også være i orden. Nu kommer så spørgsmålet, hvilket kamera skal man købe,
hvis man har ovenstående krav?

Jeg har selv set på et Olympus Zoom 770C, eller noget i den retning. De
tekninske spåecifikationer på kameraet siger mig dog intet. Jeg håber at en
venlig sjæl vil være behjælpelig med et godt råd, inden jeg blusser mine
surtoptjente penge af.

På forhånd tak.

--
Steffen Holm

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 07-11-02 21:21

Steffen Holm wrote:

> Jeg har brug for et godt råd ang. køb af digitalkamera.
> Jeg har tænkt mig at købe et digitalt kamera i prisklassen
> 5000 - 8000 DKR. Jeg har ingen erfaring mht. fotografering
> osv. Jeg har følgende krav til kameraet:

Hej Steffen velkommen i fotogruppen

Inden man som ny stiller et spørgsmål i en nyhedsgruppe,
så er det meget smart, at man lige læser alle de gamle
indlæg en 2 - 3 måneder tilbage, det kunne jo tænkes at
dine spørgsmål er stillet mange gange, og at de allerede
er besvaret.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Steffen Holm

Dato : 07-11-02 22:08

"Niels Ebbesen" <info@niels-ebbesen.net> skrev:

> [...]
> indlæg en 2 - 3 måneder tilbage, det kunne jo tænkes at
> dine spørgsmål er stillet mange gange, og at de allerede

Hej Niels

Tak for velkomsten. Jeg starter altid i en ny gruppe med at læse lidt i
gruppen inden jeg stiller spørgsmål, og denne gang var ingen undtagelse. Jeg
synes dog ikke lige at jeg har fundet et lignende spørgsmål (kan
selvfølgelig have overset det, hvis det er stillet, kunne man måske få et
link til tråden?).

--
Steffen Holm

Fra : Thomas Larsen

Dato : 07-11-02 23:49

hej steffen

jeg havde samme spørgsmål som dig fo 6 mdr siden, og valget faldt på et
olympus c 4040, som jeg mener opfylder dine krav, og er desuden et af de
bedre digicams, sammen med canons g2.

mvh Thomas

Fra : Jensn

Dato : 08-11-02 06:22

"Thomas Larsen" <tl-byg@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> jeg havde samme spørgsmål som dig fo 6 mdr siden, og valget faldt på et
> olympus c 4040, som jeg mener opfylder dine krav, og er desuden et af de

Hej

I den forbindelse skal man nok være opmærksom på at Canon's G3 er kommet !

Mvh.
Jensn

Fra : Torben Schou Jensen

Dato : 08-11-02 11:21

"Jensn" <m3m5@hotmail.com> wrote in message

> [...]
> >

> Hej
>
> I den forbindelse skal man nok være opmærksom på at Canon's G3 er kommet !

Priserne på Canon er gode i øjeblikket:

PowerShot G2
6.350 kr.

PowerShot G3
7.595 kr.

Vær dog opmærksom på at det er begrænset hvor meget forskel der er på G2 og
G3.
Jeg har haft G2 1 års tid nu, taget omkring 7000 billeder med det, og har
været fuldt tilfreds med det.
Vær dog opmærksom på at kvaliteten som G2 leverer langt overstiger dine krav
om 1024x768 opløsning.
Jeg bruger primært 1600x1200 i størrelse, det er næsthøjeste opløsning og
giver et bedre RAM forbrug ifølge mit behov.
1600x1200 er stadig meget stort og kun de færreste PC skærme kan vise det
fulde billede.
Så plakater af sådan noget kan sagtens lade sig gøre.
Vær ellers opmærksom på at Canon er på vej med en ny type printer der kan
lave perfekte plakater (og vi taler meget store plakater) og selv meget små
billeder (700kb størrelse) uden du kan se korn. Vi så eksempel på dette i
min fotoklub i aftes.
Mvh
Torben

Fra : Dennis Skærup Højlun~

Dato : 08-11-02 11:40

Torben Schou Jensen skrev:
> [...]
> billeder (700kb størrelse) uden du kan se korn. Vi så eksempel på dette i

Er det noget du har mere info om, evt. URL?

--
Dennis Skærup Højlund Andersen (http://euph.dk)
I have had a perfectly wonderful evening. But this wasn't it. -- Groucho Marx

Fra : Tom Wagner

Dato : 08-11-02 11:49

On Fri, 8 Nov 2002 11:20:56 +0100, "Torben Schou Jensen" <tsj@sas.dk>
wrote:

>1600x1200 er stadig meget stort og kun de færreste PC skærme kan vise det
>fulde billede.
>Så plakater af sådan noget kan sagtens lade sig gøre.
Hvor stor er en plakat - A3 eller endnu større?

Det lyder spændende.
Hvad hedder modellen?

Tom

Fra : emj

Dato : 08-11-02 12:08

wrote:

> [...]
>fulde billede.
>Så plakater af sådan noget kan sagtens lade sig gøre.

Sagtens og sagtens. Mon ikke du forveksler DPI med PPI

BJ-W9000 printer i fotografisk kvalitet på formater op til 109,2 (43")
cm i bredden og op til 44 m i længden. Opløsningen er på 1200 x 600
dpi

Det er unægtelig ikke det samme som en opløsning på 1600x1200 PPI

Hilsen emj
--
http://www.enterpol.dk/foto/epgalleri/epfoto/
Bliv medlem af www.enterpol.dk/

Fra : Tom Christensen

Dato : 08-11-02 11:46

Hej Steffen

> [...]
> købe et digitalt kamera i prisklassen 5000 - 8000 DKR. Jeg har ingen
> erfaring mht. fotografering osv. Jeg har følgende krav til kameraet:
<snip>

http://www.dpreview.com/ er altid et godt sted at besøge for at blive
klogere.

--
venlig hilsen
Tom Christensen

(fjern nomail- hvis du vil skrive til mig)

Fra : Steffen Holm

Dato : 10-11-02 13:29

Jeg takker for svarene. Det ser ud til at man skal købe et Canon PowerShot
G2/G3....

Det var rart med så mange hjælpende svar til en ny i gruppen.

--
Steffen Holm