McAdamiseret vej
Fra : USH

Dato : 07-11-02 19:50

Hvad er McAdamiseret vej?
Jeg skal ikke bruge det til noget egentligt, ud over at det er irriterende
når folk man kender konstaterer, at "det ved man sikkert ikke hvad er".
Nej, det ved man ikke, men nu vil man gerne vide det.

#USH#

Fra : Martin Larsen

Dato : 07-11-02 20:24

"USH" <tidsrejse@yahoo.dk> skrev i en meddelelse news:3dcab4e5$0$216$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Hvad er McAdamiseret vej?

En slags grusbelægning. Bemærk søgemaskinen www.google.com

http://www.univie.ac.at/Anglistik/easyrider/data/road_ms_encarta.htm

Mvh
Martin

Fra : Per A. Hansen

Dato : 07-11-02 20:23

> [...]
> når folk man kender konstaterer, at "det ved man sikkert ikke hvad er".
> Nej, det ved man ikke, men nu vil man gerne vide det.

Det kaldes her i lander normalt for "makadamisering"
Det betyder at man tromler et eller flere laf skærver og
grus sammen under vandtilsætning.
Metoden er opfundet af en skotte ved navn
Mc-( et eller andet)

Per A. Hansen

Fra : Jes Hansen

Dato : 07-11-02 20:26

> Hvad er McAdamiseret vej?

Er jeg galt på den hvis jeg mener at kunne huske at man her i landet udtaler
det "galt", dvs. som makkedam-belægning, hvor trykket ligger på dam?

-----
Med venlig hilsen
Jes Hansen

Fra : Thomas Thorsen

Dato : 07-11-02 20:41

Jes Hansen skrev:

> Er jeg galt på den hvis jeg mener at kunne huske at man her i landet
udtaler
> det "galt", dvs. som makkedam-belægning, hvor trykket ligger på dam?

Sådan har jeg aldrig hørt det, men det er da ikke umuligt. At en vej er
"makkedammiseret" (med tryk på "se") kender jeg.

TT

Fra : Alan Thwaites

Dato : 07-11-02 20:36

> [...]
>
> #USH#
>

> Alan T. skrev: Staves MacAdam og er vejbelægning der består af ét
eller flere lag skærver tilsat grus, der tromles under vanding. Opfundet af
den skotske ingeniør John MacAdam (1756-1836)
Alan.

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 07-11-02 20:50

Alan Thwaites skrev:

> ét eller flere lag skærver tilsat grus, der tromles under vanding.
> Opfundet af den skotske ingeniør John MacAdam (1756-1836)

Og Mac'et i MacAdam er beslægtet med mac'et i "tarmac":

#v+

$ dict tarmac
1 definition found

From WordNet (r) 1.7 [wn]:

tarmac
adj : covered with paving material [syn: {asphalt}, {macadam},
{macadamized}, {macadamised}, {tarmacadam}]
n 1: a paving material of tar and broken stone; mixed in a
factory and shaped during paving [syn: {tarmacadam}]
2: a paved surface having compressed layers of broken rocks
held together with tar [syn: {tarmacadam}, {macadam}]
v : surface with macadam, of a road [syn: {macadamize}]
$

#v-

Og han har osse haft en finger med i spillet hvad macadamia-
nødder angår: <http://www.macadamia.dk/>.

// Klaus

Fra : Kai Birger Nielsen

Dato : 08-11-02 09:35

In <jakabov+815a0b34-d24e-4fc9-a4bb-2268e18c616e@news.szn.dk> Klaus Alexander Seistrup <jakabov119@magnetic-ink.dk> writes:

>Og han har osse haft en finger med i spillet hvad macadamia-
>nødder angår: <http://www.macadamia.dk/>.

De nødder er sjove. Vi havde en jul besøg af en onkel, som vi
udfordrede til at knække en af dem. Han knækkede nøddeknækkeren
i stedet. Så sagde vi: Nej, nej, nu skal du se hvordan man får dem
knækket. Hvorefter vi trillede en af dem hen over gulvet.
Familiens bullterrier snuppede den og knækkede den med tænderne.
Resten af aftenen sad onklen med hænderne i skødet for at sikre
sig at de ikke kom i nærheden af hunden

mvh Birger Nielsen (bnielsen@daimi.au.dk)

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 08-11-02 14:43

Klaus Alexander Seistrup wrote:
> Og han har osse haft en finger med i spillet hvad
> macadamianødder angår: <http://www.macadamia.dk/>.
Desværre tror jeg at en anden skal have æren for disse
nødder, nemlig den australske botaniker J. Macadam
(1827-1865). [kilde SDE]

Men ellers lyder det da som nogle spændende nødder, som
måske knækkes bedst ved hjælp af en vis vejtromle.
Herluf Holdt, DK-3140

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 08-11-02 15:35

Herluf Holdt, 3140 skrev:

> Desværre tror jeg at en anden skal have æren for disse
> nødder, nemlig den australske botaniker J. Macadam
> (1827-1865). [kilde SDE]

Nå, det er da lidt sjovt at de har samme navn og har levet i nogen-
lunde samme periode. Gad vide om det har været et ganske almindeligt
navn på de tider.

> Men ellers lyder det da som nogle spændende nødder, som
> måske knækkes bedst ved hjælp af en vis vejtromle.

Jeg plejer at købe dem afskallede - så er de lige til at gå til.

// Klaus

Fra : Sven Nielsen

Dato : 08-11-02 16:50

On Fri, 8 Nov 2002 14:34:42 +0000 (UTC), Klaus Alexander Seistrup
<jakabov119@magnetic-ink.dk> wrote:

>Nå, det er da lidt sjovt at de har samme navn og har levet i nogen-
>lunde samme periode. Gad vide om det har været et ganske almindeligt
>navn på de tider.

Hmm, det er da pudsigt når videnskabskabsfolk forveksles.

En anden par fra fysikkens historie, som tit er blevet forvekslet, er
den hollandske fysiker Hendrik Lorentz og den danske Ludwig Lorenz.
Det har bidraget til forvekslingerne, at de arbejdede med mange af de
samme emner indenfor elektrodynamikken. Lorentz er mest kendt for
lorentz-transformationen i relativitetsteorien. Det er derimod Lorenz,
der har fået lorenz-gaugen i elektrodynamik opkaldt efter sig.
Desværre ser man ofte denne fejlagtigt omtalt som lorentz-gauge.

Faktisk findes der også en ligning, der kaldes Lorentz-Lorenz' lov, da
de opdagede denne lov uafhængigt af hinanden.

Med venlig hilsen Sven.

"Creation as literally depicted in Genesis is indeed supported by
faith and needs to be, since it is not supported by anything else.
Evolution, on the other hand, is supported by evidence."
(Richard Dawkins)

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 12-11-02 18:53

Sven Nielsen wrote:

> [...]
>
> Faktisk findes der også en ligning, der kaldes Lorentz-Lorenz' lov, da
> de opdagede denne lov uafhængigt af hinanden.

SDE staver Lorenz' fornavn Ludvig med enkelt-v.

Der er også en meget yngre Lorenz: Den amerikanske meteorolog Edvard
N. Lorenz (født 1917) opdagede kaotisk adfærd i ikke-lineære (men
deterministiske) dynamiske systemer og fik opkaldt Lorenz-attraktoren
efter sig.

SDE nævner også det statistiske begreb Lorenz-diagram opkaldt efter
en helt fjerde (M.O. Lorenz 1905-1991). Ja, faktisk er der endnu flere
Lorentz'er og Lorenz'er. Den eneste som SDE trykker et fotografi af,
er en østrigsk zoolog (Konrad Lorenz 1903-1989).

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 07-11-02 21:23

USH skrev:

>Hvad er McAdamiseret vej?

Jeg ved at en makadamiseret [1] tråd har fået en særlig
overfladebehandling. Jeg vidste ikke at det også kunne bruges om
en vej.

[1] og det staves sådan og udtales med tryk på "se".

--
Bertel

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 07-11-02 23:37

Bertel Lund Hansen wrote:
> Jeg ved at en makadamiseret [1] tråd har fået en særlig
> overfladebehandling. Jeg vidste ikke at det også kunne
> bruges om en vej.
> [1] og det staves sådan og udtales med tryk på "se".

Tænker du ikke på *mercerisering* af bomuldsfibre?
(Efter den britiske tekstilfabrikant John Mercer
(1791-1866)).
--
Med venlig hilsen Herluf Holdt

- også med en fortid i manufakturfaget.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 08-11-02 07:30

Herluf Holdt, 3140 skrev:

>Tænker du ikke på *mercerisering* af bomuldsfibre?

Æh ... øhrmm ... host ... Nu sagde du godt nok "tænker" ...

--
Bertel