MS Windows
briani 27239
Installere windows 98 på winxp
Fra : Lothario

Dato : 07-11-02 19:52

Hej!

Jeg besluttede for at geninstallere mit system. Da jeg havde formateret mit
c-drev, fandt jeg først der ud af at min cd-driver på bootdisken ikke
virkede, så jeg blev tvunget til at installere winxp først. Min hdd er nu
delt i 2, win98 på c og winxp på d. Drev c er dosformateret, så jeg ville
høre om jeg bare kan få fat i driveren og smække win98 ind på c-drevet,
eller om der skal lidt mere fiks-fakseri til.

Mvh Moe

Fra : **TwN**

Dato : 07-11-02 20:45

Du kan prøve at lave en ny boot-disk...
btw. hvad mærke er dit cd-rom drev?

**TwN**

Fra : Trygleren [9000]

Dato : 07-11-02 23:23

>Min hdd er nu delt i 2, win98 på c og winxp på d.
>Drev c er dosformateret, så jeg ville høre om jeg
>bare kan få fat i driveren og smække win98 ind på c-drevet,
> eller om der skal lidt mere fiks-fakseri til.

Hvis 98 allerede er på c-drevet, hvorfor vil du så ligge det ind igen??

Hvis dit spørgsmål er om du kan installere Win98 på en WinXPmaskine, så er
svaret ja. Det har jeg gjort og det fungerede fint. Jeg kunne vælge mellem
boot på de to forskellige styresystemer uden problemer.

--
"Sic gorgiamus allos subjectatos nunc"
Lars 'Trygleren' Winther

www.hesteskelet.dk

Fra : Edmund

Dato : 07-11-02 23:52

Trygleren [9000] wrote:

> [...]
> så er svaret ja. Det har jeg gjort og det fungerede fint. Jeg kunne
> vælge mellem boot på de to forskellige styresystemer uden problemer.

Du havde vel installeret win98 først, ellers skal man da lave en
reparation af XP eller andre krumspring.

Til Moe

Hvis du har bootet på din XP cd for at installere XP kan du vel også
gøre det med Win98

--
Mvh Edmund

Fra : Lothario

Dato : 08-11-02 01:45

> Hvis du har bootet på din XP cd for at installere XP kan du vel også
> gøre det med Win98

Nej, jeg ved ikke hvordan det virker rent teknisk, men for at installere
win98 skal man boote op i dos og køre install.exe, mens BIOS automatisk
starter installationen fra winxp-cd'en. For at gå helt i detaljer så er
her hvad jeg har gjort og hvad jeg mangler at gøre:

- Genstartede computeren med en bootdisk.
- Fdiskede min 6gb hdd, men fandt ud af at det ikke kunne lade sig gøre,
da den ene partition var et ntfs-drev.
- Genstartede computeren og brugte winxp installations-program til at
formatere min 6gb hdd og splitte den i 2 partitioner m hhv. 1 og 5 gb.
Formaterer den første partition som FAT og genstarter computeren med
bootdisk, hvor jeg sys'er c-drevet (der dermed bliver opfattet som et
andet styresystem af winxp)
- Finder ud af at jeg mangler en driver til mit cd-rom drev, og kan
derfor ikke installere win98.
- Starter winxp op, formaterer den sidste partition som NTFS, og
installerer winxp.

Så nu er der altså en boot-menu når jeg starter op, hvor winxp er
default og 'microsoft windows', altså dos, er nr.2. Vil jeg så, uden de
store problemer, kunne installere win98, uden at boot-menuen går tabt?
Hvordan gøres det lettest, uden at skulle begynde forfra?

Mvh Moe

Fra : Edmund

Dato : 08-11-02 06:30

Lothario wrote:

> [...]
> BIOS automatisk starter installationen fra winxp-cd'en. For at gå
> helt i detaljer så er her hvad jeg har gjort og hvad jeg mangler at

Du burde kunne boote på en Win98 CD

> [...]
> de store problemer, kunne installere win98, uden at boot-menuen går
> tabt? Hvordan gøres det lettest, uden at skulle begynde forfra?

Du bliver nødt til at reparere XP fra cdrommen bagefter, for at få
bootmenuen

--
Mvh Edmund

Fra : Trygleren [9000]

Dato : 08-11-02 07:37

> Du havde vel installeret win98 først, ellers skal man da lave en
> reparation af XP eller andre krumspring.

Nej, jeg installerede først XP Pro og derefter bootede jeg fra Win98 cden og
installerede denne. Helt uden problemer.

Fra : Edmund

Dato : 08-11-02 15:52

Trygleren [9000] wrote:

> Nej, jeg installerede først XP Pro og derefter bootede jeg fra Win98
> cden og installerede denne. Helt uden problemer.

Hvis jeg gør sådan starter win98 bare uden bootmenu.
Så vidt jeg ved laver win98 en ny MBR som overskriver den XP har lavet,
SÅ hvordan du har fået det til at virke er mig en gåde.

Jeg går ud fra at du har win98 på c-drev or XP på d drev eller
partition, og sat bios til at boote på c.

--
Mvh Edmund

Fra : Trygleren [9000]

Dato : 08-11-02 15:57

> Hvis jeg gør sådan starter win98 bare uden bootmenu.
> Så vidt jeg ved laver win98 en ny MBR som overskriver den XP har lavet,
> SÅ hvordan du har fået det til at virke er mig en gåde.

Jeg har brugt 98SE2 - ved ikke om det er forskellen imellem vore 'forsøg'.

> Jeg går ud fra at du har win98 på c-drev or XP på d drev eller
> partition, og sat bios til at boote på c.

Nope. Begge c-drev.

Fra : Edmund

Dato : 08-11-02 23:56

Trygleren [9000] wrote:

> Jeg har brugt 98SE2 - ved ikke om det er forskellen imellem vore
> 'forsøg'.

Du havde vel ikke dos på c-drevet inden du installere XP, eller
formatteret disken med format c: /s (overføre systemfiler ) så du kunne
boote på disken i dos promt.

Sådan har Moe(Lothario) nemlig gjort det, og han kan åbenbart også boote
til XP efter install af win98, om han så også har windows98SE ??

Problemet med win98 ( 1 udgave i hvert fald ), er at der ikke bliver
oprettet en bootsect.dos fil på c drevet. Det er XP som laver denne fil,
og har jeg ikke formateret drevet med format c: /s bliver filen ikke
lavet af XP

--
Mvh Edmund

Fra : Trygleren [9000]

Dato : 09-11-02 12:35

> Du havde vel ikke dos på c-drevet inden du installere XP, eller
> formatteret disken med format c: /s

Nej.

> [...]
> oprettet en bootsect.dos fil på c drevet. Det er XP som laver denne fil,
> og har jeg ikke formateret drevet med format c: /s bliver filen ikke

Heller ikke jeg.

Fra : Edmund

Dato : 10-11-02 13:21

Trygleren [9000] wrote:

> Nej.

> Heller ikke jeg.

Jeg forstår ikke lige hvad du mener, har du ikke efter instal af Win98SE
en fil i roden af c:\ der hedder bootsect.dos

--
Mvh Edmund

Fra : Lothario

Dato : 08-11-02 15:52

> [...]
> reparation af XP eller andre krumspring.
>
> Til Moe
>
> Hvis du har bootet på din XP cd for at installere XP kan du vel også

0Jeg fik det til at virke! Jeg installerede bare windows 98 som normalt
(hentede en driver oakcdrom.sys) og rettede i boot.ini, så xp blev mit
foretrukne system. Nu er det bare med at få windows 98 ordentligt sat
op, hvilket der godt kan være problemer med (se mit nye topic)

Men tak for hjælpen.

Mvh Moe

Fra : Edmund

Dato : 08-11-02 23:27

Lothario wrote:

> 0Jeg fik det til at virke! Jeg installerede bare windows 98 som
> normalt (hentede en driver oakcdrom.sys) og rettede i boot.ini, så xp
> blev mit foretrukne system.

Er det også Windows98SE du har, siden det var nok bare at rette i
boot.ini

--
Mvh Edmund