CSS valideringsproblem !
Fra : Steffen Holm

Dato : 07-11-02 18:57

Hej NG.

Har lige valideret mit Style Sheet. Eneste (!) fejl var følgende:

BODY.main
{
BACKGROUND-POSITION: center 15px;
BACKGROUND-ATTACHMENT: fixed;
BACKGROUND-IMAGE: url(pics\bg.jpg);
BACKGROUND-REPEAT: no-repeat
}

Hvor W3C brokkede sig over min BACKGROUND-POSITION: center 15px;
Hvordan løser jeg den? "center" er den horisontale placering og 15 px er den
vertikale placering i forhold til toppen.

fejlen den kommer med er som følger:

Line: 115 Context : BODY.main
Too many values or values are not recognized : center 15px

På forhånd tak.
--
Steffen Holm

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 07-11-02 20:07

"Steffen Holm" <steffen@toughguy.net> skrev :

>Hvor W3C brokkede sig over min BACKGROUND-POSITION: center 15px;
>Hvordan løser jeg den? "center" er den horisontale placering og 15 px er den
>vertikale placering i forhold til toppen.

Når du angiver den ene position med px, så skal den anden opgives
på en lign. måde jeg ved ikke lige, hvordan jeg skal forklare
det).

Det skal være
BACKGROUND-POSITION: 50% 15px;

Validatoren kan åbentbart ikke lide center, top og bottom f.eks.

Fra : Andreas Falck

Dato : 07-11-02 20:21

[ ... 9
> Validatoren kan åbentbart ikke lide center, top og bottom f.eks.

Er det så ikke validatoren der er utilregnelig?

Se mit nye forsøg på at lave en webside :
http://af.skrift.dk

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 07-11-02 21:00

"Andreas Falck" <Andreas.Falck@get2net.dk> skrev :

>Er det så ikke validatoren der er utilregnelig?

Hvis man læser
<http://www.w3.org/TR/REC-CSS2/colors.html#propdef-background-position>,
så skyldes det tilsyneladende, at der blev brugt fixed i den css
spørgsmålet gik på.

Fra : Andreas Falck

Dato : 07-11-02 23:53

> [...]
>,
> så skyldes det tilsyneladende, at der blev brugt fixed i den css

Nu er jeg ikke særlig god til det der engelske, men det var jo ikke
det punkt valideringen brokkede sig over. Men det er da muligt at det
skyldes min manglende forståelse og indsigt! - Jeg prøver at lære hele
tiden, hvorfor nogle af mine spørgsmål måske kan virke "dumme" eller
trivielle for nogle garvede kodenørder (sagt som godmodigt drilleri!).

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 08-11-02 00:48

> [...]

>det punkt valideringen brokkede sig over. Men det er da muligt at det
>skyldes min manglende forståelse og indsigt!

Det skal ses i et sammenhæng, når background-attachment:fixed
bruges så beregnes position ud fra synsfeltet (baggrundsbilledet
scoller ikke med, men placeres hele tiden samme sted, uanset hvor
på siden man er).

Og så vil angivelse med center og top f.eks. være forkert.

Bruger man background-attachment med scroll (eller undlader at
skrive noget), så baggrundsbilledet været placeret samme sted
hele tiden og så kan man godt bruge top, center, right og left,
for di det her er beregnet ud fra sidens øverste venstre hjørne.

Fra : Andreas Falck

Dato : 08-11-02 08:24

[ ... ]
> Det skal ses i et sammenhæng, [ ... ]

Tak, det hjalp ligefrem en hel del på min forståelse!

mvh
Andreas

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 08-11-02 12:08

Knud Gert Ellentoft <knudgert@mail.tele.dk> writes:

> [...]
> på siden man er).
>
> Og så vil angivelse med center og top f.eks. være forkert.

Det siger specifikationen, så vidt jeg kan læse, ikke noget om?
Om man centrerer i forhold til sidens boundingbox eller med hensyn til
viewport, det ændrer ikke noget for hvordan man kan specificere
placeringen. Det hele er blot placering i forhold til en kasse.

Det der ikke er tilladt er at blande tekstnotation og
procent/længde-notation. "top center", "0% 50%" og "0px 50%" er
lovlige, men "0% center" og "0px center" er ikke.

Quote:<URL:http://www.w3.org/TR/REC-CSS2/colors.html>
---
Combinations of length and percentage values are allowed, (e.g., '50%
2cm'). Negative positions are allowed. Keywords cannot be combined
with percentage values or length values (all possible combinations
are given above).
---

/L

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 08-11-02 19:21

Lasse Reichstein Nielsen <lrn@hotpop.com> skrev :

>Det siger specifikationen, så vidt jeg kan læse, ikke noget om?

Det fandt jeg ud af senere, validatoren retter det altid til
%-angivelse, men den kan ikke finde ud af top 15%.