Differentialligninger
Fra : Nano**

Dato : 07-11-02 15:22

har fået en opgave, som jeg er gået helt blind på, nogle forslag til en
løsning?

Opgaven:

Vis, at f(x)=1/(x^2-1) er løsningen til differentialligningen y' + 2xy^2 = 0
i intervallet ]-1,1[

er f løsning i intervallet ]1,5[?
og i ]-1,5[?

please help

Fra : Martin Moller Peders~

Dato : 07-11-02 15:36

In <CFuy9.5228$oC3.798601@news010.worldonline.dk> "Nano**" <nano@nospam.dk> writes:

> [...]

>Opgaven:

>Vis, at f(x)=1/(x^2-1) er løsningen til differentialligningen y' + 2xy^2 = 0

Har du faaet udregnet f'(x) for x>1 ?

Det sidste lyder maerkeligt, mon det ikke er ]-5,-1[ da
f(x) ikke er defineret i punktet 1.

/Martin

Fra : Nano**

Dato : 07-11-02 15:41

"Martin Moller Pedersen" <tusk@daimi.au.dk> skrev

> Har du faaet udregnet f'(x) for x>1 ?
>
> Det sidste lyder maerkeligt, mon det ikke er ]-5,-1[ da
> f(x) ikke er defineret i punktet 1.

Der står det jeg har skrevet, hvis f(x) ikke er defineret i 1, så er f(x)
vel ikke løsningen i ]-1,5[

Fra : Jens Axel Søgaard

Dato : 08-11-02 12:22

Nano** wrote:
> "Martin Moller Pedersen" <tusk@daimi.au.dk> skrev

> Der står det jeg har skrevet, hvis f(x) ikke er defineret i 1, så er
> f(x) vel ikke løsningen i ]-1,5[

Det har du ret i.

--
Jens Axel Søgaard