/ Forside / Karriere / Uddannelse / Folkeskole / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Folkeskole
#NavnPoint
Nordsted1 3349
ans 2305
refi 1141
svendgive.. 1133
dova 890
frieda 840
hjkofoed 839
berpox 773
arne.jako.. 659
10  viviborgen 630
modediller
Fra : Thomas Smedebøl


Dato : 07-11-02 15:38

Jeg er lærerstuderende og skal igang med et mindre projekt angående
indskolingen. Vi har i vores gruppe valgt at beskæftige os med modediller,
og deres betydning for børnenes hverdag i skolen. Det gælder altså alle
former fra modediller lige fra pokemon til det rigtige tøjmærke.

Hvilke oplevelser har i som erfarne lærere, i forbindelse med modediller?

Mvh Thomas




 
 
Birgitte Abkjær (07-11-2002)
Kommentar
Fra : Birgitte Abkjær


Dato : 07-11-02 20:31


"Thomas Smedebøl" <whisdow@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:aqdtsd$eu3$1@sunsite.dk...
> Jeg er lærerstuderende og skal igang med et mindre projekt angående
> indskolingen. Vi har i vores gruppe valgt at beskæftige os med modediller,
> og deres betydning for børnenes hverdag i skolen. Det gælder altså alle
> former fra modediller lige fra pokemon til det rigtige tøjmærke.
>
> Hvilke oplevelser har i som erfarne lærere, i forbindelse med modediller?
>
> Mvh Thomas
>

Hej

Det emne er en modedille. Børnene er for små. Emnet er for abstrakt. Find et
nyt, der passer til deres niveau.

Vh
Erfaren overlærer
Birgitte



Peter Hindsgaul (07-11-2002)
Kommentar
Fra : Peter Hindsgaul


Dato : 07-11-02 20:35



Birgitte Abkjær wrote:
> Det emne er en modedille. Børnene er for små. Emnet er for abstrakt.
> Find et nyt, der passer til deres niveau.

Hvis der er tale om et undervisingsforløb er jeg enig, men hvis det er et
projekt internt på seminariet om modediller i indskolingen, kan det da være
ret relevant.

Venlig hilsen
Peter Hindsgaul



Poul Skovmand Thingh~ (07-11-2002)
Kommentar
Fra : Poul Skovmand Thingh~


Dato : 07-11-02 20:44

Peter Hindsgaul <peter@pfhjienrdnsdgeatutle.dk> wrote:

>
> Hvis der er tale om et undervisingsforløb er jeg enig, men hvis det er et
> projekt internt på seminariet om modediller i indskolingen, kan det da være
> ret relevant.

*KLASK* Selvfølgelig! Han taler jo ikke om et undervisningsforløb, men
om et seminarieprojekt. Hehe. Det havde jeg slet ikke set.

--
Med venlig hilsen
Poul Skovmand Thingholm

Birgitte Abkjær (07-11-2002)
Kommentar
Fra : Birgitte Abkjær


Dato : 07-11-02 21:39


"Poul Skovmand Thingholm" <_REMOVE_pst@phenomen.dk> skrev i en meddelelse
news:1flapjj.qlxdf4o8w3emN%_REMOVE_pst@phenomen.dk...
> Peter Hindsgaul <peter@pfhjienrdnsdgeatutle.dk> wrote:
>
> >
> > Hvis der er tale om et undervisingsforløb er jeg enig, men hvis det er
et
> > projekt internt på seminariet om modediller i indskolingen, kan det da
være
> > ret relevant.
>
> *KLASK* Selvfølgelig! Han taler jo ikke om et undervisningsforløb, men
> om et seminarieprojekt. Hehe. Det havde jeg slet ikke set.


Det gjorde jeg heller ikke - måske fordi jeg pt har praktikanter med i
undervisningen.

VH Birgitte



Poul Skovmand Thingh~ (07-11-2002)
Kommentar
Fra : Poul Skovmand Thingh~


Dato : 07-11-02 20:42

Birgitte Abkjær <paogba@oncable.dk> wrote:

> Det emne er en modedille. Børnene er for små. Emnet er for abstrakt. Find et
> nyt, der passer til deres niveau.

Enig
Hvis det er med undertoner a la "Hvad er mode og hvem skaber det?" er
det ikke velvalgt til indskolingen.

(ung med kun 5 års erfaring)
--
Med venlig hilsen
Poul Skovmand Thingholm

Thomas Smedebøl (07-11-2002)
Kommentar
Fra : Thomas Smedebøl


Dato : 07-11-02 21:41

Tak for svaret, meen.....

> Det emne er en modedille. Børnene er for små. Emnet er for abstrakt. Find
et
> nyt, der passer til deres niveau.

Der er ikke tale om noget børnene skal arbejde med, men noget vi studerende
ønsker at undersøge. Altså konkret vil vi afdække om der er en problematik
omkring modediller allerede i indskolingen. Iøvrigt vil det også være
dejligt hvis nogle kan anbefale relevant litteratur, idet jeg ikke har været
istand til at støve noget op der omhandler emnet.

Mvh Thomas



Søren Friberg (08-11-2002)
Kommentar
Fra : Søren Friberg


Dato : 08-11-02 22:11

"Thomas Smedebøl" <whisdow@hotmail.com> wrote in
news:aqej4p$sgg$1@sunsite.dk:

> afdække om der er en problematik omkring modediller allerede i
> skolingen.

Det tror jeg faktisk ikke der er, og derfor er det det naturligvis
svært at svare dig "posistivt".

Men du har klart ret i at diverse reklamemedier forsøger at påvirke
selv børn i den aldersgruppe du omtaler. Alene af den grund er det jo
lidt arrogant at hævde at problemet overhovedet ikke eksisterer. Selv
har jeg da oplevet forskellige "modefænomener" (læs: reklameinitierede
fænomener) selv i min egen barndom for mange år siden. Og du gør da
bare det - som lærer - at du forbyder det aktuelle legetøj eller
fænomen, hvis du ikke kan lide det. Det forventes vel faktisk




hilsen Søren



**********
Søren Friberg


http://dmoz.org/

http://sfriberg.dk

soeren_friberg@msn.com

Thomas Smedebøl (08-11-2002)
Kommentar
Fra : Thomas Smedebøl


Dato : 08-11-02 22:44

Jeg føler vi snakker lidt forbi hinanden. Det jeg efterlyser er litteratur
om, eller eksempler på, konkrete episoder, hvor et eller flere børn er
blevet mobbet eller holdt udenfor pga. af en modedille i klassen som de ikke
har fulgt. Det kunne eksempelvis handle om drenge som ikke synes om fodbold
eller ikke har nogle pokemon kort at bytte/spille med. Det må da være noget
man oplever som lærer? Eller piger der har den forkerte frisure?

Er dette slet ikke problemer som findes i indskolingen?

Mvh Thomas



Søren Friberg (09-11-2002)
Kommentar
Fra : Søren Friberg


Dato : 09-11-02 00:01

"Thomas Smedebøl" <whisdow@hotmail.com> wrote in
news:aqhb7c$skj$1@sunsite.dk:

> Er dette slet ikke problemer som findes i indskolingen?
>
jo, selvfølgelig er der større eller mindre konflikter. Min bagrund er
indskolingslærer og gårdvagt på en større østdansk forstadsskole.
Problemerne har næsten altid rod i 1) hvem skal bestemme (hierakiet) 2)
hvilke regler leger vi efter (hænger selvfølgelig sammen med 1) og 3)
social modenhed til at løse de konflikter, som naturligvis altid
opstår. Til det sidste har man jo mange steder anvendt "trin for trin"
som sikkert er udmærket, men som nogen mener er lidt "færdigsyet"



**********
Søren Friberg

http://sfriberg.dk

soeren_friberg@msn.com

Carsten (10-11-2002)
Kommentar
Fra : Carsten


Dato : 10-11-02 11:53

Hej!

Er det noget med normer og værdier i indskolingen projektet skal handle om ?

Hilsen

Carsten, engang lærer



"Søren Friberg" <soeren_friberg_news@hotmail.dk> skrev i en meddelelse
news:Xns92C15069677soerenfribergnewshot@62.243.74.162...
> "Thomas Smedebøl" <whisdow@hotmail.com> wrote in
> news:aqhb7c$skj$1@sunsite.dk:
>
> > Er dette slet ikke problemer som findes i indskolingen?
> >
> jo, selvfølgelig er der større eller mindre konflikter. Min bagrund er
> indskolingslærer og gårdvagt på en større østdansk forstadsskole.
> Problemerne har næsten altid rod i 1) hvem skal bestemme (hierakiet) 2)
> hvilke regler leger vi efter (hænger selvfølgelig sammen med 1) og 3)
> social modenhed til at løse de konflikter, som naturligvis altid
> opstår. Til det sidste har man jo mange steder anvendt "trin for trin"
> som sikkert er udmærket, men som nogen mener er lidt "færdigsyet"
>
>
>
> **********
> Søren Friberg
>
> http://sfriberg.dk
>
> soeren_friberg@msn.com



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408849
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste